Prof. Bernacki: Nie chcemy rewolucji w ewaluacji naukowej, ale modyfikacje będą

Szkolnictwo wyższe

W ramach trzeciego kryterium ewaluacji powinna pojawić się lista czasopism branżowych, w których publikowaliby autorzy, którzy dotychczas się z tym wstrzymywali, bo nie przynosiło to wymiernych korzyści dla uczelni. Pewne korekty powinny dotyczyć też kwestii zamknięcia się w czterech slotach – mówi prof. Włodzimierz Bernacki, sekretarz stanu w ministerstwie nauki.

04.01.2023

Prof. Błocki: NCN to jedna z najbardziej transparentnych instytucji w Polsce

Administracja publiczna Szkolnictwo wyższe

System grantowy to nie jest proces administracyjny, to przyznawanie finansowania w bardzo konkurencyjnej procedurze, w której ostatecznie decydują eksperci, a nie jakieś uznaniowe decyzje - mówi Prawo.pl prof. Zbigniew Błocki, dyrektor Narodowego Centrum Nauki. Podkreśla, że potrzebna jest nie reforma systemu, a zwiększenie nakładów na naukę.

23.12.2022

Prof. Szostek: Prawnik nie może zamykać się w hermetycznej bańce

Prawnicy Prawo AI Szkolnictwo wyższe

Nie da się dziś uciec od technologii, więc trudno, żeby prawnicy nie rozwijali się w tym kierunku. Nowoczesne studia muszą uwzględniać synergię techniki oraz prawa - mówi prof. Dariusz Szostek, specjalista w zakresie prawa i nowych technologii. Kompetencje w tym zakresie zdobywać można na prowadzonych na Uniwersytecie Śląskim studiach podyplomowych: Cyber Science.

17.11.2022

Prof. Stec: Ewaluacja nauk prawnych w sumie pozytywna, ale nie bez wątpliwości

Prawnicy Szkolnictwo wyższe

Wyniki ewaluacji jednostek naukowych wzbudzają w tym roku większe emocje niż w latach ubiegłych, bo przeprowadzona przez rząd reforma nauki i szkolnictwa wyższego znaczne podniosła stawki w tej grze. Kiedyś ocena jakości badań decydowała głównie o prestiżu, w mniejszym stopniu o pieniądzach. Dziś decyduje nawet o tym, jakie studia może prowadzić uczelnia.

18.08.2022

Prof. Krawiec: Procedura administracyjna przy nadawaniu tytułów chroni przed nadużyciami

Administracja publiczna Szkolnictwo wyższe

Rada Główna Nauki i Szkolnictwa Wyższego chce odejścia od procedury administracyjnej kodeksowi postępowania administracyjnego. Ta propozycja jest błędna, jednostka ma prawo do obrony na drodze prawnej, czyli na drodze postępowania regulowanego przepisami prawa - uważa dr hab. Grzegorz Krawiec z Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie.

24.06.2022

Kariera prawnika będzie zależeć od umiejętności zastosowania przepisów

Dla studenta

Nawet najlepsze narzędzia nie będą się sprawdzały w efektywnym nauczaniu, gdy wykładowca będzie chciał przygotować zajęcia jak najniższym kosztem. Niezwykle istotny jest zatem czynnik ludzki, zatrudnianie do nauczania jak najlepiej dobranej kadry dydaktycznej, polepszanie doskonalenie swoich kompetencji. Nauczanie online stało się dla wielu nauczycieli brutalną weryfikacją metod i technik prowadzenia zajęć.

29.04.2022

Dr Stępniak: Skutkiem nauki online za parę lat może być zapaść zawodów prawniczych

Prawnicy Strefa aplikanta Szkolnictwo wyższe

Uczenie prawników przy pomocy narzędzi online może być efektywne tylko wtedy, gdy obie strony procesu dydaktycznego będą zaangażowane w naukę. Inaczej może spotkać nas katastrofa i sytuacja, w której student nie będzie potrafił odróżnić ustępu od punktu, czy artykułu od paragrafu. Takie sytuacje już się zdarzały - mówi dr Kamil Stępniak, adiunkt w Instytucie Prawa Collegium Humanum.

