uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 33 i 207,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 1 ,
(1) W rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 258/2012 2 należy wprowadzić szereg zmian w celu ustanowienia wspólnych zasad przywozu, wywozu i tranzytu broni palnej, istotnych komponentów, amunicji, broni alarmowej i sygnałowej, broni palnej pozbawionej cech użytkowych, półfabrykatów broni palnej, półfabrykatów istotnych komponentów i tłumików dźwięku. Dla zachowania przejrzystości rozporządzenie to należy przekształcić.
(2) Zgodnie z decyzją Rady 2001/748/WE 3 w dniu 16 stycznia 2002 r. Komisja podpisała w imieniu Unii Europejskiej
Protokół Narodów Zjednoczonych przeciwko nielegalnemu wytwarzaniu i obrotowi bronią palną, jej częściami i komponentami oraz amunicją, uzupełniający Konwencję Narodów Zjednoczonych przeciwko międzynarodowej przestępczości zorganizowanej 4 (zwany dalej "protokołem NZ w sprawie broni palnej").
(3) Protokół NZ w sprawie broni palnej, którego celem jest promowanie, ułatwianie i wzmacnianie współpracy pomiędzy państwami-stronami, aby zapobiegać, zwalczać i eliminować nielegalne wytwarzanie broni palnej i nielegalny handel tą bronią, jej częściami i komponentami oraz amunicją, wszedł w życie w dniu 3 lipca 2005 r.
(4) W celu wdrożenia protokołu NZ w sprawie broni palnej Unia przyjęła rozporządzenie (UE) nr 258/2012. Protokół NZ w sprawie broni palnej Unia ratyfikowała decyzją Rady 2014/164/UE 5 .
(5) Od państw-stron protokołu NZ w sprawie broni palnej wymaga się wprowadzenia lub dopracowania procedur administracyjnych lub systemów umożliwiających sprawowanie skutecznej kontroli nad wytwarzaniem, znakowaniem, przywozem i wywozem broni palnej.
(6) Ani protokół NZ w sprawie broni palnej, ani niniejsze rozporządzenie nie mają zastosowania do transakcji pomiędzy państwami ani do transferów państwowych w przypadkach, w których takie stosowanie naruszałoby prawo państwa-strony do podejmowania działań w interesie bezpieczeństwa narodowego zgodnie z Kartą Narodów Zjednoczonych.
(7) Niniejsze rozporządzenie nie ma wpływu na stosowanie art. 346 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), który dotyczy podstawowych interesów bezpieczeństwa państw członkowskich związanych z produkcją broni, amunicji i materiałów wojennych oraz z handlem tymi produktami. Niemniej jednak zgodnie z orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej przepisu tego nie można interpretować w taki sposób, że państwom członkowskim przyznano prawo do ustanowienia wyjątków od przepisów TFUE poprzez samo tylko powołanie się na rzeczone interesy. W związku z tym państwo członkowskie, które powołuje się na art. 346 TFUE, powinno wykazać konieczność zastosowania wyjątku przewidzianego w tym przepisie w celu ochrony istotnych interesów swojego bezpieczeństwa. Pozostaje to bez wpływu na stosowanie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/43/WE 6 .
(8) Niniejsze rozporządzenie powinno być spójne z innymi stosownymi przepisami dotyczącymi stosowanych do celów wojskowych: broni palnej, istotnych komponentów, amunicji, broni alarmowej i sygnałowej, broni palnej pozbawionej cech użytkowych, półfabrykatów broni palnej, półfabrykatów istotnych komponentów i tłumików dźwięku; strategii bezpieczeństwa; nielegalnego handlu bronią strzelecką i lekką oraz wywozu technologii wojskowych, w tym również ze wspólnym stanowiskiem Rady 2008/944/WPZiB 7 i decyzją Rady (WPZiB) 2021/38 8 .
