Za bezpieczeństwo uczniów w szkole, również w czasie pandemii, odpowiadają dyrektor i organ prowadzący, jednak rozporządzenia większość odpowiedzialności złożyły na barki osoby zarządzającej placówką. Jeżeli ktoś zachoruje, wygranie sprawy o odszkodowanie jest trudne, ale nie niemożliwe - mówił podczas VII Kongresu Edukacja i Rozwój radca prawny Robert Gałęski z kancelarii Lexbridge.
Monika Sewastianowicz
22.10.2020
Zarządzanie oświatą
Przejście na zdalne nauczanie nie zmienia tego, że trzeba organizować pomoc psychologiczno-pedagogiczną. Dyrektor musi przekazać uczniom i rodzicom, w jaki sposób w trybie zdalnym będą realizowane zadania szkoły - mówiła podczas VII Kongresu Edukacja i Rozwój Joanna Wrona, wicedyrektor w szkole specjalnej.
Monika Sewastianowicz
21.10.2020
Pandemia pogorszyła i tak złą sytuację finansową placówek oświatowych. Za mała subwencja, wysokie koszty wynagrodzeń nauczycieli, a do tego wydatki związane z COVID rujnują finanse samorządów, które są organami prowadzącymi. Co gorsza - z dnia na dzień dowiadują się o zamykaniu i otwieraniu placówek oraz zmianach zasad ich prowadzenia, których rząd z nimi nie konsultuje.
Katarzyna Kubicka-Żach Monika Sewastianowicz
21.10.2020
Samorząd terytorialny
Brakować nam będzie bliskości, możliwości spotkania, podania ręki, uśmiechu, rozmów kuluarowych, ale wszyscy uczymy się funkcjonować w nowej rzeczywistości - mówiła Elżbieta Piotrowska-Albin, pełnomocnik Zarządu ds. Rozwoju Edukacji w Wolters Kluwer Polska, otwierając tegoroczny VII Kongres Edukacja i Rozwój.
Monika Sewastianowicz
21.10.2020
Od czwartku 15 października godziny dla seniorów obowiązują także w szkolnych sklepikach, chyba że za ladą stoi właściciel. To kolejny z absurdów rozporządzenia w sprawie ograniczeń w związku z koronowirusem, który może dotknąć ponad 3 tysiące placówek. Ministerstwo Zdrowia pracuje jednak nad doprecyzowaniem przepisów, choć jednocześnie większość uczniów i tak przejdzie na naukę zdalną.
Jolanta Ojczyk
21.10.2020
Koronawirus a prawo
Aby wyegzekwować przestrzeganie nakazu noszenia maseczek przez młodzież, rząd będzie karał mandatem ich rodziców. A być może również nauczycieli. Także w przypadku, gdy zbuntowane "dziecko" ma metr osiemdziesiąt, 17 lat i nie sposób na nie wpłynąć. Taki przepis Sejm uchwali być może już dziś.
Monika Sewastianowicz Patrycja Rojek-Socha
21.10.2020
Prawo karne
Licea przeszły na pracę zdalną lub hybrydową. Tymczasem o tym, czy szkoła podstawowa przejdzie na zdalne nauczanie, nadal decyduje dyrektor. Może się to zmienić w środę, bo premier zapowiedział, że starsze klasy mogą przejść na zdalne nauczanie.
Monika Sewastianowicz
20.10.2020
Szkoła i uczeń
Absolutnym priorytetem od pierwszych godzin w ministerstwie jest organizacja pracy szkół i uczelni w dobie walki z koronawirusem - oświadczył Przemysław Czarnek, nowy minister edukacji. Powołując go na to stanowisko, prezydent Andrzej Duda zasugerował też, że należy zająć się niektórymi nauczanymi w szkole treściami.
Monika Sewastianowicz
19.10.2020
Ogólnopolskie Porozumienie Organizacji Samorządowych wnioskuje o przejęcie przez państwo sfery wydatków oświatowych związanych z zatrudnieniem personelu. Samorządy byłyby zobowiązane do utrzymania infrastruktury oraz realizowania nowych inwestycji w obszarze opieki oraz edukacji dzieci i młodzieży.
Katarzyna Kubicka-Żach
19.10.2020
Samorząd terytorialny
Prezydent Andrzej Duda powołał w poniedziałek rano Przemysława Czarnka na ministra edukacji i nauki. Jego nominacja została przełożona w związku z tym, że miał dodatni wynik testu na obecność koronawirusa.
Agnieszka Matłacz
19.10.2020
Zarządzanie oświatą

Jest rozporządzenie - od poniedziałku szkoły średnie pracują zdalnie lub hybrydowo

