uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE 1 , w szczególności jego art. 25,
(1) Komisja prowadzi czynności sprawdzające w celu egzekwowania przepisów określonych w rozporządzeniu (UE) 2022/2065 2 w odniesieniu do dostawców bardzo dużych platform internetowych i wyszukiwarek internetowych. W tym celu Komisja wykonuje uprawnienia w zakresie nadzoru, czynności sprawdzających, egzekwowania i monitorowania powierzone jej na mocy rozporządzenia (UE) 2022/2065.
(2) Zadania Komisji wynikające z rozporządzenia (UE) 2022/2065 wykonuje Dyrekcja Generalna ds. Sieci Komunikacyjnych, Treści i Technologii.
(3) W kontekście wykonywania swoich zadań w zakresie nadzoru, czynności sprawdzających, egzekwowania i monitorowania na podstawie rozporządzenia (UE) 2022/2065 Komisja przetwarza informacje. Informacje te mogą obejmować dane osobowe osób fizycznych takich jak poszczególni pracownicy przedsiębiorstwa (na przykład kierownik komórki ds. nadzoru zgodności z prawem lub pracownicy punktu kompleksowej obsługi), podejrzani, ofiary, sygnaliści, informatorzy i świadkowie, jak również innych osób fizycznych, których dane osobowe są zawarte w dokumentach zgromadzonych w związku z wykonywaniem przez Komisję zadań w zakresie nadzoru, czynności sprawdzających, egzekwowania i monitorowania na podstawie rozporządzenia (UE) 2022/2065.
(4) Przetwarzanie danych osobowych w rozumieniu art. 3 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2018/1725, dokonywane w trakcie działań w zakresie czynności sprawdzających i egzekwowania prowadzonych na podstawie rozporządzenia (UE) 2022/2065, może mieć miejsce już przed formalnym wszczęciem przez Komisję postępowania na podstawie art. 66 rozporządzenia (UE) 2022/2065, może być kontynuowane przez cały czas trwania takiego postępowania, jak również nawet po jego formalnym zamknięciu (na przykład do celów monitorowania zgodności z przepisami lub działań w zakresie nadzorowania, aby ocenić, czy konieczne jest wszczęcie nowego postępowania lub podjęcie kroków prawnych).
(5) Na potrzeby wykonywania zadań na podstawie rozporządzenia (UE) 2022/2065 Komisja przetwarza szereg kategorii danych osobowych, takich jak dane dotyczące tożsamości, dane kontaktowe, dane dotyczące udziału w sprawie, dane dotyczące sprawy oraz wszelkie inne informacje uznane za niezbędne. Kategorie przetwarzanych danych osobowych mogą również - choć jest to mało prawdopodobne - obejmować szczególne kategorie danych osobowych, o których mowa w art. 10 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1725, o ile zastosowanie ma którykolwiek z powodów wymienionych w art. 10 ust. 2 lub 3 tego rozporządzenia, jak również dane osobowe dotyczące wyroków skazujących i czynów zabronionych, o których mowa w art. 11 rozporządzenia (UE) 2018/1725. Przy wykonywaniu swoich zadań na podstawie rozporządzenia (UE) 2022/2065 Komisja jest zobowiązana do poszanowania praw osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych, zgodnie z art. 8 ust. 1 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej i art. 16 ust. 1 Traktatu o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej, a także praw przewidzianych w rozporządzeniu (UE) 2018/1725. Jednocześnie Komisja, w kontekście działań prowadzonych przez nią na podstawie rozporządzenia (UE) 2022/2065, jest zobowiązana do przestrzegania rygorystycznych zasad dotyczących poufności i tajemnicy zawodowej, o których mowa w art. 84 tego rozporządzenia.
(6) W określonych okolicznościach konieczne jest pogodzenie praw osób, których dane dotyczą, przewidzianych w rozporządzeniu (UE) 2018/1725, ze skutecznym wykonywaniem przez Komisję zadań w zakresie nadzoru, czynności sprawdzających, egzekwowania i monitorowania na podstawie rozporządzenia (UE) 2022/2065, przy jednoczesnym zapewnieniu pełnego poszanowania podstawowych praw i wolności innych osób, których dane dotyczą. W tym celu zgodnie z art. 25 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1725 Komisja może ograniczyć, na określonych warunkach, zastosowanie art. 14-22, 35 i 36 rozporządzenia (UE) 2018/1725, a także zastosowanie art. 4 tego rozporządzenia w zakresie, w jakim przepisy tego artykułu odpowiadają prawom i obowiązkom przewidzianym w art. 14-22 rozporządzenia (UE) 2018/1725.
(7) W określonych okolicznościach konieczne jest pogodzenie praw osób, których dane dotyczą, z potrzebą zabezpieczenia celów w zakresie nadzoru, czynności sprawdzających, egzekwowania i monitorowania prowadzonych na podstawie rozporządzenia (UE) 2022/2065, stanowiącą ważny cel leżący w ogólnym interesie publicznym Unii zgodnie z art. 25 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (UE) 2018/1725. Komisja może zastosować ograniczenia na przykład wtedy, gdy wykonywanie tych praw poważnie wpływałoby na jej zdolność do skutecznego prowadzenia czynności sprawdzających, a tym samym utrudniałoby osiągnięcie celu tych czynności. W takich przypadkach w trakcie czynności sprawdzających istnieje ryzyko zniszczenia dowodów lub ingerencji w działania kluczowych podmiotów (na przykład świadków).
