Kariera prawnika będzie zależeć od umiejętności zastosowania przepisów

Dla studenta

Nawet najlepsze narzędzia nie będą się sprawdzały w efektywnym nauczaniu, gdy wykładowca będzie chciał przygotować zajęcia jak najniższym kosztem. Niezwykle istotny jest zatem czynnik ludzki, zatrudnianie do nauczania jak najlepiej dobranej kadry dydaktycznej, polepszanie doskonalenie swoich kompetencji. Nauczanie online stało się dla wielu nauczycieli brutalną weryfikacją metod i technik prowadzenia zajęć.

29.04.2022

Dr Stępniak: Skutkiem nauki online za parę lat może być zapaść zawodów prawniczych

Prawnicy Strefa aplikanta Szkolnictwo wyższe

Uczenie prawników przy pomocy narzędzi online może być efektywne tylko wtedy, gdy obie strony procesu dydaktycznego będą zaangażowane w naukę. Inaczej może spotkać nas katastrofa i sytuacja, w której student nie będzie potrafił odróżnić ustępu od punktu, czy artykułu od paragrafu. Takie sytuacje już się zdarzały - mówi dr Kamil Stępniak, adiunkt w Instytucie Prawa Collegium Humanum.

20.04.2022

Prof. Pisuliński: Przyszłość będzie należeć do studiów łączących zajęcia zdalne i stacjonarne

Szkolnictwo wyższe Dla studenta

Na pewno zdobyte przez studentów kompetencje w zakresie korzystania z narzędzi informatycznych okażą się przydatne, bo przecież praca firm czy kancelarii też zmieniła się przez ostatnie lata – w większej mierze otwarto się na nowe technologie i pracę zdalną - mówi prof. Jerzy Pisuliński, dziekan Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie.

19.03.2022

Prof. Hańderek: Nauka coraz bardziej politycznie sprofilowana

Szkolnictwo wyższe

System punktacji jest upolityczniony, ministerstwo narzuca czasopisma wysokopunktowane, pomijając w spisach niejednokrotnie te dotyczące badań kulturowych, czy dziedzin nauki źle widzianych przez rządzących - gender, tak jak ekologia, zaczynają być prawie zakazane. Punktacja jest łatwa do zmanipulowania i zideologizowania, zwłaszcza gdy w ministerstwie zatrudniani są sami swoi - mówi dr hab. Joanna Hańderek, profesor UJ.

03.01.2022

Prof. Kulczycki: Minister rozdaje punkty, ale jakości w nauce nie podnosi

Szkolnictwo wyższe

Przemysław Czarnek zamiast dać na naukę więcej pieniędzy, dosypał więcej punktów. Te punkty to są tak naprawdę ruble transferowe, uwięzione między ministrem a uczelniami. To absolutnie nie podnosi ani poziomu naukowego ani nie dostarcza prawdziwej informacji zwrotnej naukowcom. Z rolą ewaluacji mamy od lat problemy, ale było zdecydowanie lepiej przed działaniami ministra.

22.12.2021

Prof. Romanowski: Trzeba bronić Adama Bodnara

Prawnicy Szkolnictwo wyższe

Ze smutkiem zapoznałem się z punktem porządku obrad dzisiejszego posiedzenia Rady Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego, którego celem miało być potępienie przez Radę byłego Rzecznika Praw Obywatelskich prof. Adama Bodnara za słowa podziękowania wygłoszone w Niemczech podczas odbierania przyzanej mu nagrody - pisze prof. Michał Romanowski.

13.12.2021

Prof. Kulczycki: Minister Czarnek ośmiesza ewaluację nauki

Szkolnictwo wyższe

Przez zmianę oceny czasopism i ewaluacji minister sprawia, że ludzie widzą, że nie trzeba uprawiać międzynarodowo nauki, można publikować w Polsce i być za to wynagradzanym. Teraz słyszą, że Narodowe Centrum Nauki musi być zreformowane, bo nie przyznaje grantów na badania nad rodziną, jeśli nie uwzględnia się refleksji nad rodzinami homoseksualnymi. Wraca lokalność, przaśność.

