Kanclerz UJ: Czas pandemii już na trwałe pozostawi swe skutki w organizacji pracy

Nowe technologie Szkolnictwo wyższe Zarządzanie

Nie tylko pozostaną z nami wszystkie osiągnięcia techniczne, które w czasie pandemii zostały w trybie przyspieszonym wdrożone lub zaimplementowane w naszej uczelni, ale wiele form aktywności uniwersytetu będzie mogła już na stałe odbywać się w formie zdalnej lub hybrydowej - mówi Monika Harpula, kanclerz Uniwersytetu Jagiellońskiego.

15.10.2021

Dr Bednarczyk-Płachta: E-learning jako uzupełnienie tradycyjnych zajęć może być świetnym narzędziem w edukacji

Nowe technologie Szkolnictwo wyższe Dla studenta

W dobie pandemii funkcjonuje nauczenie zdalne. Tego rodzaju zajęcia nie mogą być uznane za e-learning w znaczeniu ścisłym. Przepisy dotyczące e-learningu oraz kształcenia on-line nie wykluczają się. E-learning nie zawsze powinien zastępować zajęcia na uczelni - wskazuje dr Agnieszka Bednarczyk-Płachta z krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza-Modrzewskiego.

11.10.2021

Potrzebny jeden program do obsługi uczelni

Nowe technologie Szkolnictwo wyższe

Chcemy od podstaw obudować uczelnię jednolitym narzędziem, które obejmie administrowanie studentem i pracownikiem, czyli wszystkie działania związane z prowadzeniem kształcenia studenta. A poza tym cała administracja, wszystkie materiały dydaktyczne muszą być pomieszczone na tej platformie, np. sylabusy - mówi  ​Andrzej Sasuła, kanclerz Podhalańskiej Państwowej Uczelni Zawodowej

01.10.2021

Kanclerz: Wiele rozwiązań z czasu pandemii pozostanie na uczelni

Nowe technologie Szkolnictwo wyższe Koronawirus

Cała komunikacja pomiędzy nauczycielami akademickimi, doktorantami, studentami, słuchaczami studiów podyplomowych i pracownikami administracji została oparta o pocztę elektroniczną oraz spotkania wideokonferencyjne Google Meet. W szczycie dziennie przez system przechodziło około 130 tys. wiadomości - mówi Paweł Kadłubiak, kanclerz Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.

29.09.2021

Dr Czarnecki: Także po pandemii będziemy skazani na e-dydaktykę

Nowe technologie Szkolnictwo wyższe

Na niemal wszystkich uczelniach wyższych pandemia COVID-19 wymusiła zmiany w dydaktyce, na niektórych natomiast odkryła olbrzymie niedostatki organizacyjne. Ale ankiety przeprowadzone wśród studentów na różnych kierunkach potwierdzają, że Wydział Prawa i Administracji UJ świetnie sobie poradził z nowym wyzwaniem - mówi dr Paweł Czarnecki, nauczyciel akademicki.

25.09.2021

Kanclerz SGH: Elektroniczny obieg dokumentów na uczelni to dziś konieczność

Nowe technologie Szkolnictwo wyższe

Warto dopracować mechanizmy automatyzujące obieg dokumentów oraz ergonomię pracy w tym środowisku. Dobrym rozwiązaniem będzie też możliwość zastosowania narzędzi pozwalających na wymianę modułów między systemami, zastosowanie analiz dużych zbiorów danych oraz sztucznej inteligencji. Liczymy, że takie rozwiązania będą dostępne w systemie EZD RP - mówi dr Marcin Dąbrowski,

24.09.2021

Prof. Leppert: Na studia nauczycielskie nie idą najlepsi maturzyści

Szkolnictwo wyższe Zarządzanie oświatą

Praca nauczyciela nie jest intratna finansowo. Rozpoczynający pracę w szkole zarówno po studiach I stopnia jak i II stopnia otrzymuje wynagrodzenie niewiele tylko wyższe niż sprzątaczka, która w tej szkole pracuje. Trudno więc oczekiwać, że te studia przyciągną dużą liczbę zdolnych kandydatów - mówi prof. Roman Leppert z Wydziału Pedagogiki Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy.

