NIK: Minister edukacji nie monitoruje kształcenia cudzoziemców

Resort edukacji nie monitoruje sytuacji, nie wykonuje odpowiednich analiz, praktycznie nie ma wiedzy na temat kształcenia dzieci cudzoziemców i nie uczynił nic, aby ją uzyskać - wynika z raportu Najwyższej Izby Kontroli. Ale NIK stwierdza, że nauczyciele, którzy mimo instytucjonalnego braku wsparcia wykonują swoją pracę w większości z zaangażowaniem.

08.09.2020

We wtorek poprawkowe matury

Szkoła i uczeń Zarządzanie oświatą

Dziś od godziny 14.00 przeprowadzone zostaną w całym kraju poprawkowe egzaminy maturalne. Będą to tylko egzaminy pisemne, a zamiar ich zdawania zgłosiło 57,3 tys. abiturientów. Maturzyści będą je pisać w miejscach wskazanych przez ich macierzyste okręgowe komisje egzaminacyjne.

08.09.2020

Po pierwszym tygodniu szkoły - 53 placówki pracują zdalnie

Szkoła i uczeń

Od 1 września szkoły wróciły do stacjonarnego nauczania. Obowiązują w nich wytyczne sanitarne. Z informacji, które przekazała wiceminister edukacji Marzena Machałek wynika, że na ponad 48,5 tys. szkół, przedszkoli i placówek oświatowych 53 pracują w trybie zdalnym, a 29 w trybie mieszanym.

08.09.2020

Minister: Przerwa w nauce stacjonarnej nie dłuższa niż 2 tygodnie

Szkoła i uczeń Zarządzanie oświatą Koronawirus

Przerwa w nauce stacjonarnej powinna trwać nie dłużej niż 2 tygodnie, czyli mniej więcej tyle, by stwierdzić, czy dana osoba jest zakażona koronawirusem - stwierdził w poniedziałek minister edukacji Dariusz Piontkowski. Poinformował też, że na ponad 48,5 tys. szkół, przedszkoli i innych placówek oświatowych w całym kraju w trybie zdalnym pracują 44 placówki, a 33 w trybie mieszanym .

07.09.2020

Zmiana przepisów pozwoli na trzy formy indywidualnego nauczania w szkole i przedszkolu

Szkoła i uczeń Zarządzanie oświatą

Ministerstwo Edukacji Narodowej przygotowało projekty dwóch rozporządzeń, które zmienią przepisy dotyczące indywidualnego nauczania i indywidualnego obowiązkowego wychowania przedszkolnego w roku szkolnym 2020/2021. Dostępne będą trzy formy: bezpośredni kontakt dziecka z nauczycielem, forma hybrydowa lub zdalna. Decyzja będzie należeć do rodziców, bo to oni będą musieli wystąpić z odpowiednim wnioskiem do dyrektora.

05.09.2020

Młodzież trzeba uczyć samodzielności i korzystania z technologii

Umiejętności większości uczniów są bardzo płytkie - wydaje nam się, że świetnie sobie ze wszystkim radzą, a realia są takie, że już kiedy np. muszą wykonać jakąś pracę wspólnie, to wykorzystują do tego wyłącznie narzędzia, z których sami najczęściej korzystają, zamiast tych, które się do tego najlepiej nadają - mówi Marcin Zaród, nauczyciel z Tarnowa.

05.09.2020

Zdalne lekcje pełne wyzwań dla ochrony danych osobowych

Zarządzanie oświatą

Zdalne nauczanie to problemy z dystrybucją wizerunku, „rajdowaniem” lekcji przez niepowołane osoby czy z potencjalnym nagrywaniem zajęć. Tymczasem zdarzało się, że nauczyciele nie do końca dostrzegali zagrożenia związane z korzystaniem ze służbowego maila - mówi dr Marlena Sakowska-Baryła, radca prawny. Radzi dyrektorom, by przygotowali procedury postępowania w takich sytuacjach.

05.09.2020

Piontkowski: Za kilka tygodni dowiemy się, ile jest zakażeń w szkołach

Okazało się, że, na szczęście, nie ma poważniejszych zakażeń, przynajmniej na razie, a tam, gdzie trzeba było podjąć decyzje, zadziałał ten szybki kontakt pomiędzy dyrektorami szkół a powiatowymi stacjami sanitarno-epidemiologicznymi - mówił w piątkowym wywiadzie minister edukacji Dariusz Piontkowski.

04.09.2020

NIK: Wciąż wiele szkół bez dostępu do szybkiego, bezpłatnego i bezpiecznego Internetu

Zarządzanie oświatą

Program Ogólnopolska Sieć Edukacyjna ma zapewnić szkołom dostęp do szerokopasmowego, bezpłatnego internetu do końca 2020 roku, a uczniowie mają zyskać możliwość korzystania z materiałów multimedialnych dostępnych on-line, takich jak m.in.: scenariusze zajęć, filmy animowane, prezentacje, gry edukacyjne czy kursy e-learningowe. Z kontroli przeprowadzonej przez NIK wynika, że podłączanie kolejnych szkół do sieci w latach 2018-19 opóźniało się.

