UOKiK surowy dla influencerów ignorujących ostrzeżenia

Rynek i konsument

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ukarał pierwszych sześciu influencerów za brak współpracy przy ocenie ich działalności w mediach społecznościowych. Kary wyniosły łącznie 139 tys. zł i są to pierwsze sankcje w prowadzonych postępowaniach w tej sprawie. Rekomendacje w zakresie oznaczania treści reklamowych w mediach społecznościowych oraz kolejne działania mają być wkrótce.

29.06.2022

Jankowska: Godło lub herb nie do wykorzystania w znaku towarowym

Samorząd terytorialny Rynek i konsument Prawo gospodarcze

Czy uzyskanie rejestracji oznaczenia geograficznego dla danego typu produktu, pozwala na rejestrowanie tego symbolu jako części znaku towarowego? Taki spór przetoczył się przez Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) i Sąd (General Court). Złożono wniosek o unieważnienie udzielonego prawa na znak towarowy, a urząd unijny zgodził się z argumentacją unieważniając znak towarowy.

29.06.2022

UOKiK sprawdza podwyżkę opłat w Biurze Maklerskim mBanku

Prawo cywilne Rynek i konsument Finanse

Klienci Biura Maklerskiego mBanku poskarżyli się na podwyżkę opłat za depozyt zagranicznych papierów wartościowych, a urząd wszczął w tej sprawie postępowanie wyjaśniające. Sprawdza m.in., czy bank miał prawo jednostronnie wprowadzić zmianę w wykonywanych umowach oraz czy umożliwia konsumentom rozwiązanie umowy bez ponoszenia kosztów.

27.06.2022

Taniego węgla z importu nie będzie. Rekompensaty trafią do spółek skarbu państwa

Rynek i konsument Prawo gospodarcze

Przepisy ustawy o rekompensatach do węgla są niekorzystne dla firm. Składy węgla będą czekać na dopłaty nawet trzy miesiące. Gdy suma wniosków o nie przekroczy 3 miliardy złotych, przedsiębiorcy dostaną nie tysiąc złotych, a proporcjonalnie mniej. Rozsądni nie zaryzykują więc gry w węglową ruletkę. W efekcie rząd dopłaci głównie do polskiego węgla i do spółek Skarbu Państwa

27.06.2022

SO: Gdy turysta nie przyjeżdża w terminie do hotelu - traci zadatek

Prawo cywilne Rynek i konsument

Turystka straciła ponad 2 tys. zł, gdyż nie przyjechała w ustalonym terminie do hotelu, gdzie miała zapewnioną rezerwację pokoju. Kwota dana przy zawarciu umowy, musiała mieć skonkretyzowany cel, jakim było zabezpieczenie wykonania tejże umowy, a zatem stanowiła ona zadatek, nie zaś zaliczkę - orzekł Sąd Okręgowy. I dodał, że na tę rezerwację mogły przyjechać inne, wskazane przez powódkę osoby.

25.06.2022

Kryzys na lotniskach odbije się na planach wakacyjnych, a odszkodowania niepewne

Prawo cywilne Rynek i konsument Transport

Trzydniowy strajk personelu pokładowego i pilotów linii Brussels Airlines oznacza odwołanie około 60 procent lotów w tym czasie - informuje belgijski przewoźnik. Zapowiadają się też strajki personelu latającego w Wielkiej Brytanii, Lufthansa odwołuje kolejne wakacyjne loty. A w Polsce trwają rozmowy z kontrolerami lotów, których brak na stanowiskach może doprowadzić raz jeszcze do chaosu, jaki obserwowaliśmy pod koniec kwietnia.

24.06.2022

To już są ostatnie wakacje, kiedy wolno wykorzystać bon turystyczny

Pomoc społeczna Rynek i konsument

Wakacje to najlepszy moment, by wykorzystać bon turystyczny. Na blisko 4,3 mln uprawnionych osób, wciąż nieaktywnych jest 895 tys. bonów. Od sierpnia 2020 r. za pomocą bonu rodzice mogą płacić za usługi hotelarskie lub imprezy turystyczne na terenie Polski. Warto się pospieszyć, bo jego ważność upływa 30 września. Po tym terminie nie będzie można nim opłacić wypoczynku ani pobytu w hotelu.

23.06.2022

Wakacje dla konsumentów - samozatrudnionemu bank może nie zawiesić kredytu

Rynek i konsument Budownictwo Finanse

Tysiące samozatrudnionych mogą nie mieć żadnej szansy na skorzystanie z zapowiadanych przez rząd wakacji kredytowych. Chodzi o osoby, które kupiły mieszkanie na firmę i raty kredytowe wrzucają w koszty prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej. Prawo do wakacji kredytowych będzie przysługiwało bowiem tylko konsumentom, a przedsiębiorców do nich się przecież nie zalicza.

23.06.2022

MS szykuje rewolucję - poszkodowany zyska status konsumenta

Rynek i konsument Prawo gospodarcze Finanse

Ministerstwo Sprawiedliwości planuje ważną zmianę dla ubezpieczycieli i poszkodowanych, np. w wypadkach komunikacyjnych. Chce, by wbrew uchwale Sądu Najwyższego, poszkodowani zyskali status konsumenta. Obecnie konsumentem jest osoba fizyczna dokonująca czynności prawnej niezwiązanej z wykonywaną przez nią działalnością gospodarczą, a poszkodowany nie jest stroną umowy ubezpieczeniowej.

