Symbolicznego otwarcia przeprawy dokonały dwie rodziny z dziećmi z obu województw, które w towarzystwie władz obu województw spotkały się na środku mostu, dokładnie w miejscu, gdzie przebiega granica administracyjna. Uroczystość uświetnił pokaz produkowanego nieopodal w Mielcu śmigłowca Black Hawk, który na kilkadziesiąt sekund zawisł nad Wisłą.

W uroczystym otwarciu mostu wzięło udział kilkaset osób, głównie mieszkańców Połańca (Świętokrzyskie) i Borowej (Podkarpackie).
"To inwestycja, na którą mieszkańcy Połańca czekali wiele lat. Dzięki programowi Rozwój Polski Wschodniej udało się doprowadzić ją do szczęśliwego końca" – powiedział dziennikarzom marszałek województwa świętokrzyskiego Adam Jarubas. "Za ponad 200 mln zł łączymy regiony" – dodał.

Zdaniem marszałka inwestycja ma ogromne znaczenie m.in. dla działających po obu stronach Wisły Specjalnych Stref Ekonomicznych. Po stronie podkarpackiej działa bowiem strefa mielecka, z kolei grunty inwestycyjne w Połańcu włączone są do strefy starachowickiej.

"Nie wszyscy wierzyli w tę inwestycję, dzisiaj staje się rzeczywistością. Oddajemy ten most w roku 15-lecia funkcjonowania województw świętokrzyskiego i podkarpackiego (…) Dziś ta przeprawa łączy Kielce i Rzeszów, sieć drogową obu województw. Jestem przekonany, że będzie przynosiła ogromne efekty zarówno społeczne jak i gospodarcze" – powiedział marszałek województwa podkarpackiego Władysław Ortyl.

Dzięki inwestycji droga między stolicami obu regionów – Rzeszowem i Kielcami skróciła się o 25 km. Obecna na otwarciu podsekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Beata Oczkowicz zaznaczyła, że "most spełnia także wymagania NATO-wskie, a więc przyczynia się także do wzrostu bezpieczeństwa naszego państwa".

Łącząca oba województwa przeprawa na Wiśle ma 955 metrów długości, a razem z drogami dojazdowymi - blisko 6 km. Pod względem konstrukcji jest podobna do Mostu Marii Curie Skłodowskiej w Warszawie (do 2011 r. most Północny).

Inwestycję wyceniono na 178 mln zł, jednak łącznie z wykupami gruntów jej wartość przekroczyła 200 mln zł. Koszty te dzielą między siebie oba województwa; w dużej części zostały pokryte z Programu Operacyjnego "Rozwój Polski Wschodniej". Budowa mostu w Połańcu jest zaliczana do najdroższych inwestycji tego programu.

Przeprawa w Połańcu będzie przedłużeniem drogi wojewódzkiej 764 Kielce-Połaniec. Po wybudowaniu mostu trasa będzie się kończyła w województwie podkarpackim, na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką 982 Szczucin-Jaślany. (PAP)