Przepisy ogólne
Ustawa określa zasady udzielania wsparcia dla energii elektrycznej wytwarzanej w wysokosprawnej kogeneracji w jednostkach kogeneracji oraz wydawania gwarancji pochodzenia energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji.
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
- wyrażoną w [W] lub wielokrotnościach tej jednostki miary, osiąganą przy znamionowym współczynniku mocy cos ön;
- który wygrał aukcję;
- który wygrał nabór;
Zasady uczestnictwa w systemie wsparcia dla wytwórców energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji
- nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2048 r.
- może uzyskać wsparcie na zasadach określonych w rozdziale 4.
- nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2036 r.
- nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2036 r.
- nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2036 r.
- może uzyskać wsparcie na zasadach określonych w rozdziale 5.
- nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2048 r.
- nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2036 r.
Wytwórca energii elektrycznej wytworzonej w wysokosprawnej kogeneracji w:
- może uzyskać wsparcie na zasadach określonych w rozdziale 5, na podstawie art. 108 ust. 3 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, po ogłoszeniu przez Komisję Europejską decyzji o zgodności pomocy indywidualnej dla wytwórcy energii elektrycznej w tej jednostce kogeneracji z rynkiem wewnętrznym.
Wytwórca energii elektrycznej wytworzonej w jednostce kogeneracji, w której do wytworzenia energii elektrycznej i ciepła zużywa się więcej niż jeden rodzaj paliwa, o którym mowa w art. 15 ust. 5, wsparcie, o którym mowa w rozdziałach 4 i 5, przysługuje w wysokości obliczonej proporcjonalnie do procentowego udziału energii chemicznej danego paliwa w łącznej ilości energii chemicznej paliw zużywanych do wytwarzania energii elektrycznej i ciepła w tej jednostce.
Wsparcie, o którym mowa w rozdziałach 3 i 5, nie przysługuje dla nowej jednostki kogeneracji, jeżeli ciepło wytworzone w tej jednostce będzie wprowadzane do publicznej sieci ciepłowniczej zasilanej przez istniejącą jednostkę kogeneracji, z wyłączeniem przypadku, gdy nowa jednostka kogeneracji zastępuje jedną lub więcej jednostek wytwórczych lub stanowi niezbędną rozbudowę jednostek wytwórczych, w celu zapewnienia dostarczania ciepła do tej sieci ciepłowniczej.
Wsparcie, o którym mowa w rozdziałach 3-5, nie przysługuje:
Na nabywcę jednostki kogeneracji uczestniczącej w systemie wsparcia, o którym mowa w rozdziałach 3-5, z dniem nabycia tej jednostki, przechodzą wszystkie prawa i obowiązki zbywcy jednostki kogeneracji, wynikające z przepisów ustawy dotyczących wsparcia udzielonego tej jednostce.
gdzie poszczególne symbole oznaczają:
PIc - sumę zwaloryzowanej wartości pomocy inwestycyjnej, o której mowa w ust. 1, wyrażoną w złotych,
PIi - wartość w roku "i" pomocy inwestycyjnej, o której mowa w ust. 1, wyrażoną w złotych, udzieloną w danym roku "i",
j - rok kalendarzowy, w którym wytwórca złożył ofertę, o której mowa w art. 21 ust. 1, albo wniosek, o którym mowa w art. 30 ust. 1,
i - kolejne lata kalendarzowe liczone od roku kalendarzowego "u" do roku kalendarzowego, j",
u - rok kalendarzowy, w którym wytwórcy po raz pierwszy udzielono pomocy inwestycyjnej dla danej jednostki kogeneracji, oznaczonej symbolem PI;,
ri - stopę referencyjną, wyrażoną w ułamku dziesiętnym, będącą spadkiem lub wzrostem średniorocznego wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem w roku "i" określonym w komunikacie Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, zwanego dalej "Prezesem GUS", ogłoszonym w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski", przy czym wartość ri dla roku kalendarzowego, j" wynosi 0; w przypadku gdy do dnia złożenia oferty, o której mowa w art. 21 ust. 1, albo wniosku, o którym mowa w art. 30 ust. 1, stopa referencyjna w roku "i" nie została ogłoszona, należy przyjąć spadek lub wzrost wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych z listopada roku "i", w ujęciu rok do roku.
