W rozpatrywanej sprawie, ze względu na ponad trzygodzinne opóźnienie ich lotu z Nowego Jorku do Budapesztu, pasażerowie zwrócili się do węgierskiego organu odpowiedzialnego za wykonanie rozporządzenia o prawach pasażerów lotniczych o to, aby organ ten nakazał LOT-owi, polskiemu przewoźnikowi lotniczemu, zapłatę odszkodowania przewidzianego w tym rozporządzeniu.
Organ ten stwierdził naruszenie rozporządzenia i nałożył na LOT obowiązek zapłaty odszkodowania każdemu zainteresowanemu pasażerowi w wysokości 600 EUR.

Czytaj także: TSUE: Odszkodowanie za opóźnienie płaci przewoźnik obsługujący lot>>

Czytaj w LEX: Zryczałtowane odszkodowanie za opóźniony lot. Glosa do wyroku TS z dnia 19 listopada 2009 r., C-402/07 i C-432/07 >

Uważając, iż ten organ nie był właściwy do nakazania zapłaty takiego odszkodowania z tego powodu, że tylko sądy krajowe są do tego upoważnione, LOT zaskarżył tę decyzję do sądu dla miasta stołecznego Budapeszt. Sąd ten skierował do Trybunału pytanie, czy rozpatrujący indywidualną skargę pasażera krajowy organ odpowiedzialny za wykonanie rozporządzenia może nakazać przewoźnikowi lotniczemu zapłatę odszkodowania za jego naruszenie.

Czytaj w LEX: Obliczanie wysokości odszkodowania za opóźniony lot łączony. Glosa do wyroku TS z dnia 7 września 2017 r., C-559/16 >

 


Państwo może wyznaczyć właściwy urząd

W ogłoszonym 29 września br. wyroku Trybunał przypomniał, iż o ile rozporządzenie nie zobowiązuje organu krajowego odpowiedzialnego za jego wykonanie do przyjęcia środków przymusu w wyniku indywidualnych skarg wniesionych przez pasażerów lotniczych, o tyle nie zakazuje ono państwom członkowskim przyznania temu organowi takiej kompetencji.
W tym kontekście Trybunał zauważył, że ryczałtowe kwoty przewidziane przez rozporządzenie stanowią zestandaryzowane i natychmiastowe odszkodowanie, które ma na celu jedynie zaspokojenie szkód niemalże identycznych dla wszystkich zainteresowanych pasażerów. Z tego wynika, że zarówno pasażerowie, jak i przewoźnicy oraz wyżej wspomniane organy mogą z łatwością zidentyfikować kwotę należnego odszkodowania.

Czytaj w LEX: III CZP 111/16, Termin przedawnienia odszkodowania za odwołany lot. - Uchwała Sądu Najwyższego >>>

Nie z każdą sprawą do sądu

Według TSUE przyznanie takiego odszkodowania służy właśnie uniknięciu niedogodności związanych z dochodzeniem roszczeń o odszkodowanie wraz z odsetkami przed właściwymi sądami.
W konsekwencji państwa członkowskie mogą upoważnić krajowy organ odpowiedzialny za wykonanie rozporządzenia do zobowiązania przewoźnika lotniczego do zapłaty odszkodowania pasażerom w wyniku wniesionych przez nich indywidualnych skarg. W tym względzie Trybunał podkreślił jednak, że pasażerowie i przewoźnicy lotniczy muszą mieć możliwość wniesienia skargi do sądu na decyzję wspomnianego organu.

Czytaj w LEX: VII SA/Wa 127/17, Zwolnienie przewoźnika lotniczego od obowiązku wypłaty zryczałtowanego odszkodowania za opóźniony lot. - Wyrok WSA w Warszawie

Czytaj w LEX: Kasprzyk Piotr, Konert Anna, Przedawnienie roszczeń odszkodowawczych za overbooking, odwołanie i opóźnienie lotu >