"Nie dziwię się, że obywatele nie rozumieją niekiedy urzędniczego żargonu. Ja sama niekiedy, powiem wam szczerze, mimo że jestem w parlamencie od kilku lat, ale czytam pisma, które otrzymuje moja mama, moi najbliżsi i oni, przynosząc te pisma, mówią: no, ale właściwie o co chodzi?" - mówiła premier podczas prezentacji programu.

Kopacz podkreśliła, że chce, by standardem stała się prosta i życzliwa komunikacja urzędników z obywatelami. Poinformowała, że w piątek uruchamiany jest program "Obywatel", który będzie składać się z trzech części.

"Pierwsza część to jest portal obywatel.gov.pl, druga - infolinia, która już dziś ruszyła i trzecia część to jest podręcznik z rekomendacjami dla urzędników dotyczącymi przyjaznej komunikacji" - powiedziała szefowa rządu. Dodała, że podręcznik trafi do wszystkich dyrektorów urzędów.

Na portalu będzie można znaleźć m.in. informacje o tym, jak przed wyjazdem uzyskać europejską kartę ubezpieczenia zdrowotnego (EKUZ), sprawdzić liczbę punktów karnych czy wyrobić paszport.

Premier powiedziała, że na portalu znajduje się 101 kart opisujących najbardziej popularne usługi administracji publicznej, a także 19 opisów ważnych portali rządowych. "To wszystko będziemy mogli znaleźć w jednym miejscu, nie - tak jak w tej chwili - gdy, jeśli sprawa dotyczy np. obszaru bezpieczeństwa, to szukamy na stronach resortu" - dodała. Według niej, opisy procedur będą "jak najprostsze, tak by każdy je zrozumiał".

Szefowa rządu zapowiedziała ponadto, że pod numerem infolinii 222-500-115 będzie można pytać o procedury urzędowe, ale też zgłaszać swe uwagi. (PAP)

LEX Navigator Postępowanie Administracyjne>>>