gdzie poszczególne symbole oznaczają:
Cs - premię kogeneracyjną skorygowaną albo premię gwarantowaną skorygowaną, wyrażoną w zł/MWh; w przypadku wytwórcy, który nie otrzymał pomocy inwestycyjnej, o której mowa w ust. 1, wartość Cs jest równa wartości Co,
Co - premię kogeneracyjną wynikającą z oferty złożonej przez wytwórcę albo premię gwarantowaną przed skorygowaniem, wyrażoną w zł/MWh,
PIc- sumę zwaloryzowanej wartości pomocy inwestycyjnej, o której mowa w ust. 1, wyrażoną w złotych, obliczoną zgodnie z ust. 4,
I - ilość energii elektrycznej, wyrażoną w MWh, zaoferowanej przez wytwórcę w ofercie, o której mowa w art. 21 ust. 1, albo co do której wytwórca zobowiązał się, we wniosku, o którym mowa w art. 30 ust. 1, do sprzedaży albo wytworzenia.
gdzie poszczególne symbole oznaczają:
Csn - nową premię kogeneracyjną skorygowaną albo nową premię gwarantowaną skorygowaną, wyrażoną w zł/MWh, która staje się premią kogeneracyjną skorygowaną albo premią gwarantowaną skorygowaną (Cs) obowiązującą od miesiąca następującego po miesiącu złożenia oświadczenia, o którym mowa w ust. 6,
Cs - premię kogeneracyjną skorygowaną albo premię gwarantowaną skorygowaną, wyrażoną w zł/MWh, obowiązującą do końca miesiąca, w którym złożono oświadczenie,
PI - wartość udzielonej pomocy inwestycyjnej lub wzrost wartości tej pomocy, wyrażoną w złotych, o której mowa w ust. 1, udzielonej po dniu złożenia oświadczenia, o którym mowa w art. 21 ust. 3 pkt 10 albo w art. 30 ust. 3 pkt 14, przeliczoną zgodnie z ust. 3,
Ip - ilość energii elektrycznej, wyrażoną w MWh, zawartą w ofercie, o której mowa w art. 21 ust. 1, albo co do której wytwórca zobowiązał się we wniosku, o którym mowa w art. 30 ust. 1, do sprzedaży albo wytworzenia, pomniejszoną o ilość energii elektrycznej wytworzonej, wprowadzonej do sieci i sprzedanej w ramach aukcji albo w związku z przyznaną premią gwarantowaną do końca miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym udzielono pomocy inwestycyjnej PI; w przypadku nowej małej jednostki kogeneracji, znacznie zmodernizowanej małej jednostki kogeneracji, zmodernizowanej małej jednostki kogeneracji oraz jednostki kogeneracji, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, opalanej metanem uwalnianym i ujmowanym przy dołowych robotach górniczych w czynnych, likwidowanych lub zlikwidowanych kopalniach węgla kamiennego, przyjmuje się ilość energii elektrycznej wytworzonej w danej jednostce.
Zasady uczestnictwa w aukcyjnym systemie wsparcia wytwarzania energii elektrycznej w wysokosprawnej kogeneracji
- w energii chemicznej paliw zużywanych do wytwarzania energii ogółem, obliczoną na podstawie rzeczywistych wartości opałowych tych paliw.
- biorąc pod uwagę istotne parametry techniczne i ekonomiczne funkcjonowania jednostek kogeneracji, koszty operacyjne oraz dodatkowe koszty inwestycyjne ponoszone w okresie eksploatacji, w którym jednostka kogeneracji korzysta ze wsparcia.
- która osiągnie jednostkowy wskaźnik emisji dwutlenku węgla na poziomie nie wyższym niż 450 kg na 1 MWh wytwarzanej energii.
"Świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia wynikającej z art. 233 § 6 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny oświadczam, że wartość pomocy inwestycyjnej, o której mowa w art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2018 r. o promowaniu energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji, obliczona zgodnie z art. 14 tej ustawy, wynosi (...) złotych. Premia kogeneracyjna skorygowana obliczona zgodnie z art. 14 ust. 4 i 5 tej ustawy, wynosi (...) złotych za 1 MWh."; klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.
- w przypadku wytwórcy, którego oferta wygrała aukcję;
Informacje, o których mowa w art. 24 ust. 2 pkt 1 i 3, oraz wnioski, o których mowa w art. 24 ust. 2 pkt 2, składane w postaci elektronicznej w związku z rozliczaniem premii kogeneracyjnej, o której mowa w art. 24 ust. 1, mogą zostać przekazane za pośrednictwem formularza elektronicznego udostępnionego przez operatora rozliczeń.
Zasady uczestnictwa w systemie wsparcia w formie premii gwarantowanej dla wytwórców energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji
"Świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia wynikającej z art. 233 § 6 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny oświadczam, że wartość pomocy inwestycyjnej, o której mowa w art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2018 r. o promowaniu energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji, obliczona zgodnie z art. 14 tej ustawy, wynosi (...) złotych. Premia gwarantowana skorygowana obliczona zgodnie z art. 14 ust. 4 i 5 tej ustawy, wynosi (...) złotych za 1 MWh."; klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań; obowiązek składania oświadczenia nie dotyczy istniejących jednostek kogeneracji, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, oraz istniejących małych jednostek kogeneracji, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 3;
Informacje, o których mowa w art. 31 ust. 2 pkt 1 i 3, oraz wnioski, o których mowa w art. 31 ust. 2 pkt 2, składane w postaci elektronicznej w związku z rozliczaniem premii gwarantowanej, o której mowa w art. 31 ust. 1, mogą zostać przekazane za pośrednictwem formularza elektronicznego udostępnionego przez operatora rozliczeń.
Operator rozliczeń, po weryfikacji wniosku, o którym mowa w art. 31 ust. 2 pkt 2, w terminie 30 dni od dnia jego otrzymania, wpłaca wytwórcy, na wskazany przez niego rachunek bankowy, należną kwotę premii gwarantowanej.
Zasady uczestnictwa w systemie wsparcia dla jednostek kogeneracji o mocy zainstalowanej elektrycznej nie mniejszej niż 50 MW
"Świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia wynikającej z art. 233 § 6 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny oświadczam, że wartość pomocy inwestycyjnej, o której mowa w art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2018 r. o promowaniu energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji, obliczona zgodnie z art. 14 tej ustawy, wynosi (...) złotych."; klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań; obowiązek składania oświadczenia nie dotyczy jednostek kogeneracji, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 3;
Informacje, o których mowa w art. 39 ust. 2 pkt 1 i 3, oraz wnioski, o których mowa w art. 39 ust. 2 pkt 2, składane w postaci elektronicznej w związku z rozliczaniem premii gwarantowanej indywidualnej mogą zostać przekazane za pośrednictwem formularza elektronicznego udostępnionego przez operatora rozliczeń.
- która osiągnie jednostkowy wskaźnik emisji dwutlenku węgla na poziomie nie wyższym niż 450 kg na 1 MWh wytwarzanej energii.
"Świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia wynikającej z art. 233 § 6 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny oświadczam, że wartość pomocy inwestycyjnej, o której mowa w art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2018 r. o promowaniu energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji, obliczona zgodnie z art. 14 tej ustawy, wynosi (...) złotych."; klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań;
"Świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia wynikającej z art. 233 § 6 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny oświadczam, że wartość pomocy inwestycyjnej, o której mowa w art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2018 r. o promowaniu energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji, obliczona zgodnie z art. 14 tej ustawy, wynosi (...) złotych."; klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań;
Informacje, o których mowa w art. 52 ust. 2 pkt 1 i 3, oraz wnioski, o których mowa w art. 52 ust. 2 pkt 2, składane w postaci elektronicznej w związku z rozliczaniem premii kogeneracyjnej indywidualnej mogą zostać przekazane za pośrednictwem formularza elektronicznego udostępnionego przez operatora rozliczeń
Zasady kształtowania zapotrzebowania na energię elektryczną z wysokosprawnej kogeneracji oraz sposób obliczania ilości energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji
Minister właściwy do spraw energii, po zasięgnięciu opinii Prezesa URE, określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy zakres danych wskazanych w art. 37 ust. 2 pkt 12 i art. 47 ust. 3 pkt 10, a także sposób wyliczania premii gwarantowanej indywidualnej oraz premii kogeneracyjnej indywidualnej, w tym w szczególności sposób uwzględniania wartości otrzymanej pomocy publicznej, biorąc pod uwagę dopuszczalną wysokość pomocy publicznej, politykę energetyczną państwa, ocenę potencjału wytwarzania energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji oraz efektywnych energetycznie systemów ciepłowniczych, wielkość minimalnego poziomu pomocy publicznej w jednostkach kogeneracji oraz uzasadnione technicznie i ekonomicznie możliwości wykorzystania krajowego potencjału wysokosprawnej kogeneracji.
Minister właściwy do spraw energii określi, w drodze rozporządzenia:
– biorąc pod uwagę politykę energetyczną państwa, ocenę potencjału wytwarzania energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji oraz efektywnych energetycznie systemów ciepłowniczych, istotne parametry techniczne funkcjonowania jednostek kogeneracji oraz uzasadnione technicznie i ekonomicznie możliwości wykorzystania krajowego potencjału wysokosprawnej kogeneracji.
Opłata kogeneracyjna
- ilości energii elektrycznej zakupionej na własny użytek, pobranej z sieci i zużytej przez tego odbiorcę w danym okresie rozliczeniowym.
- w części, w jakiej nie jest zużywana do jej wytwarzania, magazynowania, przesyłania lub dystrybucji, uwzględnia się w ilościach energii elektrycznej, w odniesieniu do której pobiera się opłatę kogeneracyjną.
– wnosi opłatę kogeneracyjną do operatora systemu przesyłowego elektroenergetycznego i każdego z tych płatników, proporcjonalnie do ilości energii elektrycznej pobranej z sieci operatora systemu przesyłowego elektroenergetycznego lub płatników opłaty kogeneracyjnej, w okresie rozliczeniowym.
SRi = Gi/Qi-1
gdzie poszczególne symbole oznaczają:
"i" - rok kalendarzowy, w którym będzie obowiązywać stawka opłaty kogeneracyjnej,
SRi - stawkę opłaty kogeneracyjnej na rok "i", wyrażoną w złotych za 1 MWh,
Gi - wysokość kwoty planowanej do pobrania w roku "i",
Qi-1 - ilość energii elektrycznej pobranej z sieci i zużytej przez odbiorców końcowych w krajowym systemie elektroenergetycznym, która stanowiła podstawę do obliczenia opłaty kogeneracyjnej w okresie 12 miesięcy kalendarzowych poprzedzających dzień 1 lipca roku, w którym jest kalkulowana stawka opłaty kogeneracyjnej na rok "i".
Wysokość kwoty oznaczonej symbolem "Gi", o którym mowa w art. 64 ust. 1, stanowiącej podstawę do kalkulowania na rok "i" stawki opłaty kogeneracyjnej, oblicza się według wzoru:
gdzie poszczególne symbole oznaczają:
"i" - rok kalendarzowy, w którym będzie obowiązywać stawka opłaty kogeneracyjnej,
ÓKOKfi - prognozowaną wysokość środków przeznaczonych na wypłatę premii kogeneracyjnej, premii gwarantowanej, premii gwarantowanej indywidualnej oraz premii ko generacyjnej indywidualnej w roku "i",
LOKi - planowane koszty działalności operatora rozliczeń w roku "i", związane bezpośrednio z obsługą systemu wsparcia wytwarzania energii elektrycznej w wysokosprawnej kogeneracji, o których mowa w art. 69 ust. 2,
EOKi - prognozowany na dzień 31 grudnia roku "i-1" stan środków na rachunku opłaty kogeneracyjnej zgodnie z informacją, o której mowa w art. 69 ust. 3 pkt 3.
