Skierowanie przez posłów takiego projektu do laski marszałkowskiej zapowiadał minister rolnictwa Marek Sawicki.

Zdaniem autorów projektu zmiany ustawy o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich ma on zwiększyć powszechność ubezpieczeń upraw rolnych poprzez zobowiązanie zakładów ubezpieczeń do sprzedaży ubezpieczeń pakietowych.

"Zmiana ustawy zapewni dostęp do ubezpieczeń z dopłatami z budżetu państwa do składek ubezpieczenia w przypadku stosowania przez zakłady ubezpieczeń stawek taryfowych w wysokościach wyższych niż 10 proc. sumy ubezpieczenia upraw i zwierząt gospodarskich w przypadku umów ubezpieczenia zawierających pakiet ryzyk, a tym samym zwiększenie ochrony ubezpieczeniowej upraw rolnych i zwierząt gospodarskich" - napisano w uzasadnieniu.

10 lipca br. weszła w życie znowelizowana ustawa o ubezpieczeniach rolnych. Nowe przepisy podwyższają z 50 proc. do 65 proc. wysokość dopłat z budżetu państwa do składek z tytułu ubezpieczenia upraw i zwierząt gospodarskich. Ponadto z ubezpieczenia z budżetowymi dopłatami mogą skorzystać także producenci owoców i warzyw.

Jacek Wantoch-Rekowski,Monika Wałachowska,Marzena Szabłowska-Juckiewicz
Umowy cywilnoprawne w ubezpieczeniach społecznych [PRZEDSPRZEDAŻ]>>>

Zdaniem posłów PSL kolejna zmiana ustawy, która umożliwi producentom rolnym zawieranie z zakładami ubezpieczeń umów ubezpieczenia o charakterze pakietowym, ma spowodować, że ubezpieczenia staną się bardziej powszechne.

Umowy ubezpieczenia zawierające pakiet ryzyk oferowane są producentom rolnym ze stawką taryfową przekraczającą 6 proc. sumy ubezpieczenia, co powoduje, że do umów tych nie mogą być stosowane dopłaty do składek z budżetu państwa. W konsekwencji, ze względu na wysoką cenę polisy oraz brak dopłaty, wielu rolników rezygnuje z ubezpieczenia od wszystkich ryzyk, a tym samych zapewnienia szerszej ochrony swoich upraw.

Według nowych propozycji "dopłaty będą przysługiwały producentom rolnym w wysokości do 65 proc. składki z tytułu ubezpieczenia upraw, w przypadku określenia przez zakłady ubezpieczeń stawek taryfowych ubezpieczenia nie przekraczających 10 proc. sumy ubezpieczenia upraw zbóż, kukurydzy, rzepaku jarego, rzepiku, ziemniaków lub buraków cukrowych, rzepaku ozimego, warzyw gruntowych, chmielu, tytoniu, drzew i krzewów owocowych, truskawek lub roślin strączkowych oraz zwierząt bydła, koni. Owiec, kóz, drobiu lub świń".

W przypadku przekroczenia stawki taryfowej ubezpieczenia stanowiącej 10 proc. sumy ubezpieczenia, ale nie więcej niż 6 proc. sumy ubezpieczenia dopłaty do składek producentów rolnych będą stosowane do wysokości 10 proc. sumy ubezpieczenia.

Posłowie uzasadniają konieczność zmiany przepisów nasileniem się w ostatnim okresie niekorzystnych dla rolnictwa zjawisk atmosferycznych, powodujących duże straty w produkcji rolniczej. Wpływa to na sytuację finansową wielu producentów rolnych i ich rodzin, która ulega znacznemu pogorszeniu w wyniku utraty dochodów, co w konsekwencji powoduje trudności w dalszym prowadzeniu produkcji rolnej.

Z danych zakładów ubezpieczeń wynika, iż w większości z nich oferowane są pakiety ubezpieczeń, natomiast ubezpieczenia od pojedynczych ryzyk dotyczą powodzi, suszy, gradu, przymrozków wiosennych oraz ujemnych skutków przezimowania. Oferowane przez zakłady ubezpieczeń wysokości stawek taryfowych zależne są od gatunku danej rośliny, zakresu ubezpieczanych ryzyk, lokalizacji danej uprawy (rodzaju gleb, strefy zagrożenia ryzykiem) oraz aktualnej oceny ryzyka.

Od początku funkcjonowania systemu, pomimo że zakładano objęcie ochroną ubezpieczeniową co najmniej 7 mln ha upraw, faktycznie objęta ochroną ubezpieczeniową w poszczególnych latach była znacznie niższa powierzchnia upraw, tj. w roku: 2006 – 311 tys. ha, 2007 – 575 tys. ha, 2008 – 1 mln 832 tys. ha, 2009 – 2 mln 800 tys. ha, 2010 – 2 mln 845 tys. ha, 2011 – 3 mln ha, 2012 - 2 mln 750 tys. ha, 2013 - 3 mln 400 tys. ha, 2014 – 3 mln 269 tys. ha.

W projekcie ustawy zaproponowano ponadto, by składki rolnicy płacili z należnych im płatności bezpośrednich na podstawie cesji na rzecz zakładów ubezpieczeń.

Projektowana nowelizacja miałaby wejść w życie od 15 marca 2016 r. , tj. równolegle z naborem wniosków o dopłaty bezpośrednie. (PAP)