03.11.2021

"Squid Game", czyli wyścig szczurów w nauce i szkolnictwie wyższym

Szkolnictwo wyższe

W popularnym serialu Netflixa „Squid Game” bogacze proponują zdesperowanym ludziom zabawę. Zwycięzca zgarnie fortunę, pozostali zaś zostaną wyeliminowani. Jak się okazuje, eliminacja następuje poprzez odebranie życia. Słabsi nie mogą się utrzymać - zostają pozbawieni życia. Uczestnicy muszą ze sobą konkurować o wygraną. Stawka tej gry jest niezwykle wysoka. Najwyższa.

27.10.2021

Kanclerz UJ: Czas pandemii już na trwałe pozostawi swe skutki w organizacji pracy

Nowe technologie Szkolnictwo wyższe Zarządzanie

Nie tylko pozostaną z nami wszystkie osiągnięcia techniczne, które w czasie pandemii zostały w trybie przyspieszonym wdrożone lub zaimplementowane w naszej uczelni, ale wiele form aktywności uniwersytetu będzie mogła już na stałe odbywać się w formie zdalnej lub hybrydowej - mówi Monika Harpula, kanclerz Uniwersytetu Jagiellońskiego.

15.10.2021

Dr Bednarczyk-Płachta: E-learning jako uzupełnienie tradycyjnych zajęć może być świetnym narzędziem w edukacji

Nowe technologie Szkolnictwo wyższe Dla studenta

W dobie pandemii funkcjonuje nauczenie zdalne. Tego rodzaju zajęcia nie mogą być uznane za e-learning w znaczeniu ścisłym. Przepisy dotyczące e-learningu oraz kształcenia on-line nie wykluczają się. E-learning nie zawsze powinien zastępować zajęcia na uczelni - wskazuje dr Agnieszka Bednarczyk-Płachta z krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza-Modrzewskiego.

11.10.2021

Potrzebny jeden program do obsługi uczelni

Nowe technologie Szkolnictwo wyższe

Chcemy od podstaw obudować uczelnię jednolitym narzędziem, które obejmie administrowanie studentem i pracownikiem, czyli wszystkie działania związane z prowadzeniem kształcenia studenta. A poza tym cała administracja, wszystkie materiały dydaktyczne muszą być pomieszczone na tej platformie, np. sylabusy - mówi  ​Andrzej Sasuła, kanclerz Podhalańskiej Państwowej Uczelni Zawodowej

01.10.2021

Kanclerz: Wiele rozwiązań z czasu pandemii pozostanie na uczelni

Nowe technologie Szkolnictwo wyższe Koronawirus

Cała komunikacja pomiędzy nauczycielami akademickimi, doktorantami, studentami, słuchaczami studiów podyplomowych i pracownikami administracji została oparta o pocztę elektroniczną oraz spotkania wideokonferencyjne Google Meet. W szczycie dziennie przez system przechodziło około 130 tys. wiadomości - mówi Paweł Kadłubiak, kanclerz Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.

29.09.2021

Dr Czarnecki: Także po pandemii będziemy skazani na e-dydaktykę

Nowe technologie Szkolnictwo wyższe

Na niemal wszystkich uczelniach wyższych pandemia COVID-19 wymusiła zmiany w dydaktyce, na niektórych natomiast odkryła olbrzymie niedostatki organizacyjne. Ale ankiety przeprowadzone wśród studentów na różnych kierunkach potwierdzają, że Wydział Prawa i Administracji UJ świetnie sobie poradził z nowym wyzwaniem - mówi dr Paweł Czarnecki, nauczyciel akademicki.

