Centralny Rejestr Umów - znamy zmiany resortu finansów

Administracja publiczna Cyberbezpieczeństwo

Nowa wersja projektu ustawy o Centralnym Rejestrze Umów, do której dotarł serwis Prawo.pl, nie tylko proponuje podwyższenie do 10 tys. wartości umów, które mają trafiać do rejestru, ale także doprecyzowuje, kto odpowiada za wprowadzenie danych, w jakim czasie powinny one znaleźć się w rejestrze i jaki jest okres retencji danych. Szereg szczegółowych rozwiązań ma zostać uregulowanych w rozporządzeniach. Ale wciąż nie brakuje kwestii spornych.

18.02.2025

Więcej czasu na przygotowanie planów ogólnych. Rząd przyjął projekt

Administracja publiczna Budownictwo Nieruchomości

Rząd przyjął projekt ustawy o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz niektórych innych ustaw (numer UD198) przygotowany przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii (MRiT). Zakłada on, że samorządy zyskają więcej czasu na przygotowanie ogólnych planów zagospodarowania przestrzennego. Do końca stycznia br. prace nad nimi rozpoczęło ok. 75 proc. gmin.

17.02.2025

300 tysięcy mieszkań bez ksiąg wieczystych, bo spółdzielnie nie mogą uregulować prawa do gruntu

Administracja publiczna Nieruchomości

W stolicy ponad 300 tysięcy mieszkań w 99 spółdzielniach nie ma uregulowanego stanu prawnego. Chodzi o grunty na starych osiedlach wybudowanych w czasach PRL-u. Od lat trwają próby wyprostowania tej sytuacji, ale zawsze kończyły się fiaskiem. Swoje propozycje w przyszłym tygodniu po raz kolejny chce zgłosić Związek Rewizyjny Spółdzielni Mieszkaniowych RP, ale resort rozwoju nie widzi w tym problemu. Obecnie pracuje nad nowelą ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych i ustawą propodażową. W obu tych projektach nic na ten temat nie ma.

17.02.2025

Prawnicy mają pomysły na deregulację

Administracja publiczna Spółki Prawo gospodarcze Małe i średnie firmy Deregulacja

500 osób – według słów Rafała Brzoski, prezesa firmy InPost – zgłosiło się do zespołu, który ma opracować propozycje deregulacyjne i przedstawić je rządowi. Dalsze szczegóły prac tego gremium mamy poznać w poniedziałek. Już teraz wśród prawników pojawiają się jednak głosy, jakie zmiany są potrzebne. Przykłady propozycji: krótsze terminy dla administracji, prostsza księgowość dla firm, uproszczenie formularzy.

15.02.2025

Projekt o deregulacji już jest, ale utknął w resortach. Brzoska przełamie impas?

Administracja publiczna Prawo gospodarcze Małe i średnie firmy

Donald Tusk powierzył Rafałowi Brzosce prace nad pakietem deregulacyjnym, tymczasem stosowny projekt ustawy został zaprezentowany już kilka miesięcy temu i miał wejść w życie z początkiem 2025 r. Problem w tym, że postulowane uproszczenia dla firm są kwestionowane przez poszczególne ministerstwa – najlepszym przykładem jest kwestia częstotliwości prowadzenia kontroli. Środowiska biznesowe liczą, że deklaracja premiera da impuls do przyspieszenia prac.

12.02.2025

Polska znowu spadła w rankingu korupcji Transparency International

Samorząd terytorialny Administracja publiczna Compliance Sygnaliści

Pogłębia się postrzeganie Polski jako państwa skażonego korupcją. Polska zanotowała w 2024 roku najgorszy od 12 lat wynik w corocznym raporcie Transparency International. Pozycja naszego kraju pogarsza się z roku na rok systematycznie od 2015 roku. Badanie wykazało, że problem ma większość krajów europejskich.

11.02.2025

Straż Graniczna skorzysta z dodatkowego uzbrojenia

Administracja publiczna

Straż Graniczna będzie mogła wykorzystywać dodatkowe środki przymusu bezpośredniego w postaci m.in. innych podobnych do siatek przedmiotów służących do obezwładniania, wodnych środków obezwładniających oraz urządzeń do miotania pocisków pirotechnicznych – zakłada projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie uzbrojenia Straży Granicznej.

