Grzegorz Krawiec

Artykuły autora

Prestiż na kredyt – etyczne i prawne skutki przywłaszczenia stopnia naukowego

Szkolnictwo wyższe

Stopnie naukowe są symbolem wiedzy, ciężkiej pracy i osiągnięć akademickich. Ich prestiż i wiarygodność zależą od tego, czy są nadawane i używane zgodnie z prawem. Przywłaszczenie takich tytułów nie tylko wprowadza w błąd co do kompetencji danej osoby, ale także podważa zaufanie społeczne do systemu edukacji i nauki - wskazuje prof. Grzegorz Krawiec z Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie.

15.05.2025

Prof. Krawiec: Rozstrzygnięcia o skuteczności doręczeń nie mogą wprowadzać zamieszania w stosowaniu prawa

Wymiar sprawiedliwości

Czy organ powinien za każdym razem weryfikować „życzeniowy” adres strony, nawet wbrew danym wynikającym z akt postępowania? Niepotwierdzone twierdzenia strony nie powinny mieć znaczenia przy ocenie skuteczności doręczeń. Wydane w ostatnim czasie orzeczenie NSA może krytycznie wpłynąć na praktykę, wprowadza bowiem zamęt w praktyce stosowania prawa - pisze prof. Grzegorz Krawiec z Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie.

05.04.2025

Prof. Krawiec: Nieposzlakowana opinia kluczowa w awansie na profesora

Szkolnictwo wyższe

Świat nauki, choć kojarzony z dążeniem do prawdy, innowacyjnością i obiektywizmem, nie jest wolny od problemów etycznych i interpersonalnych. Naukę tworzą bowiem ludzie. A oni nie są, niestety, wolni od wad. W środowisku akademickim, które z założenia powinno być oparte na współpracy i uczciwości, często dochodzi do działań, które podważają zaufanie do nauki jako instytucji.

20.03.2025

Ewaluacja i postępowania awansowe powinny być priorytetem nowego ministra nauki

Szkolnictwo wyższe

Nowy minister nauki Marcin Kulasek podczas spotkania dotyczącego spraw grupy, która czuła się represjonowana przez poprzednią władzę, dał mi się poznać jako osoba dobrze przygotowana, merytoryczna, jasno wyrażająca swoje stanowisko. Dobrze by było, gdyby w sprawach nauki miał podobne zalety - ocenia prof. Grzegorz Krawiec z Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie.

28.01.2025

Naukowcy powinni mieć więcej możliwości publikowania punktowanych artykułów

Szkolnictwo wyższe

Ambitny naukowiec, autor tekstu, który chciałby opublikować w jak najlepszym czasopiśmie, często będzie zmuszony do obniżania swoich aspiracji - nie dlatego, że recenzent nie podzieli jego oceny, a z faktu braku miejsc, w których przy tylu ograniczeniach tekst mógłby się ukazać. Zaadresowanie problemu poprzez przyznanie wyższej ilości punktów większej ilości czasopism nie jest tu, jak się zdaje, zadowalającym rozwiązaniem - piszą prof. Grzegorz Krawiec i dr Sławomir Piekarczyk.

17.09.2024
  1  2  3  4  5  6  7