22.06.2022

Podatek od pojazdów spalinowych - jest zobowiązanie, choć rząd nie chce przyznać

Środowisko Rynek i konsument

Wysokie opłaty rejestracyjne i podatek od własności samochodów spalinowych do połowy 2026 r. - to jeden z kamieni milowych polskiego KPO. Polski rząd, który niedawno entuzjastycznie i ponoć dla zdrowia obywateli wprowadził podatek cukrowy i podwyższał akcyzę, zapewnia, że ta opłata nie uderzy nikogo po kieszeni. Ale taki jest jej cel - ma wymusić przechodzenie na bardziej ekologiczne formy transportu.

21.06.2022

Banki wolą, by zastąpić WIBOR wskaźnikiem WIRF

Rynek i konsument Finanse

Banki wolą, by WIBOR zastąpił wskaźnik WIRF, który jest oparty na dokonanych wcześniej transakcjach na rynku depozytowym. Podobny wskaźnik Komisja Europejska wskazała jako zamiennik dla wskaźnika LIBOR stosowanego przy frankowych kredytach hipotecznych – wynika z konsultacji publicznych przeprowadzonych przez GPW Benchmark.

20.06.2022

PZU zapłaci wysoką karę za opóźnienia w odszkodowaniach

Rynek i konsument Finanse

Powszechny Zakład Ubezpieczeń ma zapłacić ponad 546 tys. zł kary w związku ze stwierdzeniem przypadków opóźnień w przyznaniu i wypłacie odszkodowań. Karę nałożyła Komisja Nadzoru Finansowego, która podkreśla, że kara byłaby wyższa, gdyby PZU nie podjął szeregu działań organizacyjnych i systemowych mających zapobiegać powstawaniu takich naruszeń.

20.06.2022

Regulamin sklepu online - ważny dla przedsiębiorcy i klienta

Rynek i konsument Prawo gospodarcze

Regulamin sklepu to jeden z kluczowych dokumentów w biznesie online. Klient musi mieć możliwość zapoznania się z nim przeglądając stronę, jeszcze przed decyzją o zakupie czy skorzystaniu z usług. Regulamin służy jednak nie tylko kupującym, ale także sprzedającym - źle sformułowany może być źródłem poważnych kłopotów w relacjach z klientami - pisze radca prawny Aleksandra Zaliwska.

18.06.2022

Ubezpieczyciel sprawdzi ryzyko przez internet, ale nie zawsze korzystnie dla klientów

Rynek i konsument Prawo gospodarcze

Ministerstwo Sprawiedliwości chce, aby informacje istotne do oceny ryzyka ubezpieczeniowego, np. o chorobach przewlekłych, właściwościach nieruchomości mogły być pozyskiwane przez internet czy telefon. Obecnie mogą być przedstawiane tylko na papierze, co jest uciążliwe i niepraktyczne. To, co jednak będzie dobre dla ubezpieczycieli, nie musi być korzystne dla ich klientów.

15.06.2022

Sąd: Rolowanie kredytu nieuczciwą praktyką

Rynek i konsument Domowe finanse

Rolowanie kredytu, czyli spłacanie starych nowymi, jest nieuczciwą praktyką rynkową - taki wniosek płynie z wyroku Sądu Rejonowego dla Warszawy – Śródmieścia w Warszawie z 9 czerwca br.. Sprawa rozpatrywana była z powództwa Rzecznika Finansowego przeciwko KIM Finance sp. z o.o. Rzecznik uważa, że to przełomowe orzeczenie.

13.06.2022

UOKiK sprawdza firmy handlujące opiniami o produktach

Rynek i konsument Nowe technologie

Tworzenie, pozyskiwanie i zamieszczanie w internecie fałszywych opinii o swoich produktach i usługach zarzuca dwóm firmom Urząd Ochrony Konkurencji. Zdaniem Urzędu, to może wprowadzać w błąd i prowadzić do decyzji zakupowych, których klienci nie podjęliby, gdyby zdawali sobie sprawę, że te opinie są wymyślone i kupione.

13.06.2022

Wakacje kredytowe już od sierpnia, potem zmiany w oprocentowaniu

Rynek i konsument Domowe finanse VAT Rachunkowość

Sejm przyjął w czwartek ustawę wprowadzającą wakacje kredytowe i wydłużającą działanie tarcz antyinflacyjnych. Dodatkowo, do budżetu Funduszu Wsparcia Kredytobiorców trafi 1,4 mld zł. WIBOR z kolei zostanie zastąpiony przez inny, korzystniejszy – zdaniem rządu - dla kredytobiorców wskaźnik.

11.06.2022

UOKiK: Uruchomienie usługi dodatkowej tylko za zgodą abonenta

Prawo cywilne Rynek i konsument

Firma włączająca do umowy dodatkowo płatne usługi, musi uzyskać wyraźną zgodę konsumenta na ich uruchomienie - przypomniał Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów i postawił spółce Vectra zarzut naruszenia zbiorowych interesów konsumentów za automatyczne aktywowanie płatnej usługi dodatkowej „Bezpieczny Internet”.

08.06.2022

SO: Bank złamał zasady współżycia i oskarżył o to klientów

Prawo cywilne Wymiar sprawiedliwości Rynek i konsument

Nie może na naruszenie zasad współżycia społecznego przez przeciwnika procesowego powoływać się ten, kto sam działa wbrew tym zasadom. Wprowadzenie zaś przez bank do obrotu wzorca umowy, który zawierał niedozwolone klauzule umowne, doprowadzając do podważenia równości stron z korzyścią dla siebie – stanowi naruszenie zasad współżycia społecznego - orzekł sąd.

08.06.2022