Trwa walka o frankowiczów w sieci

Prawnicy Rynek i konsument Kredyty frankowe

Pozwij za franki, pozwij bank, odfrankuj kredyt – coraz więcej takich reklam widać w internecie, ale także na billboardach. Pojawił się też ranking kancelarii frankowych. Prawnicy ostrzegają kredytobiorców, by uważali na podpisywane umowy. Może się bowiem okazać, że po wygranej sprawie, zapłacą tyle, że... będą musieli zaciągnąć kolejny kredyt.

10.06.2019

Nakaz zapłaty i co dalej?

Prawo cywilne Rynek i konsument

Działania nieuczciwych operatorów telekomunikacyjnych to obecnie plaga na rynku usług skierowanych do konsumentów. Co można zrobić, gdy taki przedsiębiorca żąda od konsumenta zapłaty? O tym, jaka jest najskuteczniejsza forma obrony na etapie sądowym, pisze Małgorzata Miś, prezes Stowarzyszenia Aquila.

05.06.2019

Surowa kara dla Polkomtela za "czasoumilacz" bez zgody abonenta

Rynek i konsument Prawo gospodarcze

Prawie 40 mln zł kary ma zapłacić Polkomtel za bezprawnie pobierane opłaty wykraczające poza kwotę abonamentu za dziewięć automatycznie aktywowanych usług, np. „Czasoumilacz” czy „Serwis wyświetlacza”, nie mając na to wyraźnej zgody abonentów.

30.05.2019

Sejm może wkrótce wrócić do zmian w ustawie o ograniczeniu handlu w niedziele

Rynek i konsument Prawo pracy

Jest wysoce prawdopodobne, że jeszcze w tej kadencji Sejmu wrócimy do nowelizacji ustawy o ograniczeniu handlu w niedziele, która ma doprecyzować m.in. jakie placówki mogą być wyłączone spod zakazu - stwierdził w rozmowie z Prawo.pl poseł PiS Janusz Śniadek, który jest sprawozdawcą projektu. Propozycja nowelizacji utknęła w Sejmie pod koniec ubiegłego roku.

23.05.2019

Rada Legislacyjna: Walka z lichwą, nie oznacza udzielania kredytów osobom niewypłacalnym

Prawo cywilne Rynek i konsument

Rządowy projekt ustawy zwalczającej lichwę zmierza do osiągnięcia pożądanych celów, ale ma wiele wad i błędów - stwierdzili eksperci Rady Legislacyjnej. Zauważają, że projekt dopuszcza udzielanie kredytów osobom niewypłacalnym. Według autorów opinii poprawić też należy m.in. przepisy o zamkniętym katalogu kosztów pozaodsetkowych.

20.05.2019

SN: Polisolokata działała na szkodę ubezpieczonego klienta

Prawo cywilne Rynek i konsument

W momencie powstania zobowiązania, treść stosunku zobowiązaniowego powinna być określona, albo co najmniej znane powinny być obiektywne kryteria, pozwalające określić w przyszłości treść świadczenia - uważa Sąd Okręgowy, a Sąd Najwyższy uznał, że ta konkluzja jest słuszna.

18.05.2019

Przepisy o nieodebranych przesyłkach znowelizowane

Rynek i konsument

Podmioty świadczące usługi pocztowe w pewnych okolicznościach mają obowiązek dostarczania zawartości niedoręczonych przesyłek staroście. Nowelizacja, która likwiduje odesłania do nieobowiązujących już przepisów Kodeksu cywilnego w tej sprawie, trafi do podpisu prezydenta.

16.05.2019

Bezprawne klauzule powinny skutkować unieważnieniem umowy o kredyt denominowany

Prawo cywilne Rynek i konsument Kredyty frankowe

Eliminacja postanowień dotyczących przeliczeń walutowych w umowach o kredyt denominowany powoduje, że niemożliwe jest obliczenie kwoty w złotych, którą bank zobowiązał się oddać do dyspozycji kredytobiorcy. To powinno powodować nieważność umowy. Inaczej będzie w przypadku umów o kredyt indeksowany – mówi Marcin Szymański

15.05.2019

UOKiK: Zaproszenie na pokaz garnków tylko za zgodą klienta

Rynek i konsument Prawo gospodarcze RODO

Nie można dzwonić do konsumentów i zapraszać na pokazy garnków, mimo że nie wyrazili na to zgody - stwierdził Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który ukarał właśnie za taką praktykę firmę Smak i Zdrowie. Spółka ma zapłacić ponad 35 tys. zł kary i zaprzestać takich praktyk.