(8) W określonych okolicznościach konieczne jest pogodzenie praw osób, których dane dotyczą, z podstawowymi prawami i wolnościami innych zainteresowanych osób, takich jak ofiary lub świadkowie. W takim przypadku Komisja może podjąć decyzję o ograniczeniu dostępu do tożsamości, oświadczeń i innych danych osobowych takich osób w celu ochrony ich praw i wolności zgodnie z art. 25 ust. 1 lit. h) rozporządzenia (UE) 2018/1725. Komisja może podjąć taką decyzję w szczególności w celu ochrony tych osób przed ewentualnymi działaniami odwetowymi.
(9) Należy zapewnić ochronę informacji poufnych dotyczących informatora, sygnalisty lub każdej innej osoby fizycznej, która przekazała Komisji informacje w kontekście wykonywania przez Komisję zadań w zakresie nadzoru, czynności sprawdzających, egzekwowania i monitorowania na podstawie rozporządzenia (UE) 2022/2065. Komisja powinna ograniczyć dostęp do tożsamości, oświadczeń i innych danych osobowych takich osób przekazujących informacje w celu ochrony praw i wolności wszystkich zainteresowanych zgodnie z art. 25 ust. 1 lit. h) rozporządzenia (UE) 2018/1725. Komisja może ujawnić tożsamość osoby przekazującej informacje jedynie za jej zgodą. Komisja powinna ujawnić jej tożsamość, jeżeli wymaga tego prawo lub organ sądowy. W przypadkach, gdy osoby, których dane dotyczą, składają wniosek o dostęp do swoich danych osobowych, powinny one uzyskać dostęp do takich danych osobowych, w tym danych przekazanych przez osobę przekazującą informacje. W celu zapewnienia anonimowości osób przekazujących informacje Komisja nie powinna przekazywać osobie, której dane dotyczą, imienia ani nazwiska osoby przekazującej informacje ani żadnych innych informacji, które umożliwiałyby jej bezpośrednią lub pośrednią identyfikację.
(10) Ponadto aby zapewnić skuteczne stosowanie rozporządzenia (UE) 2022/2065, w szczególności w odniesieniu do współpracy Komisji i państw członkowskich, Komisja może ograniczyć stosowanie praw osób, których dane dotyczą, a tym samym zabezpieczyć ważny cel leżący w ogólnym interesie publicznym Unii lub państwa członkowskiego, o czym mowa w art. 25 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (UE) 2018/1725. Komisja może tak postąpić w sytuacji, gdy osiągnięcie celu takiego ograniczenia zastosowanego przez organ państwa członkowskiego byłoby zagrożone, jeżeli Komisja nie zastosowałaby równoważnego ograniczenia w odniesieniu do tych samych danych osobowych. Ponadto aby zapewnić skuteczne stosowanie rozporządzenia (UE) 2022/2065, Komisja może zastosować ograniczenia w celu zabezpieczenia zapobiegania przestępstwom, prowadzenia postępowań przygotowawczych w ich sprawie, ich wykrywania lub ścigania lub wykonywania kar, w tym ochrony przed zagrożeniami dla bezpieczeństwa publicznego i zapobiegania takim zagrożeniom, zgodnie z art. 25 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE) 2018/1725. Stosując ograniczenia na podstawie art. 25 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (UE) 2018/1725, Komisja powinna konsultować się z danym państwem członkowskim, które zabezpiecza ważny cel leżący w ogólnym interesie publicznym, w sprawie stosownych potencjalnych powodów zastosowania ograniczeń oraz konieczności i proporcjonalności tych ograniczeń, chyba że konsultacje takie stanowiłyby zagrożenie dla działań Komisji. Zgodnie z art. 25 ust. 1 lit. g) rozporządzenia (UE) 2018/1725 Komisja może podjąć decyzję o ograniczeniu stosowania praw osób, których dane dotyczą, w celu zabezpieczenia funkcji kontrolnych, inspekcyjnych lub regulacyjnych związanych, nawet sporadycznie, ze sprawowaniem władzy publicznej w przypadkach wspomnianych powyżej oraz w przypadkach, o których mowa w art. 25 ust. 1 lit. b) i c) rozporządzenia (UE) 2018/1725.
(11) Komisja powinna stosować ograniczenia tylko wtedy, gdy są one zgodne z podstawowymi prawami i wolnościami określonymi w Karcie, są absolutnie niezbędne oraz stanowią proporcjonalny środek w społeczeństwie demokratycznym. Komisja powinna przedstawić uzasadnienie tych ograniczeń.
(12) Art. 25 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2018/1725 zobowiązuje administratora danych do informowania osób, których dane dotyczą, o podstawowych powodach zastosowania ograniczenia oraz o przysługującym im prawie do wniesienia skargi do Europejskiego Inspektora Ochrony Danych.