(9) Niniejsze rozporządzenie nie powinno mieć zastosowania do transakcji, których przedmiotem jest broń palna, istotne komponenty, amunicja, broń alarmowa i sygnałowa, broń palna pozbawiona cech użytkowych, półfabrykaty broni palnej, półfabrykaty istotnych komponentów i tłumiki dźwięku, które w bezpośrednich lub pośrednich ramach stosunków umownych lub w oparciu o certyfikaty użytkownika końcowego są przeznaczone dla sił zbrojnych, policji lub organów publicznych. Wyłączenie to powinno obejmować transakcje, których przedmiotem są takie towary na potrzeby ich rozwoju, testowania, produkcji, konserwacji lub prezentacji, z udziałem podmiotów prywatnych, jeżeli produkt końcowy jest przeznaczony wyłącznie dla sił zbrojnych, policji lub organów publicznych lub jest wyłącznie im dostarczany. Wyłączenie to nie powinno mieć zastosowania do towarów kategorii C wysyłanych do państw trzecich, takich jak broń palna, istotne komponenty, amunicja, broń alarmowa i sygnałowa, półfabrykaty broni palnej, półfabrykaty istotnych komponentów lub tłumiki dźwięku.
(10) Niniejsze rozporządzenie nie ma wpływu na stosowanie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/555 9 , która dotyczy transferów broni palnej do użytku cywilnego na terytorium Unii. Niniejsze rozporządzenie ma zastosowanie wyłącznie do przywozu na obszar celny Unii oraz do tranzytu i wywozu z obszaru celnego Unii. W związku z tym broń palna, istotne komponenty, amunicja, broń alarmowa i sygnałowa oraz broń palna pozbawiona cech użytkowych dopuszczone do obrotu na obszarze celnym Unii podlegają wymogom dyrektywy (UE) 2021/555. Ponadto niniejsze rozporządzenie nie reguluje kwestii własności broni ani wydawania pozwoleń na broń osobom prywatnym, sprzedawcom lub pośrednikom. W dyrektywie (UE) 2021/555 ustanowiono przepisy dotyczące nabywania i posiadania broni, które obejmują pozwolenia dla osób prywatnych, sprzedawców i pośredników.
(11) Niniejsze rozporządzenie pozostaje bez uszczerbku dla unijnego systemu kontroli wywozu, pośrednictwa, pomocy technicznej, tranzytu i transferu produktów podwójnego zastosowania, ustanowionego rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/821 10 .
(12) Niniejsze rozporządzenie pozostaje bez uszczerbku dla obowiązków państw członkowskich wynikających ze środków ograniczających przyjętych na mocy decyzji lub wspólnego stanowiska Rady, ani wynikających z obowiązków nałożonych na mocy wspólnego stanowiska Rady 2003/468/WPZiB 11 .
(13) Niniejsze rozporządzenie nie ogranicza w żaden sposób uprawnień przyznanych na mocy i w zastosowaniu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 12 ani rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2015/2446 13 .
(14) Ze względu na charakter towarów objętych niniejszym rozporządzeniem nie można stosować niektórych uproszczeń celnych, takich jak zgłoszenia ustne.
(15) Jeżeli broń palna nie jest odpowiednio oznakowana zgodnie z art. 8 protokołu NZ w sprawie broni palnej, państwa członkowskie powinny być w stanie podjąć decyzję o zniszczeniu zatrzymanej broni palnej na koszt importera.
(16) Broń palną, istotne komponenty i amunicję powinno się zgłaszać w celu dopuszczenia do obrotu tylko wtedy, gdy są one odpowiednio oznakowane zgodnie z dyrektywą (UE) 2021/555. W oczekiwaniu na to oznakowanie importerzy powinni objąć broń palną inną procedurą celną, np. składowania celnego, uszlachetniania czynnego lub wolnych obszarów celnych, w ramach której powinni oni spełnić wymóg oznakowania we własnych obiektach lub w innych zatwierdzonych obiektach, takich jak krajowe urzędy testujące i certyfikujące broń palną, zgodnie z przepisami unijnego prawa celnego. Osoby, których działalność obejmuje produkcję, handel, wymianę, wynajem, naprawę, modyfikacje lub przeróbki broni palnej, istotnych komponentów i amunicji, powinny mieć jednak możliwość znakowania broni palnej, istotnych komponentów i amunicji, zgodnie z art. 4 dyrektywy (UE) 2021/555, niezwłocznie po ich dopuszczeniu do obrotu, ponieważ dyrektywa ta pozwala na to i uniemożliwia wprowadzanie do obrotu towarów nieoznakowanych. Osoby te powinny jednak spełniać wymóg określony w art. 8 ust. 1 lit. b) protokołu NZ w sprawie broni palnej, który wskazuje na potrzebę dodania do broni palnej oznakowań importowych.
