Ewentualne zniesienie habilitacji wymaga dyskusji

Szkolnictwo wyższe

Likwidując habilitację, należałoby wprowadzić coś na jej miejsce. To coś nowego wcale nie musi być lepsze – system uczelnianego tenure może być bowiem jeszcze bardziej patologiczny niż państwowa habilitacja. Lepiej zatem ją utrzymać; przemawia za tym także „święta” tradycja - uważa prof. Grzegorz Krawiec z Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie.

14.07.2020

Szypulska: Molestowanie seksualne na uczelniach nadal tematem tabu

Prawo karne Szkolnictwo wyższe Dla studenta

Aż 40 proc. ankietowanych studentek i studentów przyznaje, że doświadczyło molestowania. Co gorsze, często ze strony wykładowców i w przestrzeni publicznej - mówi w rozmowie z Prawo.pl Agata Szypulska, prawniczka w Zespole do spraw Równego Traktowania Biura RPO. I dodaje, że nadal brakuje jasnych i przejrzystych procedur, które mogły by temu przeciwdziałać.

06.07.2020

Sędzia Tarno: Niełatwe procesy o uznawanie dyplomów i nadanie tytułów naukowych

Wymiar sprawiedliwości Szkolnictwo wyższe

Procedury nadawania stopni naukowych i tytułu ze względu na jego przedmiot - nie da się ująć bezwzględnie w ramy czystego postępowania administracyjnego z pełnią praw procesowych strony. Nie można zakwestionować opinii recenzenta, jeżeli ta opinia spełnia wymagania przewidziane prawem - wyjaśnia prof. Jan Tarno, sędzia Naczelnego Sądu Administracyjnego w stanie spoczynku.

20.05.2020

Prof. Izdebski: Tarcza wydłuża terminy i zmienia zasady oceny dorobku naukowego

Szkolnictwo wyższe

Nie wszystkie zmiany dla szkolnictwa wyższego, które zawierają kolejne tarcze antykryzysowe, mają związek z epidemią. Część noweli koryguje nieścisłości - eliminuje się m.in. trudno wytłumaczalne ograniczenie co do czasu opublikowania (dotąd dopiero od 2019 r.) artykułów uwzględnianych do minimalnego dorobku kandydata do stopnia doktora habilitowanego - wskazuje prof. Hubert Izdebski.

04.05.2020

Prof. Pisuliński: Zdalna sesja na dużym wydziale wyzwaniem organizacyjnym i prawnym

Prawnicy Szkolnictwo wyższe RODO

Na naszym wydziale większość egzaminów ma formę pisemną i przeprowadzenie ich zdalnie stwarza problemy natury organizacyjnej i technicznej - tłumaczy prof. Jerzy Pisuliński, dziekan Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego. I dodaje, że trzeba stworzyć procedury, ustalić co z ochroną danych osobowych oraz stworzyć narzędzia, które pozwolą na przeprowadzenie egzaminów.

27.04.2020

Bezczynność uczelnianej komisji stypendialnej jest wysoce naganna - sąd powinien się tym zająć

Strefa aplikanta Dla studenta

Nie do zaakceptowania jest sytuacja, w której doktorant nie może doczekać się przez ponad rok, mimo licznych ponagleń, rozstrzygnięcia w swojej sprawie ze strony uczelnianej komisji stypendialnej, a sąd w całości aprobuje taki stan rzeczy - nie dostrzegając przy tym naganności bezczynności - uważa Przemysław Brzuszczak, sekretarz Zarządu Krajowej Reprezentacji Doktorantów.

20.04.2020

Propozycje dotyczące pomocy materialnej dla studentów niekoniecznie trafione

Szkolnictwo wyższe

Proponowane przez rząd zmiany dotyczące zapomóg dla studentów trudno uznać za niezbędne. Lepiej pochylić się nad rzeczywistymi problemami i zacząć prace nad realną reformą, która doprowadzi do uzdrowienia tego ważnego systemu wsparcia systemu - uważa Jacek Pakuła, prawnik specjalizujący się w kwestiach pomocy materialnej dla studentów.

08.04.2020

Prof. Krawiec: Stan nadzwyczajny - mniej autonomii dla uczelni

Administracja publiczna Szkolnictwo wyższe

Całokształt przepisów o stanie wyjątkowym na pewno powoduje ograniczenie autonomii uczelni i zwiększenie władczych kompetencji organów administracji rządowej – kosztem innych podmiotów, w tym samorządu terytorialnego - tłumaczy dr hab. Grzegorz Krawiec z Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, w kontekście propozycji wprowadzenie takich zasad w związku z epidemią.

23.03.2020

Stan wyjątkowy to nie tylko zawieszenie zajęć

Administracja publiczna Szkolnictwo wyższe Koronawirus

Ustawa o stanie wyjątkowym pozwala na dużo szersze działania niż te, jakie podjęto na podstawie obecnie obowiązujących przepisów mających zapobiegać rozprzestrzenianiu się epidemii koronawirusa. W tym między innymi na cenzurę prewencyjną, użycie broni i zawieszenie akcji protestacyjnych studentów - wskazuje prof. Hubert Izdebski.

