oraz
UNIA EUROPEJSKA,
zwane dalej "Stronami",
DĄŻĄC do zapobiegania terroryzmowi i przestępstwom powiązanym z terroryzmem oraz innego rodzaju poważnym przestępstwom transgranicznym, a także do ich wykrywania, prowadzenia postępowań przygotowawczych w ich sprawie i ich ścigania, w celu ochrony swoich społeczeństw demokratycznych oraz wspólnych wartości i propagowania bezpieczeństwa i praworządności;
UZNAJĄC znaczenie, jakie ma zapobieganie terroryzmowi i związanym z nim przestępstwom oraz innego rodzaju poważnym przestępstwom transgranicznym, a także ich wykrywania, prowadzenia postępowań przygotowawczych w ich sprawie i ich ścigania, przy równoczesnym poszanowaniu praw człowieka i podstawowych wolności, w szczególności prawa do prywatności i ochrony danych;
DĄŻĄC do zacieśniania i wspierania współpracy między Stronami w duchu partnerstwa między Kanadą a Unią Europejską;
UZNAJĄC, że wymiana informacji jest zasadniczym elementem walki z terroryzmem i związanymi z nim przestępstwami oraz innego rodzaju poważnymi przestępstwami transgranicznymi, i że w tym kontekście wykorzystywanie danych dotyczących przelotu pasażera (PNR) jest instrumentem mającym decydujące znaczenie dla osiągnięcia tych celów;
UZNAJĄC, że w celu ochrony bezpieczeństwa publicznego i w celach związanych ze ściganiem przestępstw należy ustanowić reguły dotyczące przekazywania Kanadzie danych PNR przez przewoźników lotniczych;
UZNAJĄC, że Strony kierują się wspólnymi wartościami w odniesieniu do ochrony danych i prywatności, odzwierciedlonymi odpowiednio w ich prawie;
MAJĄC NA UWADZE zobowiązania Unii Europejskiej wynikające z art. 6 Traktatu o Unii Europejskiej dotyczące poszanowania praw podstawowych, prawo do prywatności w odniesieniu do przetwarzania danych osobowych zgodnie z art. 16 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, zasady proporcjonalności i konieczności odnoszące się do prawa do poszanowania życia prywatnego i rodzinnego, poszanowanie prawa do prywatności oraz ochronę danych osobowych na mocy art. 7 i 8 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej, art. 8 europejskiej Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności oraz konwencji nr 108 Rady Europy o ochronie osób w związku z automatycznym przetwarzaniem danych osobowych wraz z dodatkowym protokołem nr 181;
UWZGLĘDNIAJĄC właściwe przepisy kanadyjskiej Karty Praw i Swobód oraz kanadyjskie ustawodawstwo dotyczące prywatności;
UWZGLĘDNIAJĄC opinię 1/15 Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 26 lipca 2017 r. dotyczącą Umowy między Kanadą a Unią Europejską o przekazywaniu i przetwarzaniu danych dotyczących przelotu pasażera, sporządzonej w Brukseli dnia 25 czerwca 2014 r.;
PRZYJMUJĄC DO WIADOMOŚCI, że Unia Europejska zobowiązała się dopilnować, aby przewoźnikom lotniczym nie utrudniano przestrzegania kanadyjskich przepisów dotyczących przekazywania Kanadzie danych PNR z Unii Europejskiej na podstawie niniejszej Umowy;
UZNAJĄC, że celem niniejszej Umowy nie jest stosowanie jej do danych pasażera przekazywanych przed podróżą, które są zbierane i przekazywane Kanadzie przez przewoźników lotniczych do celów kontroli granicznych;
UZNAJĄC również, że niniejsza Umowa nie uniemożliwia Kanadzie dalszego przetwarzania informacji od przewoźników lotniczych w wyjątkowych okolicznościach, gdy zachodzi konieczność ograniczenia do minimum wszelkich poważnych i nagłych zagrożeń dla transportu lotniczego lub bezpieczeństwa narodowego, przy uwzględnieniu ścisłych ograniczeń określonych w kanadyjskich przepisach i w każdym przypadku bez przekraczania ograniczeń przewidzianych w niniejszej Umowie;
PRZYJMUJĄC DO WIADOMOŚCI zainteresowanie Stron, a także państw członkowskich Unii Europejskiej wymianą informacji dotyczących metod przekazywania danych PNR i ujawniania tych danych poza Kanadą, jak wskazano we właściwych artykułach niniejszej Umowy, oraz przyjmując do wiadomości także interes Unii Europejskiej w rozwiązaniu tych kwestii w kontekście mechanizmu konsultacji i przeglądu określonego w niniejszej Umowie;
PRZYJMUJĄC DO WIADOMOŚCI zobowiązanie Kanady, zgodnie z którym kanadyjski właściwy organ przetwarza dane PNR wyłącznie w celu zapobiegania przestępstwom terrorystycznym i poważnym przestępstwom transgranicznym, a także ich wykrywania, prowadzenia postępowań przygotowawczych w ich sprawie i ich ścigania, ściśle przestrzegając środków ochrony prywatności i ochrony danych osobowych określonych w niniejszej Umowie;
PODKREŚLAJĄC znaczenie wymiany danych PNR oraz istotnych i właściwych informacji analitycznych zawierających dane PNR, uzyskanych przez Kanadę na podstawie niniejszej Umowy, z właściwymi organami policyjnymi i sądowymi państw członkowskich Unii Europejskiej oraz z Europolem i Eurojustem jako środka promowania międzynarodowej współpracy policyjnej i sądowej;
STWIERDZAJĄC, że niniejsza Umowa odzwierciedla szczególne aspekty ram prawnych i instytucjonalnych Stron, jak również ich współpracy operacyjnej w zakresie danych PNR, i nie stanowi precedensu dla innych uzgodnień;
UWZGLĘDNIAJĄC rezolucje Rady Bezpieczeństwa Organizacji Narodów Zjednoczonych nr 2396 (2017) i 2482 (2019) oraz normy i zalecane metody postępowania Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego w zakresie zbierania, wykorzystywania, przetwarzania i ochrony danych PNR (zwane dalej "normami i zalecanymi metodami postępowania ICAO") przyjęte jako poprawka 28 do załącznika 9 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym (konwencja chicagowska),
UZGADNIAJĄ, CO NASTĘPUJE:
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.841 |
| Rodzaj: | Umowa międzynarodowa |
| Tytuł: | Kanada-Unia Europejska. Umowa o przekazywaniu i przetwarzaniu danych dotyczących przelotu pasażera. Mirabella Eclano.2024.10.04. |
| Data aktu: | 06/05/2025 |
| Data ogłoszenia: | 06/05/2025 |
| Data wejścia w życie: | 01/01/1970 |