Poinformował o tym PAP dyrektor departamentu infrastruktury warmińsko-mazurskiego urzędu marszałkowskiego Wiktor Wójcik.

Jak podała na stronach internetowych spółka samorządowa Warmia i Mazury, realizująca inwestycję, oferty złożyły: konsorcjum Porr Polska, Skanska i Elektrobudowa.

Porr Polska wyceniła budowę terminala na 69 mln zł, zaproponowała zakończenie inwestycji do 13 maja 2015 roku, dając przy tym 60-miesięczną gwarancję. Natomiast Skanska chce zbudować terminal do 30 września 2015 roku za 60,6 mln zł, udzielając 120-miesięcznej gwarancji. Elektrobudowa wyceniła zaś koszt budowy terminala na 64,1 mln zł, chce zakończyć inwestycję do 30 czerwca, zaproponowała udzielenie 120-miesięcznej gwarancji.

Tymczasem spółka Warmia i Mazury podała na swoich stronach internetowych, że zamierza przeznaczyć na budowę terminala 55 mln 350 tys. zł.

Jak wyjaśnił dyrektor Wójcik, po otwarciu ofert komisja będzie teraz sprawdzać, czy oferenci spełnili wymogi zawarte w dokumentacji przetargowej. "Następnie komisja wskaże najkorzystniejszą ofertę wykonawcy, a spółka Warmia i Mazury będzie musiała zdecydować, czy zwiększyć kwotę pieniędzy na budowę terminala" - podkreślił.

Budynek terminala ma nawiązywać architektonicznie do mazurskiego krajobrazu, ma zawierać motyw odlatujących żurawi, strefę zieleni i trzcin oraz małe lustra wody. Taki projekt autorstwa architekta z Olsztyna Tomasza Lelli ze Studia Form Architektonicznych wybrano z 65 nadesłanych koncepcji.

Koncepcja terminala zakłada, że początkowo obsłuży on 300 tys. pasażerów rocznie, a po ewentualnej rozbudowie - 500 tys. Budynek będzie podzielony na kilka stref: przylotów, odlotów, VIP, ogólną, strefę dla personelu terminalu oraz zespół pomieszczeń technicznych.

Koszt budowy lotniska szacowany jest na 200 mln zł; unijne dofinansowanie ma wynieść do 76 proc.

Lotnisko w Szymanach powstanie w miejscu dawnego lotniska wojskowego. Przed i w czasie II wojny światowej korzystało z niego lotnictwo niemieckie, a po jej zakończeniu polskie lotnictwo wojskowe. Od 1996 r. na mocy decyzji ministra obrony narodowej służyło potrzebom lotnictwa cywilnego. W latach 1998-2003 Port Lotniczy Szymany obsługiwał ruch samolotów pasażerskich, a liczba operacji lotniczych wahała się od 180 do 928 rocznie. Obecnie lotnisko nie prowadzi regularnych połączeń lotniczych. (PAP)