System zniechęca do zostania nauczycielem - twórczy pedagog nie akceptuje ograniczania autonomii

Kadry w oświacie HR Zarządzanie oświatą

Żeby ponadprzeciętny nauczyciel mógł zaistnieć, dyrektor powinien mu pozwolić działać, tworzyć warunki do realizacji jego pomysłów, wspierać - mówi prof. Roman Leppert z Wydziału Pedagogiki Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. I podkreśla, że konieczne jest tworzenie odpowiedniej kultury szkoły, choć obowiązujące przepisy w tym nie pomagają.

28.08.2021

Rektor APS: Potrzebne jednakowe kryteria kształcenia nauczycieli dla wszystkich uczelni

Szkolnictwo wyższe Zarządzanie oświatą

Trzeba zrobić wszystko, żeby w polskich szkołach nie zabrakło bardzo dobrze przygotowanych do zawodu nauczycieli. Można zadać sobie pytanie jaki wpływ proponowane zmiany mogą mieć na przygotowanie kolejnych pokoleń nauczycieli? Na ile kompetencje absolwenta uczelni akademickich i akademii praktycznych będą porównywalne? - zastanawia się prof. Barbara Marcinkowska.

19.08.2021

Szkolne zasady z poszanowaniem praw transpłciowych uczniów

Zarządzanie oświatą RODO

Prawo oświatowe w żaden sposób nie określa, jak uczeń powinien się podpisywać na sprawdzianie lub w zeszycie, nie ma więc powodu, by zmuszać transpłciowego ucznia do tego, by posługiwał się danymi metrykalnymi. Warto postawić na działania edukacyjne, co pomoże uniknąć konfliktów w szkole - mówi adwokat Karolina Gierdal, prawnik Kampanii Przeciwko Homofobii.

05.06.2021

Niezapłacona dotacja oświatowa traktowana jako szkoda

Finansowanie oświaty Zarządzanie oświatą

Nie można zgodzić się z tezą, że aby powstała szkoda wskutek niewypłacenia dotacji, organ prowadzący niepubliczną placówkę oświatową musi najpierw pokryć brak z własnych środków i następnie dowodzić rozmiar szkody dowodami wydatkowania tych środków. Zarówno prawnie, jak i praktycznie prowadzi nas to na manowce - twierdzi radca prawny Robert Gałęski.

20.05.2021

Nauczanie przedmiotu nie wyklucza dbania o relacje

Kadry w oświacie Szkoła i uczeń

Powinniśmy przedyskutować, jak chcemy zorganizować czas po powrocie uczniów do szkoły - uważa Marta Florkiewicz-Borkowska, nauczycielka języka niemieckiego. Podkreśla, że nie trzeba rezygnować z nauczania przedmiotu, tylko trzeba przemyśleć metody i formy uczenia, jak uczyć, żeby była integracja, dobra atmosfera, praca w różnorodnych grupach.

08.05.2021

Prof. Żytko: Infantylizacja wiedzy nie służy rozwojowi dziecka

Kadry w oświacie Szkoła i uczeń

W Polsce fetyszyzujemy podstawę programową, uważamy, że bez niej wszystko runie. Taki, niestety, jest cel pracy nauczyciela wymuszany przez administrację - mówi prof. Małgorzata Żytko. Jej zdaniem, podstawa programowa nie powinna być nadmiernie szczegółowa. Powinna jedynie pokazywać pewną koncepcję myślenia, jak interpretujemy i rozumiemy cele edukacji.

27.03.2021

Więcej nie znaczy lepiej - konieczne odchudzenie podstawy programowej historii

Kadry w oświacie Szkoła i uczeń

Podstawa programowa historii powinna zostać odchudzona - uważa dr Piotr Kroll pełnomocnik do spraw specjalizacji nauczycielskiej na Wydziale Historii Uniwersytetu Warszawskiego. Uważa, że powinno się w niej znaleźć więcej historii społecznej, gospodarczej, historii mentalności i kultury.

24.03.2021

Eżbieta Piotrowska-Albin: Świadomość prawna to nie tylko znajomość przepisów, ale i swoich praw

Wymiar sprawiedliwości Szkoła i uczeń

Zależy nam, aby młodzi ludzie rozumieli sens prawa i widzieli w sobie obywateli, którzy znają zasady i dla wspólnego dobra je stosują – albo – korzystając z praw obywatelskich - wspólnie je zmieniają. Do tego niezbędne jest rozumienie logiki i powiązań - tu istotną jest właśnie edukacja prawna - mówi Elżbieta Piotrowska-Albin, wiceprezes Fundacji Edukacji Prawnej Iustitia.

15.03.2021

Centra edukacji włączającej mają wzmocnić nauczanie specjalne

Pomoc społeczna Szkoła i uczeń Zarządzanie oświatą

Nowa diagnoza i ocena funkcjonowania dziecka miałaby być bardziej skonkretyzowana, nauczyciele i rodzice, którzy otrzymaliby ją, mieliby więcej wskazówek i zaleceń do pracy z uczniem - o pomysłach zmian w kształceniu specjalnym mówi Zyta Czechowska, nauczycielka, wykładowczyni akademicka.

20.02.2021

Dyrektor szkoły: Oświacie potrzebna jest stabilizacja

Zarządzanie oświatą

Są szkoły, nauczyciele, którzy nie odpuszczają. Teraz jest problem z klasyfikacją, bo nagłe ferie rozłożyły harmonogram pracy szkół. Wiele spraw dzieje się w sposób chaotyczny, nieprzemyślany, nieprzedyskutowany - mówi Ewa Radanowicz, dyrektor Szkoły Podstawowej w Radowie Małym.