– przekazuje odpowiednio operatorowi systemu przesyłowego elektroenergetycznego lub płatnikowi opłaty kogeneracyjnej informację o ilości energii elektrycznej, która stanowi podstawę do obliczenia opłaty kogeneracyjnej, w terminie do piątego dnia miesiąca następującego po okresie rozliczeniowym, o którym mowa w art. 67.
– w terminie do 6. dnia miesiąca następującego po okresie rozliczeniowym, o którym mowa w art. 67.
Okresem rozliczeniowym dla rozliczeń dokonywanych między:
- jest miesiąc kalendarzowy;
- jest okres, w którym są dokonywane rozliczenia za energię elektryczną i są świadczone usługi przesyłania lub dystrybucji tej energii.
LOKi = COKi + IOKi + FOKi,
gdzie poszczególne symbole oznaczają:
"i" - rok kalendarzowy, w którym będzie obowiązywać stawka opłaty kogeneracyjnej,
COKi - planowaną kwotę należności głównych z tytułu zadłużenia zaciągniętego przez operatora rozliczeń, w przypadku, o którym mowa w ust. 1, wymagalnych w danym roku kalendarzowym "i",
IOKi - planowaną kwotę odsetek z tytułu zadłużenia zaciągniętego przez operatora rozliczeń w przypadku, o którym mowa w ust. 1,
FOKi - planowane w roku kalendarzowym "i" koszty bieżącej działalności operatora rozliczeń związane z prowadzeniem rachunku opłaty kogeneracyjnej.
- przeznacza się na wypłatę premii kogeneracyjnej, premii gwarantowanej, premii gwarantowanej indywidualnej oraz premii kogeneracyjnej indywidualnej oraz na pokrycie kosztów działalności operatora rozliczeń związanych bezpośrednio z obsługą systemu wsparcia wytwarzania energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji na podstawie ustawy.
Do zadań operatora rozliczeń wynikających z ustawy należy wyłącznie:
Obowiązki informacyjne wytwórców energii elektrycznej z kogeneracji korzystających ze wsparcia określonego ustawą
– dotyczące jednostki kogeneracji za okres poprzedniego roku kalendarzowego, określone na podstawie rzeczywistej średniorocznej sprawności przemiany energii chemicznej paliwa w energię elektryczną lub mechaniczną i ciepło użytkowe w kogeneracji, wyznaczone zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 58; do sprawozdania należy dołączyć schemat zespołu urządzeń wchodzących w skład jednostki kogeneracji.
– co do której wytwórca uprawniony był do otrzymywania premii kogeneracyjnej albo premii gwarantowanej, albo premii gwarantowanej indywidualnej, albo premii kogeneracyjnej indywidualnej, w danym roku kalendarzowym, ale nie większej niż ilości energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji wskazanych w ofercie złożonej w aukcji albo naborze, albo we wniosku o dopuszczenie do systemu premii gwarantowanej, albo we wniosku o dopuszczenie do systemu premii gwarantowanej indywidualnej, dla danego roku kalendarzowego.
Prezes URE może żądać przedstawienia dokumentów lub informacji mających znaczenie dla oceny zgodności ze stanem faktycznym informacji i oświadczeń składanych na podstawie przepisów, o których mowa w art. 18 ust. 3 i 4, art. 21 ust. 3, art. 24 ust. 3 pkt 3-6, art. 30 ust. 3, art. 31 ust. 3 pkt 3-10, art. 37 ust. 2 pkt 5-14, art. 39 ust. 3 pkt 3-6, art. 44 ust. 3 pkt 4-7 oraz ust. 4, art. 47 ust. 3 pkt 7-10, 12 i 13 i art. 52 ust. 3 pkt 3-7, oraz spełnienia warunków określonych w art. 27 ust. 1 i art. 51 ust. 1, odpowiednio w przypadku wytwórcy uprawnionego do otrzymywania premii ko generacyjnej lub premii gwarantowanej, lub premii gwarantowanej indywidualnej, lub premii kogeneracyjnej indywidualnej.