10.07.2021

Prof. Śliwerski: Edukacja ma być dobrem wspólnym, ponadpartyjnym

Szkoła i uczeń Szkolnictwo wyższe Zarządzanie oświatą

Edukacja powinna być dobrem wspólnym, ponadpartyjnym, ponad formacją rządzącą. W sytuacji scentralizowania, przy jednoczesnym dyscyplinowaniu pedagogicznym i ideologicznym dyrektorów szkół, uniemożliwia się jakiekolwiek zmiany wewnątrzszkolne - mówi prof. Bogusław Śliwerski. Krytycznie ocenia też przygotowywany przez MEiN projekt tzw. pakietu wolności akademickiej.

01.07.2021

Prof. Stec: W naukach prawnych też warto stawiać na międzynarodowy przekaz

Szkolnictwo wyższe

System kładący nacisk na jak najwyżej punktowane czasopisma i jednocześnie uzależniający od uzyskanej kategorii wszystkie uprawnienia dla wydziału to zachęta do tego, żebyśmy się wzajemnie powyrzynali - mówi prof. Piotr Stec z Uniwersytetu Opolskiego. Podkreśla, że warto przemyśleć zmiany w punktacji czasopism i postawić na ich umiędzynarodowienie.

27.05.2021

Prof. Wierczyński: Wpis na listę czasopism według obiektywnych kryteriów

Szkolnictwo wyższe

Cofnięcie wykazu do stanu zgodnego z prawem to jedyna szansa, by zapobiec fali odwołań od decyzji ewaluacyjnych, która spowoduje potworny chaos - mówi prof. Grzegorz Wierczyński. Proponuje też szersze wykorzystywanie Google Scholar do określania punktacji czasopism prawniczych. Ten temat poruszy podczas poniedziałkowej konferencji "Nowe kierunki i wyzwania w prawniczej komunikacji naukowej".

24.05.2021

Prof. Leppert: Zmiany dotyczące uczelni zawodowych to obniżanie standardów

Szkolnictwo wyższe Zarządzanie oświatą

Już wkrótce uczelnie zawodowe nie będą musiały zawierać porozumień z uczelniami akademickimi, by prowadzić studia nauczycielskie. W ten sposób minister puszcza oko do słabych uczelni zawodowych, które posiadają najsłabszą kategorię C albo nie posiadają kategorii naukowej - uważa Roman Leppert, profesor z Wydziału Pedagogiki Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy.

14.05.2021

Prof. Stec: "Pakiet wolnościowy" nie taki straszny, choć warto go doprecyzować

Szkolnictwo wyższe

Projekt zmian ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, nazywany "pakietem wolnościowym" jest propozycją wartą rozważenia, choć nie mam pewności, czy proponowane przez rząd rozwiązania pozwolą skutecznie chronić pluralizm światopoglądowy na uczelniach - uważa prof. Piotr Stec z Uniwersytetu Opolskiego.

10.05.2021

Prof. Izdebski: Akademia Kopernikańska to niepotrzebna rewolucja w nauce

Szkolnictwo wyższe

Prezydium Towarzystwa Naukowego Warszawskiego uznało projekt dotyczący tworzenia Akademii Kopernikańskiej za „wyjątkowo szkodliwy i wręcz ośmieszający powagę państwa polskiego”. Z tą opinią, która nakazuje przypomnieć sobie zakończenie starego dowcipu: „i śmiesznie, i strasznie”, trudno się nie zgodzić - uważa prof. Hubert Izdebski.

