Orange zwróci konsumentom opłaty za kontakt z infolinią i wizytę technika

Rynek i konsument

Prezes UOKiK wydał decyzję, w której zakwestionował praktyki spółki Orange Polska. Jedną z nich było pobieranie opłat za połączenia z infoliniami obsługowymi Orange i nju mobile - również, gdy konsument korzystał z oferty, w której ma darmowe rozmowy do sieci komórkowych i stacjonarnych w ramach posiadanego pakietu. Orange ma zwrócić konsumentom nienależnie pobrane opłaty.

20.09.2023

Handel w niedzielę, mimo ograniczeń, wciąż możliwy

Rynek i konsument Prawo pracy Prawo gospodarcze

W I półroczu br. odsetek kontroli, w których stwierdzono naruszenie zakazu powierzania pracownikom lub zatrudnionym pracy w handlu lub przy wykonywaniu czynności związanych z handlem, wzrósł znacząco – z 20 proc. w 2022 r. do 31,7 proc. w I półroczu 2023 r. - twierdzi MRiPS. I wskazuje, że potrzeba czasu, by ocenić skuteczność rozwiązań legislacyjnych, prowadzonych kontroli i kształtującej się linii orzeczniczej.

20.09.2023

UOKiK: Fałszywy licznik czasu u pośrednika, który udaje sklep

Rynek i konsument

Prezes UOKiK nałożył ponad 100 tys. zł za nieuczciwe praktyki na stronach internetowych bigotka.pl i arkadie.pl Brakowało jasnej informacji, że konsument kupuje u pośrednika. Do szybkich zakupów namawiał licznik, który codziennie od nowa zachęcał do skorzystania z tych samych ofert.

18.09.2023

SN: Zakaz handlu w niedzielę obejmuje też wypożyczalnie, jeśli omijają prawo

Prawo karne Rynek i konsument

Możliwość handlu w niedziele i święta nie zachodzi w sytuacji, gdy na terenie placówki handlowej zorganizowana zostanie wypożyczalnia sprzętu sportowego i rekreacyjnego, a także wypożyczalnia książek. Tym samym Sąd Najwyższy uwzględnił kasację Prokuratora Generalnego, który uznał, że wyrok sądu okręgowego rażąco narusza prawo i należy go uchylić.

17.09.2023

Platformy internetowe na bakier z dyrektywą Omnibus

Rynek i konsument Nowe technologie

Niewątpliwie ostatnie lata przyniosły ogromny rozwój sektora e-commerce. Pojawiło się nie tylko wiele sklepów internetowych, ale także rozwinęły się platformy, które zrzeszają sprzedawców i kupujących. To sprawiło, że pojawiły się wątpliwości, jak należy traktować tego rodzaju platformy, w szczególności względem odpowiedzialności wobec konsumentów - pisze Agata Witkowska, radca prawny w Patpol Legal Piróg i Wspólnicy.

16.09.2023

UOKiK stawia zarzuty przychodni, źle prowadzi porady on-line

Rynek i konsument Prawo gospodarcze

Prezes UOKiK postawi zarzuty naruszenia zbiorowych interesów konsumentów spółce Centrum Medyczne Telmed z Lublina. Zdaniem urzędu korzystający z konsultacji on-line w tej przychodni mogą być wprowadzani w błąd w kwestii możliwości uzyskania recepty na niektóre leki, autentyczności opinii o usługach i prawa odstąpienia od umowy. Przedsiębiorcy grozi kara do 10 proc. obrotu.

14.09.2023

Sklepy internetowe nadal nie do końca radzą sobie z dyrektywą Omnibus

Rynek i konsument Prawo unijne

Nieprawidłowe oznaczanie cen, niejasności związane z wyszczególnieniem informacji, czy podmiot jest przedsiębiorcą - to najczęstsze problemy, które po dziewięciu miesiącach obowiązywania nowelizacji ustaw implementujących unijną dyrektywę Omnibus wciąż są widoczne zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i w internecie. Zdaniem prawników, to głównie wynik bagatelizowania wagi przepisów i braku procedur.

