Restrukturyzacja finansowa górnictwa siarki.

USTAWA
z dnia 14 lipca 2000 r.
o restrukturyzacji finansowej górnictwa siarki

Art.  1.  [Przedmiot regulacji; jednostki górnictwa siarki objęte regulacją]
1. 
Ustawa reguluje zasady i warunki restrukturyzacji finansowej jednostek górnictwa siarki.
2. 
Przez jednostki górnictwa siarki, o których mowa w ust. 1, zwane dalej "jednostkami", rozumie się:
1)
Kopalnie i Zakłady Przetwórcze Siarki "Siarkopol" w Tarnobrzegu;
2)
Kopalnie i Zakłady Chemiczne Siarki "Siarkopol" w Grzybowie;
3)
Kopalnię Siarki "Machów" w Tarnobrzegu;
4)
Kopalnię Siarki "Grzybów" w Rzędowie;
5)
Przedsiębiorstwo Rekultywacji Terenów Górniczych "Jeziórko" w Tarnobrzegu;
6)
Kopalnię Siarki "Basznia" w Baszni.
Art.  2.  [Odroczenie spłaty zobowiązań z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne oraz wpłat na PFRON; zwolnienie od wpłat z zysku]
1. 
W okresie od dnia wejścia w życie ustawy do dnia 31 sierpnia 2003 r. odracza się spłatę zobowiązań jednostek z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne, które, zgodnie z odrębnymi przepisami, są pokrywane ze środków tych jednostek, oraz spłatę zobowiązań z tytułu składek na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych za okres do dnia 31 grudnia 1998 r.
2. 
W okresie od dnia wejścia w życie ustawy do dnia 31 sierpnia 2003 r. odracza się spłatę zobowiązań jednostek z tytułu zaległych wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych powstałych do dnia wejścia w życie ustawy.
3. 
Przepisu ust. 2 nie stosuje się do jednostek, o których mowa w art. 1 ust. 2 pkt 3-6.
4. 
W okresie od dnia wejścia w życie ustawy do dnia 31 sierpnia 2003 r. zwalnia się jednostki, o których mowa w art. 1 ust. 2 pkt 1 i 2, od wpłat z zysku po opodatkowaniu podatkiem dochodowym na rzecz budżetu państwa, określonych przepisami ustawy z dnia 31 stycznia 1989 r. o gospodarce finansowej przedsiębiorstw państwowych (Dz. U. z 2002 r. poz. 1439), w części stanowiącej równowartość umorzonych zobowiązań, jeżeli umorzenie zobowiązań jest związane z postępowaniem układowym, w rozumieniu przepisów prawa o postępowaniu układowym.
Art.  3.  [Odroczenie terminu płatności zobowiązań jednostek z tytułu wybranych opłat i kar]

Do dnia 31 sierpnia 2003 r. odracza się termin płatności zobowiązań jednostek z tytułu opłat i kar, powstałych do dnia 31 grudnia 1998 r., za:

1)
gospodarcze korzystanie ze środowiska i wprowadzanie w nim zmian, określonych przepisami ustawy z dnia 31 stycznia 1980 r. o ochronie i kształtowaniu środowiska (Dz. U. z 1994 r. poz. 196, z późn. zm.) 1 ,
2)
za szczególne korzystanie z wód i urządzeń wodnych, określonych przepisami ustawy z dnia 24 października 1974 r. - Prawo wodne (Dz. U. poz. 230, z późn. zm.) 2 ,

w części stanowiącej dochód Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej.

Art.  4.  [Harmonogram spłat zobowiązań; umorzenie odsetek]
1. 
Zobowiązania, o których mowa w art. 2 i art. 3, podlegają spłacie w równych kwartalnych ratach, począwszy od dnia 1 września 2003 r., według następującego harmonogramu:
1)
w 2003 r. - 5%,
2)
w 2004 r. - 15%,
3)
w 2005 r. - 15%,
4)
w 2006 r. - 20%,
5)
w 2007 r. - 20%,
6)
w 2008 r. - 25%

ogólnej kwoty zobowiązania na dzień wejścia w życie ustawy.

