Tomasz Ciechoński

Tomasz Ciechoński

Kontakt: tomasz.ciechonski@wolterskluwer.com

Artykuły autora

Firmy wzywane do dopłat za prąd dostaną możliwość korekty. Sejm przyjął ustawę

Małe i średnie firmy Energetyka

Sejm przyjął nowelizację niektórych ustaw w celu usprawnienia mechanizmów wsparcia odbiorców energii elektrycznej i ciepła. Nowe przepisy wydłużają termin na złożenie informacji o pomocy publicznej, jaką powinni zrobić wszyscy przedsiębiorcy korzystający z ustawowych cen prądu w drugim półroczu 2024 r. Zawiera też autopoprawkę rozwiązującą problemy firm, które przez błędy w formularzu o cenach prądu zostały wezwane do wysokich dopłat. Teraz ustawa trafi do Senatu

26.11.2025

Sztuczna inteligencja ukradła głos lektora? Prawnicy o możliwych konsekwencjach

Prawo cywilne Prawo AI Prawo autorskie Cyberbezpieczeństwo

Firma, zamiast zaangażować do reklamy prawdziwego lektora, wykorzystała imitację jego głosu, prawdopodobnie wygenerowaną przez AI. Tak uważa Jarosław Łukomski, uznany lektor, który poczuł się poszkodowany takim działaniem producenta szamb, co zaowocowało sprawą sądową. Prawnicy, nie przesądzając o racji żadnej ze stron, zwracają uwagę na wieloaspektowość problemu: można go rozpatrywać na gruncie prawa autorskiego, cywilnego, a także karnego, danych osobowych, a nawet prawa konkurencji.

26.11.2025

„Śledzenie” u innych, u nas – „reklama spersonalizowana”. UOKiK stawia zarzuty Apple

Ochrona konkurencji Nowe Technologie

Koncern Apple, wykorzystując politykę ochrony prywatności użytkowników, mógł nadużyć pozycji dominującej – podejrzewa Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który postawił zarzuty trzem spółkom amerykańskiego giganta. – Nierówne warunki pozyskiwania zgody na oferowanie spersonalizowanych reklam mogli odczuć w szczególności niezależni wydawcy aplikacji mobilnych, w tym polscy przedsiębiorcy – informuje UOKiK.

25.11.2025

Soft law z mocą wsteczną, czyli UOKiK wyjaśnił przepisy o karach

Prawo gospodarcze Prawo europejskie Ochrona konkurencji

Dwukrotnie dłuższe, bardziej szczegółowe, uwzględniające aktualny stan prawny i praktykę – Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał nowe wyjaśnienia w sprawie wniosków o odstąpienie od wymierzenia i o obniżenie kary pieniężnej, czyli programu leniency. W dokumencie są także elementy kontrowersyjne, takie jak zapowiedź stosowania wytycznych z 2025 r. do wniosków złożonych jeszcze w 2023 r., czy też opis sytuacji, w której „kancelaria prawna sama uczestniczy w naruszeniu”.

25.11.2025

Bank Pekao S.A. wypłaci klientom rekompensaty. Kwota: nawet 2500 zł

Rynek i konsument Domowe finanse Banki

Klienci Pekao S.A., którzy w latach 2019–2023 nie otrzymali odpowiedzi na reklamację w ustawowym terminie 30 dni, otrzymają rekompensaty. Ich wysokość może wynieść, w zależności od przypadku, 300 zł, 600 zł, 1500 zł lub nawet 2500 zł. To konsekwencja decyzji Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który zobowiązał Pekao do usunięcia skutków naruszenia przepisów.

24.11.2025
1    2  3  4  5  6  7  8  9  10    109