Konkurs Urząd Skarbowy Przyjazny Przedsiębiorcy BCC zorganizowało - przy współudziale resortu finansów - po raz czternasty.

W tym roku najwięcej przyjaznych firmom urzędów jest w województwie mazowieckim - 13, w zachodniopomorskim, kujawsko-pomorskim i śląskim - po 6. Dwa urzędy, Pierwszy Urząd Skarbowy w Białymstoku oraz Urząd Skarbowy w Łukowie, otrzymały wyróżnienie po raz czternasty z rzędu.

Prezes BCC Marek Goliszewski mówił podczas środowej uroczystości wręczenia wyróżnień szefom wskazanych urzędów skarbowych, że fiskus i przedsiębiorcy mają wspólny cel: zasilenie skarbu państwa pieniędzmi. Wskazał, że w interesie firm jest, by w budżecie było jak najwięcej pieniędzy, bowiem być może wtedy podatki będą niższe i mniejsza będzie związana z nimi nerwowość. Goliszewski dodał, że przedsiębiorcy i fiskus mają też wspólne troski.

"Pierwsza to szara strefa. Obejmuje ona dziś ok. 24-25 proc. PKB, co dla nas oznacza nieuczciwą konkurencję w produkcji, usługach, w tym wszystkim, czym zajmują się firmy legalnie płacące podatki, rozliczające się z fiskusem i gwarantujące, że napływ pieniędzy do skarbu państwa będzie stały" - tłumaczył.

Dodał, że troską resortu finansów jest natomiast luka w VAT, która wynosi ok. 55 mld zł i luka w CIT - w wysokości 40 mld. "Coś z tym naprawdę trzeba zrobić - wytężoną pracą, kontrolami, ściganiem itd." - mówił. Według niego troską firm jest także prawo podatkowe, które często jest nieprecyzyjne i sprawia trudności w interpretowaniu.

Goliszewski podkreślił, że narzędziem do realizacji wskazanego przez niego celu jest współpraca urzędników i przedsiębiorców, a nie ich konfrontacja. Według prezesa BCC do takiej współpracy coraz częściej dochodzi. Goliszewski dziękował przedstawicielom urzędów skarbowych za to, że negocjują z przedsiębiorcami, korygują ich błędy, pomagają w wyciąganiu firm z kłopotów, podpowiadają, jak powinno wyglądać uczciwe rozliczenie podatkowe.

Natomiast obecny na uroczystości wiceminister finansów Marian Banaś dziękował im za budowanie profesjonalnej i przyjaznej administracji. "Wasza postawa pokazuje, że można być skutecznym i przyjaznym dla naszych podatników" - podkreślił. Dodał, że zadaniem konkursu jest m.in. zachęcanie do terminowego i rzetelnego rozliczania się z podatków. "Relacje między administracją podatkową a przedsiębiorca powinny być profesjonalne i przyjazne" - podkreślił.

Według niego dobre relacje między biznesem a fiskusem powinny przełożyć się na wzrost gospodarczy Polski. Wiceminister zaznaczył, że odpowiedzią na potrzeby podatników są zmiany w administracji podatkowej. Poinformował, że temu celowi ma służyć planowana konsolidacja służb skarbowych i celnych.

Podobnie jak w poprzednich edycjach konkursu przedsiębiorcy oceniali jakość obsługi klienta, łatwość komunikacji oraz kompetencje pracowników. Wskazywali na profesjonalizm oraz pozytywne nastawienie urzędników do podatnika. Jednocześnie postulowali m.in. zwiększenie liczby zatrudnionego w urzędach skarbowych personelu; zmiany godzin pracy urzędów, tak aby przynajmniej raz w tygodniu urząd był czynny wieczorem; zwiększenie ilości miejsc parkingowych przy niektórych urzędach, skrócenie czasu oczekiwania na interpretacje urzędu.

Jak wskazuje BCC, celem konkursu jest "promowanie wysokich standardów obsługi klienta oraz tworzenie między administracją skarbową a przedsiębiorcą relacji charakteryzujących się wzajemną życzliwością i profesjonalizmem". (PAP)