Co roku do ECK, działającego przy Urzędzie Ochrony Danych Osobowych wpływają liczne skargi na wakacyjne usługi, które nie zostały zrealizowane zgodnie z umową.

Większość zgłaszanych problemów w okresie od połowy czerwca do końca sierpnia tego roku dotyczyła:

  • sektora lotniczego – 762 zgłoszenia,
  • wynajmu noclegów – 96  zgłoszeń,
  • wypożyczalni aut – 19 zgłoszeń,
  • usług turystycznych (biur podróży) – 8 zgłoszeń.

Jak podkreśla Europejskie Centrum Konsumenckie Polska, często problemy nie kończą się na samym opóźnieniu bagażu, czy lotu. Okazuje się bowiem, że opóźniony bagaż  dotarł uszkodzony, przez odwołany lot utraciliśmy również zarezerwowany nocleg, a w wyniku problemów z hotelem - spędziliśmy na infolinii parę godzin.

Czytaj także: UOKiK wymusza rozliczanie się biur podróży z covidowych voucherów>>

 


Czas na reklamacje ograniczony

Dla osób, które znalazły się w takiej sytuacji, ECK przygotowało przykładowe wzory reklamacji: https://konsument.gov.pl/wzory-reklamacji/

Ile czasu na wysłanie reklamacji? 

  • Opóźniony/odwołany lot: Przepisy nie wskazują terminu. Roszczenia przedawniają się po roku (zgodnie z polskim prawem). W innym kraju ten termin może się różnić.  
  • Uszkodzony bagaż: 7 dni.
  • Opóźniony lub zgubiony bagaż – 21 dni od otrzymania bagażu – najlepiej jednak bezzwłocznie.
  • Jeżeli opóźniony bagaż dotrze do nas uszkodzony, na zgłoszenie tego mamy 7 dni od odbioru bagażu!
  • Opóźniony/ odwołany przejazd pociągiem – rok od zdarzenia. Jeżeli przewoźnik nie odpowie w ciągu 30 dni - reklamację uznaje się za rozpatrzoną na korzyść pasażera.
  • Opóźniony/odwołany przejazd autokarem – 3 miesiące.
  • Opóźniony/odwołany rejs statkiem – 2 miesiące.
  • Reklamacja usługi wynajmu auta – brak terminu, najlepiej bezzwłocznie.
  • Reklamacja usługi turystycznej – przepisy nie wskazują terminu. Natomiast o niezgodności imprezy z umową należy poinformować organizatora niezwłocznie (w trakcie realizacji usługi). Zgodnie z polskim prawem roszczenia przedawniają się po 3 latach.
  • Reklamacja noclegu: przepisy nie wskazują terminu. W celach dowodowych najlepiej poinformować hotel o niezgodności oferty z usługą od razu (w trakcji pobytu).