oraz
UNIA EUROPEJSKA,
zwane dalej "Stronami",
DĄŻĄC do zapobiegania terroryzmowi i przestępstwom powiązanym z terroryzmem oraz innego rodzaju poważnym przestępstwom transgranicznym, a także do ich wykrywania, prowadzenia postępowań przygotowawczych w ich sprawie i ich ścigania, w celu ochrony swoich społeczeństw demokratycznych oraz wspólnych wartości i propagowania bezpieczeństwa i praworządności;
UZNAJĄC znaczenie, jakie ma zapobieganie terroryzmowi i związanym z nim przestępstwom oraz innego rodzaju poważnym przestępstwom transgranicznym, a także ich wykrywania, prowadzenia postępowań przygotowawczych w ich sprawie i ich ścigania, przy równoczesnym poszanowaniu praw człowieka i podstawowych wolności, w szczególności prawa do prywatności i ochrony danych;
DĄŻĄC do zacieśniania i wspierania współpracy między Stronami w duchu partnerstwa między Kanadą a Unią Europejską;
UZNAJĄC, że wymiana informacji jest zasadniczym elementem walki z terroryzmem i związanymi z nim przestępstwami oraz innego rodzaju poważnymi przestępstwami transgranicznymi, i że w tym kontekście wykorzystywanie danych dotyczących przelotu pasażera (PNR) jest instrumentem mającym decydujące znaczenie dla osiągnięcia tych celów;
UZNAJĄC, że w celu ochrony bezpieczeństwa publicznego i w celach związanych ze ściganiem przestępstw należy ustanowić reguły dotyczące przekazywania Kanadzie danych PNR przez przewoźników lotniczych;
UZNAJĄC, że Strony kierują się wspólnymi wartościami w odniesieniu do ochrony danych i prywatności, odzwierciedlonymi odpowiednio w ich prawie;
MAJĄC NA UWADZE zobowiązania Unii Europejskiej wynikające z art. 6 Traktatu o Unii Europejskiej dotyczące poszanowania praw podstawowych, prawo do prywatności w odniesieniu do przetwarzania danych osobowych zgodnie z art. 16 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, zasady proporcjonalności i konieczności odnoszące się do prawa do poszanowania życia prywatnego i rodzinnego, poszanowanie prawa do prywatności oraz ochronę danych osobowych na mocy art. 7 i 8 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej, art. 8 europejskiej Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności oraz konwencji nr 108 Rady Europy o ochronie osób w związku z automatycznym przetwarzaniem danych osobowych wraz z dodatkowym protokołem nr 181;
UWZGLĘDNIAJĄC właściwe przepisy kanadyjskiej Karty Praw i Swobód oraz kanadyjskie ustawodawstwo dotyczące prywatności;
UWZGLĘDNIAJĄC opinię 1/15 Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 26 lipca 2017 r. dotyczącą Umowy między Kanadą a Unią Europejską o przekazywaniu i przetwarzaniu danych dotyczących przelotu pasażera, sporządzonej w Brukseli dnia 25 czerwca 2014 r.;
PRZYJMUJĄC DO WIADOMOŚCI, że Unia Europejska zobowiązała się dopilnować, aby przewoźnikom lotniczym nie utrudniano przestrzegania kanadyjskich przepisów dotyczących przekazywania Kanadzie danych PNR z Unii Europejskiej na podstawie niniejszej Umowy;
UZNAJĄC, że celem niniejszej Umowy nie jest stosowanie jej do danych pasażera przekazywanych przed podróżą, które są zbierane i przekazywane Kanadzie przez przewoźników lotniczych do celów kontroli granicznych;
UZNAJĄC również, że niniejsza Umowa nie uniemożliwia Kanadzie dalszego przetwarzania informacji od przewoźników lotniczych w wyjątkowych okolicznościach, gdy zachodzi konieczność ograniczenia do minimum wszelkich poważnych i nagłych zagrożeń dla transportu lotniczego lub bezpieczeństwa narodowego, przy uwzględnieniu ścisłych ograniczeń określonych w kanadyjskich przepisach i w każdym przypadku bez przekraczania ograniczeń przewidzianych w niniejszej Umowie;
PRZYJMUJĄC DO WIADOMOŚCI zainteresowanie Stron, a także państw członkowskich Unii Europejskiej wymianą informacji dotyczących metod przekazywania danych PNR i ujawniania tych danych poza Kanadą, jak wskazano we właściwych artykułach niniejszej Umowy, oraz przyjmując do wiadomości także interes Unii Europejskiej w rozwiązaniu tych kwestii w kontekście mechanizmu konsultacji i przeglądu określonego w niniejszej Umowie;
PRZYJMUJĄC DO WIADOMOŚCI zobowiązanie Kanady, zgodnie z którym kanadyjski właściwy organ przetwarza dane PNR wyłącznie w celu zapobiegania przestępstwom terrorystycznym i poważnym przestępstwom transgranicznym, a także ich wykrywania, prowadzenia postępowań przygotowawczych w ich sprawie i ich ścigania, ściśle przestrzegając środków ochrony prywatności i ochrony danych osobowych określonych w niniejszej Umowie;
PODKREŚLAJĄC znaczenie wymiany danych PNR oraz istotnych i właściwych informacji analitycznych zawierających dane PNR, uzyskanych przez Kanadę na podstawie niniejszej Umowy, z właściwymi organami policyjnymi i sądowymi państw członkowskich Unii Europejskiej oraz z Europolem i Eurojustem jako środka promowania międzynarodowej współpracy policyjnej i sądowej;
STWIERDZAJĄC, że niniejsza Umowa odzwierciedla szczególne aspekty ram prawnych i instytucjonalnych Stron, jak również ich współpracy operacyjnej w zakresie danych PNR, i nie stanowi precedensu dla innych uzgodnień;
UWZGLĘDNIAJĄC rezolucje Rady Bezpieczeństwa Organizacji Narodów Zjednoczonych nr 2396 (2017) i 2482 (2019) oraz normy i zalecane metody postępowania Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego w zakresie zbierania, wykorzystywania, przetwarzania i ochrony danych PNR (zwane dalej "normami i zalecanymi metodami postępowania ICAO") przyjęte jako poprawka 28 do załącznika 9 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym (konwencja chicagowska),
UZGADNIAJĄ, CO NASTĘPUJE:
Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.841 |
| Rodzaj: | Umowa międzynarodowa |
| Tytuł: | Kanada-Unia Europejska. Umowa o przekazywaniu i przetwarzaniu danych dotyczących przelotu pasażera. Mirabella Eclano.2024.10.04. |
| Data aktu: | 06/05/2025 |
| Data ogłoszenia: | 06/05/2025 |
| Data wejścia w życie: | 01/01/1970 |