uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 46 ust. 6,
uwzględniając decyzję Rady (WPZiB) 2017/2315 z dnia 11 grudnia 2017 r. w sprawie ustanowienia stałej współpracy strukturalnej (PESCO) oraz ustalenia listy uczestniczących w niej państw członkowskich 1 , w szczególności jej art. 9 ust. 2,
uwzględniając decyzję Rady (WPZiB) 2020/1639 z dnia 5 listopada 2020 r. w sprawie ogólnych warunków, na jakich państwa trzecie mogłyby wyjątkowo być zapraszane do udziału w poszczególnych projektach PESCO 2 , w szczególności jej art. 2 ust. 4,
uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa,
(1) W art. 9 ust. 2 decyzji (WPZiB) 2017/2315 przewidziano, że Rada ma zdecydować, zgodnie z art. 46 ust. 6 Traktatu o ustanowieniu Unii Europejskiej (TUE), czy państwo trzecie, które uczestniczące państwa członkowskie biorące udział w projekcie stałej współpracy strukturalnej (PESCO) chcą zaprosić do udziału w tym projekcie, spełnia wymogi, które mają zostać określone przez Radę.
(2) W dniu 6 marca 2018 r. Rada przyjęła decyzję (WPZiB) 2018/340 3 , którą ustanowiono listę projektów do zrealizowania w ramach PESCO. Art. 1 tej decyzji przewiduje opracowanie projektu pt. "Mobilność wojskowa", w którym uczestniczyć ma 25 członków, w tym Niderlandy działające w charakterze koordynatora projektu.
(3) W dniu 5 listopada 2020 r. Rada przyjęła decyzję (WPZiB) 2020/1639, którą ustanowiono ogólne warunki, na jakich państwa trzecie mogłyby wyjątkowo być zapraszane do udziału w poszczególnych projektach PESCO. Art. 2 ust. 4 tej decyzji przewiduje, że na podstawie notyfikacji od koordynatora lub koordynatorów projektu PESCO oraz po uzyskaniu opinii Komitetu Politycznego i Bezpieczeństwa (KPiB) Rada ma podjąć decyzję, zgodnie z art. 46 ust. 6 TUE oraz art. 9 ust. 2 decyzji (WPZiB) 2017/2315, w sprawie tego, czy udział państwa trzeciego w danym projekcie spełnia ogólne warunki określone w art. 3 decyzji (WPZiB) 2020/1639.
(4) W dniu 26 września 2024 r. Szwajcaria przesłała koordynatorowi projektu PESCO pt. "Mobilność wojskowa" wniosek o udział w tym projekcie PESCO, zgodnie z art. 2 ust. 1 decyzji (WPZiB) 2020/1639. Następnie, zgodnie z art. 2 ust. 2 decyzji (WPZiB) 2020/1639, członkowie projektu ocenili na podstawie informacji przekazanych przez Szwajcarię, czy kraj ten spełnia ogólne warunki.
(5) W dniu 25 października 2024 r. koordynator projektu PESCO pt. "Mobilność wojskowa" notyfikował Radzie i Wysokiemu Przedstawicielowi Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa, zgodnie z art. 2 ust. 3 decyzji (WPZiB) 2020/1639, że członkowie tego projektu PESCO uzgodnili jednomyślnie: że chcą zaprosić Szwajcarię do udziału w projekcie; zakres, formę udziału i odpowiednie fazy udziału Szwajcarii w projekcie; oraz że Szwajcaria spełnia ogólne warunki określone w art. 3 decyzji (WPZiB) 2020/1639.
(6) W dniu 12 listopada 2024 r. KPiB uzgodnił opinię w sprawie notyfikacji od koordynatora projektu PESCO pt. "Mobilność wojskowa" dotyczącej wniosku Szwajcarii o udział w tym projekcie (zwanej dalej "notyfikacją"). W szczególności KPiB zapoznał się z opisem projektu PESCO pt. "Mobilność wojskowa" przedstawionym w notyfikacji, obejmującym jego cele, strukturę organizacyjną i procedury podejmowania decyzji, a także główne obszary prac. Zauważył także, że w ramach tego projektu nie prowadzi się wymiany informacji niejawnych ani szczególnie chronionych UE oraz że nie jest on realizowany przy wsparciu Europejskiej Agencji Obrony (EDA) w rozumieniu art. 3 lit. g) decyzji Rady (WPZiB) 2020/1639. Ponadto odnotował, że projekt PESCO pt. "Mobilność wojskowa" nie obejmuje zamówień na uzbrojenie, badań i rozwoju zdolności ani stosowania i wywozu broni lub zdolności i technologii. Odnotował także, że projekt ten nie wykorzystuje podmiotów, inwestycji, finansowania ze strony państw członkowskich uczestniczących w PESCO ani nie wiąże się z wnioskami o unijne finansowanie działań realizowanych w ramach projektu.
(7) KPiB zaaprobował proponowany zakres, formę i zasięg udziału Szwajcarii w projekcie PESCO pt. "Mobilność wojskowa" zgodnie z tym, co opisano w notyfikacji. Uznał, że Szwajcaria wyraziła pełne poparcie dla zakresu tego projektu, jak określono w notyfikacji.
