Adres „do eksmisji” za 500 zł? Umowa najmu okazjonalnego nie taka bezpieczna

Prawo cywilne Rynek i konsument

Najem okazjonalny z zasady ma lepiej zabezpieczać interesy najemcy i wynajmującego. Ma to gwarantować forma zawieranej umowy, dobrowolne poddanie się egzekucji oraz wskazanie przez najemcę lokalu, do którego wyprowadzi się, gdy coś pójdzie nie tak. Przez "pomysłowych" przedsiębiorców ten wymóg staje się fikcją - oferują zakup deklaracji. A to może skutkować eksmisją na bruk.

13.03.2023

Spór o fałszywy znaczek - kolekcjonerstwo to olbrzymie emocje i wielkie pieniądze

Prawo cywilne Wymiar sprawiedliwości Rynek i konsument

Spory o znaczki pocztowe, monety, banknoty i pocztówki, oceny ich oryginalności i wyceny wartości rozpalają do czerwoności kolekcjonerów i od czasu do czasu trafiają na wokandy. Uznani eksperci muszą bronić w sądach swoich opinii, dobrego imienia oraz zawartości portfela. W tym przypadku chodziło o fałszerstwo rzadkiego znaczka wydanego przez pocztę polową Armii Andersa.

11.03.2023

Lewiatan: Zmiany w ustawie o ochronie konkurencji osłabią przedsiębiorców

Rynek i konsument

Projekt ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, nad którym trwają prace w Sejmie, osłabi prawa przedsiębiorcy do obrony, wprowadzi niejasne, a przy tym rygorystyczne zasady odpowiedzialności prawnej oraz naruszy fundamentalną zasadę, że prawo nie działa wstecz – uważa Konfederacja Lewiatan.

09.03.2023

Poczta zwróci adwokatowi za niewykorzystane znaczki, zgodnie z zasadą lex retro non agit

Prawo cywilne Prawnicy Rynek i konsument

Operator pocztowy nie może samowolnie zmieniać regulaminu w taki sposób, który kończy się uniemożliwieniem wykorzystania już zakupionych znaczków pocztowych na listy polecone. To najważniejszy wniosek z precedensowego wyroku, w którym pełnomocnik prawomocnie wygrał spór z operatorem. Prawnicy mają nadzieję, że będzie to początek stałej linii orzeczniczej sądów.

09.03.2023

UOKiK: Cena biletu na koncert ma być brutto, z wszystkimi opłatami

Rynek i konsument

Gdy portale sprzedające bilety na koncerty piszą: cena „od 100 zł”, to na końcowym etapie zamówienia może się okazać, że nawet za najtańszy klient zapłaci więcej, bo serwis doliczy obowiązkową opłatę. Prezes UOKiK postawił spółce eBilet zarzut wprowadzania konsumentów w błąd co do rzeczywistej ceny oferowanych biletów. A spółki Eventim i Ticketmaster otrzymały wezwanie do zmiany praktyk.

09.03.2023

Projekt nowelizacji ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów wraca do komisji

Rynek i konsument Spółki Prawo gospodarcze

We wtorek w Sejmie odbyło się drugie czytanie projektu nowelizacji ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, która implementuje unijną dyrektywę dotyczącą m.in. walki ze zmowami cenowymi oraz zakresu uprawnień kontrolnych organów krajowych. Do projektu posłowie wnieśli trzy poprawki i ponownie skierowali go do komisji gospodarki i rozwoju.

07.03.2023

UOKiK podsumowuje działania na rzecz konsumentów

Rynek i konsument

UOKiK w 2022 roku wszczął 97 postępowań w sprawie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów oraz dotyczących uznania postanowień wzorca umowy za niedozwolone, a także 203 postępowania wyjaśniające. Wydał 58 decyzji, w których nałożył łącznie ponad 102 mln zł sankcji pieniężnych. Podejmował również działania miękkie: wystosował 363 wystąpienia do przedsiębiorców z zakresu ochrony konsumentów.

07.03.2023

Rolex w obronie swojej korony - czyli jak chronić renomowane znaki

Prawo cywilne Rynek i konsument

Mimo że firma odzieżowa wykorzystała istotny (charakterystyczny) element niezwykle znanego renomowanego znaku towarowego producenta zegarków, okazało się, że nie stanowi to naruszenia prawa do tego znaku. Jak zatem należy postrzegać ochronę renomowanych znaków towarowych i dlaczego Rolex przegrał spór z PWT A/S? - zastanawiają się dr Michał Markiewicz i Ewelina Bosek.

07.03.2023

Zakaz sprzedaży energetyków młodzieży - krytyka kontrowersyjnego projektu

Rynek i konsument

Instytut Staszica krytykuje projekt nowelizacji ustawy o zdrowiu publicznym, zakazujący sprzedaży osobom niepełnoletnim napojów energetyzujących. Według niego Polska wprowadziłaby najbardziej restrykcyjne prawo w Europie. Ograniczenia, które stosują poszczególne państwa członkowskie, dotyczą maksymalnej zawartości kofeiny i tauryny w napoju oraz możliwości reklamowania napojów energetyzujących.

28.02.2023

Drakońskie kary mają uporządkować handel suplementami diety

Pacjent Rynek i konsument Farmacja

Suplementy diety będą musiały zniknąć z półek w pobliżu "okienek" w aptekach, a także kas na stacjach benzynowych i w marketach. Za naruszenie przepisów opierających się na nieprecyzyjnych definicjach i przy braku kryteriów stosowanych podczas kontroli ma grozić od 10 tys. zł do 1 mln zł. W dodatku w konsekwencji proponowanych przez Ministerstwo Zdrowia zmian, w sklepach łatwiej będzie reklamować leki OTC niż suplementy diety - zauważają eksperci. 