(17) Broń palna pozbawiona cech użytkowych powinna być zgłaszana do dopuszczenia do obrotu lub odprawy czasowej w przypadku osób niebędących rezydentami, którym wydano zezwolenie na mocy niniejszego rozporządzenia, wyłącznie jeżeli towarzyszy jej odpowiednie świadectwo pozbawienia cech użytkowych i jest ona oznakowana zgodnie z art. 5 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2015/2403 14 . Do czasu otrzymania takiego świadectwa lub prawidłowego oznakowania importerzy powinni objąć broń palną pozbawioną cech użytkowych inną procedurą celną, np. składowania celnego lub wolnych obszarów celnych, na mocy której powinni być w stanie zwrócić się do organów właściwych na podstawie art. 15 dyrektywy (UE) 2021/555 o weryfikację pozbawienia cech użytkowych i wydanie świadectwa zgodnie z art. 3 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2015/2403.
(18) W przypadku wydawania zezwoleń na przywóz lub wywóz oraz w przypadku przywozu i wywozu broni alarmowej i sygnałowej, jedynie broń alarmowa i sygnałowa zgodna z normami dyrektywy wykonawczej Komisji (UE) 2019/69 15 powinna być uznawana za broń alarmową i sygnałową, a nie broń palną. Urządzenia, które można łatwo przerobić na broń palną, powinny być zawsze klasyfikowane jako broń palna zgodnie z nomenklaturą celną i traktowane przez organy celne i właściwe organy jako broń palna. Aby uniknąć ryzyka zmiany zastosowania, należy zapewnić spójność praktyk krajowych organów celnych w zakresie klasyfikacji urządzeń zgłaszanych przy przywozie jako broń alarmowa i sygnałowa.
(19) Do przywozu broni palnej, istotnych komponentów i amunicji na obszar celny Unii niezbędne powinno być zezwolenie na przywóz. Ze względu na wysokie ryzyko nielegalnego wytwarzania broni palnej z przywożonych produktów niewykończonych i nieoznakowanych, wyłącznie koncesjonowani sprzedawcy i pośrednicy powinni być uprawnieni do przywozu półfabrykatów broni palnej i półfabrykatów istotnych komponentów.
(20) Weryfikacja informacji z rejestru karnego dotyczących osób występujących o zezwolenie na przywóz powinna być tak samo rygorystyczna, jak w przypadku wniosków o wydanie zezwolenia na wywóz, a państwa członkowskie powinny otrzymywać informacje z rejestru karnego na podstawie systemu ustanowionego decyzją ramową Rady 2009/315/WSiSW 16 . Właściwe organy powinny sprawdzać, czy broni palnej, która ma zostać przywieziona, nie zarejestrowano za pośrednictwem systemu informacyjnego Schengen (SIS) jako zagubionej, skradzionej lub w innych okolicznościach poszukiwanej w celu zajęcia. Artykuł 47 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1862 17 ustanawia dostęp służb rejestrujących broń palną do systemu informacyjnego Schengen. Na potrzeby wdrażania niniejszego rozporządzenia organy celne należy uznać za służby rejestrujące broń palną.
(21) Wpis w rejestrze karnym dotyczący czynu stanowiącego przestępstwo wymienione w art. 2 ust. 2 decyzji ramowej Rady 2002/584/WSiSW 18 powinien stanowić podstawę do wydania zakazu przywozu broni palnej, istotnych komponentów i amunicji, broni alarmowej i sygnałowej, broni pozbawionej cech użytkowych, półfabrykatów broni palnej, półfabrykatów istotnych komponentów i tłumików dźwięku.