09.09.2023

Przepisy zakazujące kryptoreklamy są, ale warto byłoby je doprecyzować

Rynek i konsument Prawo gospodarcze Ochrona konkurencji

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył pierwsze kary na spółkę i influencerów, którzy nie oznaczali prawidłowo reklam w mediach społecznościowych. Prawnicy pozytywnie oceniają filtrowanie rynku pod tym kątem - głównie ze względu na fakt, że tego typu materiały mają silny wpływ na konsumentów. Wskazują jednak, że warto byłoby doprecyzować przepisy, by zapobiec w przyszłości próbom ich omijania.

06.09.2023

Skończyło się na projektach, czyli czego przedsiębiorcy (już) nie dostaną

Rynek i konsument Prawo gospodarcze Małe i średnie firmy

Przepisy wprowadzające szereg ułatwień i bardziej przyjazne zasady kontroli, projekt wdrażający unijną dyrektywę dotyczącą upadłości czy ustawowo regulujący franczyzę - to tylko kilka przykładów aktów prawnych, które miały wprowadzić korzystne dla biznesu zmiany, jednak najprawdopodobniej przepadną wraz z końcem kadencji Sejmu. To o tyle ważne, że - jak mówią prawnicy - generalnie ostatnie cztery lata były dla przedsiębiorców bardzo trudne.

05.09.2023

Róż to nie tylko kolor Barbie. Jego monopolizacja budzi sprzeciw

Rynek i konsument Własność intelektualna

Popularność filmu „Barbie” w reżyserii Grety Gerwig sprawiła, że na nowo rozgrzało wiele pytań, w tym również tych natury prawnej. Jedno z nich nieodzownie łączy się z czymś, co jest charakterystyczne dla kultowej lalki Barbie firmy Mattel, czyli kolorem różowym. Kolejny raz odżyła dyskusja, czy dopuszczalna jest monopolizacja koloru jako zarejestrowanego znaku towarowego - pisze Agata Witkowska, radca prawny w Patpol Legal Piróg i Wspólnicy.

02.09.2023

Projekt ustawy o franczyzie choć niedoskonały, ale jest

Rynek i konsument

Rząd rozpoczął prace nad projektem ustawy, która ma wprowadzić franczyzę do kodeksu cywilnego jako umowę nazwaną. Uwzględnia on część uwag zgłoszonych w prekonsultacjach zorganizowanych przez Ministerstwo Sprawiedliwości, jednak nadal zawiera rozwiązania, które budzą wątpliwości branży. Nie można wykluczyć, że dokument będzie jeszcze przedmiotem prac legislacyjnych prowadzonych przed końcem kadencji - pisze dr Anna Hlebicka-Józefowicz.

01.09.2023

50 groszy kaucji wróci do domowego budżetu, ale wszystkim przybędzie obowiązków

Środowisko Odpady Rynek i konsument

Ustawa kaucyjna czeka już tylko na publikację. To znaczy, że za kilkanaście miesięcy za zwróconą do sklepu butelkę czy puszkę klient dostanie zwrot pieniędzy. By jednak do tego doszło, najpierw trzeba zbudować cały system zbierania, a to oznacza nowe wymagania dla sklepów i producentów napojów, co nie będzie już takie proste. Tymczasem za błędy będą grozić wielomilionowe kary.

31.08.2023

Nowe uprawnienia dla użytkowników, obowiązki dla Big Tech. „Konstytucja Internetu” już obowiązuje

Rynek i konsument Nowe technologie

Od 25 sierpnia 2023 r. Komisja Europejska może egzekwować nowe przepisy regulujące usługi cyfrowe. Rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz zmiany dyrektywy 2000/31/WE (akt o usługach cyfrowych) to przełomowy unijny akt prawny regulujący odpowiedzialność firm technologicznych za treści publikowane na platformach internetowych oraz gwarantujący ochronę użytkowników przed nadużyciami, m.in. takimi, wynikającymi z nieprawidłowego przetwarzania ich danych.

