uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie warunków dopuszczenia instytucji kredytowych do działalności oraz nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi, zmieniającą dyrektywę 2002/87/WE i uchylającą dyrektywy 2006/48/WE oraz 2006/49/WE 1 , w szczególności jej art. 51 ust. 5 akapit drugi i art. 116 ust. 5 akapit trzeci,
(1) W dyrektywie 2013/36/UE ustanowiono przepisy dotyczące uprawnień i narzędzi nadzorczych w zakresie nadzoru ostrożnościowego sprawowanego przez właściwe organy nad instytucjami kredytowymi. Instrumentami koordynacji działań nadzorczych są kolegia organów nadzoru. Zgodnie z art. 116 dyrektywy 2013/36/UE organy sprawujące nadzór skonsolidowany ustanawiają kolegia organów nadzoru w celu ułatwienia wykonywania niektórych zadań nadzorczych oraz zapewnienia odpowiedniej koordynacji i współpracy z odpowiednimi organami nadzoru państw trzecich. Ponadto zgodnie z art. 51 ust. 3 dyrektywy 2013/36/UE właściwe organy sprawujące nadzór nad instytucją posiadającą istotne oddziały w innych państwach członkowskich są zobowiązane do ustanowienia kolegiów organów nadzoru i przewodniczenia im, jeżeli art. 116 tej dyrektywy nie ma zastosowania.
(2) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2016/99 2 ustanowiono zasady operacyjnego funkcjonowania kolegiów organów nadzoru, które mają zostać ustanowione zgodnie z art. 51 ust. 3 i art. 116 dyrektywy 2013/36/UE. Ponieważ zmieniono wymogi ostrożnościowe dotyczące kolegiów organów nadzoru określone w dyrektywie 2013/36/UE, szereg przepisów rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/99 należy zaktualizować. Ponadto aby ułatwić sprawną i terminową wymianę informacji między członkami i obserwatorami kolegiów organów nadzoru oraz z kolegiami ustanowionymi zgodnie z innymi przepisami sektorowymi, należy ustanowić jasne i przewidywalne procesy w jasno opisanych ramach operacyjnych zgodnie ze specjalnymi wzorami. Aby zaspokoić tę potrzebę usprawnienia wymiany informacji między kolegiami organów nadzoru, należy odpowiednio zaktualizować odpowiednie wzory. Biorąc pod uwagę liczbę zmian we wspomnianym rozporządzeniu wykonawczym, które byłyby niezbędne do odzwierciedlenia zmian w dyrektywie 2013/36/UE, a także ze względu na przejrzystość i pewność prawa, należy uchylić i zastąpić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2016/99.
(3) Przyporządkowanie podmiotów powiązanych w Unii i państwach trzecich stanowi istotny krok w kierunku identyfikacji członków i potencjalnych obserwatorów kolegiów organów nadzoru, o których mowa w art. 116 i 51 dyrektywy 2013/36/UE, oraz ich późniejszego ustanowienia. Aby ułatwić wykonanie przyporządkowania, proces ten powinien być prowadzony przez organ sprawujący nadzór skonsolidowany, współpracujący z potencjalnymi członkami kolegium organów nadzoru, którzy powinni mieć możliwość wypowiedzenia się i przyczynienia się do realizacji tego procesu. Aby zapewnić zebranie i odzwierciedlenie wszystkich istotnych informacji w przyporządkowaniu, przyporządkowanie należy przeprowadzić, korzystając ze wspólnego wzoru. Istotne jest, aby wspólny wzór przyporządkowania odzwierciedlał ustanawianie kolegiów organów nadzoru z uwzględnieniem specyfiki kolegiów i statusu obserwatora kolegiów ustanowionych zgodnie z innymi przepisami.
(4) Ze względu na potrzebę skutecznej współpracy między członkami kolegium organów nadzoru członkowie ci powinni mieć możliwość uczestnictwa w składzie kolegium w charakterze obserwatorów. W przypadku gdy organ sprawujący nadzór skonsolidowany zamierza zwrócić się do organu o uczestnictwo w charakterze obserwatora, członkowie powinni być informowani w drodze powiadomienia i powinni mieć wystarczająco dużo czasu na ocenę takich wniosków. W przypadku gdy taki status obserwatora nie jest wymagany prawem, członkowie powinni mieć możliwość wyrażenia sprzeciwu. W związku z tym należy zapewnić, aby w procesie tworzenia kolegium wnioski organu sprawującego nadzór skonsolidowany skierowane do przyszłych członków poprzedzały wnioski skierowane do przyszłych obserwatorów.
(5) Aby zapewnić sprawną komunikację między członkami i obserwatorami kolegium organów nadzoru, w szczególności w sytuacjach nadzwyczajnych, organ sprawujący nadzór skonsolidowany powinien sporządzić listę kontaktów zawierającą wszystkie niezbędne dane kontaktowe oraz dane kontaktowe aktywne poza godzinami urzędowania oraz powinien przekazać tę listę członkom i obserwatorom kolegium.
