Prof. Stec: W naukach prawnych też warto stawiać na międzynarodowy przekaz

Szkolnictwo wyższe

System kładący nacisk na jak najwyżej punktowane czasopisma i jednocześnie uzależniający od uzyskanej kategorii wszystkie uprawnienia dla wydziału to zachęta do tego, żebyśmy się wzajemnie powyrzynali - mówi prof. Piotr Stec z Uniwersytetu Opolskiego. Podkreśla, że warto przemyśleć zmiany w punktacji czasopism i postawić na ich umiędzynarodowienie.

27.05.2021

Prof. Wierczyński: Wpis na listę czasopism według obiektywnych kryteriów

Szkolnictwo wyższe

Cofnięcie wykazu do stanu zgodnego z prawem to jedyna szansa, by zapobiec fali odwołań od decyzji ewaluacyjnych, która spowoduje potworny chaos - mówi prof. Grzegorz Wierczyński. Proponuje też szersze wykorzystywanie Google Scholar do określania punktacji czasopism prawniczych. Ten temat poruszy podczas poniedziałkowej konferencji "Nowe kierunki i wyzwania w prawniczej komunikacji naukowej".

24.05.2021

Prof. Leppert: Zmiany dotyczące uczelni zawodowych to obniżanie standardów

Szkolnictwo wyższe Zarządzanie oświatą

Już wkrótce uczelnie zawodowe nie będą musiały zawierać porozumień z uczelniami akademickimi, by prowadzić studia nauczycielskie. W ten sposób minister puszcza oko do słabych uczelni zawodowych, które posiadają najsłabszą kategorię C albo nie posiadają kategorii naukowej - uważa Roman Leppert, profesor z Wydziału Pedagogiki Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy.

14.05.2021

Prof. Stec: "Pakiet wolnościowy" nie taki straszny, choć warto go doprecyzować

Szkolnictwo wyższe

Projekt zmian ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, nazywany "pakietem wolnościowym" jest propozycją wartą rozważenia, choć nie mam pewności, czy proponowane przez rząd rozwiązania pozwolą skutecznie chronić pluralizm światopoglądowy na uczelniach - uważa prof. Piotr Stec z Uniwersytetu Opolskiego.

10.05.2021

Prof. Izdebski: Akademia Kopernikańska to niepotrzebna rewolucja w nauce

Szkolnictwo wyższe

Prezydium Towarzystwa Naukowego Warszawskiego uznało projekt dotyczący tworzenia Akademii Kopernikańskiej za „wyjątkowo szkodliwy i wręcz ośmieszający powagę państwa polskiego”. Z tą opinią, która nakazuje przypomnieć sobie zakończenie starego dowcipu: „i śmiesznie, i strasznie”, trudno się nie zgodzić - uważa prof. Hubert Izdebski.

14.04.2021

Temkin: Obecnej ewaluacji nic już nie uratuje - potrzebna abolicja

Szkolnictwo wyższe

Przywrócenie starej listy czasopism nie pomoże. Uważam, że to droga donikąd. Trzeba zrobić abolicję ewaluacyjną. Ta ewaluacja powinna mieć charakter testowy - proponujemy, żeby wszystkie ośrodki akademickie miały B+ - uważa Aleksander Temkin z Komitetu Kryzysowego Humanistyki Polskiej.

22.03.2021

Prof. Stec: Ewaluacja działalności naukowej tylko pozornie obiektywna

Szkolnictwo wyższe

Z zewnątrz mamy obiektywne normy, algorytmy, tabele w excelu, a wszystko może sprowadzać się do tego, że jednej osobie postawimy normę, którą łatwo spełni, a innej taką nie do zrealizowania - mówi o ewaluacji działalności naukowej prof. Piotr Stec z Uniwersytetu Opolskiego. I dodaje, że te niejasne kryteria decydują o być albo nie być uczelni czy wydziałów.

19.03.2021

Prof. Pisuliński: Cel nie uświęca niezgodnych z prawem środków

Szkolnictwo wyższe

Zmiana wykazu czasopism naukowych została przeprowadzona w sposób naruszający przepisy rozporządzenia regulującego zasady jego tworzenia, i nieznajdujący niekiedy merytorycznego uzasadnienia. To nie rozwiązuje problemu z prawniczymi czasopismami - ocenia prof. Jerzy Pisuliński. Według niego takiego działania nie można tłumaczyć ratowaniem uczelni przed utratą uprawnień.

05.03.2021

Prof. Wierczyński: Zmiany na liście czasopism bezprawne, kiedyś do cofnięcia

Prawnicy Szkolnictwo wyższe

Dopisując bez konsultacji z Komisją Ewaluacji Nauki nowe pozycje do listy czasopism punktowanych, lub podnosząc niektórym punktację, minister złamał prawo. Te decyzje będą zapewne kiedyś anulowane, a już teraz mogą trafić do prokuratury - mówi dr hab. Grzegorz Wierczyński, prof. UG, przewodniczący Zespołu do spraw Punktacji Czasopism Naukowych Komitetu Nauk Prawnych Polskiej Akademii Nauk.

18.02.2021

Część prac prawników gorzej oceniana w ewaluacji

Prawnicy Szkolnictwo wyższe

Specyfiką nauk prawnych jest to, że jest tu sporo glos, komentarzy i innych form działalności naukowej. Obecne rozporządzenie ewaluacyjne jest krzywdzące dla poszczególnych nauk - ocenia dr hab. Grzegorz Krawiec, prof. Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie w polemicznym komentarzu do wywiadu z prof. Emanuelem Kulczyckim.

