Decyzja 2025/868 w sprawie stanowiska, które ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej na dwunastej sesji Konferencji Stron Konwencji sztokholmskiej w sprawie trwałych zanieczyszczeń organicznych w odniesieniu do wniosków o przedłużenie szczególnych wyłączeń oraz wniosków o zmianę załącznika A do tej konwencji

DECYZJA RADY (UE) 2025/868
z dnia 23 kwietnia 2025 r.
w sprawie stanowiska, które ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej na dwunastej sesji Konferencji Stron Konwencji sztokholmskiej w sprawie trwałych zanieczyszczeń organicznych w odniesieniu do wniosków o przedłużenie szczególnych wyłączeń oraz wniosków o zmianę załącznika A do tej konwencji

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 192 ust. 1, w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Konwencja sztokholmska w sprawie trwałych zanieczyszczeń organicznych 1  (zwana dalej "konwencją") weszła w życie w dniu 17 maja 2004 r. i została zawarta przez Unię decyzją Rady 2006/507/WE 2 .

(2) Zgodnie z art. 8 konwencji Konferencja Stron konwencji (zwana dalej "Konferencją Stron") jest uprawniona do umieszczania substancji chemicznych w wykazach w załącznikach A, B lub C do konwencji oraz do określania środków kontrolnych odnoszących się do tych substancji chemicznych.

(3) Na dwunastej sesji Konferencja Stron ma przyjąć decyzje o umieszczeniu kolejnych substancji chemicznych w wykazie w załączniku A do konwencji.

(4) W celu ochrony zdrowia ludzi i środowiska przed dalszymi uwolnieniami chlorowanych parafin o długości łańcucha węglowego pomiędzy C14 a C17 i o stopniu chlorowania równym lub przekraczającym 45 % masy, chlorpiryfosu i długołańcuchowych perfluorowanych kwasów karboksylowych, ich soli i związków pochodnych, konieczne jest ograniczenie lub wyeliminowanie produkcji i stosowania tych substancji chemicznych na poziomie światowym oraz poparcie ich umieszczenia w wykazach zawartych w odpowiednich załącznikach do konwencji.

(5) Ponieważ Komitet ds. Przeglądu Trwałych Zanieczyszczeń Organicznych (POPRC) stwierdził potrzebę wprowadzenia pewnych szczególnych wyłączeń w odniesieniu do wszystkich trzech substancji chemicznych, aby zapewnić czas na wycofanie ich stosowania, w tym poprzez wskazanie środków alternatywnych, należy przyznać pewne ograniczone czasowo wyłączenia, z których część odpowiada na potrzeby Unii.

(6) Zakres szczególnych wyłączeń zalecanych przez POPRC w odniesieniu do chlorowanych parafin o długości łańcucha węglowego pomiędzy C14 a C17 i o stopniu chlorowania równym lub przekraczającym 45 % masy nie obejmuje wszystkich zastosowań odpowiadających na potrzeby Unii przed zakończeniem przejścia na rozwiązania alternatywne, w związku z czym Unia powinna wystąpić o dodanie szczególnych wyłączeń w odniesieniu do niektórych zastosowań w sektorze obronnym i lotniczym, takich jak powłoki, smary, amunicja i opakowania do niej, oraz - w razie potrzeby - o przedłużenie terminów, aby umożliwić wskazanie środków alternatywnych i zastąpienie nimi substancji chemicznych w tych ściśle regulowanych sektorach.

(7) Aby zapewnić rozsądny czas na wskazanie rozwiązań alternatywnych i wykorzystanie niektórych części zamiennych w sektorze lotnictwa, konieczne może być zezwolenie na dalsze stosowanie UV-328 w cywilnych i wojskowych statkach powietrznych, w tym w odpowiednich częściach zamiennych. Unia powinna zatem poprzeć wniosek Federalnej Demokratycznej Republiki Etiopii o dodanie odpowiedniego szczególnego wyłączenia z pozycji dotyczącej UV-328 w załączniku A do konwencji, które powinno być jak najkrótsze, aby zapewnić szybkie wycofanie UV-328 z zastosowania.

(8) Republika Korei poinformowała Strony 3 , że po wprowadzeniu zakazu produkcji, przywozu i wprowadzania do obrotu kwasu perfluorooktanowego (PFOA), jego soli i związków pochodnych, kwasu perfluorooktanosulfonowego (PFOS), jego soli i fluorku perfluorooktanosulfonylowego do stosowania w pianach gaśniczych w Korei nadal posiada zapasy tych pian oraz że zarządzanie tymi zapasami w sposób racjonalny ekologicznie może wymagać dłuższego okresu. W okresie tym można będzie wykorzystać te zapasy w zakładach petrochemicznych, na lotniskach i w innych miejscach, w których może zaistnieć potrzeba gaszenia dużego pożaru, a dostępne rozwiązania alternatywne nie są wystarczająco skuteczne. Aby dać Republice Korei więcej czasu na stopniowe wprowadzanie rozwiązań alternatywnych oraz biorąc pod uwagę, że wniosek Republiki Korei o przedłużenie daty wygaśnięcia tych szczególnych zwolnień, które będzie miało zastosowanie wyłącznie do Republiki Korei jako Strony wnioskującej, jest zgodny z procesem przeglądu przyjętym w decyzjach SC 4/3 i SC 7/1, Unia powinna poprzeć ten wniosek.

