Zespół "e-Legislacja"

ZARZĄDZENIE Nr 42
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 18 kwietnia 2024 r.
w sprawie Zespołu "e-Legislacja"

Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 3 i ust. 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2022 r. poz. 1188 oraz z 2023 r. poz. 1195, 1234 i 1641) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
 Tworzy się Zespół "e-Legislacja", zwany dalej "Zespołem".
2.
 Zespół jest organem pomocniczym Rady Ministrów.
§  2.
 Do zadań Zespołu należy:
1)
opracowanie założeń dla systemów teleinformatycznych obsługujących proces legislacyjny oraz zwiększających powszechny dostęp do informacji o prawie, zwanych dalej "systemami e-legislacji";
2)
identyfikacja i analiza elementów infrastruktury informatycznej wykorzystywanych w urzędach obsługujących konstytucyjne organy publiczne oraz instytucje im podległe lub przez nie nadzorowane, istotnych z punktu widzenia realizacji systemów e-legislacji;
3)
wypracowanie rozwiązań pozwalających na efektywne wykorzystanie sztucznej inteligencji w systemach e-legislacji;
4)
opracowanie propozycji zmian w przepisach prawa niezbędnych do wdrożenia systemów e-legislacji;
5)
analiza skutków proponowanych rozwiązań;
6)
wykonywanie innych zadań zleconych przez Prezesa Rady Ministrów lub Radę Ministrów, które dotyczą zagadnień związanych z systemami e-legislacji.
§  3.
1.
 W skład Zespołu wchodzą:
1) 1
przewodniczący Zespołu - Minister do spraw Nadzoru nad Wdrażaniem Polityki Rządu;
2)
pozostali członkowie Zespołu:
a)
po jednym przedstawicielu:
Ministra Cyfryzacji,
2
(uchylone),
Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej,
3
(uchylone),
Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji,
Prezesa Rządowego Centrum Legislacji,
aa) 4
dwóch przedstawicieli Ministra Finansów i Gospodarki,
b)
przedstawiciele Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów będący dyrektorami komórek organizacyjnych w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, w szczególności odpowiedzialnych za organizację procesu legislacyjnego lub za systemy informatyczne, lub ich przedstawiciele,
c)
dyrektor Departamentu Informatyzacji i Systemów Informacji o Prawie w Rządowym Centrum Legislacji lub jego przedstawiciel,
d)
koordynator OSR, o którym mowa w § 29 ust. 1 uchwały nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 października 2013 r. - Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. z 2022 r. poz. 348), lub jego przedstawiciel;
3)
sekretarz Zespołu - pracownik Kancelarii Prezesa Rady Ministrów wyznaczony przez przewodniczącego Zespołu.
2.
 Przewodniczący Zespołu może zapraszać do udziału w pracach Zespołu, z głosem doradczym, osoby, których wiedza i doświadczenie z zakresu procesu legislacyjnego lub wdrażania nowych technologii, w szczególności związanych ze sztuczną inteligencją, mogą być przydatne do wykonywania zadań Zespołu, w szczególności przedstawicieli Kancelarii Sejmu i Kancelarii Senatu, a także przedstawicieli środowisk naukowych i akademickich oraz organizacji pozarządowych.
§  4.
1.
 Pracami Zespołu kieruje przewodniczący Zespołu.
2.
 Do zadań przewodniczącego Zespołu należy w szczególności:
1)
zwoływanie posiedzeń Zespołu - z własnej inicjatywy albo na wniosek co najmniej połowy liczby członków Zespołu;
2)
przewodniczenie posiedzeniom Zespołu;
3)
określanie porządku obrad Zespołu;
4)
reprezentowanie Zespołu na zewnątrz.
3.
 WprzypadkunieobecnościprzewodniczącegoZespołupracamiZespołukierujewyznaczonyprzezniegoczłonekZespołu.
4.
 Przewodniczący Zespołu może powierzyć pozostałym członkom Zespołu wykonywanie określonych obowiązków służących realizacji zadań Zespołu.
§  5.
 Przewodniczący Zespołu może, z własnej inicjatywy albo na wniosek członka Zespołu, zlecać wykonanie tłumaczeń, ekspertyz, opinii, analiz oraz raportów na potrzeby prac Zespołu.
§  6.
 Sekretarz Zespołu sporządza protokół posiedzenia Zespołu zawierający w szczególności poczynione ustalenia. Protokół podpisuje osoba przewodnicząca posiedzeniu Zespołu oraz sekretarz Zespołu.
§  7.
 Zespół podejmuje ustalenia w drodze uzgodnienia stanowisk.
§  8.
1.
 W celu realizacji zadań Zespołu przewodniczący Zespołu może tworzyć zespoły ekspertów.
2.
 W skład zespołu ekspertów wchodzą członkowie Zespołu lub osoby zaproszone do udziału w pracach Zespołu, o których mowa w § 3 ust. 2.
