Jak zaznaczył, inwestycja została zakończona w terminie. Obecnie trwają ostatnie, kosmetyczne i porządkowe prace w okolicach obwodnicy. Budowa musiała zostać zakończona i rozliczona do końca tego roku, inaczej straciłaby unijną dotację.

Władze powiatu przekonują, że obwodnica zachodnia to dogodne rozwiązanie nie tylko dla mieszkańców Sądecczyzny, ale też turystów i osób jadących w inne części regionu. Pozwoli wyprowadzić ruch poza coraz bardziej zakorkowane miasto i przyniesie wyraźną ulgę mieszkańcom.

Budowa obwodnicy rozpoczęła się w maju tego roku, choć pierwotnie miała ruszyć rok wcześniej. Inwestycja ma zagwarantowane unijne dofinansowanie z Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 (MRPO). Wynosi ono 34 mln zł, przy wartości całego zadania na poziomie ponad 40 mln zł. Zgodnie z uzgodnieniami poczynionymi z zarządem województwa zadanie powinno zostać zakończone do 30 listopada, a rozliczone do końca 2015 r.

Inwestycję wstrzymało zaskarżenie decyzji środowiskowej wydanej przez wójta gminy Podegrodzie, które złożyło do Samorządowego Kolegium Odwoławczego kilkoro mieszkańców tej miejscowości.

We wrześniu zeszłego roku SKO w Tarnowie utrzymało w mocy decyzję środowiskową. Protestujący odwołali się od decyzji SKO do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, który zawiesił sprawę, ponieważ zmarła jedna osoba, będąca stroną postępowania. Zostanie ono wznowione, gdy spadkobiercy tej osoby zostaną ustaleni i powiadomieni.

W ramach przedsięwzięcia powstało ponad 6 kilometrów drogi, która biegnie od skrzyżowania z obwodnicą Starego Sącza i Podegrodzia do Biczyc Dolnych, gdzie łączy się z drogą krajową nr 28 oraz niedawno ukończoną północną obwodnicą Nowego Sącza. Na trasie jednojezdniowej obwodnicy znajdują się trzy mosty na potokach Kraśnianka, Niskówka i Brzezna oraz trzy wiadukty.

Do tego, żeby objechać Nowy Sącz bez konieczności wjeżdżania do miasta potrzebny jest jeszcze 1,6-kilometrowy łącznik obwodnicy północnej i zachodniej, za którego budowę odpowiada Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Jak poinformowała PAP rzeczniczka krakowskiego oddziału GDDKiA Iwona Mikrut, inwestycja ta została wpisana do Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 z terminem realizacji w latach 2017-2020.(PAP)