Gwarancje pochodzenia energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji
Na potrzeby niniejszego rozdziału przez ciepło użytkowe w kogeneracji, energię elektryczną z kogeneracji, energię elektryczną z wysokosprawnej kogeneracji oraz jednostkę kogeneracji rozumie się ciepło użytkowe w kogeneracji, jednostkę kogeneracji, energię elektryczną z kogeneracji oraz energię elektryczną z wysokosprawnej kogeneracji, w rozumieniu odpowiednio art. 3 pkt 34, 35, 36 i 38 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne.
– w danym roku kalendarzowym, nie może przekroczyć równowartości 0,25% średniej ceny sprzedaży energii elektrycznej na rynku konkurencyjnym, o której mowa w art. 23 ust. 2 pkt 18 lit. b ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, ogłoszonej w poprzednim roku kalendarzowym.
Prezes URE, w drodze postanowienia, odmawia:
Kary pieniężne
Karę pieniężną, o której mowa w art. 87, wymierza Prezes URE w drodze decyzji.
Kary pieniężne, o których mowa w art. 87, podlegają ściągnięciu w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
Prezes URE, w terminie do dnia 31 marca każdego roku, przekazuje ministrowi właściwemu do spraw energii sprawozdanie zawierające informacje o liczbie i wysokościach wymierzonych kar pieniężnych w roku poprzednim.
Przepisy karne
Zmiany w przepisach obowiązujących
W ustawie z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz. U. z 2018 r. poz. 755, z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany: (zmiany pominięte).
W ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2018 r. poz. 799, z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany: (zmiany pominięte).
W ustawie z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2018 r. poz. 2389 i 2245) wprowadza się następujące zmiany: (zmiany pominięte).
Przepisy epizodyczne, przejściowe i końcowe
- za energię elektryczną wytworzoną, wprowadzoną do sieci i sprzedaną z wysokosprawnej kogeneracji w jednostce kogeneracji określonej w tej decyzji o dopuszczeniu za okres od dnia 1 stycznia 2019 r. do dnia poprzedzającego dzień wydania decyzji o dopuszczeniu, o której mowa w art. 30 ust. 4 lub art. 37 ust. 3.
Minister właściwy do spraw energii po raz pierwszy wyda rozporządzenie na podstawie art. 57, art. 58 i art. 59 ust. 3 w terminie 3 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.
Minister właściwy do spraw energii po raz pierwszy wyda rozporządzenie, na podstawie art. 15 ust. 7, określając wartości referencyjne, o których mowa w art. 15 ust. 3, na rok 2019, w terminie 3 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.
Minister właściwy do spraw energii w terminie 3 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy wyda rozporządzenie na podstawie art. 56 ust. 1 dla roku 2019 oraz 2020.
Od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy stawka opłaty kogeneracyjnej wynosi 1,58 zł za 1 MWh i obowiązuje do końca 2019 r.
Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 46 ust. 3 i 5 ustawy zmienianej w art. 95, zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 46 ust. 3 i 5 ustawy zmienianej w art. 95, jednak nie dłużej niż 24 miesiące od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.
- Prezes URE stosuje mechanizm korygujący polegający na obniżeniu kosztów realizacji zadań, o których mowa w ust. 1.
- Minister właściwy do spraw energii stosuje mechanizm korygujący polegający na obniżeniu kosztów realizacji zadań, o których mowa w ust. 1.
- Minister Sprawiedliwości stosuje mechanizm korygujący polegający na obniżeniu kosztów realizacji zadań, o których mowa w ust. 1.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. 2
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
Grażyna J. Leśniak 10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
Monika Pogroszewska 10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
Grażyna J. Leśniak 05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
Grażyna J. Leśniak 05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
Grażyna J. Leśniak 04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
Krzysztof Koślicki 02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.2025.602 t.j. |
| Rodzaj: | Ustawa |
| Tytuł: | Promowanie energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji. |
| Data aktu: | 14/12/2018 |
| Data ogłoszenia: | 07/05/2025 |
| Data wejścia w życie: | 25/01/2019 |








