uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 1 , w szczególności jego art. 42 ust. 4 akapit trzeci,
(1) Zgodnie z art. 41 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/1114 potencjalny nabywca znacznego pakietu akcji lub znacznych udziałów w emitencie tokena powiązanego z aktywami zobowiązany jest przedłożyć właściwemu organowi szczegółowe informacje niezbędne do oceny ostrożnościowej planowanego nabycia w momencie powiadomienia o planowanym nabyciu lub zwiększeniu znacznego pakietu akcji lub znacznych udziałów.
(2) Informacje zawarte w powiadomieniu przekazanym przez potencjalnego nabywcę powinny być prawdziwe, dokładne, kompletne i aktualne od momentu przekazania powiadomienia do zakończenia oceny przez właściwy organ. W tym celu potencjalny nabywca powinien poinformować właściwy organ o wszelkich zmianach w informacjach przedstawionych w powiadomieniu.
(3) Powiadomienie powinno zawierać informacje dotyczące potencjalnego nabywcy, w tym członków jego organu zarządzającego, pośrednich akcjonariuszy lub udziałowców i beneficjenta rzeczywistego, a także członków organu zarządzającego jednostki docelowej, w przypadku gdy potencjalny nabywca zamierza wyznaczyć takich członków. Informacje te mogą obejmować dane osobowe. Zgodnie z zasadą minimalizacji danych ustanowioną w art. 5 ust. 1 lit. c) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 2 właściwemu organowi należy przekazać wyłącznie dane osobowe, które są niezbędne i wystarczające, aby umożliwić właściwemu organowi szeroko zakrojoną ocenę kryteriów określonych w art. 42 ust. 1 lit. a)-e) rozporządzenia (UE) 2023/1114. Oceniając powiadomienie o planowanym nabyciu i przetwarzając zawarte w nim dane osobowe, właściwe organy powinny przestrzegać przepisów rozporządzenia (UE) 2016/679. Ponadto, zgodnie z zasadami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych określonymi w art. 5 rozporządzenia (UE) 2016/679, właściwe organy powinny przechowywać takie dane osobowe przez okres nie dłuższy, niż jest to konieczne do wykonywania ich zadań nadzorczych.
(4) Jeżeli potencjalny nabywca jest osobą prawną, do przeprowadzenia oceny ostrożnościowej niezbędne są również informacje dotyczące tożsamości beneficjentów rzeczywistych oraz reputacji i doświadczenia osób, które faktycznie kierują działalnością potencjalnego nabywcy, z ostatnich 10 lat. W związku z tym potencjalny nabywca powinien przekazać te informacje właściwym organom.
(5) Jeżeli potencjalny nabywca ma lub ma mieć strukturę funduszu powierniczego, konieczne jest uzyskanie przez właściwy organ właściwy dla jednostki docelowej informacji dotyczących zarówno tożsamości powierników, którzy będą zarządzać aktywami funduszu powierniczego, jak również tożsamości ustanawiającego i beneficjentów rzeczywistych przedmiotowych aktywów, aby właściwy organ był w stanie ocenić reputację i doświadczenie tych osób.
(6) Jeżeli potencjalny nabywca jest alternatywnym funduszem inwestycyjnym (AFI), zdefiniowanym w art. 4 ust. 1 lit. a) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/61/UE 3 , lub przedsiębiorstwem zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe (UCITS), posiadającym zezwolenie zgodnie z art. 5 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/65/WE 4 , zarządzający alternatywnym funduszem inwestycyjnym (ZAFI) lub AFI w przypadku wewnętrznie zarządzanego AFI lub jego spółka zarządzająca UCITS lub spółka inwestycyjna UCITS w przypadku samodzielnie zarządzanego UCITS powinni przekazać właściwemu organowi właściwemu dla jednostki docelowej tożsamość osób odpowiedzialnych za podejmowanie decyzji inwestycyjnych na potrzeby funduszu oraz informacje niezbędne do oceny ich reputacji.
(7) Jeżeli potencjalny nabywca jest państwowym funduszem majątkowym, powinien on przekazać właściwemu organowi wyczerpujące informacje istotne dla oceny reputacji, w tym informacje na temat tożsamości i reputacji osób zajmujących wysokie stanowiska w ministerstwie, departamencie rządowym lub innym organie publicznym odpowiedzialnym za podejmowanie decyzji inwestycyjnych na potrzeby funduszu.