2. 
Za okres odroczenia i ratalnej spłaty zobowiązań nie pobiera się odsetek i opłat prolongacyjnych.
3. 
Odsetki naliczone do dnia wejścia w życie ustawy mogą podlegać umorzeniu na podstawie odrębnych porozumień między stronami, po rozpoczęciu spłaty zobowiązań.
4. 
Przychody z tytułu umorzenia odsetek nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.
5. 
Przepisy ust. 1-4 mają zastosowanie do jednostek, które na bieżąco regulują niesporne zobowiązania powstałe po dniu wejścia w życie ustawy, a w odniesieniu do składek potrąconych - zgodnie z odrębnymi przepisami - z przychodów ubezpieczonych, składki te regulują od dnia 1 stycznia 1999 r.
6. 
Przepisy ust. 1-4 mają zastosowanie do jednostek, które na bieżąco regulują niesporne zobowiązania powstałe po dniu wejścia w życie ustawy w zakresie dotyczącym należności Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, jeśli wynikają z ostatecznych decyzji.
Art.  5.  [Umorzenie zobowiązań z tytułu wybranych opłat powstałych przed wejściem w życie ustawy w wyniku działalności likwidowanych zakładów górniczych]
1. 
Zobowiązania z tytułu opłat, o których mowa w art. 3, powstałe przed wejściem w życie ustawy w wyniku działalności likwidowanych zakładów górniczych, podlegają umorzeniu.
2. 
Przychody z tytułu umorzenia zobowiązań, o których mowa w ust. 1, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.
3. 
Zwalnia się jednostki likwidujące zakłady górnicze z wpłat z zysku po opodatkowaniu podatkiem dochodowym na rzecz budżetu państwa, określonych w ustawie z dnia 31 stycznia 1989 r. o gospodarce finansowej przedsiębiorstw państwowych, w takiej wysokości, jaka wynika z umorzonych zobowiązań powstałych w wyniku działalności likwidacyjnej tych jednostek.
Art.  6.  [Koszty uzyskania przychodów w jednostkach górnictwa siarki objętych regulacją]

W jednostkach za koszty uzyskania przychodów, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 2805, z późn. zm.), uznaje się:

1)
rezerwy tworzone w ciągu roku obrachunkowego w ciężar kosztów na wypłatę świadczeń (nagród) przysługujących na podstawie § 3 ust. 2 i § 22 ust. 1 pkt 8 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1981 r. w sprawie szczególnych przywilejów dla pracowników górnictwa - Karta Górnika (Dz. U. z 1982 r. poz. 13);
2)
nieumorzoną wartość likwidowanego majątku kopalń, w stosunku do których podjęta została decyzja o całkowitej lub częściowej likwidacji.
Art.  7.  [Nadzór ministra nad przebiegiem likwidacji zakładów górniczych]
1. 
Minister właściwy do spraw gospodarki surowcami energetycznymi sprawuje nadzór nad przebiegiem likwidacji zakładów górniczych, w szczególności wyraża akceptację dla programów likwidacji jednostek oraz rocznych planów likwidacji zakładu górniczego, analizuje przedkładane mu roczne sprawozdania z dotychczasowej realizacji likwidacji zakładu górniczego oraz miesięczne rozliczenia otrzymanych rat dotacji.
2. 
Na terenach jednostek prowadzi się prace mające na celu:
1)
likwidację zakładów górniczych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. - Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. z 2005 r. poz. 1947, z późn. zm.) 3 ;
2)
rekultywację terenów pogórniczych w rozumieniu przepisów o ochronie gruntów rolnych i leśnych.
3. 
Wydatki na prace, o których mowa w ust. 2, są finansowane ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w wysokości nieprzekraczającej dotacji określonej na ten cel w rocznym planie finansowym tego Funduszu, stanowiącym załącznik do ustawy budżetowej na dany rok.
Art.  8.  [Wyłączenie stosowania przepisów o przedawnieniu należności z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne]

Do zobowiązań, o których mowa w art. 2 ust. 1 i ust. 2, nie stosuje się przepisów art. 24 ust. 4 i ust. 5 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 497, 863, 1243 i 1615).

Art.  9.  [Wejście w życie]

Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

1 Utraciła moc z dniem 1 października 2001 r. na podstawie art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o wprowadzeniu ustawy - Prawo ochrony środowiska, ustawy o odpadach oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U.2001.100.1085), z wyjątkiem art. 37a, który utracił moc z dniem 26 października 2001 r. na podstawie art. 73 ustawy z dnia 22 czerwca 2001 r. o mikroorganizmach i organizmach genetycznie zmodyfikowanych (Dz.U.2015.806).
2 Utraciła moc z dniem 1 stycznia 2002 r. na podstawie art. 219 ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. - Prawo wodne (Dz.U.2015.469), z tym że przepisy art. 65 ust. 2, art. 70 i art. 72-76 stosowane były do dnia wejścia w życie przepisów dotyczących stanu klęski żywiołowej.
3 Obecnie ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. - Prawo geologiczne i górnicze (Dz.U.2016.1131) na podstawie art. 225 wymienionej ustawy, która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2012 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2024.1835 t.j.

Rodzaj: Ustawa
Tytuł: Restrukturyzacja finansowa górnictwa siarki.
Data aktu: 14/07/2000
Data ogłoszenia: 12/12/2024
Data wejścia w życie: 23/09/2000