20.04.2022

Prof. Pisuliński: Przyszłość będzie należeć do studiów łączących zajęcia zdalne i stacjonarne

Szkolnictwo wyższe Dla studenta

Na pewno zdobyte przez studentów kompetencje w zakresie korzystania z narzędzi informatycznych okażą się przydatne, bo przecież praca firm czy kancelarii też zmieniła się przez ostatnie lata – w większej mierze otwarto się na nowe technologie i pracę zdalną - mówi prof. Jerzy Pisuliński, dziekan Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie.

19.03.2022

Prof. Hańderek: Nauka coraz bardziej politycznie sprofilowana

Szkolnictwo wyższe

System punktacji jest upolityczniony, ministerstwo narzuca czasopisma wysokopunktowane, pomijając w spisach niejednokrotnie te dotyczące badań kulturowych, czy dziedzin nauki źle widzianych przez rządzących - gender, tak jak ekologia, zaczynają być prawie zakazane. Punktacja jest łatwa do zmanipulowania i zideologizowania, zwłaszcza gdy w ministerstwie zatrudniani są sami swoi - mówi dr hab. Joanna Hańderek, profesor UJ.

03.01.2022

Prof. Kulczycki: Minister rozdaje punkty, ale jakości w nauce nie podnosi

Szkolnictwo wyższe

Przemysław Czarnek zamiast dać na naukę więcej pieniędzy, dosypał więcej punktów. Te punkty to są tak naprawdę ruble transferowe, uwięzione między ministrem a uczelniami. To absolutnie nie podnosi ani poziomu naukowego ani nie dostarcza prawdziwej informacji zwrotnej naukowcom. Z rolą ewaluacji mamy od lat problemy, ale było zdecydowanie lepiej przed działaniami ministra.

22.12.2021

Prof. Romanowski: Trzeba bronić Adama Bodnara

Prawnicy Szkolnictwo wyższe

Ze smutkiem zapoznałem się z punktem porządku obrad dzisiejszego posiedzenia Rady Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego, którego celem miało być potępienie przez Radę byłego Rzecznika Praw Obywatelskich prof. Adama Bodnara za słowa podziękowania wygłoszone w Niemczech podczas odbierania przyzanej mu nagrody - pisze prof. Michał Romanowski.

13.12.2021

Prof. Kulczycki: Minister Czarnek ośmiesza ewaluację nauki

Szkolnictwo wyższe

Przez zmianę oceny czasopism i ewaluacji minister sprawia, że ludzie widzą, że nie trzeba uprawiać międzynarodowo nauki, można publikować w Polsce i być za to wynagradzanym. Teraz słyszą, że Narodowe Centrum Nauki musi być zreformowane, bo nie przyznaje grantów na badania nad rodziną, jeśli nie uwzględnia się refleksji nad rodzinami homoseksualnymi. Wraca lokalność, przaśność.

03.11.2021

"Squid Game", czyli wyścig szczurów w nauce i szkolnictwie wyższym

Szkolnictwo wyższe

W popularnym serialu Netflixa „Squid Game” bogacze proponują zdesperowanym ludziom zabawę. Zwycięzca zgarnie fortunę, pozostali zaś zostaną wyeliminowani. Jak się okazuje, eliminacja następuje poprzez odebranie życia. Słabsi nie mogą się utrzymać - zostają pozbawieni życia. Uczestnicy muszą ze sobą konkurować o wygraną. Stawka tej gry jest niezwykle wysoka. Najwyższa.