28.02.2023

Kary dla firm przygotowujących fałszywe opinie o produktach

Rynek i konsument

Firma z Poznania ukarana została za handel nieprawdziwymi recenzjami w internecie, które wprowadzały konsumentów w błąd co do reputacji firm oraz oferowanych przez nie produktów i usług. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów postawił też zarzuty za podobne praktyki wobec firmy z Rzeszowa. Temu przedsiębiorcy grozi kara do 10 proc. obrotu.

27.02.2023

Zwodniczy interfejs, czyli jak e-sklepy manipulują klientami

Rynek i konsument Prawo europejskie Ochrona konkurencji

Automatycznie dodane do koszyka ubezpieczenie produktu, zgoda na przekazanie danych w miejscu przycisku „dalej”, niewidoczne koszty wysyłki - to przykłady tzw. dark patterns, czyli praktyki sklepów internetowych, wykorzystujące wiedzę o zachowaniach użytkowników do wpływania na ich decyzje zakupowe. Według przeprowadzonej kontroli, stosuje je blisko połowa e-sklepów.

25.02.2023

Louboutin kontra Amazon - sprzedawcy i platformy nie mogą wykorzystywać renomy swoich klientów

Rynek i konsument Prawo europejskie Ochrona konkurencji

Operatorzy internetowych platform sprzedażowych mają obowiązek dokonać "wyraźnego rozróżnienia", czyli znacznie wyraźniejszego niż obecnie, pomiędzy swoją własną działalnością z jednej strony, a działalnością obejmującą rynek internetowy z drugiej. Taki wniosek wynika z wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE rozstrzygającego spór pomiędzy firmami Christian Louboutin i Amazon.

25.02.2023

Projekt o konsumenckich pozwach grupowych wzbudza kolejne wątpliwości

Prawo cywilne Rynek i konsument

W toku opiniowania pojawiają się kolejne krytyczne uwagi do projektu nowelizacji dotyczącej pozwów grupowych w postępowaniach konsumenckich. Tym razem swoje wątpliwości zgłosiło Rządowe Centrum Legislacji. W przedstawionym stanowisku zaznacza, że nie jest do końca jasne, czy projekt prawidłowo zrealizuje założenia unijnej dyrektywy, a część regulacji jest nieprecyzyjna.

24.02.2023

Już są ceny ciepła dla chronionych obiorców

Rynek i konsument

Urząd Regulacji Energetyki opublikował maksymalne ceny dostaw ciepła, które będą obowiązywały od 1 marca do 31 grudnia br. To decyzja realizująca przepisy znowelizowanej ustawy o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw, według których ceny dla obiorców ciepła nie mogą być wyższe niż te z 30 września ubiegłego roku plus 40 proc.

23.02.2023

UOKiK sprawdza, czy doszło do zmowy cenowej na rynku ekspresów do kawy

Rynek i konsument Ochrona konkurencji

Prezes UOKiK wszczął postępowanie wyjaśniające w sprawie możliwej zmowy cenowej i odgórnego ustalania cen ekspresów do kawy i akcesoriów marki Jura. Nieprawidłowości i umówienie się na utrzymywanie konkretnych cen detalicznych mogło dotyczyć zarówno sklepów internetowych, jak i stacjonarnych. Za ewentualne naruszenie przepisów przedsiębiorcom grożą wysokie kary.

22.02.2023

Dwie firmy ubezpieczeniowe pod lupą UOKiK za niedozwolone klauzule

Prawo cywilne Rynek i konsument

Spółki Generali Życie TU oraz TU Allianz Życie stosowały niedozwolone postanowienia umowne - stwierdził Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Jego prezes zakwestionował mechanizm pobierania przez Generali Życie opłat alokacyjnych w umowach ubezpieczenia na życie z ufk. W przypadku Allianz zastrzeżenia budziły niejasne klauzule modyfikacyjne umożliwiające podwyżki różnych opłat.

20.02.2023

Prawo ochrony konsumenta w pogoni za technologią i praktyką rynkową

Rynek i konsument Prawo AI

Kolejne zmiany w prawie mają walczyć z takimi praktykami, jak kryptoreklama w serwisach influencerów, modyfikowanie cen przed późniejszymi obniżkami, czy np. zamieszczanie fałszywych opinii o produktach lub dostawcach, które wprowadzają chaos informacyjny. To nieustające batalia, której wyniki wciąż nie są zadowalające - twierdzą Wojciech Majkowski, Paweł Szala i Łukasz Porada z KPMG.

18.02.2023

UOKiK w drugiej połowie roku zacznie karać za złe informowanie o obniżkach cen

Rynek i konsument

W drugiej połowie roku zaczniemy nakładać kary na handlowców za złe informowanie o obniżkach cen - zapowiada prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny. Według Urzędu wielu handlowców próbuje "obchodzić" nowe przepisy. Ale zanim będą kary, UOKiK opublikuje szczegółowe wytyczne określające jak taka informacja o promocjach powinna wyglądać.

17.02.2023

Przepisy implementujące unijną dyrektywę Omnibus działają, ale wymagają doprecyzowania

Rynek i konsument Prawo europejskie

Mija półtora miesiąca od wejścia w życie zmian związanych z unijną dyrektywą Omnibus, która ma przede wszystkim wzmacniać ochronę praw konsumentów. UOKiK kontroluje zwłaszcza sposób prezentacji promocji w sklepach, a prawnicy zaznaczają, że choć sam kierunek zmian jest dobry, to niektóre przepisy już teraz wymagają poprawy i rozwiązania wątpliwości interpretacyjnych.

17.02.2023