uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 29,
uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa,
(1) W dniu 23 czerwca 2014 r. Rada przyjęła decyzję 2014/386/WPZiB 1 .
(2) W swoich konkluzjach z dnia 19 grudnia 2024 r. Rada Europejska ponownie zdecydowanie potępiła rosyjską wojnę napastniczą przeciwko Ukrainie, stanowiącą jawne pogwałcenie Karty Narodów Zjednoczonych, oraz ponownie potwierdziła niezachwiane zobowiązanie Unii do dalszego zapewniania Ukrainie i jej ludności wsparcia politycznego, finansowego, gospodarczego, humanitarnego, wojskowego i dyplomatycznego.
(3) Unia nie uznaje bezprawnego zaanektowania Krymu i Sewastopola przez Federację Rosyjską i w dalszym ciągu potępia ten akt jako naruszenie prawa międzynarodowego. Unia jest nadal zdecydowana w pełni realizować politykę nieuznawania tej bezprawnej aneksji.
(4) Ze względu na powagę sytuacji oraz na to, że Federacja Rosyjska nadal podejmuje bezprawne działania naruszające podstawowe zasady prawa międzynarodowego, w tym w szczególności zakaz użycia siły zapisany w art. 2 ust. 4 Karty Narodów Zjednoczonych, oraz naruszające podstawowe zasady międzynarodowego prawa humanitarnego, należy przyjąć kolejne środki ograniczające.
(5) Unia jest nadal zdecydowana wykorzystywać wszystkie instrumenty dyplomatyczne, gospodarcze i prawne, którymi dysponuje, aby zapobiec umocnieniu bezprawnej rosyjskiej okupacji Krymu i Sewastopola, a także aby wspierać pełne odzyskanie przez Ukrainę suwerenności nad całym jej terytorium uznawanym przez społeczność międzynarodową. Aby powstrzymać gospodarczą, finansową i prawną integrację Krymu i Sewastopola z Federacją Rosyjską, a także zapobiec obchodzeniu przez Federację Rosyjską poprzez terytorium Krymu i Sewastopola unijnych środków ograniczających określonych w decyzji 2014/512/WPZiB 2 , należy rozszerzyć zakres środków ograniczających określonych w decyzji 2014/386/WPZiB.
(6) W szczególności należy nałożyć ograniczenia na usługi, które ułatwiają bezprawną rosyjską okupację Krymu i Sewastopola i które umożliwiają podmiotom gospodarczym integrację z rosyjskim systemem prawnym i finansowym, a przede wszystkim na świadczenie na Krymie i w Sewastopolu usług w zakresie rachunkowości, usług audytu, usług prowadzenia ksiąg rachunkowych, usług doradztwa podatkowego, usług doradztwa biznesowego i usług w zakresie zarządzania, usług w zakresie public relations, usług budowlanych, usług architektonicznych, usług inżynieryjnych, usług doradztwa prawnego, usług doradztwa informatycznego, usług w zakresie badania rynku i badania opinii publicznej, usług w zakresie badań i analiz technicznych oraz usług reklamowych.
(7) Aby uniemożliwić praktyki obchodzenia środków ograniczających, należy zakazać dostarczania na Krym i do Sewastopola niektórych rodzajów oprogramowania do zarządzania przedsiębiorstwem oraz oprogramowania do projektowania przemysłowego i produkcji przemysłowej, a także powiązanych praw własności intelektualnej lub tajemnic przedsiębiorstwa.
(8) Należy także zakazać dostarczania na Krym i do Sewastopola banknotów denominowanych w jakiejkolwiek walucie urzędowej państwa członkowskiego.
(9) Aby zminimalizować ryzyko obchodzenia środków ograniczających, należy ograniczyć wywóz na Krym i do Sewastopola niektórych towarów i technologii, które również objęte są ograniczeniami na podstawie decyzji 2014/512/WPZiB.
(10) W celu zapewnienia zgodności z wykładnią Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie C-72/11 3 , należy zmienić przepis zakazujący obchodzenia przepisów, aby doprecyzować, że przesłanki świadomego i umyślnego działania są spełnione nie tylko w przypadku gdy dana osoba celowo dąży do osiągnięcia celu lub skutku obejścia środków ograniczających, lecz także w przypadku gdy dana osoba uczestnicząca w działaniu, którego celem lub skutkiem jest obejście środków ograniczających, jest świadoma, że uczestniczenie w takim działaniu może mieć ten cel lub skutek oraz gdy godzi się na taką możliwość.
(11) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję 2014/386/WPZiB,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.397 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2025/397 dotycząca zmiany decyzji 2014/386/WPZiB w sprawie środków ograniczających w odpowiedzi na bezprawne przyłączenie Krymu i Sewastopola |
| Data aktu: | 24/02/2025 |
| Data ogłoszenia: | 24/02/2025 |
| Data wejścia w życie: | 25/02/2025 |