(8) Jeżeli potencjalny nabywca jest osobą fizyczną, konieczne jest uzyskanie informacji z ostatnich 10 lat zarówno w odniesieniu do potencjalnego nabywcy, jak i w odniesieniu do każdego przedsiębiorstwa formalnie kierowanego lub kontrolowanego przez potencjalnego nabywcę, w celu zapewnienia właściwemu organowi właściwemu dla jednostki docelowej kompletnych informacji istotnych dla przeprowadzenia oceny reputacji.
(9) Jeżeli potencjalny nabywca jest osobą prawną, konieczne jest uzyskanie informacji dotyczących każdego przedsiębiorstwa podlegającego kontroli potencjalnego nabywcy i każdego akcjonariusza lub udziałowca posiadającego znaczny pakiet akcji lub znaczne udziały w potencjalnym nabywcy w celu zapewnienia właściwemu organowi właściwemu dla jednostki docelowej kompletnych informacji istotnych dla przeprowadzenia oceny reputacji.
(10) Informacje istotne dla przeprowadzenia oceny reputacji powinny zawierać informacje potwierdzające brak wyroków skazujących i informacje dotyczące postępowań karnych, które miały miejsce w przeszłości lub które są w toku, oraz spraw cywilnych i administracyjnych. Podobnie należy dostarczyć informacje na temat wszelkich wszczętych dochodzeń i postępowań, sankcji lub innych orzeczeń o wykonaniu przeciwko potencjalnemu nabywcy, jak również wszelkie inne istotne informacje, w tym informacje dotyczące odmowy rejestracji bądź zwolnienia z pracy lub ze stanowiska wymagającego zaufania, które uznaje się za istotne dla przeprowadzenia oceny reputacji potencjalnego nabywcy.
(11) Aby zapewnić należyte uwzględnienie przez właściwy organ właściwy dla jednostki docelowej wyników dochodzeń prowadzonych przez inne organy w prowadzonej przez ten organ ocenie potencjalnego nabywcy, potencjalny nabywca powinien przedstawić informacje na temat tego, czy inny właściwy organ lub inny organ przeprowadził już jego ocenę jako nabywcy lub jako osoby, która kieruje działalnością jakiejkolwiek innej jednostki, a jeżeli tak - przedstawić wynik takiej oceny.
(12) Aby ułatwić wyszukiwanie wcześniejszych ocen w bazach danych nadzorczych oraz ułatwić współpracę między właściwymi organami, potencjalny nabywca powinien przedłożyć właściwemu organowi identyfikator podmiotu wraz z informacjami zawartymi w powiadomieniu. Identyfikatory, które mogą być stosowane w tym celu, powinny być tymi, które mogą być stosowane do identyfikowania podmiotów prawnych zgodnie z art. 14 rozporządzenia delegowanego Komisji ustanawiającego standardy techniczne przyjęte na podstawie art. 68 ust. 10 akapit pierwszy lit. b) rozporządzenia (UE) 2023/1114, ponieważ identyfikatory te mają cechy, które sprawiają, że są one właściwe do celów nadzorczych.
(13) W odniesieniu do planowanego nabycia pośrednich znacznych pakietów akcji lub znacznych udziałów w jednostce docelowej konieczne jest proporcjonalne wyważenie treści wniosku o udzielenie informacji. W tym celu należy rozróżnić dwa przypadki. Pierwszy przypadek dotyczy sytuacji, w której osoba fizyczna lub prawna pośrednio nabywająca lub zwiększająca znaczny pakiet akcji lub znaczne udziały w jednostce docelowej zamierza przejąć kontrolę nad istniejącym posiadaczem znacznego pakietu akcji lub znacznych udziałów w jednostce docelowej lub sprawuje kontrolę nad potencjalnym bezpośrednim nabywcą znacznego pakietu akcji lub znacznych udziałów w jednostce docelowej. Drugi przypadek dotyczy sytuacji, w której istnienie znacznego pakietu akcji lub znacznych udziałów określa się poprzez pomnożenie znacznego pakietu akcji posiadanego lub znacznych udziałów posiadanych w jednostce docelowej przez odsetki znacznych pakietów akcji lub znacznych udziałów posiadanych pośrednio w łańcuchu pakietów akcji lub udziałów. W drugim przypadku, biorąc pod uwagę bardziej ograniczony wpływ, jaki taki pośredni akcjonariusz lub udziałowiec lub wspólnik posiadający znaczne pakiety akcji lub znaczne udziały może wywierać na jednostkę docelową, potencjalny nabywca powinien przedstawić ograniczone informacje.
