Projekt ma szacunkową wartość ok. 885 mln zł. Jego założenia przedstawił podczas zakończonej w piątek w Katowicach konferencji nt. inwestycji tramwajowych w latach 2007-2013 i wyzwań na lata 2014-2020 prezes spółki Tramwaje Śląskie Tadeusz Freisler.

Freisler zasygnalizował, że prócz modernizacji ok. 100 km torowisk i budowy ok. 23 km nowych odcinków linii, przedsięwzięcie ma przewidywać przebudowę sieci trakcyjnej, przebudowę przejazdów drogowo-tramwajowych, zakup ok. 44 nowoczesnych wagonów tramwajowych oraz zakup pojazdów technicznych (pogotowia sieciowe i torowe).

"Zakres tego projektu mamy już w 99 proc. ustalony. Mogą być jakieś drobne odchylenia, ale to już niemal niewzruszalne. Chcemy jeszcze zawrzeć z największymi miastami porozumienia o realizacji tych wszystkich zadań" - zasygnalizował prezes Tramwajów Śląskich.

Z planów przedstawionych przez niego w formie graficznej wynika, że modernizacje w ramach unijnego projektu prowadzone będą m.in. w Będzinie. Miasto to nie uczestniczyło w poprzednim unijnym projekcie spółki; teraz zakładane jest wyremontowanie tam całego torowiska wzdłuż ul. Małobądzkiej - od granicy Sosnowca.

Szeroki zakres prac planowany jest w Bytomiu. Wyremontowane mają zostać praktycznie całe torowisko równoległe do ul. Strzelców Bytomskich (od Chrzanowskiego do Łokietka), tory wzdłuż ul. Chrzanowskiego czy wzdłuż ul. Wrocławskiej (do Chrzanowskiego do Łużyckiej).

W centrum Bytomia do remontu przewidziane są odcinki wzdłuż ul. Powstańców Warszawskich i Sądowej oraz wzdłuż ul. Piekarskiej. Modernizacji doczekać się ma torowisko na ul. Katowickiej oraz nieodnowiona część linii 6/19 do Katowic (od Siemianowickiej do wysokości os. Arki Bożka). Remonty przewidziane są też na południu miasta - wzdłuż ul. Zabrzańskiej (od Frycza-Modrzewskiego do Baczyńskiego) oraz wzdłuż Frycza-Modrzewskiego (do granicy Rudy Śląskiej).

W Chorzowie do kompleksowego remontu planowana jest cała ul. 3 Maja. Modernizowane mają być torowiska wbudowane w ul. Hajducką i Powstańców (miasto dotąd przy takich okazjach odnawiało całe arterie) oraz wydzielone tory wzdłuż ul. Katowickiej (od Metalowców do wiaduktu kolejowego). Spółka planuje też odnowienie układu torowego w swojej zajezdni i głównej siedzibie w chorzowskiej dzielnicy Batory.

Na terenie Dąbrowy Górniczej odnawiane mają być wydzielone odcinki torów wzdłuż ul. Sobieskiego (od pętli przy Urzędzie Pracy w okolice ul. Sienkiewicza), Królowej Jadwigi (od rejonu ul. Konopnickiej do Alei Róż), Piłsudskiego (od okolic ul. Granicznej do Kasprzaka) oraz całej ul. Kasprzaka.

Modernizacji torowisk w nowym projekcie nie będzie w Katowicach (remonty na dużą skalę przeprowadzono tam w poprzednich latach); obejmą natomiast sąsiednie Mysłowice i tamtejsze ulice Bytomską, Starokościelną, Szymanowskiego i Powstańców.

W Rudzie Śląskiej do remontów planowane są odcinki linii nr 9 wzdłuż ul. Goduli (od granic Bytomia do ul. Pawła,) oraz w dzielnicy Nowy Bytom (wzdłuż ul. Niedurnego od osiedla Kaufhaus za skrzyżowanie z Czarnoleśną i Chorzowską). Inne remonty w tym mieście posłużą liniom nr 11 - na fragmencie ul. Chorzowskiej (od Pawła do granicy ze Świętochłowicami) oraz nr 1 - na krótkim odcinku wzdłuż ul. Zabrzańskiej.

Obszerne fragmenty torowisk modernizowane mają być znów w Sosnowcu. Prace powinny objąć większą część ul. Piłsudskiego, niemal całą linię w kierunku Będzina (odcinki ul. Żeromskiego, Mariackiej i Będzińskiej po granicę miasta) oraz całą linię wzdłuż ul. Wojska Polskiego - wraz z krótkim fragmentem ul. 11 listopada (do ul. Andersa).

Dowiedz się więcej z książki
Prawo zamówień publicznych. Komentarz
  • rzetelna i aktualna wiedza
  • darmowa wysyłka od 50 zł

 

W Świętochłowicach prace zakładane są na całej ul. Chorzowskiej, praktycznie całej ul. Łagiewnickiej (od. okolic ul. Astrów do granicy Bytomia), a także fragmentach ul. Bytomskiej (od Chorzowskiej do Krasickiego) oraz Katowickiej (od Wojska Polskiego do granicy Chorzowa).

W Zabrzu wyremontowane mają zostać tory wzdłuż całej wschodniej część ul. Wolności (od browaru do granicy Rudy Śląskiej oraz odcinki na zachodniej jej części (od Karola Miarki do Piłsudskiego oraz krótki fragment przy granicy Gliwic). Planowana jest też modernizacja odcinków w centrum miasta (wzdłuż Powstańców Śląskich i Religi) oraz wzdłuż ul. Bytomskiej (od Drzymały do pętli).

Nowe odcinki sieci mają powstać w Sosnowcu (od pętli Zagórze do tzw. trójkąta w Dańdówce) i w Katowicach (nowa linia od pętli w Brynowie do południowych dzielnic oraz krótki łącznik wzdłuż ul. Grundmanna). Pokazana przez Freislera mapka zawiera też nowe krótkie łączniki w Bytomiu - od istniejących linii do planowanego przez to miasto centrum przesiadkowego przy Placu Wolskiego.

Poprzedni projekt modernizacji infrastruktury tramwajowej w tym regionie miał nieco mniejszy zakres. Należąca do 12 śląskich i zagłębiowskich samorządów spółka Tramwaje Śląskie wyremontowała w nim ok. 63 km sieci, kupiła 42 nowe tramwaje, zmodernizowała 75 starych, a także odnowiła układy sterowania ruchem.

Obecnie przygotowywane jest studium wykonalności nowego przedsięwzięcia - powinno być gotowe we wrześniu br. Już teraz gotowych jest wiele dokumentacji na poszczególne zadania; w tym roku Tramwaje wydadzą na przygotowanie kolejnych ponad 4,5 mln zł. Spółka planuje złożenie wniosku o dofinansowanie nowego projektu w IV kw. br. (PAP)