Szkoła i uczeń Zarządzanie oświatą Koronawirus a prawo
Szkoły ponadpodstawowe w czerwonych strefach pracują zdalnie, a w żółtych hybrydowe. Ograniczenia nie dotyczą szkół dla niepełnosprawnych oraz częściowo szkół branżowych i artystycznych. Rozporządzenia w tej sprawie już obowiązują - szkoły zawieszone są od 19 października 2020 r.
Jolanta Ojczyk Krzysztof Sobczak
17.10.2020
Szkoła i uczeń Zarządzanie oświatą Koronawirus a prawo
Dyrektorzy i nauczyciele ostrzegali, że podstawy programowej nie da się zrealizować przy zdalnym nauczaniu. Po pół roku rząd w końcu dostrzegł problem i zapowiedział, że dokona zmian. Problem w tym, że na razie nie wiadomo jakich, ani w jakim trybie będą one wprowadzane. Bardzo prawdopodobne, że znów bez szerszych konsultacji ze specjalistami.
Monika Sewastianowicz
17.10.2020
Resort edukacji będzie pracował nad rozporządzeniami dotyczącymi zasad pracy szkół w systemie mieszanym. Określimy je w rozporządzeniach - poinformowała rzecznik MEN Anna Ostrowska. Dodała, że ograniczenie pracy szkół zmniejszy liczbę interakcji i ograniczy rozprzestrzenianie się wirusa.
Monika Sewastianowicz
16.10.2020

Można pozwać za zakażenie w szkole, ale procesu łatwo się nie wygra

Prawo cywilne Szkoła i uczeń Koronawirus a prawo
Pedagodzy i związkowcy od dawna alarmują, że przy rosnącej liczbie zakażeń nie da się zapewnić bezpieczeństwa w szkołach. MEN się z tym nie zgadza, tymczasem coraz więcej nauczycieli choruje na COVID-19, zdarzały się nawet przypadki śmiertelne. W takiej sytuacji można wystąpić o odszkodowanie, ale trudno będzie wygrać proces.
Monika Sewastianowicz
16.10.2020
Prawo cywilne Szkoła i uczeń Koronawirus a prawo

Gdy szaleje COVID, szkołę można zamknąć bez opinii Sanepidu

Samorząd terytorialny Zarządzanie oświatą Koronawirus a prawo
Coraz więcej dyrektorów szkół podejmuje decyzje o zdalnym nauczaniu - część z nich bez uzyskania pozytywnej opinii inspektora sanitarnego, bo kontakt z tymi organami bywa bardzo utrudniony. Nikt nie neguje, że zalecenia Sanepidu trzeba stosować, ale wątpliwości budzi ich wiążący charakter. A z drugiej strony - wątpliwe są podstawy prawne takich decyzji.
Katarzyna Kubicka-Żach Monika Sewastianowicz
15.10.2020
Samorząd terytorialny Zarządzanie oświatą Koronawirus a prawo
Całe kierownictwo MEN, a także ja osobiście jestem przeciwny zamykaniu odgórnemu wszystkich szkół w Polsce. System, w którym musi być zgoda sanepidu na inny tryb pracy niż stacjonarny, sprawdził się - ocenia minister edukacji narodowej Dariusz Piontkowski. Wskazał, że inspekcja sanitarna jest tą służbą, która powinna reagować, zwalczać epidemie i nie ma lepiej przygotowanej służby.
Patrycja Rojek-Socha
13.10.2020
Szkoła i uczeń

Przybywa szkół pracujących zdalnie

Szkoła i uczeń Koronawirus a prawo
We wtorek 13 października w trybie mieszanym pracowało 801 placówek oświatowych, a 284 w trybie zdalnym. Pozostałe, czyli 47,39 tys., działa normalnie – podało we wtorek Ministerstwo Edukacji Narodowej. Liczby są podobne jak poprzedniego dnia, ale przybyło placówek pracujących wyłącznie zdalnie. W poniedziałek działało tak 264 placówek.
Krzysztof Sobczak
13.10.2020
Szkoła i uczeń Koronawirus a prawo
WHO zaleca, żeby dzieci miały każdego dnia co najmniej 60 minut ruchu. Tymczasem aktywność fizyczna dzieci i młodzieży spada. Ruch coraz częściej przegrywa ze smartfonem i komputerem. Państwowe programy, które mają pobudzić aktywność fizyczną w tej grupie, nie pomagają.
Agnieszka Matłacz
13.10.2020
Szkoła i uczeń Opieka zdrowotna
O przejściu na nauczanie zdalne lub w tryb hybrydowy decyduje dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii sanepidu. Wraz z rosnącą liczbą zakażeń pojawiły się apele o to, by szkoły łatwiej mogły przechodzić na zdalne nauczanie. Tymczasem rząd nie postrzega szkół jako źródła transmisji COVID-19.
Monika Sewastianowicz
12.10.2020
Opiekunowie mogą wchodzić do szkoły i przedszkola, zachowując minimum 1,5 m dystansu od innych opiekunów z dzieckiem i od pracowników szkoły. Rodzice powinni pamiętać o osłanianiu ust i nosa, o zakładaniu rękawiczek jednorazowych lub dezynfekcji rąk - przypomina resort edukacji.
Monika Sewastianowicz
12.10.2020

Rząd nie zdecydował o zmianach w pracy szkół

Szkoła i uczeń Zarządzanie oświatą Koronawirus a prawo
Wbrew spekulacjom i zapowiedzi premiera, że w sobotę przedstawi jakieś decyzje, rząd nie zdecydował o żadnych zmianach w pracy szkół. Tymczasem narasta nacisk ze strony samorządów i rodziców, by szkoły przeszły na nauczanie zdalne lub hybrydowe. Premier zapewnił, że rząd analizuje sytuację.
Krzysztof Sobczak
10.10.2020
Szkoła i uczeń Zarządzanie oświatą Koronawirus a prawo

Pieniądze na oświatę – rząd, samorząd czy hybryda?