(9) Należy ustalić stanowisko, które ma zostać zajęte w imieniu Unii na dwunastym posiedzeniu Konferencji Stron, ponieważ podjęte tam decyzje będą wiążące dla Unii lub będą mogły wywrzeć decydujący wpływ na treść prawa Unii, a mianowicie na rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1021 4 ,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Stanowisko, które ma zostać zajęte w imieniu Unii na dwunastym posiedzeniu Konferencji Stron Konwencji sztokholmskiej w sprawie trwałych zanieczyszczeń organicznych (zwanej dalej "Konferencją Stron"), zgodnie z odpowiednimi zaleceniami Komitetu ds. Przeglądu Trwałych Zanieczyszczeń Organicznych (POPRC), jest następujące:

a)
poparcie umieszczenia chlorowanych parafin o długości łańcucha węglowego pomiędzy C14 a C17 i o stopniu chlorowania równym lub przekraczającym 45 % masy w wykazie w załączniku A, wraz ze szczególnymi wyłączeniami zalecanymi przez POPRC 5 , oraz wystąpienie o dodatkowe szczególne wyłączenia w odniesieniu do niektórych zastosowań w sektorze obronnym i lotniczym, takich jak powłoki, smary, amunicja i opakowania do niej, a także o przedłużenie terminów wygaśnięcia niektórych wyłączeń w odniesieniu do zastosowań w sektorze obronnym i lotniczym do 2041 r., z możliwością przedłużenia tego terminu wygaśnięcia do końca okresu eksploatacji sprzętu i części zamiennych, jeżeli substancje te są wykorzystywane do takich zastosowań;
b)
poparcie umieszczenia chlorpiryfosu w wykazie w załączniku A, wraz ze szczególnymi wyłączeniami zalecanymi przez POPRC 6 ;
c)
poparcie umieszczenia długołańcuchowych perfluorowanych kwasów karboksylowych, ich soli i związków pochodnych w wykazie w załączniku A, wraz ze szczególnymi wyłączeniami zalecanymi przez POPRC 7 .
Artykuł  2

Stanowisko, które ma zostać zajęte w imieniu Unii na dwunastym posiedzeniu Konferencji Stron polega na poparciu przedłożonego przez Federalną Demokratyczną Republikę Etiopii wniosku dotyczącego zmiany załącznika A do konwencji poprzez dodanie szczególnego wyłączenia dotyczącego niektórych ograniczonych zastosowań UV-328 w cywilnych i wojskowych statkach powietrznych, w tym w odpowiednich częściach zamiennych, pod warunkiem że wyłączenie to ma zastosowanie przez możliwie najkrótszy okres i nie dłużej niż pięć lat.

Artykuł  3

Stanowisko, które ma zostać zajęte w imieniu Unii na dwunastej sesji Konferencji Stron polega na poparciu wniosku Republiki Korei o przedłużenie terminu wygaśnięcia szczególnych wyłączeń, które będą miały zastosowanie wyłącznie do Republiki Korei jako Strony wnioskującej, dotyczących stosowania kwasu perfluorooktanowego (PFOA), jego soli i związków pochodnych oraz kwasu perfluorooktanosulfonowego (PFOS), jego soli i fluorku perfluorooktanosulfonylo- wego w pianie gaśniczej do zapobiegania powstawaniu par paliw płynnych i gaszenia pożarów paliw płynnych (pożarów klasy B) w zainstalowanych systemach, zarówno przenośnych, jak i nieprzenośnych.

Artykuł  4

W zależności od przebiegu dwunastego posiedzenia Konferencji Stron przedstawiciele Unii, w porozumieniu z państwami członkowskimi, mogą uzgodnić drobne zmiany stanowiska, o którym mowa w art. 1, 2 i 3, podczas posiedzeń koordynacyjnych na miejscu, bez konieczności wydawania kolejnej decyzji przez Radę.

Artykuł  5

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 23 kwietnia 2025 r.
1 Dz.U. L 209 z 31.7.2006, s. 3, ELI: http://data.europa.eu/eli/convention/2006/507/oj.
2 Decyzja Rady 2006/507/WE z dnia 14 października 2004 r. dotycząca zawarcia, w imieniu Wspólnoty Europejskiej, Konwencji sztokholmskiej w sprawie trwałych zanieczyszczeń organicznych (Dz.U. L 209 z 31.7.2006, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/ 2006/507/oj).
3 SC/COMM/01.2025/2.
4Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1021 z dnia 20 czerwca 2019 r. dotyczące trwałych zanieczyszczeń organicznych (Dz.U. L 169 z 25.6.2019, s. 45; ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2019/1021/oj).
5 POPRC-20/2.
6 POPRC-20/1.
7 POPRC-20/3.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2025.868

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2025/868 w sprawie stanowiska, które ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej na dwunastej sesji Konferencji Stron Konwencji sztokholmskiej w sprawie trwałych zanieczyszczeń organicznych w odniesieniu do wniosków o przedłużenie szczególnych wyłączeń oraz wniosków o zmianę załącznika A do tej konwencji
Data aktu: 23/04/2025
Data ogłoszenia: 12/05/2025