(13) Zgodnie z art. 25 ust. 8 rozporządzenia (UE) 2018/1725 Komisja może wstrzymać przekazanie informacji o podstawowych powodach zastosowania ograniczenia osobie, której dane dotyczą, pominąć takie przekazanie lub go odmówić, gdyby mogło ono w jakikolwiek sposób unieważnić skutek ograniczenia. Komisja powinna ocenić w każdym przypadku z osobna, czy powiadomienie o ograniczeniu unieważniłoby jego skutek.
(14) Komisja powinna znieść ograniczenie niezwłocznie po ustaniu warunków je uzasadniających i regularnie oceniać te warunki.
(15) W celu zapewnienia zgodności z art. 14, 15 i 16 rozporządzenia (UE) 2018/1725 Komisja powinna informować - w sposób przejrzysty i spójny, w formie oświadczenia o ochronie danych publikowanego na stronie internetowej Komisji - wszystkie osoby, których dane dotyczą, o swoich działaniach obejmujących przetwarzanie danych osobowych tych osób oraz o prawach przysługujących tym osobom. Komisja powinna za pomocą odpowiednich środków indywidualnie informować sygnalistów, informatorów, świadków oraz, w stosownych przypadkach, poszczególnych pracowników przedsiębiorstwa (na przykład kierownika komórki ds. nadzoru zgodności z prawem lub pracowników punktu kompleksowej obsługi), o przetwarzaniu ich danych osobowych.
(16) W art. 16 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2018/1725 przewidziano wyjątki od prawa do informacji przysługującego osobom, których dane dotyczą. Jeżeli wyjątki te mają zastosowanie, Komisja nie musi stosować ograniczenia prawa do informacji na mocy niniejszej decyzji. Wyjątki na podstawie art. 16 ust. 5 lit. b) rozporządzenia (UE) 2018/1725 mają zastosowanie w przypadku, gdy udzielenie informacji, o których mowa w art. 16 ust. 1-4 tego rozporządzenia, okazałoby się niemożliwe, wymagałoby niewspółmiernie dużego wysiłku bądź uczyniłoby niemożliwym lub poważnie utrudniłoby osiągnięcie celów przetwarzania danych. W przypadkach osób, których dane dotyczą, nieistotnych dla czynności sprawdzających i których dane osobowe są zawarte w dokumentach zgromadzonych w ramach nadzoru, czynności sprawdzających, egzekwowania i monitorowania na podstawie rozporządzenia (UE) 2022/2065, innych niż indywidualnie informowane osoby, których dane dotyczą, udzielenie tych informacji mogłoby okazać się niemożliwe lub wymagać niewspółmiernie dużego wysiłku. Może tak być w przypadku, gdy Komisja uzyskuje dane osobowe w kontekście informacji przekazanych przez sygnalistę lub w trakcie działań w zakresie monitorowania prowadzonych przez nią w celu zapewnienia skutecznego wdrożenia i przestrzegania rozporządzenia (UE) 2022/2065. Wyjątki na podstawie art. 16 ust. 5 lit. b) rozporządzenia (UE) 2018/1725 mogą być również stosowane w przypadku, gdy udzielenie takich informacji podejrzanym i ofiarom powiązanym ze sprawą mogłoby uczynić niemożliwym lub poważnie utrudnić osiągnięcie celów przetwarzania danych.
(17) W zastosowaniu zasad przejrzystości, sprawiedliwości i rozliczalności Komisja powinna zajmować się wszystkimi wyjątkami i ograniczeniami w przejrzysty sposób oraz prowadzić rejestr stosowania tych wyjątków i ograniczeń.
(18) Aby zagwarantować ochronę praw i wolności osób, których dane dotyczą, oraz zgodnie z art. 44 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1725, w trakcie całej procedury stosowania ograniczeń Komisja powinna zaangażować w nią koordynatora ds. ochrony danych w Dyrekcji Generalnej ds. Sieci Komunikacyjnych, Treści i Technologii oraz inspektora ochrony danych Komisji oraz dokumentować prowadzone z nimi konsultacje. W szczególności należy w odpowiednim czasie przeprowadzić konsultacje z koordynatorem ds. ochrony danych w sprawie wszelkich ograniczeń, które mogą zostać zastosowane, i powinien on zweryfikować ich zgodność z niniejszą decyzją.
(19) Inspektor ochrony danych Komisji powinien przeprowadzić niezależny przegląd stosowania ograniczeń w celu zapewnienia zgodności z niniejszą decyzją.
(20) Skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał opinię w dniu 22 października 2024 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.628 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2025/628 ustanawiająca przepisy wewnętrzne dotyczące przekazywania informacji osobom, których dane dotyczą, oraz ograniczeń niektórych praw osób, których dane dotyczą, w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez Komisję do celów nadzoru, czynności sprawdzających, egzekwowania i monitorowania na podstawie rozporządzenia (UE) 2022/2065 |
| Data aktu: | 31/03/2025 |
| Data ogłoszenia: | 01/04/2025 |
| Data wejścia w życie: | 21/04/2025 |