"Chcemy tym sposobem zachęcić m.in. sklepy i placówki usługowe do szukania jak najlepszych rozwiązań" - powiedziała PAP pełnomocnik prezydenta ds. estetyki miasta Elżbieta Idczak-Łydżba.

Pełnomocnik dodała, że przedsięwzięcie to kontynuuje ubiegłoroczną akcję mieszkańców miasta, podczas której wskazano w mieście "najbrzydsze, szpecące reklamy", głównie w śródmieściu. "Po tym wszystkim napisaliśmy do właścicieli i współwłaścicieli budynków pismo z prośbą, by w przypadku wartościowych kamienic, znajdujących się w rejestrze zabytków, zadbać o niezakrywanie detali architektonicznych. Niestety, odzew był mizerny" - powiedziała Idczak-Łydżba.

W przygotowanym przez urząd poradniku internetowym zamieszczono kilkadziesiąt fotografii, prezentujących dobre i złe praktyki związane z umieszczaniem reklam i szyldów na elewacjach. Zdjęcia wykonano w ciągu kilku miesięcy, głównie na ulicach Częstochowy. "Może osoby, które będą chciały zamówić nową reklamę, zajrzą na naszą stronę i zapoznają się z radami oraz uwagami. Zachęcamy również do kontaktu z nami" - dodała pełnomocnik.

Opublikowane fotografie dotyczą szczególnie reklam i bannerów niedostosowanych do wyglądu budynku bądź przesłaniających m.in. ozdobne obramowania witryn, zabytkowe rzeźby, gzymsy, ozdobne balustrady. Nie pochwala się również umieszczania wielkoformatowych reklam zasłaniających elewacje oraz zaklejania szyb w witrynach (tzw. efekt gazetki reklamowej).

Pełnomocnik podkreśla, że internetowy poradnik, ma zachęcić do poszukania jak najlepszych rozwiązań, stąd na stronie zaprezentowano wiele reklam i szyldów, które dobrze wpisują się w architekturę - np. kute litery w stylizowanych ramach, odnowione stare neony, witryny. "Nie walczymy z reklamą, chcemy ją ucywilizować tak, aby lepiej spełniała swoją funkcję" - informuje urząd na stronie internetowej.

Poradnik "Architektura a reklamy" opublikowano na stronie internetowej - http://www.czestochowa.pl, w zakładce "Estetyka miasta". (PAP)