27.10.2021

Kanclerz UJ: Czas pandemii już na trwałe pozostawi swe skutki w organizacji pracy

Prawo AI Szkolnictwo wyższe Zarządzanie

Nie tylko pozostaną z nami wszystkie osiągnięcia techniczne, które w czasie pandemii zostały w trybie przyspieszonym wdrożone lub zaimplementowane w naszej uczelni, ale wiele form aktywności uniwersytetu będzie mogła już na stałe odbywać się w formie zdalnej lub hybrydowej - mówi Monika Harpula, kanclerz Uniwersytetu Jagiellońskiego.

15.10.2021

Dr Bednarczyk-Płachta: E-learning jako uzupełnienie tradycyjnych zajęć może być świetnym narzędziem w edukacji

Prawo AI Szkolnictwo wyższe Dla studenta

W dobie pandemii funkcjonuje nauczenie zdalne. Tego rodzaju zajęcia nie mogą być uznane za e-learning w znaczeniu ścisłym. Przepisy dotyczące e-learningu oraz kształcenia on-line nie wykluczają się. E-learning nie zawsze powinien zastępować zajęcia na uczelni - wskazuje dr Agnieszka Bednarczyk-Płachta z krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza-Modrzewskiego.

11.10.2021

Potrzebny jeden program do obsługi uczelni

Prawo AI Szkolnictwo wyższe

Chcemy od podstaw obudować uczelnię jednolitym narzędziem, które obejmie administrowanie studentem i pracownikiem, czyli wszystkie działania związane z prowadzeniem kształcenia studenta. A poza tym cała administracja, wszystkie materiały dydaktyczne muszą być pomieszczone na tej platformie, np. sylabusy - mówi  ​Andrzej Sasuła, kanclerz Podhalańskiej Państwowej Uczelni Zawodowej

01.10.2021

Kanclerz: Wiele rozwiązań z czasu pandemii pozostanie na uczelni

Prawo AI Szkolnictwo wyższe Koronawirus

Cała komunikacja pomiędzy nauczycielami akademickimi, doktorantami, studentami, słuchaczami studiów podyplomowych i pracownikami administracji została oparta o pocztę elektroniczną oraz spotkania wideokonferencyjne Google Meet. W szczycie dziennie przez system przechodziło około 130 tys. wiadomości - mówi Paweł Kadłubiak, kanclerz Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.

29.09.2021

Dr Czarnecki: Także po pandemii będziemy skazani na e-dydaktykę

Prawo AI Szkolnictwo wyższe

Na niemal wszystkich uczelniach wyższych pandemia COVID-19 wymusiła zmiany w dydaktyce, na niektórych natomiast odkryła olbrzymie niedostatki organizacyjne. Ale ankiety przeprowadzone wśród studentów na różnych kierunkach potwierdzają, że Wydział Prawa i Administracji UJ świetnie sobie poradził z nowym wyzwaniem - mówi dr Paweł Czarnecki, nauczyciel akademicki.

25.09.2021

Kanclerz SGH: Elektroniczny obieg dokumentów na uczelni to dziś konieczność

Prawo AI Szkolnictwo wyższe

Warto dopracować mechanizmy automatyzujące obieg dokumentów oraz ergonomię pracy w tym środowisku. Dobrym rozwiązaniem będzie też możliwość zastosowania narzędzi pozwalających na wymianę modułów między systemami, zastosowanie analiz dużych zbiorów danych oraz sztucznej inteligencji. Liczymy, że takie rozwiązania będą dostępne w systemie EZD RP - mówi dr Marcin Dąbrowski,

24.09.2021

Prof. Leppert: Na studia nauczycielskie nie idą najlepsi maturzyści

Szkolnictwo wyższe Zarządzanie oświatą

Praca nauczyciela nie jest intratna finansowo. Rozpoczynający pracę w szkole zarówno po studiach I stopnia jak i II stopnia otrzymuje wynagrodzenie niewiele tylko wyższe niż sprzątaczka, która w tej szkole pracuje. Trudno więc oczekiwać, że te studia przyciągną dużą liczbę zdolnych kandydatów - mówi prof. Roman Leppert z Wydziału Pedagogiki Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy.

10.07.2021