3.
 Przewodniczący Zespołu określa skład i zakres zadań zespołu ekspertów.
4.
 Przewodniczący Zespołu wyznacza przewodniczącego zespołu ekspertów spośród osób wchodzących w skład tego zespołu.
5.
 Posiedzenia zespołu ekspertów odbywają się w zależności od potrzeb, w terminie poprzedzającym planowane posiedzenie Zespołu.
6.
 Przepis § 7 stosuje się odpowiednio.
§  9.
 Przewodniczący Zespołu oraz przewodniczący zespołu ekspertów mogą zarządzić odbycie posiedzenia odpowiednio Zespołu albo zespołu ekspertów przy użyciu środków komunikacji elektronicznej.
§  10.
1.
 Przewodniczący Zespołu przedstawia Radzie Ministrów roczne sprawozdanie z prac Zespołu w terminie do dnia 31 marca roku następującego po roku, którego dotyczy sprawozdanie.
2.
 Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 1, zawiera w szczególności informacje o:
1)
liczbie posiedzeń Zespołu w okresie sprawozdawczym;
2)
zadaniach zrealizowanych przez Zespół w okresie sprawozdawczym;
3)
zadaniach Zespołu przewidzianych na kolejny okres sprawozdawczy ze wskazaniem wstępnego harmonogramu ich realizacji;
4)
wnioskach i rekomendacjach w obszarze działalności Zespołu.
§  11.
 Na wniosek przewodniczącego Zespołu organy administracji rządowej oraz jednostki organizacyjne im podległe lub przez nie nadzorowane udzielają Zespołowi, w ramach swoich kompetencji, pomocy przy wykonywaniu zadań Zespołu, w szczególności przedstawiają niezbędne informacje i dokumenty dotyczące zakresu prac Zespołu.
§  12. 5
  Udział w pracach Zespołu jest nieodpłatny, z zastrzeżeniem § 12a.
§  12a. 6
1.
 Członkowi zespołu ekspertów niezatrudnionemu w urzędzie obsługującym organy administracji rządowej lub inne organy państwowe przysługuje wynagrodzenie za opracowanie tłumaczenia, ekspertyzy, opinii, analizy lub raportu - w ustalonej przez przewodniczącego Zespołu wysokości od 25 % do 100 % wynagrodzenia sekretarza stanu w administracji rządowej.
2.
 Przewodniczący Zespołu ustala wysokość wynagrodzenia przed opracowaniem tłumaczenia, ekspertyzy, opinii, analizy lub raportu, mając na uwadze adekwatność wynagrodzenia do nakładu pracy, stopnia trudności oraz czasu wyznaczonego na opracowanie tłumaczenia, ekspertyzy, opinii, analizy lub raportu.
§  13.
 Osobom, o których mowa w § 3 ust. 2, przysługuje zwrot kosztów przejazdu poniesionych w związku z uczestnictwem w posiedzeniu Zespołu lub zespołu ekspertów, obliczony zgodnie z przepisami dotyczącymi ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju.
§  14.
 Wydatki związane z działalnością Zespołu, a także tworzonych zespołów ekspertów są pokrywane z budżetu państwa z części, której dysponentem jest Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
§  15.
 Obsługę techniczno-organizacyjną i biurową działalności Zespołu, a także tworzonych zespołów ekspertów zapewnia Kancelaria Prezesa Rady Ministrów.
§  16.
 Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
1 § 3 ust. 1 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 31 z dnia 30 lipca 2025 r. (M.P.2025.711) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 lipca 2025 r.
2 § 3 ust. 1 pkt 2 lit. a tiret drugie uchylone przez § 1 pkt 2 lit. a tiret pierwsze zarządzenia nr 31 z dnia 30 lipca 2025 r. (M.P.2025.711) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 lipca 2025 r.
3 § 3 ust. 1 pkt 2 lit. a tiret czwarte zmienione przez § 1 pkt 2 lit. a tiret drugie zarządzenia nr 31 z dnia 30 lipca 2025 r. (M.P.2025.711) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 lipca 2025 r.
4 § 3 ust. 1 pkt 2 lit. aa dodana przez § 1 pkt 2 lit. b zarządzenia nr 31 z dnia 30 lipca 2025 r. (M.P.2025.711) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 lipca 2025 r.
5 § 12 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 106 z dnia 22 października 2024 r. (M.P.2024.895) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 24 października 2024 r.
6 § 12a dodany przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 106 z dnia 22 października 2024 r. (M.P.2024.895) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 24 października 2024 r.

Zmiany w prawie

Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2024.319

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Zespół "e-Legislacja"
Data aktu: 18/04/2024
Data ogłoszenia: 19/04/2024
Data wejścia w życie: 20/04/2024