26.11.2020

Prof. Kulczycki: Czasopisma prawnicze muszą się otworzyć, żeby były wyżej punktowane

Prawnicy Szkolnictwo wyższe

Środowisko prawnicze albo nie przygotowało się, albo nie chce zauważyć przemian technologicznych odnośnie publikacji naukowych. Od lat polityka naukowa bardzo mocno idzie w stronę otwartości: otwartych artykułów naukowych, cytowań, abstraktów - mówi prof. Emanuel Kulczycki. I dodaje, że otwartą sprawą jest, na ile są to publikacje naukowe, a na ile analizy warsztatowe.

24.11.2020

Prof. Sułkowski: Każda reforma wymaga korekt, ale nie może być to rewolucja

Trzeba wzmocnić czasopisma polskie, które tutaj są rozpoznawane, ale nie było czasu, żeby dostały indeksacje międzynarodowe. Wzmocni to nauki humanistyczne i publikacje np. na temat polskiego prawa, historii i polskiej sztuki, czy innych nauk społecznych, które wymagają posługiwania się rodzimym językiem - uważa prof. Łukasz Sułkowski.

18.11.2020

Prof. Wierczyński: Niejasne zasady decydują o randze czasopism i wydawnictw

Prawnicy Szkolnictwo wyższe

Jako Komitet Nauk Prawnych PAN podjęliśmy uchwałę potępiającą niejasne i nietransparentne zasady tworzenia listy czasopism naukowych i nadawania im punktacji - mówi prof. Grzegorz Wierczyński z Uniwersytetu Gdańskiego. I przy okazji ujawnia tajemniczą procedurę nadania wysokiej rangi naukowej wydawnictwu Ordo Iuris.

18.11.2020

Prof. Krawiec: Zmiany na uczelniach potrzebne, ale nowym ministrom trzeba patrzeć na ręce

Szkolnictwo wyższe

Zmiany w szkolnictwie wyższym są potrzebne - można skutecznie ograniczyć pewne negatywne skutki przepisów prawnych, które wprowadził Jarosław Gowin. Przesadny liberalizm w obszarze szkolnictwa wyższego nie sprawdza się – tutaj ma się tworzyć naukę w warunkach wolności - uważa dr hab. Grzegorz Krawiec, prof. Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Ale dodaje, że zapowiedzi nowego ministra i jego zastępcy obserwuje z niepokojem.

17.11.2020

Prof. Krawiec: Uczelnie nie mogą zależeć od polityki rządu

Naginanie badań naukowych do wymagań aktualnie rządzących uznać należy za przejaw oportunizmu, który powinien mieć wpływ na ocenę osób, które takie badania prowadzą i na ich funkcjonowanie w środowisku naukowym. Postawa oportunistyczna dużo bowiem mówi o naukowcu - dr hab. Grzegorzem Krawcem, profesor Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie.

12.11.2020

Prof. Izdebski: Minister nie może ograniczać autonomii uczelni

Szkolnictwo wyższe

Ustawa o szkolnictwie wyższym nie zawiera jakiegokolwiek upoważnienia do powiązania przez ministra podejmowania czynności nadzorczych ze wstrzymywaniem wykonywania przepisów o finansowaniu systemu szkolnictwa wyższego i nauki - zwraca uwagę prof. Hubert Izdebski. I dodaje, że minister nie ustala też trybu studiowania.

09.11.2020

mLegitymacje studenckie to standard nowoczesnej uczelni – szczególnie w dobie pandemii

Nowe technologie Dla studenta Koronawirus

Studenci w przeważającej większości odbywają kształcenie w trybie zdalnym – za pośrednictwem narzędzi umożliwiających komunikację na odległość. Powstaje natomiast pytanie – co z legitymacjami studenckimi? Czy student musi udać się do dziekanatu, aby otrzymać „naklejkę” potwierdzającą status studenta i gwarantującą prawo do ulg?

13.10.2020

Nowa rektor: Zadbam o to, by Uniwersytet Łódzki wykorzystał swój potencjał

Szkolnictwo wyższe

Początek tej kadencji to kilka istotnych wyzwań: dostosowanie rytmu nowego roku akademickiego do funkcjonowania w ciągle obecnych warunkach zagrożenia epidemicznego - mówi profesor Elżbieta Żądzińska, nowo wybrana rektor Uniwersytetu Łódzkiego. Zapowiada też, że będzie dalej pracować nad strategią uczelni tak, by wkrótce zdobyła ona miano uczelni badawczej.

28.08.2020

Ewentualne zniesienie habilitacji wymaga dyskusji

Szkolnictwo wyższe

Likwidując habilitację, należałoby wprowadzić coś na jej miejsce. To coś nowego wcale nie musi być lepsze – system uczelnianego tenure może być bowiem jeszcze bardziej patologiczny niż państwowa habilitacja. Lepiej zatem ją utrzymać; przemawia za tym także „święta” tradycja - uważa prof. Grzegorz Krawiec z Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie.

14.07.2020

Szypulska: Molestowanie seksualne na uczelniach nadal tematem tabu

Prawo karne Szkolnictwo wyższe Dla studenta

Aż 40 proc. ankietowanych studentek i studentów przyznaje, że doświadczyło molestowania. Co gorsze, często ze strony wykładowców i w przestrzeni publicznej - mówi w rozmowie z Prawo.pl Agata Szypulska, prawniczka w Zespole do spraw Równego Traktowania Biura RPO. I dodaje, że nadal brakuje jasnych i przejrzystych procedur, które mogły by temu przeciwdziałać.

06.07.2020