(22) Osoby niemające siedziby na obszarze celnym Unii mogą uzyskać zezwolenie na czasowy przywóz i wywóz broni palnej, istotnych komponentów, amunicji, broni alarmowej i sygnałowej, broni palnej pozbawionej cech użytkowych lub tłumików dźwięku do celów wystaw, napraw, polowania, strzelectwa sportowego lub rekonstrukcji wydarzeń historycznych. Informacje o takiej broni palnej lub innych towarach zgłoszonych do odprawy czasowej muszą być jasne, tak aby umożliwić organom celnym i innym właściwym organom sprawne zamknięcie procedury i ograniczyć ryzyko nielegalnego pozostawania takiej broni palnej lub innych towarów na obszarze celnym Unii.
(23) Artykuł 10 protokołu NZ w sprawie broni palnej zezwala państwom-stronom na przyjęcie uproszczonych procedur w odniesieniu do czasowego przywozu i wywozu w możliwych do sprawdzenia, zgodnych z prawem celach. W związku z tym niniejsze rozporządzenie ułatwia wydawanie zezwoleń na wielokrotną wysyłkę, środki dotyczące tranzytu oraz czasowy przywóz i wywóz do celów wystaw, wycen, napraw, polowań, strzelectwa sportowego i rekonstrukcji historycznych.
(24) Istnieje ryzyko zmiany zastosowania broni palnej, istotnych komponentów, amunicji, broni alarmowej i sygnałowej, broni palnej pozbawionej cech użytkowych, półfabrykatów broni palnej, półfabrykatów istotnych komponentów oraz tłumików dźwięku pochodzących z państwa trzeciego, wprowadzanych na obszar celny Unii i przemieszczanych przez ten obszar, objętych procedurą tranzytu celnego oraz mających swoje miejsce przeznaczenia w państwie trzecim. W związku z tym taki tranzyt na obszarze celnym Unii powinien wymagać wyraźnego zezwolenia celnych organów i właściwych organów przed jego rozpoczęciem.
(25) Osoby w Unii uprawnione do posiadania broni palnej powinny w szczególnych przypadkach być zwolnione z wymogu uzyskania zezwoleń na przywóz i wywóz w celu ograniczenia obciążenia administracyjnego. Jednakże ze względów bezpieczeństwa i w celu ułatwienia kontroli w takich przypadkach należy utrzymać identyfikowalność.
(26) W celu zwiększenia pewności prawa i przewidywalności przemieszczeń, zgoda każdego państwa członkowskiego, którego dotyczy planowane przemieszczenie, powinna być uzyskiwana przed wydaniem przez państwo członkowskie zezwolenia na przywóz. Należy uzyskać podobną zgodę, jeżeli planowany punkt ponownego wprowadzenia towarów czasowo wywiezionych znajduje się na terytorium innego państwa członkowskiego.
(27) Niniejsze rozporządzenie umożliwia państwom członkowskim przyjmowanie środków w dziedzinie przywozu, z zastrzeżeniem przyjmowania tych środków zgodnie z TFUE. Takie zakazy lub ograniczenia nie powinny stanowić środka arbitralnej dyskryminacji ani ukrytego ograniczenia w handlu. Jeśli w następstwie wyjątkowej zmiany na rynku państwo członkowskie uzna, że mogą być konieczne środki ochronne, należy powiadomić o tym Komisję. Niniejsze rozporządzenie powinno określać warunki, na jakich środki te powinny być zatwierdzane przez Komisję.
(28) Należy doprecyzować, że osoba, która zamierza wywozić broń palną, istotne komponenty, amunicję, broń pozbawioną cech użytkowych, półfabrykaty broni palnej, półfabrykaty istotnych komponentów i tłumiki dźwięku, powinna posiadać zezwolenie na wywóz. Grono podmiotów kwalifikujących się do występowania o takie zezwolenie należy zawęzić do eksporterów, którym zezwolono na posiadanie tych towarów, ich sprzedaż lub pośrednictwo w obrocie tymi towarami zgodnie z dyrektywą (UE) 2021/555.
