A ta, zwłaszcza w kwestii wydatkowania środków publicznych, jest o tyle ważna, że NCBR zaliczyła już poważną wpadkę za czasów rządów Zjednoczonej Prawicy. Nieprawidłowości wyszły na jaw w 2023 r. i dotyczyły projektów finansowanych przez agencję. W wyniku śledztwa prokuratura wyceniała straty budżetu państwa na blisko 225 mln zł i zdecydowała się postawić zarzuty 45 osobom. To m.in. dlatego znowelizowano już przepisy dotyczące kierowania tą instytucją i poddano ją pod nadzór ministra nauki. Teraz rząd chce pójść dalej i ten nadzór wzmocnić - jak uzasadniają autorzy, rządowy projekt nowelizacji przepisów o NCBR i instytutach badawczych ma na celu uporządkowanie zasad powoływania władz, zmianę składu i rotacji Rady NCBR, uproszczenie gospodarowania majątkiem oraz wprowadzenie nowych instrumentów i trybów realizacji zadań. Projekt przewiduje, że dyrektor NCBR będzie wyłaniany w konkursach prowadzonych przez komisję powoływaną przez ministra właściwego ds. nauki.
NCBR zakaże wykorzystywania AI do oceny wniosków>>
Zmiany w kształtowaniu Rady
Podobnie ma być z zastępcami (obecnie powołuje ich dyrektor). Minister - po zasięgnięciu opinii Rady NCBR – będzie ich powoływał, odwoływał i ustalał wynagrodzenia. Liczbę zastępców maksymalnie zwiększono z dwóch do trzech. Obecni zastępcy mają - na mocy przepisów przejściowych - dokończyć kadencje na dotychczasowych zasadach.
Zmieni się sposób kształtowania Rady NCBR: z 10 przedstawicieli środowiska naukowego pięciu będzie wskazywał bezpośrednio minister, a pięciu zostanie wyłonionych z naboru w BIP; analogicznie dla 10 osób z gospodarki i finansów. W nowelizowanych przepisach proponuje się także uporządkowanie tego stanu przez zwiększenie do 16 liczby członków Rady NCBR, którzy są wymieniani co 2 lata, oraz uszczegółowienie procedury wymiany połowy składu Rady NCBR.
Nowe dotacje na instytuty
W sferze majątkowej ma zostać zniesiony dodatkowy wymóg zgody Rady NCBR na rozporządzanie mieniem – pozostaną jedynie ogólne progi i zgody wynikające z ustawy o zarządzaniu mieniem państwowym. Równolegle projekt ma wprowadzić nowy art. 45a, który w minimalnym zakresie ureguluje tryb realizacji „przedsięwzięć” oraz międzynarodowych programów (w tym możliwość prowadzenia naboru i oceny wniosków po angielsku) i zadań zlecanych przez ministra.
W części dotyczącej instytutów badawczych ma zostać wprowadzona fakultatywna dotacja podmiotowa od ministra nadzorującego na koszty bieżące: dla nowych instytutów (do 3 lat) – na rozwój, do 5 lat, po przedstawieniu planu; dla pozostałych – interwencyjnie, do 3 lat, na podstawie planu naprawczego. Minister obrony narodowej ma uzyskać szczególne uprawnienie nakładania na nadzorowany instytut zadań – także wykraczających poza statut – jeśli będą one niezbędne dla obronności, z zapewnieniem finansowania. Projektodawca podkreśla, że proponowane rozwiązania mają uporządkować praktykę stosowania ustawy i wyeliminować wątpliwości interpretacyjne, bez potrzeby wprowadzania dodatkowych przepisów przejściowych w części definicyjnej. Nowelizacja ma wejść w życie po 14 dniach od ogłoszenia.