04.01.2021

Publikacja grupowego zdjęcia czasem bez dodatkowej zgody

Zarządzanie oświatą RODO

Aby opublikować w internecie zdjęcia z jakiegoś wydarzenia - czy to ze ślubu, czy z organizowanej przez szkołę imprezy - nie zawsze trzeba uzyskiwać zgodę przedstawionych na nich osób. Zależy, co konkretnie przedstawia fotografia - pisze Piotr Druzgała, prawnik w Kancelarii Adwokackiej Wachowski.

14.12.2020

Tomasz Garstka: Pożyteczny sceptycyzm kluczowy w dobrej edukacji

Dla studenta Zarządzanie oświatą

Nauczyciel myślący krytycznie będzie dobrym przewodnikiem dla swoich uczniów. Druga kwestia, to zmiana systemowa - oddanie większej odpowiedzialności dobrze przygotowanym nauczycielom za proces edukacji, a nie tworzenie wygórowanych formalnych wymagań - mówi Tomasz Garstka, współautor nagrodzonej w konkursie „Książka dla Trenera 2019” publikacji "Psychopedagogiczne mity 2".

21.11.2020

Prof. Śliwerski: Zmiany w podstawie programowej będą ideologiczne

Szkoła i uczeń Zarządzanie oświatą

Podstawa przygotowana przez ekipę Anny Zalewskiej to są zmarnowane publiczne pieniądze. A nowy minister Czarnek będzie – jak już zapowiedział - zmieniał treści kształcenia, ale nie z matematyki, fizyki, chemii, tylko z nauk mających charakter normatywny, aksjologiczny, ideowo, światopoglądowo znaczący dla formacji rządzącej - mówi prof. Bogusław Śliwerski.

31.10.2020

Na razie nie ma planów rezygnacji z egzaminu ósmoklasisty

O sensowności egzaminu ósmoklasisty była rozmowa w momencie, w którym procedowana była ustawa wprowadzająca egzamin ósmoklasisty na przełomie 2016/17 r. Wszystkie egzaminy mają absolutnie głęboki sens - mówi dr Marcin Smolik, dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej. Na razie CKE nic nie wie o ewentualnych planach rezygnacji z egzaminu.

26.10.2020

Marek Wójcik: Konieczne zmiany w finansowaniu oświaty

Samorząd terytorialny Finansowanie oświaty

Uczciwe partnerstwo polega na tym, że mamy określone zadania i otrzymujemy pieniądze na ich realizację, niezależnie od tego, jakie dochody mają poszczególne samorządy - mówi Marek Wójcik ze Związku Miast Polskich. I podkreśla, że finansowanie edukacji wymaga zmian - powinny one objąć również system wynagrodzeń nauczycieli.

02.07.2020

Prof. Jeżowski: Praca domowa nie jest tożsama z pracą zdalną

Zarządzanie oświatą

Mylenie pracy zdalnej z pracą domową to nie tylko sprawa dziennikarzy, prawników i rodziców, ale także samych nauczycieli. Tych ostatnich można usprawiedliwić, gdyż tak naprawdę robiąc to co robią działają bardziej intuicyjnie niż wskutek wyuczonych technologii i praktyki - zwraca uwagę prof. Antoni Jeżowski.

06.06.2020

W kryzysowej sytuacji szkoły oczekują jasnych przepisów i wytycznych

Zarządzanie oświatą

Dyrektor szkoły nie musi być omnibusem i znać się na wszystkim. Potrzebne jest dostosowanie przepisów do sytuacji w szkołach, by potem szczegółowo i konsekwentnie wymagać ich stosowania. Jeśli będę wiedziała, co nam robić, będę to robić - mówi Ewa Radanowicz, dyrektor Szkoły Podstawowej w Radowie Małym, Członkini społeczności The Global Change Leader Ashoka.

09.05.2020

Prawo do prywatności - temat ważny dla uczniów i szkół

Szkoła i uczeń Zarządzanie oświatą

W Urzędzie Ochrony Danych Osobowych w większości pracują prawnicy i nie mają przygotowania lub doświadczenia pedagogicznego, które pomogłoby w tworzeniu treści edukacyjnych dla dzieci. Bez nauczycieli, którzy od 10 lat biorą udział w programie „Twoje dane – Twoja sprawa”, skuteczne przekazywanie wiedzy o prawie do prywatności byłoby więc niemożliwe.

19.12.2019

Zagórski: Szkoły wkrótce z szybkim internetem i narzędziami do blokowania szkodliwych treści

Dyrektor szkoły dostanie od nas wyspecjalizowane narzędzie, z którego może – choć nie musi – korzystać. Pozwoli ono na zablokowanie dostępu do dużo szerszego katalogu zdefiniowanych, niepożądanych treści. Ale nie będzie to zamknięte oprogramowanie. Co ważne, dyrektor może też dodać własne filtry - mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski o programach resortu dla szkół.

14.11.2019

Paulina Dawidczyk: Nowy poradnik o RODO dla szkół rozwieje wiele wątpliwości

Szkoła i uczeń RODO

Szkolnictwo otrzymało bardzo duże wsparcie z Urzędu Ochrony Danych Osobowych, żeby proces wdrożenia RODO był jak najmniej dotkliwy. To m.in. program edukacyjny „Twoje dane – Twoja sprawa", spotkania wojewódzkie, poradnik dotyczący przetwarzania danych osobowych w szkołach i placówkach oświatowych, nad którego drugą wersją wspólnie z ekspertami teraz pracujemy - mówi Paulina Dawidczyk, dyrektor Zespołu ds. Zdrowia, Zatrudnienia i Szkolnictwa w UODO.

05.11.2019