(29) Osoby dokonujące wywozu tych towarów w ramach swojej działalności gospodarczej powinny mieć możliwość korzystania z zezwolenia na wywóz ważnego maksymalnie przez trzy lata, także w sytuacji, gdy jest ono objęte kilkoma kolejnymi krótkoterminowymi zezwoleniami na przywóz wydanymi przez państwa trzecie dokonujące przywozu. Należy wprowadzić dodatkowe generalne unijne zezwolenia, aby zmniejszyć obciążenie administracyjne upoważnionych przedsiębiorców w zakresie bezpieczeństwa i ochrony, z wyjątkiem przypadków dotyczących najbardziej niebezpiecznej broni palnej. Państwa członkowskie powinny również móc wprowadzać generalne krajowe zezwolenia na wywóz, jeżeli uznają to za konieczne.
(30) Przed wydaniem zezwolenia na wywóz należy sprawdzić, czy państwo trzecie przywozu zezwoliło na odpowiadający temu wywozowi przywóz i czy żadne państwo trzecie tranzytu nie wyraziło sprzeciwu wobec tego konkretnego przemieszczenia. Aby zwiększyć pewność i przewidywalność prawa, w przypadku gdy państwo trzecie tranzytu nie zgłosi sprzeciwu odnośnie do tranzytu, należy uznać, że wydaje na niego zgodę. Decyzje państw członkowskich o wymaganiu wyraźnej zgody muszą być przejrzyste dla wszystkich przedsiębiorców. Dostarczenie właściwym organom odpowiednich dokumentów powinno być obowiązkiem eksportera.
(31) Konieczne jest zharmonizowanie przepisów dotyczących dowodów przywozu w docelowym państwie trzecim. W związku z tym należy zobowiązać osoby dokonujące wywozu do przedstawienia właściwemu organowi, który wydał zezwolenie na wywóz, dowodu odbioru wysłanej dostawy broni palnej, istotnych komponentów, amunicji, broni alarmowej i sygnałowej, broni pozbawionej cech użytkowych, półfabrykatów broni palnej, półfabrykatów istotnych komponentów i tłumików dźwięku w państwie trzecim przywozu, w szczególności poprzez przedłożenie odpowiednich przywozowych dokumentów celnych.
(32) Przy wydawaniu zezwoleń państwa członkowskie powinny przestrzegać obowiązków wynikających ze środków ograniczających nałożonych decyzjami przyjętymi przez Radę lub decyzją Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie (OBWE), lub wiążącą rezolucją Rady Bezpieczeństwa ONZ, w szczególności w zakresie embarga na dostawy broni. W zakresie, w jakim te zobowiązania międzynarodowe są wdrażane do prawa krajowego, należy wyjaśnić, że niniejsze rozporządzenie nie uniemożliwia stosowania tego prawa.
(33) Przed wydaniem zezwolenia na wywóz należy sprawdzić, czy żadne inne państwo członkowskie nie odmówiło wcześniej wydania zgody na zasadniczo identyczną transakcję. W celu ułatwienia tego sprawdzenia państwa członkowskie powinny wymieniać informacje o odmowach. Oprócz elektronicznej wymiany informacji o odmowach państwa członkowskie powinny również sprawdzać istniejące odpowiednie bazy danych, takie jak baza danych dotycząca wywozu broni konwencjonalnej (COARM).
(34) Należy zapewnić, aby warunki wydania zezwolenia były spełniane przez cały okres ważności zezwolenia, jak ma to miejsce w przypadku pozwoleń na posiadanie lub nabycie broni palnej w Unii na podstawie dyrektywy (UE) 2021/555.
(35) Właściwe organy powinny informować organy celne o unieważnieniu, zawieszeniu, zmianie lub cofnięciu zezwolenia. Obowiązek udostępniania tych informacji powinien pozostawać bez uszczerbku dla wszelkich procedur odwoławczych mających zastosowanie na mocy prawa krajowego.
(36) Aby uniknąć ryzyka zmiany zastosowania przy jednoczesnym ograniczeniu obciążeń administracyjnych, należy koniecznie badać podejrzane sytuacje, w przypadku których państwa członkowskie powinny zwracać się do organów docelowego państwa trzeciego o potwierdzenie odbioru. Jeśli z jakiegokolwiek powodu nie można uzyskać takiego potwierdzenia odbioru, informację tę należy zapisać w elektronicznym systemie wydawania zezwoleń, aby można było się do niej odnieść w przyszłości.
