Prof. Wróbel: Potrzebujemy neutralnego podejścia do zakazu dyskryminacji

Prawo cywilne Prawnicy Szkolnictwo wyższe Prawo europejskie

Naszą misją jest uwolnienie dyskursu antydyskryminacyjnego od wpływów ideologicznych, religijnych czy politycznych. Chcemy przekonać tzw. elity polityczne w kraju do ideologicznie, religijnie i politycznie neutralnego podejścia do zakazu dyskryminacji - mówi prof. Andrzej Wróbel, redaktor naczelny nowego czasopisma "Przegląd Prawa Antydyskryminacyjnego".

02.12.2025

Nadużywanie kar dyscyplinarnych na uczelniach wyższych: Jest precedensowe orzeczenie

Szkolnictwo wyższe

Kara upomnienia nakładana przez rektora na nauczyciela akademickiego, choć jest najłagodniejszą sankcją dyscyplinarną, w praktyce może w jednej chwili pozbawić mandatu w senacie uczelni czy uniemożliwić kandydowanie na rektora. Problem w tym, że przepisy nie przesądzają jednoznacznie, czy decyzja rektora jest natychmiast wykonalna. Spór ten wywołuje coraz więcej kontrowersji w środowisku akademickim - pisze Zuzanna Miąsko, adwokat w Kancelarii Dubois i Wspólnicy.

17.10.2025

Sąd nie może wyręczać uczelni w wystawianiu studentom oceny

Szkolnictwo wyższe

Sądy administracyjne nie mają uprawnień do nakazywania uczelni wystawienia określonej oceny, ponieważ byłoby to równoznaczne z ingerencją w proces dydaktyczny, który leży w gestii autonomii uczelni - wskazuje prof. Grzegorz Krawiec w polemice do orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego.

06.10.2025

Studia to nie tylko wiedza - to wartości i kompetencje miękkie

Szkolnictwo wyższe Zarządzanie oświatą

Najtrudniejsze dla wykładowcy jest mierzenie się z pytaniem, czy studiowanie ma sens, skoro wiedza jest na wyciągnięcie ręki i podana schludnie przez generatywną sztuczną inteligencję – mówi prof. Andrzej Rozmus, rektor Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania z siedzibą w Rzeszowie. Dlatego tak ważna jest dbałość o dowartościowanie dobrych dydaktyków, również w procesie ewaluacji działalności naukowej.

01.10.2025

Święte krowy w środowisku akademickim – o równości tylko na papierze

Szkolnictwo wyższe

Uniwersytet z definicji powinien być wspólnotą ludzi nauki, przestrzenią uczciwej rywalizacji intelektualnej i miejscem, gdzie każdy, i to niezależnie od osobistych koneksji czy wewnętrznego układu, ma równe szanse na rozwój. W praktyce jednak coraz częściej widoczny jest mechanizm, który podważa ten ideał: jest nim różnicowanie pracowników pod względem obciążeń dydaktycznych i organizacyjnych - pisze prof. Grzegorz Krawiec z Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie.

19.09.2025

Umowy podstawą wydziałów teologii? Prof. Borecki: To sprzeczne z Konstytucją

Szkolnictwo wyższe

Istniejące na siedmiu państwowych uczelniach wydziały teologii katolickiej działają na podstawie umów Rządu z Episkopatem – umów, które jednak, poza jednym przypadkiem, nie zostały opublikowane, a podpisy ze strony kościelnej zostały złożone bez załączenia właściwych upoważnień – twierdzi prof. Paweł Borecki z Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. Ocenia, że to może rodzić poważne skutki prawne dla tych jednostek, ich pracowników i studentów.

25.07.2025

Glosa do własnego wyroku na bakier z etyką - i naukowca, i sędziego

Szkolnictwo wyższe

Niedawno czytałem glosę do wyroku wojewódzkiego sądu administracyjnego. Zawierała ciekawe i rzeczowe argumenty. Zaskoczyło mnie jednak, że jej autorką była sędzia sprawozdawca tego orzeczenia. Taka sytuacja – gdy sędzia komentuje własne rozstrzygnięcie – może rodzić pytania o zgodność z zasadami bezstronności, obiektywizmu oraz standardami przyjętymi zarówno w orzecznictwie, jak i w nauce prawa - pisze prof. Grzegorz Krawiec z Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie.

