Nowe przepisy mają na celu dostosowanie istniejącej regulacji w zakresie ustalania i nadzoru nad opłatami lotniskowymi do mechanizmów i zasad zapisanych w unijnej dyrektywie. "Ponadto celem przedmiotowej nowelizacji jest dokonanie zmiany tych przepisów ustawy - Prawo lotnicze dotyczących opłat lotniskowych, co do których w praktyce ich stosowania w minionych latach zaobserwowano problemy lub które stanowią zbędne, nieprzynoszące wartości dodanej, procedury administracyjne dla podmiotów rynku transportu lotniczego" - podkreślono w uzasadnieniu ustawy.

Dyrektywa unijna nakłada na państwa członkowskie UE obowiązek ustalenia zharmonizowanego systemu konsultacji, ustalania i nadzoru nad opłatami lotniskowymi na lotniskach obsługujących powyżej 5 mln pasażerów rocznie, a w przypadku braku tak dużego lotniska - na największym lotnisku w danym państwie UE.

Dotychczas obowiązująca ustawa - Prawo lotnicze nie przewidywała rozróżnienia regulacji tych opłat ze względu na wielkość ruchu pasażerskiego na lotnisku i stanowiła o jednolitym systemie ustalania i nadzoru nad opłatami lotniskowymi wobec wszystkich lotnisk użytku publicznego.