UOKiK zarzuca P4 (operator sieci Play) i Netii, że w reklamach oraz podczas telefonicznych rozmów sprzedażowych prezentują ceny swoich usług, stosując rabaty (5 zł miesięcznie) w zamian za wyrażenie zgód marketingowych oraz za wybór faktury w formie elektronicznej. Konsumenci mogą nawet nie wiedzieć, że cena jest czymś uwarunkowana.

Czytaj też: UOKiK wymusza pisanie listów. Ma to wady i zalety

Niejasna cena

Urząd twierdzi, że spółki: 

  • nie przedstawiają ceny bez rabatów lub informacji o rodzajach i wysokości rabatów uwzględnionych w cenie, bądź
  • robią to w sposób nieczytelny lub
  • na zbyt późnym etapie zawierania umowy.

Klienci, którzy ostatecznie nie chcą korzystać z e-faktury ani zgadzać się na marketing, muszą płacić łącznie o 10 zł wyższy miesięczny abonament niż wskazywała oferta, na którą się decydowali.

- Prezentowanie cen z rabatem tak jak cen standardowych może wprowadzać w błąd. Przedsiębiorcy - poprzez podanie niższej ceny - zyskują zainteresowanie klientów, którzy nie wiedzą, że oferta wymaga spełnienia dodatkowych warunków. Konsumenci mają prawo oczekiwać, że cena podana w reklamach, jak i przez telefonicznego konsultanta, jest tą, którą będą płacić. Jeśli jest ona od czegoś zależna, to musi być to od razu wyraźnie zakomunikowane konsumentom – tłumaczy Tomasz Chróstny, prezes UOKiK. 

Informacja o cenie powinna być jasna i czytelna, a przedsiębiorcy powinni podawać ceny, które nie podlegają żadnym warunkom. Jeśli prezentują również cenę po rabatach za spełnienie określonych wymagań, wówczas ich obowiązkiem jest wskazanie, czego dotyczy dany rabat, jakiej jest wysokości i jakie są zasady jego przyznawania.

Jeśli zarzuty się potwierdzą, spółkom P4 oraz Netia grozi kara w wysokości do 10 proc. obrotu.

Czytaj w LEX: Przeciwdziałanie praktykom dark patterns na przykładzie działań Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów >

Natomiast Play przesłało stanowiska, że: " abonament po rabatach jest komunikowany przez Play i innych operatorów od ponad dekady i pozostaje standardem rynkowym. Rabaty z natury rzeczy są dla klientów atrakcyjne i korzysta z nich prawie każdy konsument. Play informuje klientów o rabatach w przejrzysty sposób ". 

Spółka zapewnia też, że będzie współpracować z prezesem UOKiK.