Decyzja wykonawcza 2025/852 upoważniająca Republikę Słowacką do wprowadzenia szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 26 ust. 1 lit. a), art. 168 i 168a dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej

DECYZJA WYKONAWCZA RADY (UE) 2025/852
z dnia 14 kwietnia 2025 r.
upoważniająca Republikę Słowacką do wprowadzenia szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 26 ust. 1 lit. a), art. 168 i 168a dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej 1 , w szczególności jej art. 395 ust. 1 akapit pierwszy,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Art. 168 i 168a dyrektywy 2006/112/WE regulują prawo podatnika do odliczenia podatku od wartości dodanej (VAT) naliczonego w związku z dostawą towarów lub świadczeniem usług wykorzystywanych przez podatnika do celów jego opodatkowanych transakcji. Art. 26 ust. 1 lit. a) przedmiotowej dyrektywy zawiera wymóg rozliczania się z VAT w przypadku użycia składników majątku przedsiębiorstwa do celów prywatnych podatnika lub jego pracowników lub, bardziej ogólnie, do celów innych niż działalność jego przedsiębiorstwa.

(2) W piśmie, które wpłynęło do Komisji w dniu 5 listopada 2024 r., Słowacja wystąpiła z wnioskiem do Komisji o upoważnienie, zgodnie z art. 395 ust. 2 akapit pierwszy dyrektywy 2006/112/WE, do wprowadzenia szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 26 ust. 1 lit. a), art. 168 i 168a przedmiotowej dyrektywy, polegającego na ograniczeniu do 50 % prawa do odliczenia VAT od wydatków dotyczących niektórych pojazdów, które nie są wykorzystywane wyłącznie do celów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, oraz do nietraktowania jako odpłatnego świadczenia usług przypadków wykorzystywania do celów niezwiązanych z prowadzeniem działalności gospodarczej takich pojazdów wchodzących w skład aktywów przedsiębiorstwa podatnika, w przypadku gdy pojazd taki stanowi przedmiot takiego ograniczenia (zwanego dalej "środkiem szczególnym").

(3) Wnioskowany środek szczególny obejmuje pojazdy, które nie są wykorzystywane wyłącznie do celów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, a mianowicie pojazdy silnikowe należące do kategorii M1 zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 2  oraz motocykle należące do kategorii L1e i L3e zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 168/2013 3 . Do objętych transakcji należą zakup, wewnątrzwspólnotowe nabycie i przywóz takich pojazdów, jak również ich leasing. Ograniczenie prawa do odliczenia VAT obejmuje wydatki na części zamienne, akcesoria, usługi i zaopatrywanie w paliwo przeznaczone do takich pojazdów.

(4) Niektóre pojazdy powinny zostać wyłączone z zakresu stosowania środka szczególnego, ponieważ - ze względu na rodzaj działalności gospodarczej, do jakiej są wykorzystywane - ich wykorzystywanie do celów niezwiązanych z prowadzeniem działalności gospodarczej uznaje się za nieistotne. W związku z tym środek szczególny nie powinien mieć zastosowania do samochodów silnikowych lub motocykli zakupionych w celu odsprzedaży, wynajmu lub leasingu lub wykorzystywanych do odpłatnego przewozu pasażerów, w tym usług taksówkowych, świadczenia usług nauki jazdy, testowania lub wykorzystywanych jako pojazdy zastępcze w trakcie naprawy.

(5) Zgodnie z art. 395 ust. 2 akapit drugi dyrektywy 2006/112/WE pismem z dnia 29 listopada 2024 r. Komisja przekazała wniosek, z którym wystąpiła Słowacja, pozostałym państwom członkowskim. Pismem z dnia 2 grudnia 2024 r. Komisja powiadomiła Słowację, że posiada wszystkie informacje niezbędne do rozpatrzenia wniosku.

(6) Słowacja przedstawiła w swoim wniosku uzasadnienie ustalenia wskaźnika procentowego ograniczenia prawa do odliczenia VAT na 50 %. Słowacja wykorzystała w tym celu dane uzyskane w wyniku działań kontrolnych i audytów oraz badania sondażowego przeprowadzonego wśród podmiotów prowadzących działalność gospodarczą. Według Słowacji w wyniku analizy tych danych przyjęto wskaźnik 50 % jako trafnie oddający proporcję wykorzystania pojazdów, których dotyczy środek szczególny, do celów prywatnych i do celów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej.

(7) Słowacja twierdzi, że środek szczególny będzie miał pozytywne skutki dla obciążenia administracyjnego podatników i organów podatkowych poprzez uproszczenie poboru VAT i zapobieganie uchylaniu się od opodatkowania na skutek niewłaściwego prowadzenia dokumentacji. Z tych powodów Komisja uważa, że należy upoważnić Słowację do stosowania środka szczególnego do dnia 30 czerwca 2028 r.

