Monika Sewastianowicz

Monika Sewastianowicz

Kontakt: M.Sewastianowicz@wolterskluwer.com

Artykuły autora

Nowela ustawy o szkolnictwie wyższym obejmie przepisy antymobbingowe

Szkolnictwo wyższe

Wiceministra nauki Karolina Zioło-Pużuk zapowiedziała w czwartek, że nowelizacja ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce będzie zawierać rozwiązania wspierające przeciwdziałanie mobbingowi. Podkreśliła również, że resort przygotowuje szereg inicjatyw mających na celu poprawę dobrostanu psychicznego studentów i pracowników akademickich.

10.04.2025

Nowy zespół, niekoniecznie nowe podejście do ewaluacji

W Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego powołano zespół, który przygotuje założenia do nowego modelu ewaluacji jakości działalności naukowej. Na czele gremium stanie wiceminister Karolina Zioło-Pużuk. Zespół ma niewiele czasu, bo propozycje mają pojawić się jeszcze w pierwszym półroczu 2025 roku - nie należy jednak oczekiwać jakichś szczególnych zmian.

10.04.2025

Kwalifikacje nauczycieli wkrótce na nowych zasadach

Zarządzanie oświatą

Resort edukacji przygotował projekt rozporządzenia ws. kwalifikacji nauczycieli - określi wymogi dla nauczyciela edukacji zdrowotnej, która wchodzi do szkół we wrześniu. Ale nie tylko - zmiany obejmą nauczycieli przedszkolnych oraz uczących w klasach I-III. Nowela ma także rozszerzyć katalog specjalności nauczycielskich uprawniających do pracy w placówkach oświatowo-wychowawczych.

09.04.2025

Ulgi i mniej sprawozdań - propozycje deregulacji dla nauki

Deregulacja

Rozszerzenie zakresu ulg podatkowych dla darczyńców wspierających naukę i badania, zwolnienie podatkowego z PIT dla wynagrodzeń otrzymywanych przez uczestników badań naukowych i mniej sprawozdań - to główne propozycje deregulacyjne dla nauki proponowane przez zespół Rafała Brzoski. Cel to zmniejszenie obciążeń dla naukowców i przyspieszenie rozwoju badań naukowych.

09.04.2025

AI w szkole nieuchronna, ale wciąż budzi obawy

Zarządzanie oświatą

Szybki rozwój sztucznej inteligencji motywuje dyrektorów szkół do zdobywania wiedzy w tym zakresie. Blisko 73 proc. z nich deklaruje, że podnosi swoje kompetencje. Na AI otwierają się także nauczyciele, którzy pomagają sobie w codziennej pracy. Jednak dyrektorzy nadal są sceptyczni w kwestii dalekosiężnych skutków wykorzystywania AI w procesie nauczania - wynika z badania Lexometr 2025.

09.04.2025
1    50  51  52  53  54  55  56  57  58    2332