14.05.2019

Od środy tańsze połączenia telefoniczne z innymi krajami UE

Rynek i konsument

Od 15 maja w Unii Europejskiej zaczną obowiązywać nowe maksymalne stawki za wszystkie międzynarodowe rozmowy i wiadomości SMS. Za połączenia ze swojego kraju do innego państwa UE konsumenci zapłacą maksymalnie 19 centów za minutę (plus VAT) i 6 centów za wiadomość SMS (plus VAT).

13.05.2019

Dostawca energii ukarany za automatyczne przedłużanie umów

Rynek i konsument Prawo gospodarcze

Sprzedawca energii elektrycznej i gazu nie może karać konsumenta za rozwiązanie umowy przed terminem - stwierdził UOKiK, który wszczął postępowanie o uznanie za niedozwolone 47 klauzul stosowanych przez spółkę Polski Prąd i Gaz. Według Urzędu niedopuszczalne jest też automatyczne przedłużanie umów znów na czas określony.

13.05.2019

Raport: Wynagrodzenie coraz mniej ważne w pracy

Rynek i konsument Rynek

Coraz mniej osób wskazuje, że płaca jest najważniejszym czynnikiem świadczącym o atrakcyjności pracy. Ważna jest także stabilność zatrudnienia i przyjazna atmosfera, wyraźnie rośnie znaczenie rozwoju zawodowego. Kobiety doceniają elastyczność pracy, mężczyźni - wykorzystywanie w firmie nowoczesnych technologii - wynika z raportu Randstad.

11.05.2019

Szef URE konsekwentnie krytykuje ustawę o cenach energii

Rynek i konsument Domowe finanse Prawo gospodarcze

Regulator mógł złagodzić efekty wzrostu cen energii, nie potrzebna była ustawowa ingerencja w rynek energii - twierdzi prezes Urzędu Regulacji Energetyki Maciej Bando. Wtórują mu eksperci z branży energetycznej, którzy tzw. ustawę prądową nazywają interwencjonizmem w czystej postaci.

10.05.2019

Aplikacja przypomni o przeglądzie auta i końcu ubezpieczenia

Rynek i konsument Administracja publiczna

Przypominanie o zbliżającym się terminie badania technicznego i zbliżającym się końcu ubezpieczenia OC - o takie funkcje wzbogaciła się aplikacja mObywatel, która zawiera m.in. dane z dowodu rejestracyjnego pojazdu i polisy ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej.

10.05.2019

Będą nowe oznaczenia na etykietach energetycznych

Środowisko Rynek i konsument

Lodówki, telewizory, pralki i inne tego typu produkty będą miały nowe etykiety informujące o zużyciu energii. To koniec oznaczeń typu A+++ dla najbardziej energooszczędnych urządzeń.

09.05.2019

NIK: Promieniowanie elektromagnetyczne urządzeń telefonii komórkowej poza kontrolą

Rynek i konsument Administracja publiczna Nowe technologie

W ciągu ostatnich lat transmisja danych komórkowych wzrosła 57-krotnie. Jest coraz więcej anten i instalowane są na mniejszych wysokościach, więc rośnie oddziaływanie pól elektromagnetycznych (PEM) emitowanych przez stacje bazowe (SBTK) i urządzenia mobilne na ludzi i środowisko. NIK alarmuje, że ani Inspekcja Ochrony Środowiska, ani Państwowa Inspekcja Sanitarna nie są do tego przygotowane.

07.05.2019

Umowa zawarta podstępem - klasyka nieuczciwej praktyki rynkowej

Prawo cywilne Rynek i konsument Prawo gospodarcze

Telekomunikacja Polska Dzień Dobry; Dzień dobry, tu Twoja Telekomunikacja; Dzień dobry, tu Polska Telefonia Stacjonarna; Dzień dobry, Dzwonię z gazowni… Tak rozpoczynają się często rozmowy telefoniczne z konsumentami, zmierzające do podstępnego zawarcia z nimi umowy. O sposobach chronienia się przed tym pisze Małgorzata Miś, prezes Stowarzyszenia Aquila.

07.05.2019

Niekorzystną umowę lepiej zerwać, ale uwaga na konsekwencje

Prawo cywilne Rynek i konsument

Nieuczciwe praktyki rynkowe przedsiębiorców stawiają konsumentów w sytuacji, w której albo mogą realizować niekorzystną dla siebie umowę zawartą w wyniku wprowadzenia w błąd, albo podjąć próbę zakończenia takiego stosunku prawnego - pisze Małgorzata Miś, prezes Stowarzyszenia Aquila.

01.05.2019