(8) W tej samej opinii KPiB potwierdził stanowisko jednomyślnie uzgodnione przez członków projektu, że Szwajcaria spełnia ogólne warunki określone w art. 3 decyzji (WPZiB) 2020/1639, a mianowicie:
- Szwajcaria spełnia warunki określone w art. 3 lit. a) decyzji (WPZiB) 2020/1639, który wymaga: podzielania wartości, na których opiera się Unia, określonych w art. 2 TUE, a także zasad, o których mowa w art. 21 ust. 1 TUE, oraz celów wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa (WPZiB) określonych w art. 21 ust. 2 lit. a), b), c) i h) TUE; nienarażania na szwank interesów w zakresie bezpieczeństwa i obrony Unii i jej państw członkowskich, co obejmuje przestrzeganie zasady stosunków dobrosąsiedzkich z państwami członkowskimi; oraz prowadzenia dialogu politycznego z Unią, który w przypadku udziału tego państwa w danym projekcie PESCO powinien obejmować również aspekty bezpieczeństwa i obrony;
- w odniesieniu do warunku określonego w art. 3 lit. b) decyzji (WPZiB) 2020/1639, by Szwajcaria zapewniała projektowi PESCO pt. "Mobilność wojskowa" znaczną wartość dodaną, w notyfikacji przedstawiono szczegółowy opis wkładu Szwajcarii, w tym w odniesieniu do zakresu, formy i zasięgu jej udziału w projekcie, potwierdzający spełnienie tego wymogu;
- w odniesieniu do warunku określonego w art. 3 lit. c) decyzji (WPZiB) 2020/1639, udział Szwajcarii w projekcie PESCO pt. "Mobilność wojskowa" przyczyni się do wzmocnienia wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony (WPBiO) oraz poziomu ambicji Unii, w tym w zakresie wsparcia misji i operacji w dziedzinie WPBiO, co również zostało szczegółowo opisane w notyfikacji;
- w odniesieniu do warunku określonego w art. 3 lit. d) decyzji (WPZiB) 2020/1639, projekt PESCO pt. "Mobilność wojskowa" nie obejmuje zamówień na uzbrojenie, badania i rozwój zdolności ani stosowania oraz wywozu broni, ani zdolności i technologii. Nie rozwija żadnych zdolności ani technologii. Tym samym udział Szwajcarii w projekcie nie będzie skutkować uzależnieniem od Szwajcarii ani ograniczeniami nałożonymi przez to państwo na dowolne państwo członkowskie Unii;
- warunek określony w art. 3 lit. e) decyzji (WPZiB) 2020/1639, dotyczący spójności udziału Szwajcarii z dalej idącymi zobowiązaniami podjętymi w ramach PESCO określonymi w załączniku do decyzji (WPZiB) 2017/2315, jest również spełniony, co zostało doprecyzowane w notyfikacji. W związku z tym, że projekt PESCO pt. "Mobilność wojskowa" nie jest projektem zorientowanym na zdolności, wymóg, by udział Szwajcarii przyczyniał się do realizacji priorytetów wynikających z planu rozwoju zdolności i skoordynowanego rocznego przeglądu w zakresie obronności (CARD) lub miał pozytywny wpływ na europejską bazę technologiczno- przemysłową sektora obronnego (EDTIB), nie ma zastosowania w tym kontekście;
- wymóg określony w art. 3 lit. f) decyzji (WPZiB) 2020/1639 jest spełniony, ponieważ umowa między Konfederacją Szwajcarską a Unią Europejską w sprawie procedur bezpieczeństwa przy wymianie informacji niejawnych 4 obowiązuje od dnia 1 czerwca 2008 r.;
- warunek określony w art. 3 lit. g) decyzji (WPZiB) 2020/1639 nie ma w tym przypadku zastosowania, ponieważ projekt PESCO pt. "Mobilność wojskowa" nie jest realizowany przy wsparciu EDA, a zatem nie jest wymagane zawarcie ustalenia administracyjnego z EDA;
- w odniesieniu do warunku określonego w art. 3 lit. h) decyzji (WPZiB) 2020/1639, Szwajcaria zobowiązała się dołożyć starań, by przyjąć ustalenie administracyjne dotyczące tego konkretnego projektu i wszelkie inne niezbędne dokumenty, zgodnie z decyzją (WPZiB) 2017/2315 i decyzją Rady (WPZiB) 2018/909 5 dotyczącą zarządzania projektami PESCO.
(9) Ostatecznie KPiB w swojej opinii zalecił, aby Rada podjęła pozytywną decyzję co do tego, czy udział Szwajcarii w projekcie PESCO pt. "Mobilność wojskowa" spełnia ogólne warunki określone w art. 3 decyzji (WPZiB) 2020/1639.
(10) Rada powinna zatem zdecydować, że udział Szwajcarii w projekcie PESCO pt. "Mobilność wojskowa" spełnia ogólne warunki określone w art. 3 decyzji (WPZiB) 2020/1639. Szwajcaria przystąpi do tego projektu w terminie określonym w ustaleniu administracyjnym, które zostanie zawarte przez Szwajcarię i członków projektu zgodnie z art. 2 ust. 7 decyzji (WPZiB) 2020/1639. Rada będzie prowadzić nadzór w myśl art. 5 ust. 2 decyzji (WPZiB) 2020/1639 i może podjąć dalsze decyzje zgodnie z jej art. 6 ust. 2 i 3,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.75 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2025/75 w sprawie udziału Szwajcarii w projekcie PESCO pt. "Mobilność wojskowa" |
| Data aktu: | 13/01/2025 |
| Data ogłoszenia: | 14/01/2025 |
| Data wejścia w życie: | 13/01/2025 |