"Minął rok od podjęcia decyzji o przygotowaniu elementarza dla klas I-III. Pierwsza klasa za nami, dzisiaj chcemy zaprezentować państwu pierwszą część drugiej klasy" - powiedziała minister edukacji Joanna Kluzik-Rostkowska.
Podkreśliła, że podręcznik dla drugoklasistów będzie wyglądał nieco inaczej niż podręcznik dla uczniów klas I. "Język polski, przyroda i społeczeństwo będzie w jednej części, natomiast matematyka będzie wyodrębniona" - powiedziała szefowa MEN.
Minister edukacji poinformowała też, że pierwsze części "Naszej szkoły" dla drugoklasistów są już dostępne w internecie na stronie www.naszelementarz.gov.pl.
"Reguła jest dokładnie taka sama jak przy pierwszej klasie, czyli "wieszamy" naszą propozycję i czekamy na państwa opinie na temat tego podręcznika do 12 stycznia. Mam nadzieję, że wiara w to, że nam się uda jest znacznie większa niż rok temu, kiedy przystępowaliśmy do działań związanych z klasą pierwszą" - powiedziała Kluzik-Rostkowska.
Autorkami podręcznika "Nasza szkoła" zawierającego treści zintegrowane z zakresu języka polskiego, przyrody i społeczeństwa są Maria Lorek (główna autorka podręcznika dla pierwszoklasistów) i Monika Zatorska, która jest odpowiedzialna głównie za treści przyrodnicze. Autorką podręcznika "Nasza szkoła. Matematyka" jest Agata Ludwa, autorka wielu popularnych zeszytów ćwiczeń dla najmłodszych.
Podobnie jak w przypadku podręcznika dla pierwszaków, także podręczniki dla drugoklasistów będą podzielone na cztery części. Z pierwszych z nich uczniowie uczyć się będą we wrześniu, październiku i listopadzie, z drugich - w grudniu, styczniu i lutym, z trzecich - w marcu i kwietniu, z czwartych - w maju i czerwcu.
Pierwsza część podręcznika do edukacji zintegrowanej liczy 112 stron, pierwsza część podręcznika do matematyki - 96 stron.
W obu podręcznikach drugoklasiści spotkają się z tymi samymi bohaterami - uczniami, których poznali w "Naszym elementarzu".
"Podręczniki do klasy drugiej rosną z naszymi uczennicami i uczniami. Rosną nie tylko objętościowo, ale również, jeśli chodzi o treści w nich zawarte - są dojrzalsze, bardziej obszerne. Tak samo jak w pierwszej klasie liczymy na to, że nie będzie to praca z podręcznikiem, ale że podręcznik będzie skłaniał uczniów do pracy (...) Podręcznik ma inspirować, spowodować, by dzieci były aktywne" - powiedziała Lorek.

Biskupi krytykują rządowy elementarz>>

 

Poinformowała, że w podręczniku do edukacji zintegrowanej są stałe działy m.in. "Dzieci opowiadają", "Zaułek słówek" (poznawanie tajników polskiej mowy poprzez zabawy słowem), "Gazeta Przyjazna" (tworzenie klasowych gazetek). Kształcenie literackie opiera się o teksty (wiersze, opowiadania, teksty popularnonaukowe) m.in. Marii Konopnickiej, Hanny Łochowskiej, Anny Onichimowskiej, Małgorzaty Strzałkowskiej, Roksany Jędrzejewskiej-Wróbel, Natalii Usenko, Justyny Bednarek, Agnieszki Frączek, Józefa Czechowicza, Józefa Ratajczaka, Marcina Brykczyńskiego i Adama Wajraka. W większości są to teksty pisane na zamówienie.
Jak mówiła Ludwa w podręczniku do matematyki "będzie wiele zadań, które będą inspirować do myślenia, do samodzielnego odkrywania matematyki, będą tam też zadania schematyczne". Tutaj także znajdują się stałe działy, np. "Powtórki przez pagórki" (utrwalanie treści matematycznych) i "Przystanek zadanek" (zawierający matematyczne łamigłówki i zagadki).
Z nowego bezpłatnego podręcznika korzystać będą uczniowie, którzy we wrześniu 2015 r. trafią do II klas szkół podstawowych. To ten sam rocznik, który obecnie uczy się w I klasie z przygotowanego na zlecenie MEN "Naszego elementarza". Są oni jednocześnie pierwszym rocznikiem uczniów, który korzysta z bezpłatnych, wieloletnich podręczników, będących własnością szkoły udostępnianą uczniom. Podręczniki te mają służyć co najmniej trzem rocznikom.
"Nasz elementarz" wybrało ponad 97 proc. wszystkich szkół podstawowych w całej Polsce, w tym ponad 99 procent szkół publicznych. Obok wersji standardowej ma on cztery wersje adaptacji - dla dzieci niewidomych, niesłyszących i z innymi dysfunkcjami. Przygotowanie podręcznika, druk i dystrybucja finansowane są z budżetu państwa.
Nauczyciele mogą skorzystać z innego podręcznika niż rządowy "Nasz elementarz" pod warunkiem, że jego zakup finansuje jej organ prowadzący (w przypadku większości szkół publicznych jest to gmina). Szkoła nie może domagać się od rodziców zakupu podręczników. Ta zasada będzie dotyczyła także podręcznika do II i do III klasy szkoły podstawowej. (PAP)

Nauczycielka o reformie podręcznikowej: jak mamy się przygotować do pracy bez materiałów?>>