04.09.2020

RPO kwestionuje możliwość tworzenia szkolnych izolatoriów

Utworzenie izolatoriów nie ma jasnych podstaw prawnych. Nie można za nie uznać wytycznych Ministra Edukacji Narodowej, Ministra Zdrowia i Głównego Inspektora Sanitarnego, które przewidują wprowadzenie izolacji uczniów "podejrzanych" o chorobę - zwraca uwagę rzecznik Praw Obywatelskich.

03.09.2020

MEN: Na razie bez zmian w podstawie programowej

Zarządzanie oświatą

Mądrzejsi ludzie, bardziej zorientowani w rzeczywistości politycznej, historycznej, bardziej przywiązani do pewnych tradycji i bardziej utożsamiający się z tą tradycją z pewnością będą głosować na...

03.09.2020

Sama białaczka to za mało, by uczyć się zdalnie

Samorząd terytorialny Finansowanie oświaty Zarządzanie oświatą

Przewlekła choroba lub osłabiona odporność nie są same w sobie powodem, by dziecko uczyło się wyłącznie zdalnie. Nie wystarczy wniosek rodziców i zaświadczenie lekarskie - potrzebne jest uzyskanie opinii Sanepidu, a ta będzie w większości przypadków negatywna.

03.09.2020

MEN: Zdalne nauczanie w 47 szkołach

W ramach bieżących działań przekazaliśmy dyrektorom środki ochrony - ponad 50 mln maseczek i 5 mln litrów płynów do dezynfekcji. Do szkół trafi także blisko 75 tysięcy termometrów bezdotykowych - informuje MEN. Dodaje, że rozpoczęcie roku obyło się bez większych problemów.

02.09.2020

Marne szanse na wyegzekwowanie reżimu sanitarnego w szkole

Uczniowie po pół roku przerwy wracają do stacjonarnej nauki - oczywiście w nowym reżimie sanitarnym. Tyle że już samo rozpoczęcie roku pokazuje, że nie wszędzie poradzono sobie z wdrożeniem zasad bezpieczeństwa, mimo entuzjastycznych zapewnień Ministerstwa Edukacji Narodowej. Rodzicom trudno jednak będzie wymóc na szkole zachowanie standardów w epidemii.

02.09.2020

Rusza kolejna edycja programu „Twoje dane – Twoja sprawa"

Szkoła i uczeń RODO

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych zaprasza szkoły i placówki doskonalenia nauczycieli do uczestnictwa w XI edycji ogólnopolskiego programu edukacyjnego „Twoje dane – Twoja sprawa”. Program skierowany do uczniów i nauczycieli służy pozyskaniu praktycznych umiejętności sprzyjających skutecznej ochronie danych osobowych. Do programu można zgłaszać się od 1 września.

01.09.2020

ZNP: Konieczny podział klas i większe nakłady na oświatę

Na tyle, na ile dyrektorzy, nauczyciele, samorządy mogli to zrobić, to są przygotowani. Na pewno można sobie zadać pytanie, dlaczego to robiliśmy na ostatnią chwilę, dlaczego to było robione w takim pośpiechu, niestety tak chaotycznie - mówił Sławomir Broniarz, prezes ZNP, komentując rozpoczęcie roku szkolnego.

01.09.2020

Minister edukacji: Czas wrócić do normalnego życia

Epidemia doprowadziła do tego, że w wielu dziedzinach życia musieliśmy zmienić swoje przyzwyczajenia, także w szkole. Jest jednak czas by wrócić do normalnego życia, do życia, w którym spotykamy się z innymi ludźmi - mówił minister edukacji narodowej podczas inauguracji w Zespole Szkół Mechanicznych im. Stefana Czarnieckiego w Łapach.

01.09.2020

Zdalna edukacja nadal bez jednej platformy i jednolitych zasad

Zarządzanie oświatą

Polski na Teamsie, praca domowa na Librusie, matematyka na Zoomie, a plastyka na Google Classroom. Mimo sugestii dyrektorów i związkowców MEN nie stworzyło nowej, jednolitej platformy do zdalnego nauczania. Tymczasem improwizacja oznacza ryzyko, choćby w kwestii ochrony danych osobowych.

01.09.2020

Uczniowie w maseczkach w autobusach i tramwajach

Szkoła i uczeń

Dzień przed dzień rozpoczęcia nowego roku szkolnego 2020/2021, ministrowie edukacji, infrastruktury i główny inspektor sanitarny wystosowali wspólny list do dyrektorów szkół dotyczący bezpieczeństwa w drodze do i ze szkoły. Czytamy w nim, że uczniowie korzystający z komunikacji publicznej, jak i ze szkolnych autobusów są zobowiązani do zasłaniania nosa i ust.

31.08.2020

NIK: Indywidualne nauczanie na nowych zasadach, ale nie zawsze prawidłowo

Szkoła i uczeń Zarządzanie oświatą

W polskich szkołach jest coraz więcej uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, co wymaga dostosowania oddziaływań dydaktycznych i wychowawczych w ramach indywidualizacji ich kształcenia. Szkoły nie wykorzystują jednak w pełni możliwości, które mają. Przede wszystkim nie diagnozują potrzeb uczniów i nie wprowadzają nowych form pomocy - to najważniejsze ustalenia NIK po kontroli wdrożenia zmian dotyczących procesu indywidualizacji.

31.08.2020