Deweloperzy obawiają się ustawy deweloperskiej i nie chcą jej od 1 lipca

Rynek i konsument Budownictwo Finanse

Im bliżej daty wejścia w życie nowej ustawy deweloperskiej, tym robi się wokół niej coraz bardziej gorąco. Do Sejmu trafił właśnie projekt, by przesunąć ten termin o rok. Podobny postulat mają też deweloperzy. Ostrzegają, że regulacja jest pełna wad i trudno będzie ją realizować w praktyce. A jeśli wejdzie w życie, w górę też pójdą ceny mieszkań. Uważają też, że obecnie jest bardzo zły moment na rewolucję na rynku.

12.05.2022

Radca prawny szybciej dotrze do klienta - szykują się zmiany dotyczące reklamy

Prawnicy Rynek i konsument

Samorząd radców prawnych, podobnie jak adwokacki, intensywnie pracuje nad zmianami w swoich zasadach etyki. Jest szansa, że zostaną przyjęte już na początku lipca br. - podczas Nadzwyczajnego Krajowego Zjazdu. Mają dotyczyć także informowania o działalności, rozważane jest wprowadzenie definicji reklamy i uregulowanie kwestii związanych z promowaniem się w sieci.

12.05.2022

UOKiK: Banki mają rozliczać się z wcześniejszych spłat kredytów hipotecznych

Prawo cywilne Rynek i konsument

Jeśli spłacasz całkowicie lub nadpłacasz kredyt hipoteczny, który wziąłeś po 21 lipca 2017 r., bank musi się z tobą rozliczyć z opłat pobranych w związku z zawarciem umowy - ogłosił w najnowszym stanowisku Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. I wszczął postępowania wyjaśniające wobec 17 banków, w których sprawdza, czy prawidłowo rozliczają się z konsumentami.

11.05.2022

Deweloperzy nie chcą wysokich składek na fundusz gwarancyjny - może to podnieść ceny

Rynek i konsument Budownictwo

Od 1 lipca ruszy Deweloperski Fundusz Gwarancyjny, z którego środki będą wypłacane klientom upadających deweloperów. Ministerstwo rozwoju określiło wysokość składki na DFG, ale jej poziom nie podoba się deweloperom. Twierdzą, że jest przesadnie wysoka i podniesie ceny mieszkań. Eksperci są zupełnie innego zdania. Chwalą powstanie funduszu i nie obawiają się wzrostu cen.

11.05.2022

Serwis Vinted ukarany za niejasne zasady blokowania wpłat

Rynek i konsument

Brak informacji o warunkach odblokowania pieniędzy ze sprzedaży i o tym, jak nie dopłacać do „Ochrony Kupującego” - za takie praktyki właściciel serwis Vinted.pl ukarany został przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Za to, że w efekcie konsumenci mogli podjąć niekorzystne dla siebie decyzje, tracąc pieniądze oraz czas, na na litewską spółkę nałożono ponad 5,3 mln zł kary.

10.05.2022

UOKiK przygotowuje wytyczne dla influencerów

Rynek i konsument Ochrona konkurencji

Czytelnik ma prawo wiedzieć, czy post lub relacja w mediach społecznościowych to reklama, czy bezinteresowna opinia influencera - uważa Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który jest na końcowym etapie tworzenia wytycznych dla influencerów w zakresie oznaczania treści reklamowych. Urząd podkreśla, że prowadzi w tej sprawie dialog z organizacjami branżowymi i agencjami marketingowymi.

09.05.2022

Wojna jak pandemia – firmy nie płacą, trzymają pieniądze na czarną godzinę

Rynek i konsument Prawo gospodarcze Finanse

Zmniejszenie wartości składanych zamówień, prośba o dłuższe terminy płatności na fakturach, rezygnacja z planowanych zleceń – średnio co trzeci właściciel firmy doświadcza ze strony kontrahentów przeróżnych zachowań, które tamci tłumaczą… wojną na Ukrainie – wynika z badania Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej.

09.05.2022

Umowa rezerwacyjna wiele zmieni na rynku deweloperskim

Rynek i konsument Nieruchomości

Jedną z istotniejszych zmian w nowej ustawie deweloperskiej jest zdefiniowanie umowy rezerwacyjnej, która dotychczas była umową nienazwaną. Pozwoli to deweloperom swobodnie kształtować postanowienia takich umów, także niekorzystnie dla konsumentów. Uniemożliwiało to również ustalenie przez sądy jednolitej linii orzeczniczej - pisze adwokat Tomasz Gołembiewski.

07.05.2022

TSUE: E-sprzedawca ma informować o warunkach gwarancji producenta

Rynek i konsument Prawo unijne

Przedsiębiorca, który oferuje, na stronach internetowych takich jak Amazon, towar, którego sam nie wytworzył, powinien poinformować konsumenta o gwarancji producenta, jeżeli czyni z niej centralny lub decydujący element swojej oferty - orzekł Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej. I dodał, że chodzi o informacje o cechach towaru, a także o wszystkie gwarancje nierozerwalnie związane z towarem.

05.05.2022

Naprawa gwarancyjna bez wymogu autoryzowanego serwisowania auta

Rynek i konsument Ochrona konkurencji

Naprawy gwarancyjne nie będą uzależniane od serwisowania pojazdów tylko w autoryzowanych stacjach obsługi. Po interwencji Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów importerzy marek: Ford, Nissan, Citroen, DS i Peugeot zmienili swoje praktyki. Urząd je zakwestionował, ale przypomina, że te usługi muszą być dokonywane zgodnie ze standardami danej marki.

