W piątek, 5 grudnia, Sejm nie odrzucił weta prezydenta Karola Nawrockiego do ustawy o kryptoaktywach. Prezydenckie weto poparły w głosowaniu kluby PiS i Konfederacji. Premier Donald Tusk zapowiedział więc, że rząd raz jeszcze złoży projekt ustawy i będzie namawiał prezydenta oraz opozycję do jego poparcia. Chodzi m.in. o ochronę osób inwestujących swoje oszczędności w kryptowaluty, których - według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego – jest już w Polsce ok. trzech milionów.
Projekt ustawy przewiduje wprowadzenie rozwiązań w obszarze sektora rynku kryptoaktywów, mających na celu realizację zadań wynikających z rozporządzenia 2023/1114/UE. To tzw. rozporządzenie MiCA (The Markets in Crypto-Assets Regulation), zawierające regulacje m.in. w zakresie skutecznego nadzoru oraz ochrony klienta i inwestora tego rynku. Polska musiała dostosować swoje przepisy do regulacji unijnych w terminie do 30 grudnia 2024 r. (a w niektórych przypadkach nawet wcześniej), dlatego mamy już ponadroczną zwłokę. Polska jest też ostatnim krajem UE, który nie wdrożył odpowiednich rozwiązań. Rząd chce, aby projekt ponownie trafił do Sejmu i został przyjęty jeszcze w tym roku (numer RCL – UC131).
Projekt – co do zasady – powiela większość rozwiązań, które były w zawetowanej ustawie. Przypomnijmy , że zakłada się wyznaczenie Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) jako organu właściwego w zakresie stosowania rozporządzenia 2023/1114/UE i wprowadzenie narzędzi służących skutecznemu wykonywaniu przez KNF nadzoru i realizacji postanowień przedmiotowego rozporządzenia. Określa tez uprawnienia i obowiązki KNF - chodzi głównie o wprowadzenie możliwości nakładania sankcji przez KNF na oferujących, emitentów lub osoby ubiegające się o dopuszczenie kryptoaktywów, a także dostawców usług w zakresie kryptoaktywów.
Ponadto projekt ma ustalić zakres i zasady zachowania tajemnicy zawodowej, obejmującej informacje uzyskane w związku ze świadczeniem usług w zakresie kryptoaktywów. -Projektowane rozwiązanie przewiduje stworzenie katalogu sytuacji, w których ujawnienie informacji nie stanowi niedochowania tajemnicy zawodowej. Zostaną określone także podmioty, wobec których ujawnienie informacji nie będzie naruszeniem – czytamy w uzasadnieniu. Jednym z praktycznych rozwiązań jest wprowadzenie możliwości składania oświadczeń woli w formie elektronicznej w odniesieniu do usług dotyczących kryptoaktywów lub ich oferty publicznej. Przewiduje się nadanie tak złożonemu oświadczeniu woli mocy równej oświadczeniu złożonemu w formie pisemnej zastrzeżonej pod rygorem nieważności.
Na bazie negatywnych doświadczeń związanych z aferą Cinkciarz.pl, projekt zakłada nowelizację ustawy z 27 lipca 2002 r. – Prawo dewizowe (tekst jedn. Dz. U. z 2024 r. poz. 1131). Przewiduje się uregulowanie działalności prowadzonej przez podmioty świadczące usługi bezgotówkowej wymiany walut, czyli tzw. kantorów internetowych. Zasadniczym celem proponowanych przepisów jest zagwarantowanie bezpieczeństwa środków finansowych powierzanych kantorom internetowym przez ich klientów. Przepisy te gwarantują tym samym swobodne dysponowanie tymi środkami przez klienta, niwelując również ryzyko przywłaszczenia lub wykorzystania ich środków przez podmiot, którego działalność do tej pory nie była nadzorowana.

















