Cykl takich szkoleń Metro Warszawskie zapowiedziało w styczniu - po pożarze jednego z pociągów w listopadzie ub. roku.
Jak poinformował we wtorek rzecznik spółki Krzysztof Malawko, w trakcie szkolenia będą omawiane m.in. procedury ewakuacji pociągu i stacji metra. Pasażerowie dowiedzą się też, jak wygląda oznakowanie alarmowe w warszawskim metrze i jaka jest rola poszczególnych służb w działaniach kryzysowych.
Podczas szkolenia będzie też można dowiedzieć się, jak w sytuacji zagrożenia poradzić sobie ze stresem i jak w takiej chwili wpływać na tłum. Przeszkolony "społeczny asystent metra" będzie mógł w nietypowej sytuacji służyć swoją wiedzą innym pasażerom.
W szkoleniach może wziąć udział każda pełnoletnia osoba. Rejestracja zainteresowanych będzie prowadzona w dniach 18-23 czerwca, w godzinach 7-15. Zgłoszenie powinno zawierać imię i nazwisko oraz adres email. Należy je wysłać na adres: sam@metro.waw.pl.
Szkolenia będą prowadzone w punkcie informacyjnym budowy centralnego odcinka II linii metra - przy ul. Marszałkowskiej 105. Poprowadzą je kierownik działu ochrony przeciwpożarowej Metra Warszawskiego i policyjny negocjator.
Pierwsze szkolenie zaplanowano na 17 lipca br. Udział w nim może wziąć 30 osób, dlatego decyduje kolejność nadesłanych zgłoszeń. Malawko zaznaczył, że w przypadku większego zainteresowania, szkoleń będzie więcej.
Do pożaru w jednym z pociągów metra typu Inspiro doszło w listopadzie ub.roku. Jak ustaliła komisja Metra Warszawskiego, jego przyczyną było odkręcenie się jednego z sześciu elementów ślizgających się po tzw. trzeciej szynie, które odbierają prąd i przekazują go do napędu wagonów.
Na skutek odpadnięcia tzw. ślizgu doszło do zwarcia i powstania łuku elektrycznego. To z kolei doprowadziło do powstania wysokiej temperatury, która wywołała żarzenie się gumowej poduszki powietrznej, będącej częścią układu zawieszenia pociągu; dym przedostał się do kabiny pasażerskiej.
Z raportu komisji wynika, że podczas trwającego nieco ponad trzy minuty postoju pociągu w tunelu pasażerowie użyli siedmiu dźwigni awaryjnego otwierania drzwi. Czworo z nich samowolnie zeszło do tunelu metra.
Po pożarze w metrze zostały wprowadzone nowe oznakowania stacji, dyżurnych stacji, maszynistów i Służby Metra. Powstała też i została opublikowana na stronie metra instrukcja postępowania w sytuacjach awaryjnych i kryzysowych.