25.09.2021

Kanclerz SGH: Elektroniczny obieg dokumentów na uczelni to dziś konieczność

Nowe technologie Szkolnictwo wyższe

Warto dopracować mechanizmy automatyzujące obieg dokumentów oraz ergonomię pracy w tym środowisku. Dobrym rozwiązaniem będzie też możliwość zastosowania narzędzi pozwalających na wymianę modułów między systemami, zastosowanie analiz dużych zbiorów danych oraz sztucznej inteligencji. Liczymy, że takie rozwiązania będą dostępne w systemie EZD RP - mówi dr Marcin Dąbrowski,

24.09.2021

Prof. Leppert: Na studia nauczycielskie nie idą najlepsi maturzyści

Szkolnictwo wyższe Zarządzanie oświatą

Praca nauczyciela nie jest intratna finansowo. Rozpoczynający pracę w szkole zarówno po studiach I stopnia jak i II stopnia otrzymuje wynagrodzenie niewiele tylko wyższe niż sprzątaczka, która w tej szkole pracuje. Trudno więc oczekiwać, że te studia przyciągną dużą liczbę zdolnych kandydatów - mówi prof. Roman Leppert z Wydziału Pedagogiki Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy.

10.07.2021

Prof. Śliwerski: Edukacja ma być dobrem wspólnym, ponadpartyjnym

Szkoła i uczeń Szkolnictwo wyższe Zarządzanie oświatą

Edukacja powinna być dobrem wspólnym, ponadpartyjnym, ponad formacją rządzącą. W sytuacji scentralizowania, przy jednoczesnym dyscyplinowaniu pedagogicznym i ideologicznym dyrektorów szkół, uniemożliwia się jakiekolwiek zmiany wewnątrzszkolne - mówi prof. Bogusław Śliwerski. Krytycznie ocenia też przygotowywany przez MEiN projekt tzw. pakietu wolności akademickiej.

01.07.2021

Prof. Stec: W naukach prawnych też warto stawiać na międzynarodowy przekaz

Szkolnictwo wyższe

System kładący nacisk na jak najwyżej punktowane czasopisma i jednocześnie uzależniający od uzyskanej kategorii wszystkie uprawnienia dla wydziału to zachęta do tego, żebyśmy się wzajemnie powyrzynali - mówi prof. Piotr Stec z Uniwersytetu Opolskiego. Podkreśla, że warto przemyśleć zmiany w punktacji czasopism i postawić na ich umiędzynarodowienie.

27.05.2021

Prof. Wierczyński: Wpis na listę czasopism według obiektywnych kryteriów

Szkolnictwo wyższe

Cofnięcie wykazu do stanu zgodnego z prawem to jedyna szansa, by zapobiec fali odwołań od decyzji ewaluacyjnych, która spowoduje potworny chaos - mówi prof. Grzegorz Wierczyński. Proponuje też szersze wykorzystywanie Google Scholar do określania punktacji czasopism prawniczych. Ten temat poruszy podczas poniedziałkowej konferencji "Nowe kierunki i wyzwania w prawniczej komunikacji naukowej".

24.05.2021

Prof. Leppert: Zmiany dotyczące uczelni zawodowych to obniżanie standardów

Szkolnictwo wyższe Zarządzanie oświatą

Już wkrótce uczelnie zawodowe nie będą musiały zawierać porozumień z uczelniami akademickimi, by prowadzić studia nauczycielskie. W ten sposób minister puszcza oko do słabych uczelni zawodowych, które posiadają najsłabszą kategorię C albo nie posiadają kategorii naukowej - uważa Roman Leppert, profesor z Wydziału Pedagogiki Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy.

14.05.2021

Prof. Stec: "Pakiet wolnościowy" nie taki straszny, choć warto go doprecyzować

Szkolnictwo wyższe

Projekt zmian ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, nazywany "pakietem wolnościowym" jest propozycją wartą rozważenia, choć nie mam pewności, czy proponowane przez rząd rozwiązania pozwolą skutecznie chronić pluralizm światopoglądowy na uczelniach - uważa prof. Piotr Stec z Uniwersytetu Opolskiego.

10.05.2021
1  2  3  4    
ukraine Переклади на українську
poland Przetłumacz na polski