(14) Potencjalni nabywcy mogą przewidzieć powołanie co najmniej jednego członka organu zarządzającego jednostki docelowej. Aby umożliwić właściwemu organowi właściwemu dla jednostki docelowej ocenę nowych członków organu zarządzającego danej jednostki docelowej, potencjalny nabywca powinien przedstawić te same informacje, które są wymagane od członków organów zarządzających emitentów tokenów powiązanych z aktywami w momencie udzielania zezwolenia.
(15) W celu przeprowadzenia oceny stabilności potencjalnego nabywcy pod względem finansowym właściwemu organowi właściwemu dla jednostki docelowej należy przedstawić informacje finansowe dotyczące potencjalnego nabywcy, w tym opis bieżącej działalności gospodarczej prowadzonej przez potencjalnego nabywcę.
(16) Ważne jest, aby właściwy organ właściwy dla jednostki docelowej ocenił, czy istnienie jakiegokolwiek potencjalnego konfliktu interesów mogłoby wpłynąć na stabilność potencjalnego nabywcy pod względem finansowym oraz na prawidłowe i ostrożne zarządzanie jednostką docelową. W związku z tym potencjalni nabywcy powinni przedstawić informacje na temat finansowych i niefinansowych interesów lub powiązań potencjalnego nabywcy z wszelkimi akcjonariuszami lub udziałowcami, dyrektorami lub członkami organu zarządzającego jednostki docelowej bądź z osobą upoważnioną do wykonywania prawa głosu w jednostce docelowej lub z samą jednostką docelową lub grupą, do której dana jednostka należy.
(17) Jeżeli potencjalny nabywca jest osobą prawną, konieczne jest przedstawienie dodatkowych informacji. Te dodatkowe informacje powinny umożliwić właściwemu organowi właściwemu dla jednostki docelowej dokonanie oceny planowanego nabycia, w tym w przypadkach, w których struktury prawne i grupowe mogą być złożone i mogą wymagać przeprowadzenia szczegółowego przeglądu pod względem reputacji, potencjalnego działania we współpracy z innymi stronami i zdolności właściwego organu właściwego dla jednostki docelowej do kontynuowania skutecznego nadzoru nad jednostką docelową.
(18) Jeżeli potencjalny nabywca jest podmiotem z siedzibą w państwie trzecim lub stanowi część grupy, której bezpośrednia jednostka dominująca lub jednostka dominująca najwyższego szczebla ma siedzibę poza Unią Europejską, należy dostarczyć dodatkowe informacje, aby właściwy organ właściwy dla jednostki docelowej mógł ocenić, czy system prawny obowiązujący w państwie trzecim nie stwarza przeszkód dla zdolności jednostki docelowej do spełnienia wymogów ostrożnościowych, oraz aby mógł on również poznać reputację potencjalnego nabywcy w danym państwie trzecim.
(19) Aby umożliwić ocenę tego, czy planowane nabycie wpłynie na zdolność właściwego organu właściwego dla jednostki docelowej do prowadzenia skutecznego nadzoru nad daną jednostką docelową, potencjalny nabywca powinien dostarczyć szczegółowe informacje. W odniesieniu do osób prawnych właściwy organ właściwy dla jednostki docelowej powinien ocenić wpływ planowanego nabycia na nadzór skonsolidowany nad jednostką docelową i grupą, do której jednostka ta należałaby po nabyciu.
(20) Aby umożliwić ocenę planowanego nabycia, potencjalny nabywca powinien przedstawić informacje identyfikujące jednostkę docelową, podając szczegółowe informacje dotyczące zamiarów potencjalnego nabywcy i jego inwestycji strategicznych, oraz informacje dotyczące akcji lub udziałów, które są w posiadaniu lub mają się znaleźć w posiadaniu potencjalnego nabywcy. Informacje te powinny obejmować szczegółowe informacje na temat wszelkich działań podejmowanych przez potencjalnego nabywcę we współpracy z innymi stronami do celów planowanego nabycia oraz informacje na temat ceny planowanego nabycia.
