"Niestety 75 proc. wszystkich zdarzeń na kolei powodują nieostrożni kierowcy oraz piesi. Mimo prowadzonych przez nas kampanii, edukacji ludzie dalej przekraczają tory często w miejscach niedozwolonych. Edukujemy ludzi, jakiego rodzaju zagrożenia i ryzyka wiążą się z przekraczaniem torów w miejscach niedozwolonych" - powiedział Pawłowski. Dodał, że spółka regularnie sprawdza i zabezpiecza miejsca, w których ludzie przekraczają tory.
Z przedstawionych statystyk wynika, że w 2015 r. spadła o 12 proc. liczba wypadków na przejazdach oraz wykolejeń i kolizji. I tak w 2015 r. wykolejeń i kolizji było 152 to o 21 mniej niż w 2014 r.(173). Na przejazdach kolejowo-drogowych w 2015 r. doszło do 156 wypadków - to spadek o 21 w porównaniu do 2014 r.(177).
Pawłowski zapewnił, że dla spółki bezpieczeństwo jest "priorytetem". "Inwestujemy miliardy złotych w modernizację sieci kolejowej i nowoczesne urządzenia. Szkolimy załogę i nieustannie doskonalimy procedury, dostosowując je do zmieniających się wymagań. Wreszcie, w ramach jednej z największych w Europie kampanii społecznych, edukujemy i przypominamy wszystkim użytkownikom dróg i kolei, że bezpieczeństwo to nasza wspólna sprawa. Pozytywny trend poprawy bezpieczeństwa na kolei potwierdza skuteczność naszych działań" – powiedział Pawłowski,
Dodał, że w 2015 r. przeprowadzono 120 tys. wewnętrznych kontroli w zakresie bezpieczeństwa ruchu kolejowego oraz blisko 80 wewnętrznych audytów Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem, przeszkolono ponad 25 tys. osób odpowiedzialnych za bezpieczne prowadzenie pociągów. Za ponad 4 mln zł PKP PLK wybudowała nowoczesny symulator dla dyżurnych ruchu. W ciągu trzech miesięcy blisko 200 osób już przećwiczyło na nim różne sytuacje.
"Współpracujemy z 16 szkołami prowadzącymi kierunki kolejowe, po to, aby zapewnić płynne i naturalnej wymiany kadr na odpowiedzialnych stanowiskach związanych z bezpieczeństwem. Organizujemy praktyki oraz fundujemy stypendia dla uczniów kierunków kolejowych. Dotychczas to wsparcie wyniosło ponad 600 tysięcy złotych" - podkreślił Pawłowski.
W ubiegłym roku zarządca infrastruktury wyremontował ponad 800 km torów, 600 km sieci trakcyjnej, wymienił 1250 rozjazdów, zmodernizował 670 przejazdów kolejowo – drogowych i wybudował 84 wiadukty, którymi zastąpiono przejazdy. "Wszystkie te elementy bezpośrednio wpływają na poprawę bezpieczeństwa na sieci kolejowej" - dodał Pawłowski.
PKP PLK zarządza infrastrukturą kolejową, czyli m.in. ponad 21,5 tys. km linii kolejowych(obecnie użytkowanych jest ok. 18,5 tys. km linii) oraz 15,4 tys. przejazdów kolejowo-drogowych. (PAP)

Więcej na ten temat w Serwisie BHP.