20.03.2020

Prof. Sułkowski: Mniej punktozy na uczelniach

Szkolnictwo wyższe

System zmienił się w sposób gwałtowny - mówi prof. Łukasz Sułkowski o ewaluacji działalności naukowej. W zastosowaniu nowych przepisów może pomóc technologia, w tym narzędzia do ewidencjonowania publikacji oraz repozytorium. Zarządzaniu informacją naukową poświęcony zostanie webinar, który odbędzie się 19 marca 2020 roku o godz. 14:00.

19.03.2020

E-dokumenty na uczelni możliwe, ale uwaga na ochronę danych

Administracja publiczna Szkolnictwo wyższe Dla studenta RODO

Na uczelniach możliwe jest zastąpienie papierowych dokumentów, na których studenci lub pracownicy składają własnoręczne podpisy, cyfrowymi dokumentami opatrzonymi własnoręcznymi podpisami składanymi na tablecie graficznym - twierdzi radca prawny Tomasz Osiej z kancelarii Osiej i Partnerzy. Zastrzega jednak, że stosowanie takiej procedury może zwiększyć ryzyko naruszenia zasad ochrony danych. 

06.03.2020

Wykaz punktowanych czasopism nadal problematyczny

Szkolnictwo wyższe

Miała być walka „punktozą”, a wprowadza się „hiperpunktozę”. W odniesieniu do nauk prawnych – bo w różnych dyscyplinach może być różnie - utrzymanie takiego stanu rzeczy, poczynając od utrzymania dotychczasowego mechanizmu kształtowania wykazów wraz z liczbą punktów, nie służy zaspokojeniu dążenia do poznania prawdy - prof. Hubert Izdebski komentuje nowy, poszerzony wykaz czasopism.

30.12.2019

Prof. Zajadło: Trzeba uodpornić studentów na instrumentalizację prawa

Prawnicy Szkolnictwo wyższe

Podobnie jak w okresie PRL wykładowcy wydziałów prawa stają obecnie wobec zagrożenia upolitycznieniem i instrumentalizacją prawa - mówi prof. Jerzy Zajadło z Uniwersytetu Gdańskiego. I dodaje, że ich obowiązkiem jest wyrabianie u studentów odporności na takie zabiegi, by po studiach byli wierni etosowi swojego zawodu.

06.11.2019

Prof. Woźnicki: Ustawa o szkolnictwie wyższym wymaga zmian

Prawnicy Szkolnictwo wyższe

Projekt Ustawy 2.0 powstał z poszanowaniem kultury i techniki legislacji, niestety na etapie prac w parlamencie wprowadzono niekorzystne poprawki, których nie przedyskutowano ze stroną społeczną - mówi prezes Fundacji Rektorów Polskich prof. Jerzy Woźnicki. Jego zdaniem przez to część przepisów wymaga szybkiej zmiany.

28.10.2019

Uczelnie też potrzebują liderów i dobrego zarządzania

Szkolnictwo wyższe Zarządzanie

Choć uczelnię od korporacji różni misja, to pewne modele zarządzania są warte zaadaptowania. Świat uczelni wyższych nie jest wyłączony z dobrych reguł zarządzania i musi doskonalić rozwiązania organizacyjne - uważa prof. Łukasz Sułkowski, organizator V Konferencji LUMEN, poświęconej właśnie efektywnemu zarządzaniu na uczelniach.

22.08.2019

Nowa lista czasopism poważnie wybrakowana

Szkolnictwo wyższe

Na liście punktowanych czasopism prawniczych zabrakło wielu zasłużonych pism. Nowy wykaz czasopism nie spowoduje „końca punktozy”, jak twierdzi resort nauki – choroba punktozy przechodzi właśnie do kolejnego, ostrego etapu - ocenia dr hab. Grzegorz Krawiec z Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie.

05.08.2019

Nowa ustawa lepiej określa prawa studentów - rodziców

Szkolnictwo wyższe

Ujęcie i wyodrębnianie na gruncie nowego prawa o szkolnictwie wyższym uprawnień związanych z rodzicielstwem studentów jest godne podkreślenia i pochwały. Poprzednia ustawa, a także żadna z jej nowelizacji, a było ich blisko 40, nie odniosła się do tej kwestii sfery życia studentów - pisze w komentarzu Agnieszka Bednarczyk-Płachta.

03.06.2019

Dr Kubiak: Student prawa powinien „posmakować” praktyki już na studiach

Prawnicy Szkolnictwo wyższe Dla studenta

Nie chodzi o to, by studia prawnicze zastępowały aplikacje. Bez wątpienia wykłady są konieczne, należy jednak zwracać uwagę na to, w jaki sposób są prowadzone. Tak samo ćwiczenia ze studentami. Nie możemy na nich powtarzać wykładu. Takie zajęcia powinny mieć walor praktyczny - wyjaśnia dr Przemysław Kubiak

17.05.2019