(37) Należy wyjaśnić obowiązki właściwych organów w zakresie kontroli po wysyłce.
(38) Na potrzeby niniejszego rozporządzenia, w celu zapewnienia identyfikowalności broni palnej, istotnych komponentów, amunicji, broni alarmowej i sygnałowej, broni palnej pozbawionej cech użytkowych, półfabrykatów broni palnej, półfabrykatów istotnych komponentów i tłumików dźwięku niezwykle ważne jest, aby właściwym organom przyznano dostęp do aplikacji sieci bezpiecznej wymiany informacji (SIENA) Agencji Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Ścigania (Europolu). Dostęp ten powinien być ograniczony i proporcjonalny do celu polegającego na wypełnieniu obowiązków określonych w niniejszym rozporządzeniu. Państwa członkowskie, które stosują rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/794 19 , powinny udzielić tego dostępu.
(39) Aby umożliwić podejście oparte na analizie ryzyka w odniesieniu do broni palnej, istotnych komponentów, amunicji, broni alarmowej i sygnałowej, broni palnej pozbawionej cech użytkowych, półfabrykatów broni palnej, półfabrykatów istotnych komponentów i tłumików dźwięku, wymienionych w załączniku I, wprowadzanych na rynek Unii lub opuszczających go, oraz aby zapewnić, by kontrole były skuteczne i przeprowadzane zgodnie z wymogami niniejszego rozporządzenia, Komisja, właściwe organy i organy celne powinny ściśle ze sobą współpracować i wymieniać informacje.
(40) Aby ułatwić śledzenie broni palnej i skutecznie zwalczać nielegalny handel bronią palną, istotnymi komponentami, amunicją, bronią alarmową i sygnałową, bronią palną pozbawioną cech użytkowych, półfabrykatami broni palnej, półfabrykatami istotnych komponentów i tłumikami dźwięku, konieczne jest usprawnienie wymiany informacji między państwami członkowskimi, w szczególności poprzez lepsze wykorzystanie istniejących kanałów komunikacji, a także za pośrednictwem Grupy Koordynacyjnej ds. Przywozu i Wywozu Broni Palnej i współpracy międzynarodowej.
(41) Dane osobowe należy przetwarzać zgodnie z przepisami określonymi w rozporządzeniach Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 20 i (UE) 2018/1725 21 .
(42) Należy zapewnić spójność przepisów dotyczących rejestracji broni obowiązujących w prawie Unii.
(43) Dorobek prawny Schengen obejmuje w szczególności decyzję Komitetu Wykonawczego (SCH/Com-ex(99) 10) 22 , zgodnie z którą państwa członkowskie mają zgłaszać do dnia 31 lipca każdego roku krajowe dane za rok poprzedzający dotyczące nielegalnego handlu bronią palną, z wykorzystaniem wspólnego formularza służącego zestawianiu danych statystycznych. Ponadto w swoim zaleceniu z dnia 17 kwietnia 2018 r. w sprawie natychmiastowych kroków w celu poprawy środków dotyczących bezpieczeństwa wywozu, przywozu i tranzytu broni palnej, jej części i istotnych komponentów oraz amunicji Komisja zaleciła, aby państwa członkowskie gromadziły szczegółowe dane statystyczne za poprzedni rok dotyczące liczby zezwoleń, odmów, ilości i wartości wywozu i przywozu broni palnej, uporządkowane według miejsca pochodzenia lub przeznaczenia, oraz aby przedkładały te statystyki Komisji. Niniejsze rozporządzenie powinno umożliwić Komisji gromadzenie tych danych bezpośrednio z systemów elektronicznych utworzonych na potrzeby wdrożenia niniejszego rozporządzenia. Statystyki powinny być anonimizowane i zaprojektowane w taki sposób, aby nie można było - nawet pośrednio - uzyskiwać informacji na temat konkretnych sprzedawców.
(44) Komisja powinna gromadzić dane państw członkowskich i publikować je w sprawozdaniu rocznym do dnia 31 października każdego roku. Sprawozdanie to powinno być podawane do wiadomości publicznej i przekazywane Parlamentowi Europejskiemu i Radzie.
