"Wszystko wskazuje na to, że budowa będzie zakończona 30 września. Oczywiście, kiedy pasażerowie pojadą II linią, to zależy od organów zewnętrznych i odbioru technicznego" - powiedziała Gronkiewicz-Waltz. Dodała, że II linia metra pobudzi rozwój stolicy, gdyż jest to "olbrzymi czynnik miastotwórczy".

Centralny odcinek drugiej linii metra połączy lewo- i prawobrzeżną Warszawę. Będzie mieć siedem stacji. Kolejno od zachodu na wschód będą to: "Rondo Daszyńskiego", "Rondo ONZ", "Świętokrzyska", "Nowy Świat - Uniwersytet", "Centrum Nauki Kopernik", "Stadion Narodowy" i "Dworzec Wileński".

Około 30 dziennikarzy oraz fotoreporterów mogło w sobotę przejechać podczas jednego z takich przejazdów technicznych w obie strony między stacjami: Rondo Daszyńskiego - Rondo ONZ. Przejazd z przedstawicielami mediów odbył się składem Inspiro, ale w testach biorą udział wszystkie typy pociągów używane przez warszawskie metro.

Perony na obu stacjach w dużej części są już ukończone. "Na pewno ściany stacji zaprojektowane przez Wojciecha Fangora robią duże wrażenie estetyczne; to coś zupełnie innego od wystroju stacji pierwszej linii" - oceniła Gronkiewicz-Waltz.

Umowę na projekt i budowę stołeczny ratusz podpisał z włosko-turecko-polskim konsorcjum Astaldi, Gulermak i PBDiM Mińsk Mazowiecki w październiku 2009 r. Koszt inwestycji to 4,17 mld zł. Według początkowych planów budowa miała zakończyć się w październiku 2013 r. Obecny termin to 30 września br.

Prezydent stolicy dodała, że ukończenie całego odcinka II linii metra - mającego łączyć wschodnie i zachodnie obrzeża miasta - planowane jest do 2022 r. Na początku czerwca na budowie centralnego odcinka II linii metra rozpoczęły się częściowe odbiory techniczne.

Prezydent Warszawy w sobotę złożyła także kondolencje bliskim pracownika budowy metra, który w piątek zginął w tragicznym wypadku podczas prac na budowie. Dodała, że sprawą zajmuje się już prokuratura i inspektorzy pracy. (PAP)

mja/mok/