14.04.2021

Temkin: Obecnej ewaluacji nic już nie uratuje - potrzebna abolicja

Szkolnictwo wyższe

Przywrócenie starej listy czasopism nie pomoże. Uważam, że to droga donikąd. Trzeba zrobić abolicję ewaluacyjną. Ta ewaluacja powinna mieć charakter testowy - proponujemy, żeby wszystkie ośrodki akademickie miały B+ - uważa Aleksander Temkin z Komitetu Kryzysowego Humanistyki Polskiej.

22.03.2021

Prof. Stec: Ewaluacja działalności naukowej tylko pozornie obiektywna

Szkolnictwo wyższe

Z zewnątrz mamy obiektywne normy, algorytmy, tabele w excelu, a wszystko może sprowadzać się do tego, że jednej osobie postawimy normę, którą łatwo spełni, a innej taką nie do zrealizowania - mówi o ewaluacji działalności naukowej prof. Piotr Stec z Uniwersytetu Opolskiego. I dodaje, że te niejasne kryteria decydują o być albo nie być uczelni czy wydziałów.

19.03.2021

Prof. Pisuliński: Cel nie uświęca niezgodnych z prawem środków

Szkolnictwo wyższe

Zmiana wykazu czasopism naukowych została przeprowadzona w sposób naruszający przepisy rozporządzenia regulującego zasady jego tworzenia, i nieznajdujący niekiedy merytorycznego uzasadnienia. To nie rozwiązuje problemu z prawniczymi czasopismami - ocenia prof. Jerzy Pisuliński. Według niego takiego działania nie można tłumaczyć ratowaniem uczelni przed utratą uprawnień.

05.03.2021

Prof. Wierczyński: Zmiany na liście czasopism bezprawne, kiedyś do cofnięcia

Prawnicy Szkolnictwo wyższe

Dopisując bez konsultacji z Komisją Ewaluacji Nauki nowe pozycje do listy czasopism punktowanych, lub podnosząc niektórym punktację, minister złamał prawo. Te decyzje będą zapewne kiedyś anulowane, a już teraz mogą trafić do prokuratury - mówi dr hab. Grzegorz Wierczyński, prof. UG, przewodniczący Zespołu do spraw Punktacji Czasopism Naukowych Komitetu Nauk Prawnych Polskiej Akademii Nauk.

18.02.2021

Część prac prawników gorzej oceniana w ewaluacji

Prawnicy Szkolnictwo wyższe

Specyfiką nauk prawnych jest to, że jest tu sporo glos, komentarzy i innych form działalności naukowej. Obecne rozporządzenie ewaluacyjne jest krzywdzące dla poszczególnych nauk - ocenia dr hab. Grzegorz Krawiec, prof. Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie w polemicznym komentarzu do wywiadu z prof. Emanuelem Kulczyckim.

26.11.2020

Prof. Kulczycki: Czasopisma prawnicze muszą się otworzyć, żeby były wyżej punktowane

Prawnicy Szkolnictwo wyższe

Środowisko prawnicze albo nie przygotowało się, albo nie chce zauważyć przemian technologicznych odnośnie publikacji naukowych. Od lat polityka naukowa bardzo mocno idzie w stronę otwartości: otwartych artykułów naukowych, cytowań, abstraktów - mówi prof. Emanuel Kulczycki. I dodaje, że otwartą sprawą jest, na ile są to publikacje naukowe, a na ile analizy warsztatowe.

24.11.2020

Prof. Sułkowski: Każda reforma wymaga korekt, ale nie może być to rewolucja

Trzeba wzmocnić czasopisma polskie, które tutaj są rozpoznawane, ale nie było czasu, żeby dostały indeksacje międzynarodowe. Wzmocni to nauki humanistyczne i publikacje np. na temat polskiego prawa, historii i polskiej sztuki, czy innych nauk społecznych, które wymagają posługiwania się rodzimym językiem - uważa prof. Łukasz Sułkowski.

18.11.2020