(45) Przed publikacją sprawozdania rocznego Komisja ma zasięgać opinii Grupy Koordynacyjnej ds. Przywozu i Wywozu Broni Palnej w celu sprawdzenia, czy do projektu sprawozdania nie dodano żadnych szczególnie chronionych informacji handlowych.
(46) Należy ustanowić elektroniczny system wydawania zezwoleń w celu cyfryzacji procedur określonych w niniejszym rozporządzeniu. Ważne jest, aby osoba uprawniona do występowania o zezwolenie była zarejestrowana w tym systemie przed rozpoczęciem procedury składania wniosku. Ponieważ elektroniczny system wydawania zezwoleń stanowi techniczną podstawę wdrożenia niniejszego rozporządzenia, powinien on zostać w pełni uruchomiony jak najszybciej.
(47) W przypadku gdy państwa członkowskie utrzymują swoje istniejące krajowe elektroniczne systemy wydawania zezwoleń, elektroniczny system wydawania zezwoleń ustanowiony niniejszym rozporządzeniem powinien mieć możliwość wzajemnego łączenia się z tymi krajowymi elektronicznymi systemami wydawania zezwoleń. Takie wzajemne połączenie powinno zapewnić przekazywanie informacji o zezwoleniach wydanych za pośrednictwem krajowych elektronicznych systemów wydawania zezwoleń do elektronicznego systemu wydawania zezwoleń.
(48) Ogólne egzekwowanie niniejszego rozporządzenia powinno być ułatwione dzięki wzajemnemu połączeniu między elektronicznym systemem wydawania zezwoleń ustanowionym niniejszym rozporządzeniem a unijnym środowiskiem jednego okienka w dziedzinie ceł ustanowionym rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2399 23 . W tym celu i zgodnie z art. 5 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2022/2399 Komisja powinna zmienić część A załącznika do tego rozporządzenia. W przypadku gdy towary są czasowo przywożone lub wywożone przy użyciu karnetu ATA, określonego w dodatku I do załącznika A do Konwencji dotyczącej odprawy czasowej (konwencji stambulskiej) 24 , właściwe organy powinny otrzymać informacje na temat użycia karnetu ATA. Chociaż informacje te nie mogą być wymieniane automatycznie, ponieważ cyfrowy karnet ATA nie jest stosowany przez wszystkie umawiające się strony, należy zbadać możliwości dodatkowej automatyzacji w oparciu o potencjalną interoperacyjność z elektronicznym systemem zarządzania karnetami ATA, czyli z systemem e-ATA.
(49) W celu zapewnienia właściwego stosowania niniejszego rozporządzenia państwa członkowskie powinny zastosować środki przyznające właściwym organom odpowiednie uprawnienia.
(50) Aby zachować zgodność z postanowieniami protokołu NZ w sprawie broni palnej, konieczne jest również uznanie nielegalnego wytwarzania broni palnej, jej części i istotnych komponentów oraz amunicji, a także nielegalnego handlu nimi za przestępstwo, jak również konieczne jest wprowadzenie środków umożliwiających konfiskatę towarów nielegalnie wytworzonych lub będących przedmiotem nielegalnego handlu.
(51) Państwa członkowskie powinny ustanowić przepisy dotyczące sankcji mających zastosowanie w przypadku naruszeń przepisów niniejszego rozporządzenia i powinny podjąć wszelkie niezbędne środki w celu zapewnienia ich wykonywania. Sankcje te powinny być skuteczne, proporcjonalne i odstraszające.
(52) System ochrony sygnalistów wprowadzony dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 25 powinien mieć również zastosowanie do osób zgłaszających naruszenia przepisów związanych z przywozem i wywozem broni palnej.