11.02.2025

Urzędnicy służbowe listy muszą wysyłać z prywatnych kont

Administracja publiczna Prawo pracy RODO Prawo europejskie

Pracownicy i funkcjonariusze Krajowej Administracji Skarbowej wysyłają służbową korespondencję z prywatnych kont na ePUAP – ustalił serwis Prawo.pl. Czy to właśnie z tego powodu doszło do wycieku ich danych osobowych, czy też może dlatego, że to numer PESEL służy do identyfikacji osoby przy podpisie kwalifikowanym? Jutro minie miesiąc od wycieku danych z firmy EuroCert, a opinia publiczna wciąż nie wie, ani jaka była jego skala, ani co robi państwo, a zwłaszcza Ministerstwo Finansów, aby zabezpieczyć dane swoich pracowników i funkcjonariuszy przed kradzieżą ich tożsamości i naruszeniami z tym związanymi.

11.02.2025

W Senacie publiczne wysłuchanie kandydatów na szefa Krajowego Biura Wyborczego

Administracja publiczna Wybory

We wtorek, 11 lutego, o godz. 16:00 w Senacie odbędzie się wysłuchanie publiczne kandydatów na szefa Krajowego Biura Wyborczego. Wysłuchanie wspólnie organizują Kancelarie Prezydenta RP, Sejmu i Senatu. Siedmioletnia kadencja obecnej szefowej Magdaleny Pietrzak kończy się 3 marca 2025 r.

10.02.2025

Fiskus zajął emerytowi kwotę wolną od potrąceń. MF zapowiada zmianę przepisów

Domowe finanse Emerytury i renty Administracja publiczna

Obywatel poskarżył się, że organ egzekucyjny dokonał dwukrotnego potrącenia należności ze świadczenia emerytalnego, które jest jego jedynym źródłem utrzymania. Fiskus wyegzekwował od niego zarówno środki na koncie bankowym z emerytury, jak i kwotę wcześniej potrąconą przez ZUS z tego samego świadczenia. W efekcie pozbawiono go środków z kwoty wolnej od potrąceń, przeznaczonej na podstawowe bieżące potrzeby życiowe.

06.02.2025

NSA: Zatarte przestępstwa też trzeba rozważyć, nadając polskie obywatelstwo

Administracja publiczna

Nabycie obywatelstwa polskiego jest decyzją o trwałych skutkach prawnych. Dlatego musi być podejmowana z uwzględnieniem interesu publicznego oraz ochrony bezpieczeństwa i porządku. Przestępstwa obcokrajowca, choć formalnie zatarte, mogą być zatem podstawą odmowy - wyjaśnił Naczelny Sąd Administracyjny.

05.02.2025

Reforma urzędów pracy. Kilkadziesiąt poprawek do projektu ustawy

Administracja publiczna Rynek pracy

Projekt ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia przewiduje kompleksową modernizację instytucji rynku pracy. Ma zastąpić funkcjonującą od 20 lat ustawę o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Sejmowa komisja nadzwyczajna podczas trwającego ponad siedem godzin posiedzenia zaproponowała kilkadziesiąt poprawek.

04.02.2025

Funkcjonariusz ABW nie powinien tracić waloryzacji emerytury

Emerytury i renty Administracja publiczna

Funkcjonariusz Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego przez kilka lat dochodził sprawiedliwości z powodu niezgodnego z prawem zwolnienia. Gdy po wyroku sądu wrócił do służby, z której wkrótce potem znów go zwolniono ze względu na stan zdrowia, utracił wszystkie waloryzacje za czas od przejścia na emeryturę do przywrócenia do służby (ok. 3,5 tys. zł netto miesięcznie). W ocenie Rzecznika Praw Obywatelskich niemożność podjęcia służby nie powinna powodować obniżenia świadczenia emerytalno-rentowego.