05.05.2022

TSUE: RODO nie sprzeciwia się powództwu przedstawicielskiemu w razie naruszenia praw konsumentów

Prawo cywilne Rynek i konsument RODO Prawo unijne

Stowarzyszenia ochrony konsumentów mogą wnosić powództwa przedstawicielskie w razie naruszenia przepisów o ochronie danych osobowych. Takie powództwo można wnieść niezależnie od konkretnego naruszenia prawa do ochrony danych osoby, której dane dotyczą, i w braku udzielonego w tym celu upoważnienia – orzekł Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

03.05.2022

Ubezpieczenie kosztów rezygnacji podróży nie pomoże w razie wojny

Rynek i konsument Ubezpieczenia

Rośnie popularność polis, które zapewniają zwrot kosztów imprezy turystycznej czy przelotu, jeśli klient z ważnych przyczyn zrezygnuje w podróży. Przyczyny te jednak muszą leżeć po stronie klienta, więc polisa nie zadziała, gdy rezygnacja wynikać będzie z obaw o strajk kontrolerów lotów czy o to, że w jakimś regionie świata wybuchnie wojna.

01.05.2022

Pseudoekologiczny marketing zagrożeniem dla konsumentów

Rynek i konsument Prawo gospodarcze

Postarzanie produktów, pseudoekologiczny marketing, czy brak przejrzystości i wiarygodności oznakowań - to wprowadzające w błąd praktyki handlowe, z którymi często spotykają się konsumenci. Stawiają one w niekorzystnej sytuacji zarówno nabywców, jak i przedsiębiorców, którzy oferują rzeczywiście zrównoważone produkty w porównaniu z tymi, którzy ich nie oferują - pisze radca prawny Eliza Iwaniszyn.

30.04.2022

Kontrolerzy będą nadzorować loty, ale wakacje i odszkodowania za już odwołane - niepewne

Prawo cywilne Rynek i konsument

Kontrolerom lotów i Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej udało się osiągnąć czasowe porozumienie, do 10 lipca, i wydaje się, że pasażerom uda się wylecieć na zaplanowaną majówkę. Dalsza przyszłość nie jest jednak oczywista. Pasażerowie, którym nie udało się wylecieć na urlop z powodu odejścia z pracy kontrolerów lotów, nie mogą liczyć na odszkodowania od przewoźnika, ale otrzymają zwrot pieniędzy za bilet.

28.04.2022

Sejm za ustawą, która ma poprawić jakość żywności

Rynek i konsument Prawo gospodarcze

Sejm uchwalił nowelizację ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej. Dzięki nowemu prawu mają powstać elektroniczne książki leczenia zwierząt. Zapewni ona dostępność – dla celów kontroli urzędowych – pełnej informacji dotyczącej stosowania produktów leczniczych u zwierząt.

28.04.2022

UOKiK sprawdzi "tarczę antyinflacyjną" Biedronki

Rynek i konsument

Jeśli na naszej liście 150 najczęściej kupowanych produktów znajdziecie produkt w niższej cenie regularnej w innym sklepie ZWRÓCIMY WAM RÓŻNICĘ” – zapewnia właściciel sieci Biedronka, reklamując to jaką swoją "tarczę antyinflacyjną", nawiązującą nazwą do rządowego programu. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprawdzi, czy to jest oferta korzystna dla klientów.

28.04.2022

Operatorzy komórkowi zwrócą konsumentom opłaty za usługi dodatkowe

Rynek i konsument Nowe technologie

Firmy Netia, Orange i Play oddadzą konsumentom opłaty za włączane bez ich wyraźnej zgody usługi dodatkowe. Do tego wszystkie reklamacje będą pozytywnie rozpatrzone, zmienią się też standardy informowania konsumentów o płatnych usługach. Do takich działań zmusił je Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

21.04.2022

SA: Umowa o kredyt frankowy może być nieważna, więc wiąże się z roszczeniem o zwrot środków

Rynek i konsument Kredyty frankowe

Jeżeli sąd uzna, że umowa kredytu indeksowanego we frankach jest nieważna, to winien ocenić roszczenie o zwrot spłaconych środków pieniężnych. W świetle tego, że przysługiwałoby powodowi niezależnie od tego, czy i w jakim zakresie jest dłużnikiem pozwanego banku z tytułu zwrotu nienależnie otrzymanej kwoty kredytu - stwierdził Sąd Apelacyjny w Białymstoku.

21.04.2022

Rzecznik Finansowy sprawdza, czy można wyłączyć ofertę „kredyt na klik”

Rynek i konsument Finanse

Niektóre banki oferują szybkie kredyty, które klienci mogą otrzymać w bankowym serwisie transakcyjnym, bez kontaktu z pracownikiem banku. Udzielane są automatycznie, a ich limity banki ustalają na podstawie znajomości sytuacji finansowej własnego klienta. Rzecznik Finansowy chce wiedzieć, czy klienci mogą zrezygnować z opcji „kredytu na klik” w posiadanej ofercie dostępnych produktów bankowych.

20.04.2022

Prezes UOKiK pierwszy raz tymczasowo zablokował informacje o niebezpiecznej dla konsumentów ofercie

Rynek i konsument

Prezes UOKiK nakazał przedsiębiorcy czasowe usunięcie określonych informacji ze strony internetowej i Facebooka oraz zaniechanie ich przekazywania. Jest to pierwszy przypadek skorzystania z tego typu kompetencji w sprawie z zakresu ochrony konsumentów. Czy możemy spodziewać się, że organ w przyszłości będzie częściej sięgał po ten mechanizm? - zastanawia się Weronika Herbet-Homenda.

15.04.2022