29.08.2023

Komisja Europejska popiera dalsze ograniczenia w wykorzystywaniu zwierząt do testów

Rynek i konsument Prawo unijne

Choć w najbliższym czasie nie możemy raczej spodziewać się zmian w obowiązujących przepisach, to Komisja Europejska zadeklarowała jednoznaczne poparcie dalszego ograniczenia wykorzystywania zwierząt do testów. W stanowisku, które jest odpowiedzią na europejską inicjatywę obywatelską, szczegółowo wskazano także elementy strategii, która ma zapewnić wyeliminowanie takich działań w jak najszerszym zakresie.

28.08.2023

Przed firmami kosmetycznymi kolejne wyzwania prawne - tym razem dotyczące oznaczeń

Rynek i konsument Prawo unijne

Dużą zmianą był także zakaz dotyczący stosowania lilialu. Rynek kosmetyczny stoi zatem obecnie przed wieloma wyzwaniami i koniecznością dynamicznego dostosowywania się, stąd także istotne jest śledzenie procesu legislacyjnego w celu dobrego przygotowania oferty i działalności zgodnej z przepisami - pisze dr Joanna Uchańska, radczyni prawna i partnerka w Kancelarii Prawnej Chałas i Wspólnicy.

25.08.2023

UOKiK sprawdza, czy wzrost cen silosów był zmową producentów

Rynek i konsument Ochrona konkurencji Rolnictwo

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów prowadzi postępowanie wyjaśniające w sprawie możliwej zmowy cenowej na rynku silosów służących do magazynowania zboża. Ma ono związek z gwałtownym wzrostem cen rynkowych, który nastąpił tuż po ogłoszeniu rządowego programu pomocy dla rolników w kwietniu 2023 r. Jeśli okaże się, że przedsiębiorcy rzeczywiście złamali prawo, grożą im surowe sankcje.

23.08.2023

UOKiK ukarał spółkę, która sprzedawała "bezpieczne" weksle inwestycyjne

Rynek i konsument Spółki Finanse

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył ponad 790 tys. złotych kary na spółkę Aforti Holding. Powodem było wprowadzanie w błąd konsumentów, których przekonywano, że inwestowanie w oferowane przez spółkę weksle nie wiąże się z żadnym ryzykiem utraty pieniędzy i oznacza jedynie zysk. Zdaniem urzędu spółka posługiwała się też wekslami niezgodnie z ich przeznaczeniem.

21.08.2023

Opłata za przystąpienie do pozwu zbiorowego niższa, ale konsumenci mogą na tym stracić

Rynek i konsument Prawo gospodarcze

W nowej wersji nowelizacji przepisów o dochodzeniu roszczeń w postępowaniach grupowych zaproponowano, by wysokość opłaty wstępnej uiszczanej na rzecz organizacji reprezentującej konsumenta została ustawowo ograniczona. Eksperci nie są jednak zgodni co do oceny tego rozwiązania. Zwracają uwagę na ryzyko obniżenia jakości usług, a w konsekwencji możliwy dalszy spadek zainteresowania takimi powództwami.

21.08.2023

Taksonomia UE i Zielony Ład – nowe wyzwania dla rynku nieruchomości komercyjnych 

Rynek i konsument Prawo unijne Nieruchomości

W nadchodzących latach, sektor nieruchomości komercyjnych zostanie objęty systemem obowiązkowego raportowania w zakresie ESG i zrównoważonego rozwoju. Informacje mają być dostępne zarówno na stronach internetowych przedsiębiorców, jak i w komunikatach przy zawieraniu umów czy w prospektach emisyjnych oraz rocznych i okresowych raportach - pisze Bartosz Clemenz, partner w Departamencie Nieruchomości Kancelarii DWF Poland Jamka sp.k.

17.08.2023

UOKiK postawił firmom zarzuty za brak wełny w wełnie

Rynek i konsument Prawo gospodarcze

Inspekcja Handlowa badała, na ile skład deklarowany przez firmę na metce odzieżowej jest zgodny z rzeczywistością. Okazało się, że w ubraniach, które miały składać się w 80 proc. z wełny, są tylko sztuczne włókna. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów postawił firmom zarzuty wprowadzania konsumentów w błąd. Grozi im kara nawet w wysokości 10 proc. rocznego obrotu.

16.08.2023