Projekt ustawy trafił do Sejmu w marcu. Cytowany wówczas przez PAP Michał Kobosko zaznaczał, że głównym celem nowych przepisów będzie odpartyjnienie i profesjonalizacja zarządzania spółkami Skarbu Państwa, szczególnie tych, które są kluczowe i ważne z punktu widzenia kraju. Odpolitycznienie tych instytucji, poprzez wprowadzenie czytelnych kryteriów naboru na stanowiska zarządcze, było zresztą jednym z ważnych elementów podpisanej w listopadzie umowy koalicyjnej.

Cel - zatrudnienie fachowców 

Jak podkreślono w uzasadnieniu projektu, koncentruje się on zwłaszcza na podniesieniu wymogów kwalifikacyjnych i zaostrzeniu kryteriów wykluczających dla kandydatów do rad nadzorczych spółek z udziałem Skarbu Państwa. Ma w tym pomóc m.in. stworzenie definicji członka niezależnego. 

- Kluczową zmianą jest wprowadzenie do organów nadzorczych spółek w pełni kontrolowanych przez państwo (ok. stu podmiotów gospodarczych) tzw. członków niezależnych, którzy będą spełniali wymogi właściwe dla kandydatów na członków komitetu audytu, określone w ustawie o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym, ale jednocześnie będą poddani bardzo rygorystycznym kryteriom apolityczności i apartyjności - zaznaczają projektodawcy. 

Czytaj też: Gaszenie pożarów nie wystarczy, potrzebujemy kompleksowej reformy w spółkach

Nowy, niezależny organ 

Projekt przewiduje, że w spółkach w pełni kontrolowanych przez państwo organ nadzorczy będzie składał się z siedmiu członków, z czego trzech z nich będzie miało status członków niezależnych. Będą oni powoływani przez Komitet Dobrego Zarządzania w otwartym i konkurencyjnym naborze. 

Według założeń projektu, komitet będzie organem kadencyjnym, powoływanym na okres dłuższy niż kadencja parlamentu (5 lat), co ma zwiększyć szansę na wypracowanie modelu apolitycznego nadzoru nad ładem korporacyjnym w spółkach z udziałem Skarbu Państwa. Wyboru członków będzie dokonywała Rada Ministrów z istotną rolą parlamentu. 

Transparentność wynagrodzeń 

Projekt zakłada wprowadzenie pełnej jawności wynagrodzeń członków organów nadzorczych i zarządzających spółek z udziałem Skarbu Państwa. Dane te będą publikowane w powszechnie dostępnym rejestrze i aktualizowane co miesiąc, a zatem każdy zainteresowany ma mieć do nich łatwy dostęp, bez konieczności występowania w trybie przepisów o dostępie do informacji publicznej.

- Projektodawcy oczekują, że całokształt zmian wprowadzonych ustawą przyczyni się do znacznej poprawy standardów ładu korporacyjnego i nadzoru właścicielskiego w podmiotach gospodarczych z udziałem państwa. To winno przełożyć się na pozytywne skutki społeczne i ekonomiczne - wskazano w uzasadnieniu propozycji poselskiej.