Przypomnijmy, że zamieszanie dla sektora e-commerce wynika z fiaska unijnej platformy do rozwiązywania sporów między konsumentami a przedsiębiorcami, zwanej platformą ODR (z ang. Online Dispute Resolution). Podmioty sprzedające w internecie towary i usługi od 2016 r. musiały informować konsumentów o możliwości rozwiązania sporu za pośrednictwem tego narzędzia oraz podawać link do stosownej strony www. Teraz platforma ODR zostanie zlikwidowane – wynika tak z unijnego rozporządzenia 2024/3228. Informacje o możliwości skorzystania z jej pomocy – zamieszczone przykładowo w regulaminach strony internetowej – staną się więc nieprawdziwe.
Zmiany dla firm – 20 marca i 20 lipca
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w korespondencji z Prawo.pl potwierdza, że weszło w życie rozporządzenie 2024/3228, które uchyla – ze skutkiem od 20 lipca 2025 r. – przepisy ustanawiające platformę ODR. - W praktyce oznacza to, że przedsiębiorcy, którzy dotychczas zamieszczali link do platformy ODR w swoich regulaminach lub na stronach internetowych, mają obowiązek dostosowania się do nowego stanu prawnego i usunięcia tych informacji do wspomnianej daty – wskazuje Bartosz Klimczuk, ekspert z departamentu komunikacji UOKiK.
Warto tu przypomnieć, że chociaż platforma ODR faktycznie zostanie zlikwidowana z dniem 20 lipca 2025 r., to istotna jest jeszcze jedna, wcześniejsza data – 20 marca 2025 r. Tego dnia wygaśnie możliwość wnoszenia skarg za pośrednictwem platformy. Eksperci w rozmowach z Prawo.pl byli zgodni, że dla bezpieczeństwa warto najpóźniej do 19 marca 2025 r. poczynić adnotacje o tym, że sporów za pośrednictwem platformy nie da się już rozwiązać. Pisaliśmy o tym w tekście „Koniec platformy ODR. Regulaminy e-sklepów przestaną być aktualne”.
Nie wiadomo, czy będą konsekwencje
Bartosz Klimczuk nie wskazał wprost, czy przedsiębiorcy, którzy pozostawią w swoich regulaminach nieaktualne zapisy o platformie ODR, narażą się na konsekwencje ze strony UOKiK.
- Półroczne vacatio legis zapewnia wystarczający czas, aby przedsiębiorcy mogli wprowadzić niezbędne zmiany w swojej dokumentacji. Usunięcie informacji o platformie ODR nie powinno stanowić istotnego obciążenia, dlatego liczymy na terminowe dostosowanie się firm do nowych wymogów – informuje ekspert z UOKiK. - Ponadto przypominamy, że przedsiębiorcy powinni regularnie aktualizować regulaminy, aby były zgodne z obowiązującym prawem. Dostosowanie dokumentacji do zmian przepisów nie tylko chroni konsumentów, ale również zabezpiecza firmę przed sankcjami i utrzymuje jej wiarygodność – dodaje.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.