UOKiK rekomenduje: Influencerzy powinni oznaczać reklamy

Prawo cywilne Rynek i konsument Prawo AI

Promujesz telefon w zamian za zniżkę na produkty tej marki? Reklamujesz swoje książki lub testujesz kosmetyki otrzymane w paczce PR? Jesteś influencerem? Czy wiesz, jak prawidłowo oznaczyć wymienione treści? - pyta Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który ogłosił właśnie rekomendacje w tej sprawie. Podaje też przykłady, jak należy to robić prawidłowo i zgodnie z prawem.

26.09.2022

Będzie unijny obowiązek oszczędzania energii, ale rząd ma na to całą gamę sposobów

Rynek i konsument Prawo gospodarcze Prawo europejskie

Projektowane unijne rozporządzenie przewiduje redukcję zużycia prądu w każdym państwie członkowskim o 10 procent. Konieczne będą jednak także regulacje krajowe, które zachęcą lub zmuszą do ograniczenia zużycia energii elektrycznej. W ekstremalnych sytuacjach można nawet wyłączać prąd określonym grupom odbiorców. Choćby z powodu strajku lub niepokojów społecznych.

26.09.2022

Zakaz handlu w niedziele miał pomóc małym sklepom, tymczasem je pogrąża

Rynek i konsument Prawo pracy

Zakaz handlu w niedziele miał wzmocnić małe, osiedlowe sklepy. Tymczasem statystyki i doświadczenie pokazują, że cel ten nie został osiągnięty, a zakaz ten jest dla tego rodzaju placówek dodatkowym obciążeniem. Podstawowym problemem, o którym przedstawiciele osiedlowych sklepów wypowiadali się zarówno publicznie, okazało się to, że sklep nie może być efektywnie obsługiwany tylko przez właściciela.

24.09.2022

Nawet 3/4 gospodarstw domowych nie odczuje podwyżek cen energii w 2023 r.

Rynek i konsument Domowe finanse

Nawet 70-75 proc. gospodarstw domowych w Polsce może zmieścić się w proponowanych przez rząd limitach zużycia energii, co oznacza, że nie obejmą ich nowe taryfy za prąd w 2023 r. - zapewnia minister rozwoju i technologii Waldemar Buda. To więcej, niż pierwotnie zakładał rząd, ale taki może być efekt oszczędności prądu.

23.09.2022

Jest projekt pakietu wsparcia dla firm energochłonnych

Rynek i konsument Prawo gospodarcze

Przyśpieszenie budowy tzw. bezpośrednich linii energetycznych, możliwość one łączenia jednostek wytwarzania energii, w tym w szczególności ze źródeł odnawialnych (np. farmę wiatrową, zaporę wodną, farmę słoneczną) bezpośrednio z odbiorcą - takie m.in. rozwiązania przewiduje przygotowywane przez rząd pakiet wsparcia firm w ramach tzw. Tarczy Solidarnościowej.

21.09.2022

UOKiK stawia zarzuty OLX.pl za sortowanie ofert i iluzoryczną ochronę kupujących

Prawo cywilne Rynek i konsument

Wprowadzające konsumentów w błąd sortowanie ofert w serwisie oraz iluzoryczna ochrona kupujących w ramach „Pakietu ochronnego” – to niektóre z zakwestionowanych praktyk stosowanych przez popularną platformę sprzedażową OLX.pl. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów postawił firmie zarzuty dotyczące naruszenia zbiorowych interesów konsumentów, za co grozi kara do 10 proc. obrotu.

21.09.2022

Zakaz sprzedaży smakowych wkładów do podgrzewaczy tytoniu – mentolowa burza i podgrzewanie atmosfery

Rynek i konsument Prawo europejskie

UE planuje znieść zwolnienie na wprowadzanie do obrotu podgrzewanych wyrobów tytoniowych o charakterystycznym aromacie. Orędownicy wprowadzenia zakazu wskazują, że może to być dobry krok w celu ograniczenia korzystania z wyrobów tytoniowych, powołując się na argumenty zdrowotne. Przeciwnicy podnoszą szereg argumentów, wskazując na mniejszą szkodliwość dla zdrowia.

16.09.2022

UOKiK na tropie piramidy finansowej dla osób niesłyszących

Rynek i konsument Finanse

Bezpodstawne zapewnienia o generowanych zyskach spółek oraz intensywny marketing w szczególnie wrażliwej grupie konsumentów – środowisku osób niesłyszących. Takie podejrzenia ma Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który wszczął postępowania przeciwko spółkom Selfmaker Smart Solutions z siedzibą w Dubaju oraz Selfmaker Technology z Łodzi i jej prezesowi.

14.09.2022

UOKiK przygląda się opłatom za reklamacje u operatorów telefonicznych

Prawo cywilne Rynek i konsument

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zareagował na skargi dotyczące pobierania opłat za połączenia z infoliniami od klientów sieci Orange i nju mobile, np. przy składaniu reklamacji lub zgłaszaniu awarii. I wszczął postępowanie przeciwko Orange Polska. Sprawdza również podobne praktyki T-Mobile, a w toku jest również postępowanie wyjaśniające wobec P4.

