uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG (rozporządzenie w sprawie kontroli urzędowych) 1 , w szczególności jego art. 127 ust. 2,
(1) W rozporządzeniu (UE) 2017/625 ustanowiono przepisy dotyczące kontroli urzędowych i innych działań kontrolnych przeprowadzanych przez właściwe organy państw członkowskich w celu weryfikacji zgodności z prawodawstwem Unii, m.in. w obszarze bezpieczeństwa żywności na każdym etapie produkcji, przetwarzania i dystrybucji.
(2) Art. 126 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (UE) 2017/625 stanowi, że akt delegowany może zawierać wymóg, aby przesyłki określonych zwierząt i towarów mogły być wprowadzane do Unii wyłącznie z państwa trzeciego lub jego regionu, które znajdują się w wykazie sporządzonym w tym celu przez Komisję.
(3) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2022/2292 2 uzupełnia rozporządzenie (UE) 2017/625 w odniesieniu do wymogów dotyczących wprowadzania do Unii przesyłek, które to wymogi mają zagwarantować, żeby pochodzące z państw trzecich lub ich regionów przesyłki zwierząt, od których lub z których pozyskuje się żywność, oraz niektórych towarów przeznaczonych do spożycia przez ludzi spełniały odpowiednie wymogi ustanowione w przepisach dotyczących bezpieczeństwa żywności, o których mowa w art. 1 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (UE) 2017/625, lub wymogi uznawane za co najmniej równoważne. W art. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/2292 określono w szczególności zwierzęta, od których lub z których pozyskuje się żywność, i towary przeznaczone do spożycia przez ludzi, do których ma zastosowanie wymóg pochodzenia z państwa trzeciego lub jego regionu figurującego w wykazie, o którym mowa w art. 126 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (UE) 2017/625.
(4) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2021/405 3 ustanowiono wykazy państw trzecich lub ich regionów, z których dozwolone jest - zgodnie z art. 126 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (UE) 2017/625 - wprowadzanie do Unii przesyłek niektórych zwierząt i towarów przeznaczonych do spożycia przez ludzi.
(5) Art. 6 ust. 1 rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/2292 stanowi, że oprócz wymogów określonych w rozporządzeniu (UE) 2017/625 przesyłki zwierząt, od których lub z których pozyskuje się żywność, produktów pochodzenia zwierzęcego i produktów złożonych mają być wprowadzane do Unii wyłącznie z państwa trzeciego, które posiada plan kontroli substancji farmakologicznie czynnych, pestycydów i substancji zanieczyszczających.
(6) Art. 7 rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/2292 stanowi, że oprócz warunków określonych w rozporządzeniu (UE) 2017/625 przesyłki zwierząt, od których lub z których pozyskuje się żywność, produktów pochodzenia zwierzęcego i produktów złożonych mogą być wprowadzane do Unii wyłącznie z państwa trzeciego, które spełnia wymogi przewidziane w art. 6 ust. 1 rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/2292 i figuruje w zamieszczonym w załączniku -I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/405 wykazie państw trzecich, z których dozwolone jest wprowadzanie do Unii danych zwierząt, od których lub z których pozyskuje się żywność, lub produktów pochodzenia zwierzęcego.
(7) Art. 8 ust. 1 rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/2292 stanowi, że na zasadzie odstępstwa od art. 7 przesyłki zwierząt, od których lub z których pozyskuje się żywność, produktów pochodzenia zwierzęcego i produktów złożonych mogą być wprowadzane do Unii z państw trzecich, które nie posiadają zatwierdzonego planu kontroli substancji farmakologicznie czynnych, pestycydów i substancji zanieczyszczających, ale zapewniają, aby zwierzęta, od których lub z których pozyskuje się żywność, i produkty pochodzenia zwierzęcego, w tym wykorzystywane w produktach złożonych, pochodziły z państwa członkowskiego lub państwa trzeciego figurującego w wykazie zamieszczonym w załączniku -I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/405. Art. 8 ust. 2 rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/2292 stanowi, że oprócz wymogów określonych w art. 127 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2017/625 Komisja ma podjąć decyzję w sprawie umieszczenia państwa trzeciego w wykazie, o którym mowa w art. 126 ust. 2 lit. a) tego rozporządzenia, tylko wówczas, gdy właściwy organ tego państwa trzeciego przedstawi Komisji dowody i gwarancje spełnienia wymogów określonych w art. 8 ust. 1. Przedmiotowe dowody i gwarancje mają obejmować informacje na temat procedur obowiązujących w tym państwie trzecim w celu zagwarantowania identyfikowalności i pochodzenia tych zwierząt, od których lub z których pozyskuje się żywność, i tych produktów pochodzenia zwierzęcego.