(53) W celu ustanowienia generalnego unijnego zezwolenia na przywóz oraz generalnego unijnego zezwolenia na wywóz dla upoważnionych przedsiębiorców w zakresie bezpieczeństwa i ochrony poprzez określenie formatu, zakresu stosowania i zakresu geograficznego takich zezwoleń, ustalenia, w której części karnetu ATA należy zawrzeć odniesienie do takiego zezwolenia, prowadzenia wykazu broni palnej, istotnych komponentów, amunicji oraz broni alarmowej i sygnałowej, dla których wymagane jest zezwolenie na mocy niniejszego rozporządzenia, a także dostosowania załącznika I do niniejszego rozporządzenia do załącznika I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 26 i do załącznika I do dyrektywy (UE) 2021/555, jak również dostosowania załączników II, III i IV do niniejszego rozporządzenia do cyfryzacji i do zmian w procedurach celnych, należy powierzyć Komisji uprawnienia do przyjmowania aktów zgodnie z art. 290 TFUE. Szczególnie ważne jest, aby w czasie prac przygotowawczych Komisja prowadziła stosowne konsultacje, w tym na poziomie ekspertów, oraz aby konsultacje te prowadzone były zgodnie z zasadami określonymi w Porozumieniu międzyinstytucjonalnym z dnia 13 kwietnia 2016 r. w sprawie lepszego stanowienia prawa 27 . W szczególności, aby zapewnić Parlamentowi Europejskiemu i Radzie udział na równych zasadach w przygotowywaniu aktów delegowanych, instytucje te otrzymują wszelkie dokumenty w tym samym czasie co eksperci państw członkowskich, a eksperci tych instytucji mogą systematycznie brać udział w posiedzeniach grup eksperckich Komisji zajmujących się przygotowaniem aktów delegowanych.
(54) W celu zapewnienia jednolitych warunków wykonywania niniejszego rozporządzenia należy powierzyć Komisji uprawnienia wykonawcze. Uprawnienia te powinny być wykonywane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 28 .
(55) Komisja oraz państwa członkowskie powinny się wzajemnie informować o środkach przyjętych na mocy niniejszego rozporządzenia i przekazywać sobie inne stosowne informacje, którymi dysponują w związku z niniejszym rozporządzeniem.
(56) W celu zapewnienia jednolitych warunków wdrażania właściwości technicznych półfabrykatów broni palnej, półfabrykatów istotnych komponentów i tłumików dźwięku należy powierzyć Komisji uprawnienia wykonawcze. Uprawnienia te powinny być wykonywane zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 182/2011.
(57) W przypadku krajowych ograniczeń ilościowych zezwolenia wydawane przez Komisję dotyczą jedynie terytorium określonego państwa członkowskiego. W związku z tym, biorąc pod uwagę ograniczony zakres geograficzny ograniczenia, a także art. 2 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 182/2011, uzasadnione jest wydawanie tych zezwoleń przez Komisję w drodze aktów wykonawczych zgodnie z procedurą doradczą określoną w art. 4 tego rozporządzenia.
(58) Niniejsze rozporządzenie nie powinno uniemożliwiać państwom członkowskim stosowania ich konstytucyjnych przepisów dotyczących publicznego dostępu do dokumentów urzędowych, z uwzględnieniem rozporządzenia (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady 29 .
(59) Zgodnie z zasadą proporcjonalności, konieczne i stosowne jest przyjęcie przepisów dotyczących zezwoleń na przywóz, wywóz i tranzyt broni palnej do użytku cywilnego, aby osiągnąć podstawowy cel jakim jest poprawa identyfikowalności, a tym samym bezpieczeństwa handlu bronią palną, bez nadmiernego utrudniania tego handlu. Niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia założonych celów, zgodnie z art. 5 ust. 4 Traktatu o Unii Europejskiej,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.41 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2025/41 w sprawie środków dotyczących przywozu, wywozu i tranzytu broni palnej, istotnych komponentów oraz amunicji, wdrażające art. 10 Protokołu Narodów Zjednoczonych przeciwko nielegalnemu wytwarzaniu i obrotowi bronią palną, jej częściami i komponentami oraz amunicją, uzupełniającego Konwencję Narodów Zjednoczonych przeciwko międzynarodowej przestępczości zorganizowanej (protokół NZ w sprawie broni palnej) (wersja przekształcona) |
| Data aktu: | 19/12/2024 |
| Data ogłoszenia: | 22/01/2025 |
| Data wejścia w życie: | 12/02/2029, 11/02/2025 |