(8) Stosowanie środka szczególnego powinno być ograniczone do czasu potrzebnego do oceny jego skuteczności i adekwatności stosowanego wskaźnika procentowego ograniczenia.

(9) Środek szczególny jest proporcjonalny do zamierzonych celów, a mianowicie do uproszczenia procedury poboru VAT i zapobiegania niektórym postaciom uchylania się od opodatkowania lub unikania opodatkowania, ponieważ jest on ograniczony w czasie, a jego stosowanie ma ograniczony zakres. Ponadto środek szczególny nie stwarza ryzyka, że oszustwa przeniosą się do innych sektorów lub do innych państw członkowskich.

(10) W przypadku gdy Słowacja uzna za konieczne przedłużenie obowiązywania środka szczególnego na okres po dniu 30 czerwca 2028 r., powinna do dnia 30 września 2027 r. przedłożyć Komisji wniosek o takie przedłużenie. Do wniosku powinno zostać dołączone sprawozdanie dotyczące stosowania środka szczególnego, w tym przegląd stosowanego wskaźnika procentowego ograniczenia.

(11) Według informacji przedstawionych przez Słowację środek szczególny wpłynie jedynie w nieznacznym stopniu na ogólną kwotę wpływów z podatków pobieranych przez Słowację na etapie ostatecznej konsumpcji i nie będzie miał negatywnego wpływu na zasoby własne Unii pochodzące z VAT,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1. 
Na zasadzie odstępstwa od art. 168 i 168a dyrektywy 2006/112/WE upoważnia się Republikę Słowacką do ograniczenia do 50 % prawa do odliczenia podatku od wartości dodanej (VAT) naliczanego w związku z wydatkami dotyczącymi następujących kategorii pojazdów, które nie są wykorzystywane wyłącznie do celów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej:
a)
pojazdy silnikowe należące do kategorii M1 zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. a) ppkt (i) rozporządzenia (UE) 2018/858;
b)
motocykle należące do kategorii L1e zgodnie z art. 4 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 168/2013;
c)
motocykle należące do kategorii L3e zgodnie z art. 4 ust. 2 lit. c) rozporządzenia (UE) nr 168/2013.
2. 
Ust. 1 nie ma zastosowania do pojazdów wykorzystywanych lub nabywanych w celu:
a)
odsprzedaży, wynajmu lub leasingu;
b)
odpłatnego przewozu pasażerów, w tym usług taksówkowych;
c)
świadczenia usług nauki jazdy;
d)
testowania;
e)
wykorzystywania jako pojazdy zastępcze w trakcie naprawy.
Artykuł  2

Na zasadzie odstępstwa od art. 26 ust. 1 lit. a) dyrektywy 2006/112/WE Republika Słowacka jest upoważniona do tego, aby nie traktować jako odpłatnego świadczenie usług przypadków wykorzystywania pojazdu, o którym mowa w art. 1 ust. 1, wchodzącego w skład aktywów przedsiębiorstwa podatnika, w przypadku gdy pojazd ten został objęty ograniczeniem stanowiącym przedmiot upoważnienia na podstawie art. 1 niniejszej decyzji.

Artykuł  3

Wydatki, o których mowa w art. 1, obejmują wszystkie następujące elementy:

a)
zakup, leasing, wewnątrzwspólnotowe nabycie i przywóz pojazdów, o których mowa w art. 1 ust. 1;
b)
wydatki na dostawy towarów lub usługi świadczone w związku z pojazdami, o których mowa w art. 1 ust. 1, i ich użytkowaniem, w tym na zakup paliwa.
Artykuł  4
1. 
Niniejsza decyzja staje się skuteczna z dniem jej notyfikacji.
2. 
Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 1 lipca 2025 r. do dnia 30 czerwca 2028 r.
3. 
Wniosek o przedłużenie upoważnienia udzielonego w niniejszej decyzji musi zostać przedłożony Komisji do dnia

30 września 2027 r. wraz ze sprawozdaniem dotyczącym przeglądu wskaźnika procentowego określonego w art. 1.

Artykuł  5

Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Słowackiej.

Sporządzono w Luksemburgu dnia 14 kwietnia 2025 r.
1 Dz.U. L 347 z 11.12.2006, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2006/112/oj.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, zmieniające rozporządzenie (WE) nr 715/2007 i (WE) nr 595/2009 oraz uchylające dyrektywę 2007/46/WE (Dz. U. L 151 z 14.6.2018, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/858/oj).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 168/2013 z dnia 15 stycznia 2013 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów dwu- lub trzykołowych oraz czterokołowców (Dz.U. L 60 z 2.3.2013, s. 52, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/ 2013/168/oj).

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2025.852

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2025/852 upoważniająca Republikę Słowacką do wprowadzenia szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 26 ust. 1 lit. a), art. 168 i 168a dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej
Data aktu: 14/04/2025
Data ogłoszenia: 05/05/2025