(6) Proces zawarcia lub zmiany pisemnych uzgodnień dotyczących koordynacji i współpracy powinien być prowadzony przez organ sprawujący nadzór skonsolidowany, który powinien zapewnić członkom kolegium organów nadzoru możliwość wypowiedzenia się i wniesienia wkładu w proponowane uzgodnienia, w tym warunki udziału obserwatorów. W celu zapewnienia, aby uzgodnienia dokonane przez kolegia organów nadzoru były spójne pod względem struktury i uwzględnionych przepisów, a jednocześnie były odpowiednio elastyczne, jeśli chodzi o włączanie uzgodnień i porozumień dostosowanych do danego kolegium, uzgodnienia należy opracowywać zgodnie ze wspólnym wzorem. Aby zawsze zapewnić odpowiednią wymianę informacji w przypadku wystąpienia zdarzenia mającego istotny niekorzystny wpływ na profil ryzyka grupy lub jej podmiotów, wzór powinien również zawierać opis informacji, które mają być wymieniane w przypadku wystąpienia takiego zdarzenia.
(7) Ze względu na pandemię COVID-19 posiedzenia kolegiów organów nadzoru trzeba było często przenosić na kanały wirtualne, a wirtualne spotkania stały się ważnym elementem funkcjonowania kolegiów. Aby odzwierciedlić tę zmianę praktyki oraz zagwarantować ciągłość funkcji kolegiów w przypadku podobnych zdarzeń w przyszłości, organ sprawujący nadzór skonsolidowany powinien mieć swobodę decydowania o formie posiedzeń kolegium. Chociaż kolegium organów nadzoru musi zawsze mieć możliwość odbywania posiedzeń wirtualnie, przy określaniu formatu posiedzenia organ sprawujący nadzór skonsolidowany powinien wziąć pod uwagę cele posiedzenia, w szczególności podejmowanie wspólnych decyzji w sprawie wymogów ostrożnościowych dostosowanych do konkretnych instytucji zgodnie z art. 113 dyrektywy 2013/36/UE oraz w sprawie oceny grupowego planu naprawy zgodnie z art. 8 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE 3 .
(8) W celu zapewnienia, aby kolegium organów nadzoru w sposób skuteczny stanowiło platformę wymiany informacji, współpracy i koordynacji w celu ochrony interesów deponentów i inwestorów w ich państwach członkowskich oraz w celu ochrony stabilności finansowej w Unii, należy wzmocnić wymianę informacji z członkami i obserwatorami, w szczególności z grupowym organem ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji lub organem ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji państwa członkowskiego pochodzenia. W związku z tym organ sprawujący nadzór skonsolidowany powinien przekazać określony element informacji obserwatorom kolegium organów nadzoru, w przypadku gdy organ sprawujący nadzór skonsolidowany uzna to za istotne dla wykonywania ich zadań, w tym w przypadku gdy podmiot powiązany narusza rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 4 lub dyrektywę 2013/36/UE lub ze względu na szybko pogarszającą się sytuację finansową prawdopodobnie w najbliższej przyszłości naruszy te przepisy, w sytuacjach nadzwyczajnych oraz w przypadku wystąpienia zdarzenia mającego istotny niekorzystny wpływ na profil ryzyka grupy lub jej podmiotów. Aby ułatwić identyfikację wczesnych sygnałów ostrzegawczych oraz potencjalnych zagrożeń i słabości w celu wniesienia wkładu w sprawozdanie z oceny ryzyka grupy i sprawozdanie z oceny ryzyka płynności grupy, organ sprawujący nadzór skonsolidowany i inni członkowie kolegium organów nadzoru powinni uzgodnić wcześniej wskaźniki, które będą wymieniane co najmniej raz w roku. Wskaźniki te należy obliczyć na podstawie danych nadzorczych, które właściwe organy zgromadziły zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2024/3117 5 . Aby zapewnić regularną wymianę informacji na temat wskaźników, wzór pisemnych uzgodnień dotyczących koordynacji i współpracy powinien zawierać załącznik z wykazem uzgodnionych wskaźników.
(9) Proces ustanawiania i aktualizacji ram kolegium na wypadek sytuacji nadzwyczajnych powinien być prowadzony przez organ sprawujący nadzór skonsolidowany, który powinien zapewnić członkom kolegium organów nadzoru możliwość wypowiedzenia się i wniesienia wkładu w proponowane ramy. Aby zapewnić skuteczność i wydajność współpracy oraz zarządzania sytuacją nadzwyczajną, szczegółowe uzgodnienia operacyjne dla każdego kolegium organów nadzoru w odniesieniu do wymiany informacji, współpracy i koordynacji między organem sprawującym nadzór skonsolidowany a członkami kolegium organów nadzoru w sytuacji nadzwyczajnej należy opisać w pisemnych uzgodnieniach dotyczących koordynacji i współpracy. Aby w ramach skoordynowanej reakcji w zakresie nadzoru na sytuację nadzwyczajną uwzględnić wszystkie istotne informacje na potrzeby jak najlepszego zarządzania sytuacją, kluczowe znaczenie ma zaangażowanie grupowego organu ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. W związku z tym organ sprawujący nadzór skonsolidowany powinien udostępnić wkład otrzymany od kolegium ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji członkom kolegium organów nadzoru i wkład ten powinien być brany pod uwagę przy opracowywaniu skoordynowanej reakcji w zakresie nadzoru.
(10) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt wykonawczych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego (EUNB).
(11) EUNB przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu wykonawczych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o wydanie opinii do Bankowej Grupy Interesariuszy powołanej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 6 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.790 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2025/790 ustanawiające wykonawcze standardy techniczne do celów stosowania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE w odniesieniu do zasad operacyjnego funkcjonowania kolegiów organów nadzoru |
| Data aktu: | 23/04/2025 |
| Data ogłoszenia: | 08/08/2025 |
| Data wejścia w życie: | 28/08/2025 |