12.09.2022

Kradzież, szara strefa czy zabranie porzuconej rzeczy? Freeganizm budzi wątpliwości

Prawo karne Rynek i konsument

Coraz więcej osób sięga do przysklepowych śmietników w poszukiwaniu żywności nadającej się do spożycia. Kryzys, głód albo sprzeciw wobec marnowania jedzenia skłaniają ludzi do przeszukiwania kontenerów przy sklepach. Zdarzają się jednak przypadki oskarżania takich osób o kradzież rzeczy ze śmietnika. Na gruncie prawa sprawa nie jest jednoznaczna.

10.09.2022

Opłatę rezerwacyjną deweloper musi zwrócić niezwłocznie

Prawo cywilne Rynek i konsument Budownictwo

Przepisy regulujące sytuacje, w których opłata rezerwacyjna ma podlegać zwrotowi, mają charakter bezwzględnie obowiązujący, więc strony nie mogą ich zmienić w zawartej umowie, a postanowienia umowne sprzeczne z art. 34 ustawy lub mające na celu ich obejście, będą mogły zostać uznane za nieważne.

10.09.2022

Wolna amerykanka w handlu suplementami diety szybko się nie skończy

Pacjent Rynek i konsument Farmacja

Rząd chce uregulować reklamę suplementów diety. Znikną z niej wizerunki lekarzy i stetoskopy, by nie wprowadzać w błąd, że suplement diety jest lekiem. Proponowane zmiany nie dotyczą jednak najważniejszych kwestii dla bezpieczeństwa klientów. Suplementy są bowiem wprowadzane na rynek bez badań, potwierdzenia ich składu, a często także nielegalnie – a w tym zakresie zmian na razie nie będzie.

09.09.2022

UOKiK oskarża sprzedawców samochodów KIA o zmowę cenową

Rynek i konsument Ochrona konkurencji

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów postawił zarzuty podziału rynku i zmowy cenowej spółce KIA Polska, 10 dealerom jej pojazdów oraz 6 menadżerom. Zdaniem Urzędu, potencjalni nabywcy samochodów mogli być pozbawieni wyboru sprzedawcy i otrzymania tańszej oferty. Firmom grożą kary do 10 proc. rocznych obrotów, a menedżerom do 2 mln zł.

07.09.2022

Rząd przyjął zmiany w prawie pocztowym

Rynek i konsument

Rząd chce zmienić przepisy dotyczące funkcjonowania usług pocztowych w Polsce, tak aby stanowiły one pełnowartościowy element działalności e-commerce. Dlatego upowszechnione zostaną usługi i komunikacja cyfrowa. Ponadto, zapewniony zostanie skuteczny mechanizm finansowania tzw. kosztu netto obowiązku świadczenia usług powszechnych, który wykonywany jest przez Pocztę Polską.

06.09.2022

UOKiK oskarża banki o utrudnianie dostępu do wakacji kredytowych

Prawo cywilne Rynek i konsument Finanse

Uniemożliwienie konsumentom wystąpienia o wakacje kredytowe na wszystkie okresy za pomocą jednego wniosku – takie działania mogą, zgodnie z obowiązującym prawem, skończyć się dla banków karami finansowymi. I prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił zarzuty naruszania zbiorowych interesów konsumentów BNP Paribas, Getin Noble Bank i Bankowi Pocztowemu.

05.09.2022

Akcja skarbówki pokazała, jak hotelarstwo i gastronomia omijają podatki

Rynek i konsument VAT Administracja publiczna

Szara strefa w gastronomii i hotelarstwie to prawdopodobnie aż 25 procent - tak wynika z letniej akcji służb skarbowych, w ramach której w takim odsetku firm stwierdzono sprzedaż bez paragonów. Jednak mandaty za ich brak nie muszą przynosić odstraszających efektów, zwłaszcza w sytuacji rosnących kosztów prowadzenia biznesu. Zresztą przepisy o karaniu mandatami za brak paragonów są dziurawe.

05.09.2022

Turyści odzyskają pieniądze za niewykorzystane vouchery

Turystyka Rynek i konsument

Dopiero po roku od sporu o bony turystyczne Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał, że organizatorzy turystyki powinni zwrócić podróżnym wpłaty w przypadku niewykorzystanych voucherów. Dla turystów to szansa na odzyskanie pieniędzy. Bony turystyczne miały pomóc organizatorom turystyki, ale miało to nie odbywać się kosztem klientów, choć przepisy budziły pewne wątpliwości.

03.09.2022

Więcej reklamacji po nieudanych wakacjach

Rynek i konsument

W 2021 roku w okresie od połowy czerwca do końca września Europejskie Centrum Konsumenckie Polska otrzymało 632 zgłoszenia na wakacyjne problemy. W 2022 roku od połowy czerwca do końca sierpnia już jest ich więcej – odnotowano 863 zgłoszenia (283 telefonicznie; 580 mailowo). W ramach kampanii „Akcja! #Wakacyjna reklamacja” – ECK zachęca do egzekwowania swoich praw.

02.09.2022

UOKiK: Dealer samochodów używanych nie podaje wszystkich opłat

Prawo cywilne Rynek i konsument

Brak pełnej informacji o ostatecznej cenie samochodu w chwili podejmowania decyzji o zakupie - to główna praktyka sprzedawcy samochodów, którą zakwestionował Prezes UOKiK. Firmie AUTOCENTRUM AAA AUTO – dealerowi samochodów używanych - za naruszenie praw konsumentów grozi kara do 10 proc. obrotu. Sprawdzane są też klauzule w umowach, które mogą ułatwić uchylanie się od odpowiedzialności za ewentualne wady pojazdu.

29.08.2022