18.07.2025

Prof. Krawiec: Sądy nie zastępują uczelni w rekrutacji do szkoły doktorskiej

Szkolnictwo wyższe

Choć autonomia uczelni nie oznacza dowolności, to sądy administracyjne muszą respektować granice swojej kontroli, ograniczając się do badania zgodności z prawem – pisze dr hab. Grzegorz Krawiec, komentując wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 20 marca 2025 r. (sygn. III OSK 1950/24). Sprawa dotyczyła ingerencji WSA w nabór kandydatów do szkoły doktorskiej.

13.06.2025

Bezpłatne studia wyższe a sprawiedliwość społeczna

Szkolnictwo wyższe

W toku kampanii wyborczej na urząd Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej zarejestrowany kandydat zakwestionował w dość „miękki” sposób zasadność gwarantowania przez państwo bezpłatności studiów wyższych. Pogląd ten szeroko uznano za kontrowersyjny, niekiedy nawet za zupełnie niepoważny, wręcz obrazoburczy. Czy kwestionowanie bezpłatności studiów wyższych mieści się w ramach racjonalnej debaty publicznej - zastanawia się dr Paweł Bała.

09.04.2025

Prof. Rogalski: Niestabilność prawa nie sprzyja rozwojowi nauki

Szkolnictwo wyższe

Obecnie mamy do czynienia z mechanizmem, w którym naukowcy często publikują w czasopismach zagranicznych nie zawsze dlatego, że to sprzyja w konkretnym przypadku prowadzeniu przez nich badań, ale dlatego, że system ewaluacyjny wymusza takie działania w celu zdobywania punktów - uważa prof. Maciej Rogalski, rektor Uczelni Łazarskiego. Wskazuje przy tym, że wszelkie zmiany w szkolnictwie wyższym powinny zostać wypracowane w porozumieniu ze środowiskiem naukowym.

07.02.2025

Styk prawa i IT szczególnie interesujący z punktu widzenia pracodawców

Prawnicy Szkolnictwo wyższe

Szybki rozwój technologii stanowi wyzwanie dla firm, projektantów, ale też prawników obsługujących te procesy. Dlatego już na etapie projektowania systemów warto wbudowywać mechanizmy zgodności z istniejącymi regulacjami, aby przewidywać potencjalne zmiany prawne. Regularne konsultacje z prawnikami specjalizującymi się w prawie IT stanowią dzisiaj niezbędny element zarządzania projektami - mówi Piotr Mentlewicz, radca prawny.

24.10.2024

Już nie słowacka habilitacja, a bułgarska - uczelnie nie powinny jej akceptować

Szkolnictwo wyższe

Osoby, zdobywające w Bułgarii habilitację, w dużej mierze nie są w stanie zrobić jej w Polsce. I nie chodzi tutaj wcale o nepotyzm czy o to, że habilitacji w Polsce zrobić się nie da. Da się. Poważna i szanująca się uczelnia nie powinna przyjmować osób z bułgarską habilitacją - wskazuje dr hab. Grzegorz Krawiec, profesor Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie.

13.07.2024

Prof. Krawiec: Gwiazdorzenie recenzentowi nie przystoi

Szkolnictwo wyższe

Recenzent jest podmiotem fachowym; powinien dochować należytej staranności przy sporządzaniu recenzji. Może jednak niewłaściwie ocenić dorobek, mylić fakty i nie ma obecnie możliwości wzruszenia recenzji, w której jej autor twierdzi, że czarne jest białe - wskazuje prof. Grzegorz Krawiec z Uniwersytetu Komisji Narodowej w Krakowie.

18.05.2024

Prof. Stec: Prosta korekta nie rozwiązuje problemów z wykazem czasopism

Szkolnictwo wyższe

W wigilię święta Trzech Króli uczeni dostali od ministra nauki i szkolnictwa wyższego prezent w postaci nowego wykazu czasopism uwzględnianych w ewaluacji. Cofnięto w nim zmiany w punktacji wprowadzone w zeszłym roku przez ministra Czarnka i wprowadzono punktację zaproponowaną przez Komisję Ewaluacji Nauki - pisze prof. Piotr Stec, radca prawny.