Kadry w oświacie Samorząd terytorialny
Subwencja oświatowa na wynagrodzenia nauczycieli nie wystarczyła, samorządy uzupełniły więc wypłaty ze swoich budżetów, mimo drastycznych cięć ich dochodów. I dlatego uważają, że konieczne są zmiany i to nie tylko takie, które subwencję oświatową zamienią po prostu na dotację, co oznaczałoby przejęcie finansowania szkół przez budżet państwa. Bo ich zdaniem problem jest szerszy.
Katarzyna Kubicka-Żach Monika Sewastianowicz
09.10.2020
Kadry w oświacie Samorząd terytorialny
Nie powinno być tak, że tylko zachorowanie któregoś z uczniów lub nauczycieli, może być podstawą do przejścia szkoły w tryb zdalnego lub hybrydowego nauczania - uważa Związek Nauczycielstwa Polskiego. O przygotowanie odpowiednich zmian apeluje do resortu zdrowia.
Monika Sewastianowicz
08.10.2020
Szkoły otrzymały odpowiednie wsparcie - mają dostęp do sprzętu i do platform edukacyjnych. Za organizację realizacji zadań szkoły odpowiada dyrektor, a resort nie narzuca mu jedynego, słusznego rozwiązania - wyjaśnia Ministerstwo Edukacji Narodowej w odpowiedzi na poselską interpelację.
Monika Sewastianowicz
07.10.2020

Nauka i edukacja pod kontrolą jednego ministra - konieczne sprawne zarządzanie

Szkoła i uczeń Szkolnictwo wyższe Zarządzanie oświatą
Zarówno nauka, jak i oświata, przechodzą etap ogromnych reform, które muszą być kontynuowane przez nowego ministra. Tym razem jednego dla obu tych działów. Pomijając to, że na czele resortu stanie osoba znana z dość kontrowersyjnych poglądów, powstają obawy o to, czy superministerstwo poradzi sobie z zapanowaniem nad tak szeroką materią.
Monika Sewastianowicz
07.10.2020
Szkoła i uczeń Szkolnictwo wyższe Zarządzanie oświatą
Dyrektorzy szkół i nauczyciele z dnia na dzień musieli przejść w tryb zdalnego nauczania i na bieżąco rozwiązywać pojawiające się problemy. We wrześniu musieli przeorganizować placówki tak, by było w nich w miarę możliwości bezpiecznie. Wyzwaniom związanym z edukacją w czasie pandemii poświęcony zostanie VII Kongres Edukacja i Rozwój,
Monika Sewastianowicz
06.10.2020
Nie wiadomo na razie, kiedy Przemysław Czarnek oficjalnie zostanie ministrem edukacji i nauki. Jak mówi Dariusz Piontkowski, zależy to od prezydenta i od rozwoju choroby. We wtorek po południu w ogrodach Pałacu Prezydenckiego odbyła się uroczystość zaprzysiężenia nowych ministrów rządu Mateusza Morawieckiego.
Monika Sewastianowicz
06.10.2020
Zgodnie z informacjami uzyskanymi od kuratorów oświaty na podstawie danych od dyrektorów, we wtorek, 6 października br. w trybie stacjonarnym pracowało blisko 48 tys. przedszkoli, szkół i placówek oświatowych, co oznacza prawie 100 procent placówek pracujących w tradycyjny sposób (99 proc.).
Monika Sewastianowicz
06.10.2020
Szkoła i uczeń
Nauczycielka pracowała w warunkach narażenia i cierpiała na pewne dolegliwości gardła. Nie stwierdzono jednak schorzeń wymienionych w wykazie chorób zawodowych. Dlatego też nie było podstaw do stwierdzenia u niej przewlekłej choroby narządu głosu spowodowanej nadmiernym wysiłkiem głosowym. Tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach.
Dorian Lesner
06.10.2020
Kadry w oświacie Prawo pracy
Nie można zmuszać uczniów do biernego uczestnictwa w lekcjach religii, powołując się na to, że nie można im zapewnić opieki w tym czasie. To naruszenie konstytucyjnych praw uczniów - podkreśla rzecznik praw obywatelskich w wystąpieniu skierowanym do ministra edukacji narodowej.
Monika Sewastianowicz
06.10.2020
Szkoła i uczeń
Prawo.pl