31.01.2025

Instytut od AI pod nadzorem ministra cyfryzacji i MON-u

Administracja publiczna Prawo AI

Nowa jednostka naukowo–badawcza zajmie się w sposób kompleksowy i ciągły badaniami naukowymi i pracami rozwojowymi w obszarze sztucznej inteligencji. Jej powstanie przewiduje opracowany w Ministerstwie Cyfryzacji projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie utworzenia Instytutu Badawczego IDEAS. Jego treść opublikowało Rządowe Centrum Legislacji.

30.01.2025

Można przedłużyć umowę o zarządzanie PPK

Samorząd terytorialny Domowe finanse Administracja publiczna Prawo pracy PPK

Jeżeli podmiot zatrudniający zawarł umowę o zarządzanie PPK na czas oznaczony, okres obowiązywania tej umowy może zostać przedłużony, jeżeli spełnionych jest kilka przesłanek. Z takiego rozwiązania można skorzystać, gdy do nowego zamówienia na zarządzanie PPK nie stosuje się przepisów ustawy - Prawo zamówień publicznych i podmiot zatrudniający ponownie wybrał tę samą instytucję finansową.

28.01.2025

Główny problem z e-Doręczeniami został rozwiązany – zapewnia resort

Administracja publiczna e-Doręczenia

Problemy z funkcjonowaniem e-Doręczeń wynikały głównie z błędów w integracji wewnętrznych narzędzi do elektronicznego obiegu dokumentów z nowym systemem – wynika z datowanego na 27 stycznia 2025 r. komunikatu Ministerstwa Cyfryzacji. Resort zapewnia, że główny problem "nie powinien już występować".

27.01.2025

Uproszczenia formalności budowlanych są fikcją, papierologia coraz większa

Administracja publiczna Budownictwo Nieruchomości

Kiedyś można było przyjąć, że od daty zakupu nieruchomości do daty rozpoczęcia inwestycji mija od półtora roku do dwóch lat. Dzisiaj spokojnie trzeba zakładać dwa - trzy lata. Jest to bardzo uciążliwy proces, który niewątpliwie wpływa na wzrost kosztów realizacji inwestycji. A im wyższe koszty, tym wyższe ceny mieszkań. Te formalizmy wynikają nie tylko z biurokracji, ale też ze złego prawa, które wprowadza niepotrzebne utrudnienia - mówi mec. Rafał Dębowski.

27.01.2025

Jak (nie) działa przeciwdziałanie mobbingowi najlepiej widać… w administracji publicznej

Samorząd terytorialny Administracja publiczna Prawo pracy Sygnaliści

Na 1741 urzędów administracji publicznej, 1261 potwierdziło funkcjonowanie procedur ukierunkowanych na wzmacnianie kultury uczciwości. Najwięcej z nich, bo 1197 urzędów, zadeklarowało funkcjonowanie procedury ukierunkowanej na przeciwdziałanie mobbingowi lub dyskryminacji. Oznacza to, że taka procedura nie obowiązuje w niemal 1/3 urzędów zatrudniających członków korpusu. A to tylko wycinek administracji publicznej.

24.01.2025

We wtorek rząd zajmie się kolejną rewizją KPO

Administracja publiczna Rynek pracy

Stały Komitet Rady Ministrów zaakceptował w czwartek projekt rewizji Krajowego Planu Odbudowy. W przyszłym tygodniu ma on trafić pod obrady rządu. Zakłada m.in. zwiększenie budżetu Funduszu Wsparcia Energetyki o 1 mld zł oraz zmienia przyjęty przez poprzedni rząd nakaz oskładkowania każdej umowy cywilnoprawnej reformą Państwowej Inspekcji Pracy.

23.01.2025

Kto wnioskował o ochronę międzynarodową w 2024 r.

Administracja publiczna Ukraina

W 2024 r. Urząd do Spraw Cudzoziemców wydał decyzje wobec 12 tys. osób o udzielenie ochrony międzynarodowej w Polsce. Wnioski złożyło 17 tys. cudzoziemców. Największą grupę stanowili obywatele Ukrainy, Białorusi oaz Rosji. Wobec tych ostatnich wydano też najwięcej decyzji odmownych.

23.01.2025