11.01.2024

Prof. Wierczyński: Nie potrzebujemy specjalnego traktowania, potrzebujemy traktowania uczciwego

Szkolnictwo wyższe

Uważam, że w przypadku nauk humanistycznych i społecznych sam model bibliometryczno-ekspercki jest trafnym rozwiązaniem. Model czysto ekspercki nie sprawdziłby się, bo nawet przy założeniu, że udałoby się wybrać najbardziej uczciwych i bezstronnych ekspertów, ich oceny będą narażone na różnego rodzaju błędy poznawcze - mówi o wykazie punktowanych czasopism dr hab. Grzegorz Wierczyński, prof. Uniwersytetu Gdańskiego. Wskazuje natomiast, że nie powinno być specjalnej ścieżki dla oceny publikacji z zakresu nauk humanistycznych i humanistyczno-społecznych.

07.12.2023

Prof. Stec: Ustawodawca powinien określić reguły oceny badań prawniczych

Szkolnictwo wyższe

Ministerstwo Edukacji i Nauki opublikowało właśnie nowy wykaz czasopism punktowanych, będący częścią systemu ewaluacji badań naukowych. Państwo, co zrozumiałe, chce wiedzieć, czy pieniądze, jakie daje uczelniom i instytutom naukowym, są wydawane na sensowne cele. Ponieważ nie możemy przewidzieć, czy wyniki badań z dziś przydadzą się do czegoś jutro, minister mierzy jakość pracy uczonych, przypisując poszczególnym ich osiągnięciom punkty - wskazuje profesor Piotr Stec z Uniwersytetu Opolskiego, kierownik Zakładu Prawa i Postępowania Cywilnego.

21.07.2023

Prof. Wujczyk: AI może upowszechnić się w wymiarze sprawiedliwości, uczelnie muszą się na to nastawić

Prawnicy Prawo AI Szkolnictwo wyższe

Uważam, że uniwersytety powinny kłaść większy nacisk na rozwój sztucznej inteligencji, bo brakuje takich obszarów, które są istotne - np. prawa farmaceutycznego, czy choćby blockchainów - mówi dr hab. Marcin Wujczyk, partner w kancelarii Wardyński i Wspólnicy. Dodaje, że oczekiwania studentów są motorem zmian, bo są oni żądni omawiania nowinek technicznych.

05.06.2023

Prezes PAN: Reforma nie ograniczy autonomii instytutów

Administracja publiczna Szkolnictwo wyższe

Będziemy chcieli - pod rządami nowej ustawy - sprawić, że audyt naukowy, merytoryczny, będzie obowiązkowy. W ten sposób dojdzie do splecenia dwóch filarów - naukowego i korporacyjnego - które do tej pory nie miały funkcjonalnego związku – mówi serwisowi Prawo.pl o pracach nad projektem nowej ustawy prof. Marek Konarzewski, prezes Polskiej Akademii Nauk.

13.05.2023

Prof. Mazurek: Lepiej nie zakazywać korzystania ze sztucznej inteligencji, raczej uczyć dobrego jej wykorzystywania

Prawo AI Szkolnictwo wyższe

Nie będziemy stali na stanowisku, że trzeba zakazać wykorzystywania AI, bo byłoby to kontrproduktywne. Proszę sobie wyobrazić sytuację, gdy ktoś na co dzień wykorzystuje takie narzędzie, a potem przychodzi do instytucji, która z założenia ma go rozwijać, a ta zakazuje mu korzystania z takich technologii. Podkopywałoby to zaufanie do tej instytucji - mówi prof. Grzegorz Mazurek, rektor Akademii Leona Koźmińskiego.

03.03.2023

Prof. Krawiec: Książka w dwóch językach... i punkty w ewaluacji też podwójne

Szkolnictwo wyższe

Zdarza się czasem, iż piszemy monografię w języku polskim, wydajemy z numerem ISBN itd., a następnie ją tłumaczymy na język obcy i ponownie wydajemy w tym samym wydawnictwie (z innym numerem ISBN). A zatem mamy jednego autora i tę samą pracę w dwóch różnych językach. Czy praktyka taka jest dopuszczalna? Owszem, ale należy przy tym uczynić pewne bardzo istotne zastrzeżenia.

17.02.2023
1  2  3  4  5