(21) Ponadto potencjalny nabywca powinien przedstawić informacje na temat finansowania planowanego nabycia, w tym informacje dotyczące wszystkich środków i źródeł finansowania. Potencjalny nabywca powinien również mieć możliwość przedstawienia dowodów potwierdzających pochodzenie i legalność źródła wszystkich takich środków finansowych i aktywów, w tym wszelkich kryptoaktywów lub innych aktywów cyfrowych, tak aby właściwy organ właściwy dla jednostki docelowej mógł ocenić ich pewność, wystarczalność i legalne pochodzenie, w tym czy istnieje ryzyko prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu.
(22) Aby zapewnić kompleksową ocenę planowanego nabycia, potencjalni nabywcy zamierzający nabyć znaczny pakiet akcji lub znaczne udziały w jednostce docelowej obejmujący lub obejmujące od ponad 20 % do 50 % akcji lub udziałów powinni przedstawić właściwemu organowi właściwemu dla jednostki docelowej informacje na temat swojej strategii. Podobnie potencjalni nabywcy, którzy zamierzają nabyć znaczny pakiet akcji lub znaczne udziały w jednostce docelowej obejmujący lub obejmujące do 20 % akcji lub udziałów, ale którzy wywierają na nią równoważny znaczący wpływ za pomocą innych środków, w tym za pomocą powiązań między potencjalnym nabywcą a akcjonariuszami lub udziałowcami, istnienia umów akcjonariuszy lub udziałowców, podziału akcji lub udziałów, udziału kapitałowego i praw głosu w ramach akcjonariuszy lub udziałowców lub pozycji potencjalnego nabywcy w strukturze grupy jednostki docelowej, również powinni przedstawiać te informacje, aby zapewnić wysoki poziom spójności w ocenie przypadków planowanego nabycia.
(23) Jeżeli zaproponowano zmianę pod względem kontroli jednostki docelowej, potencjalny nabywca powinien zasadniczo przedłożyć kompletny biznesplan. Jeżeli jednak nie zaproponowano żadnej zmiany pod względem kontroli jednostki docelowej, pewne informacje dotyczące przyszłej strategii jednostki i zamiarów potencjalnego nabywcy w stosunku do jednostki docelowej powinny wystarczyć do oceny, czy planowane nabycie wpłynie na stabilność potencjalnego nabywcy pod względem finansowym.
(24) W świetle zasady proporcjonalności w niektórych przypadkach potencjalny nabywca powinien przedstawić ograniczone informacje. W szczególności, jeżeli właściwy organ, ten sam co organ właściwy dla jednostki docelowej, w ciągu ostatnich 2 lat przeprowadził ocenę potencjalnego nabywcy pod kątem nabycia lub zwiększenia znacznych pakietów akcji lub znacznych udziałów, dany potencjalny nabywca powinien być zobowiązany do dostarczenia wyłącznie tych informacji, które uległy zmianie od poprzedniej oceny. Podobnie, jeżeli potencjalny nabywca jest przedsiębiorstwem upoważnionym do prowadzenia działalności i podlega nadzorowi ostrożnościowemu ze strony właściwego organu, tego samego co organ właściwy dla jednostki docelowej, dany potencjalny nabywca powinien być zwolniony z obowiązku dostarczania niektórych informacji, które są już w posiadaniu takiego właściwego organu. W obu przypadkach potencjalny nabywca powinien przedstawić jedynie informacje właściwe dla planowanego nabycia wraz z podpisanym oświadczeniem potwierdzającym, że pozostałe informacje, które nie zostały dostarczone, ponieważ są już w posiadaniu właściwego organu, są prawdziwe, dokładne i aktualne.
(25) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 5 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który w dniu 16 lipca 2024 r. wydał swoją opinię.
(26) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowią projekty regulacyjnych standardów technicznych opracowane w ścisłej współpracy z Europejskim Urzędem Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych i przedstawione Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego.
(27) Europejski Urząd Nadzoru Bankowego przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektów regulacyjnych standardów technicznych, które stanowią podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zasięgnął porady Bankowej Grupy Interesariuszy powołanej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 6 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 18 grudnia 2024 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.413 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2025/413 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających szczegółową treść informacji niezbędnych do przeprowadzenia oceny planowanego nabycia znacznego pakietu akcji lub znacznych udziałów w emitencie tokena powiązanego z aktywami |
| Data aktu: | 18/12/2024 |
| Data ogłoszenia: | 31/03/2025 |
| Data wejścia w życie: | 20/04/2025 |