Z początkiem stycznia 2005 r. wszedł obowiązek korzystania z e-Doręczeń przez niektóre podmioty. Pojawiają się jednak coraz liczniejsze sygnały o błędach systemu. Jeszcze we wtorek, 21 stycznia, Ministerstwo Cyfryzacji pytane przez Prawo.pl o dalsze funkcjonowanie e-Doręczeń, odsyłało do komunikatu Centralnego Ośrodka Informatyki (COI). Wynikało z niego, że COI zaoferował Poczcie Polskiej (będącej operatorem systemu) pomoc w rozwiązaniu problemów technicznych „będących bezpośrednią przyczyną zgłaszanych przez użytkowników opóźnień i nieprawidłowości w doręczaniu korespondencji”.

Czytaj także: Jak założyć skrzynkę do e-doręczeń i aktywować usługę

Błędy e-Doręczeń. Minister oczekuje reakcji

22 stycznia Ministerstwo Cyfryzacji wydało już bardziej stanowczy komunikat. Wynika z niego, że minister „oczekuje od Poczty Polskiej pilnej reakcji” oraz „zwrócił się do prezesa Poczty Polskiej o przedstawienie do 23 stycznia 2025 r. informacji nt. stanu realizowanych usług (...), w tym informację w zakresie naprawy zgłaszanych błędów dot. realizacji usługi oraz przedstawienie propozycji działań naprawczych usprawniających korzystanie z e-Doręczeń”.

 - Monitoring problemów technicznych w Ministerstwie Cyfryzacji odbywa się na bieżąco, a zgłoszenia od części podmiotów korzystających z e-Doręczeń są przekazywane do Poczty Polskiej. Dotyczą one głównie czasu realizacji usługi, braku prezentacji niektórych wiadomości w skrzynkach odbiorczych oraz braku możliwości pobrania szczegółów wiadomości – czytamy w komunikacie.

Wynika z niego również, że przesyłka doręczana całkowicie elektronicznie powinna trafić do adresata w ciągu 24 godzin. - W najbliższym czasie planowane jest dodatkowo spotkanie z udziałem wszystkich interesariuszy, aby usprawnić procesy związane z funkcjonowaniem e-Doręczeń – zapowiada resort.

Zobacz w LEX: e-Doręczenia: Obowiązki pełnomocników od 1 stycznia 2025 >

Obowiązek stosowania e-Doręczeń

Obowiązek posiadania od 1 stycznia 2025 r. skrzynek do e-Doręczeń dotyczy:

  • administracji publicznej (z wyłączeniem wymiaru sprawiedliwości),
  • nowo zakładane podmioty niepubliczne (m.in. spółki i jednoosobowe firmy),
  • osób wykonujących zawody zaufania publicznego (adwokata, radcy prawnego, doradcy podatkowego, doradcy restrukturyzacyjnego, rzecznika patentowego, notariusza).

Z czasem system stanie się obowiązkowy dla kolejnych podmiotów. Najbliższą istotną datą jest 1 kwietnia 2025 r.  – tego dnia z systemu będą musiały zacząć korzystać podmioty niepubliczne zarejestrowane do Krajowego Rejestru Sądowego przed 1 stycznia 2025 r., a więc w praktyce m.in. wszystkie spółki prawa handlowego.