"Jestem pod wrażeniem państwa wizji i niestandardowego myślenia" – mówiła podczas uroczystości wiceminister nauki i szkolnictwa wyższego, prof. Maria Elżbieta Orłowska.

 
Jak poinformowano na stronie resortu nauki, grupa 80 utalentowanych młodych naukowców wyruszy 13 i 14 października do Stanford University oraz University of California w Berkeley. "Obydwie uczelnie plasują się w czołówce światowych rankingów. To najlepsze miejsce na świecie, gdzie z pierwszej ręki można się dowiedzieć, co zrobić, by uczynić polską gospodarkę bardziej innowacyjną i konkurencyjną. Przed państwem ogromna misja" – mówiła laureatom prof. Orłowska.
 
Pierwsza czterdziestka laureatów wyłonionych w 2. odsłonie konkursu „Top 500 Innovators” już w kwietniu tego roku odbyła dwumiesięczne staże na Stanford.
 
Wiceminister Orłowska zaznaczyła, że program „Top 500 Innovators” jest komplementarny wobec innych działań MNiSW podejmowanych na rzecz polepszania jakości polskiej nauki i szkolnictwa wyższego. "W czasie kryzysu gospodarczego jako jedyny resort dostaliśmy większy budżet i przeznaczyliśmy 22 mld zł na infrastrukturę. Coraz lepiej wyposażone uniwersytety to jednak nie wszystko, dlatego wspieramy też kapitał intelektualny. Nie ma lepszej inwestycji niż w ludzi, a państwa doświadczenie, odwaga i kontakty, jakie macie okazję nawiązać w USA są bezcenne" – mówiła prof. Orłowska.
 
O miejsce w kolejnej edycji rządowego programu "Top 500 Innovators" konkurowało 363 kandydatów z uczelni, instytutów badawczych, instytutów PAN i centrów transferu technologii w całej Polsce.
 
Oceniana była aplikacyjność badań kandydatów, innowacyjność prowadzonych projektów, dotychczasowe sukcesy komercjalizacyjne, motywacja do udziału w programie, a także zdolności komunikacyjne i znajomość języka angielskiego.
 
Uczestników 2. edycji programu "Top 500 Innovators" czekają w Kalifornii wykłady prowadzone przez wybitnych praktyków, kreatywne warsztaty i wizyty studyjne w najbardziej innowacyjnych przedsiębiorstwach. Dzięki nim polscy innowatorzy nauki i biznesu dowiedzą się, jak skutecznie zrządzać badaniami naukowymi i komercjalizować ich wyniki. Bardzo ważną częścią kursu jest rozwijanie kompetencji miękkich takich jak praca w grupie i multidyscyplinarnym zespole badawczym, kreatywne myślenie, efektywne podejmowanie decyzji, rozwiązywanie konfliktów.
 
PAP - Nauka w Polsce