(8) Belize, Kuba, Honduras, Nigeria i Tunezja są wymienione w wykazie w załączniku -I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/405 z oznaczeniem "O" dla kategorii "mleko" i "jaja", co wskazuje na ich zamiar wywozu do Unii produktów złożonych wytworzonych z wykorzystaniem przetworzonego mleka lub przetworzonych produktów jajecznych pozyskanych z państwa członkowskiego bądź z państwa trzeciego lub jego regionu, które to państwo lub region posiada plany kontroli substancji farmakologicznie czynnych, pestycydów i substancji zanieczyszczających. Państwa te nie przedłożyły jednak Komisji dowodów i gwarancji zgodności z art. 8 ust. 1 rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/2292. W załączniku -I należy zatem skreślić oznaczenie "O" w pozycjach dotyczących Belize, Kuby, Hondurasu, Nigerii i Tunezji.
(9) Brazylia jest obecnie wymieniona w wykazie w załączniku -I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/405 z oznaczeniem "O" dla kategorii "jaja". Brazylia przedłożyła plan kontroli dotyczący jaj. Plan ten zawiera wymagane gwarancje i w związku z tym należy go zatwierdzić. W związku z powyższym należy umieścić Brazylię w wykazie w załączniku -I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/405 z oznaczeniem "X" [zamiast "O"] dla kategorii "jaja".
(10) Brunei i Kostaryka są wymienione w wykazie w załączniku -I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/405 z oznaczeniem "O" dla kategorii "mleko" i "jaja", co wskazuje na ich zamiar wywozu do Unii produktów złożonych wytworzonych z wykorzystaniem przetworzonego mleka lub przetworzonych produktów jajecznych pozyskanych z państwa członkowskiego bądź z państwa trzeciego lub jego regionu, które to państwo lub region posiada plany kontroli substancji farmakologicznie czynnych, pestycydów i substancji zanieczyszczających. Państwa te poinformowały jednak Komisję, że nie są zainteresowane dalszym wywozem takich produktów złożonych do Unii. W załączniku -I należy zatem skreślić oznaczenie "O" w pozycjach dotyczących Brunei i Kostaryki.
(11) Kazachstan przedłożył plan kontroli dotyczący miodu. Plan ten zawiera wymagane gwarancje i w związku z tym należy go zatwierdzić. W związku z powyższym należy umieścić Kazachstan w wykazie w załączniku -I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/405 z oznaczeniem "X" dla kategorii "miód".
(12) Falklandy są obecnie wymienione w wykazie w załączniku -I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/405 z oznaczeniem "X" dla kategorii "akwakultura", co wskazuje na istnienie zatwierdzonego planu kontroli. Falklandy poinformowały jednak Komisję, że nie są zainteresowane dalszym wywozem produktów akwakultury do Unii. Należy zatem skreślić to oznaczenie "X" dla kategorii "akwakultura" we wspomnianym załączniku.
(13) Tanzania jest obecnie wymieniona w wykazie w załączniku -I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/405 z oznaczeniami "X" oraz "P" dla kategorii "akwakultura: wyłącznie skorupiaki", co oznacza, że Tanzania wywozi do Unii skorupiaki utrzymywane w warunkach fermowych oraz produkty złożone wytworzone z wykorzystaniem produktów przetworzonych uzyskanych z małży pochodzących z państw członkowskich albo państw trzecich lub ich regionów wymienionych w załączniku VIII do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/405. Tanzania poinformowała jednak Komisję, że plany kontroli pozostałości na 2023 r. nie zostały wdrożone, ponieważ od grudnia 2022 r. krajowa produkcja skorupiaków utrzymywanych w warunkach fermowych nie istnieje. W związku z powyższym w załączniku -I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/405 należy skreślić wspomniane oznaczenia "X" i "P" dla kategorii "akwakultura: wyłącznie skorupiaki". Dodatkowo ze względu na skreślenie oznaczenia "X" dla kategorii "akwakultura: wyłącznie skorupiaki" oraz zgodnie z art. 2a ust. 4 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/405 w załączniku -I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/405 w pozycjach dotyczących Tanzanii należy skreślić również oznaczenie "O" dla kategorii "mleko" i "jaja".
(14) Nowa Zelandia jest obecnie wymieniona w wykazie w załączniku -I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/405 z oznaczeniem "X" dla kategorii "koniowate". Nowa Zelandia nie przedłożyła Komisji w tym roku planu kontroli dotyczącego zwierząt koniowatych ze względu na brak produkcji koniowatych, dlatego należy skreślić oznaczenie "X" dla kategorii "koniowate" w tym załączniku.
(15) Singapur jest obecnie wymieniony w wykazie w załączniku -I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/405 z oznaczeniem "X" dla kategorii "koniowate" i przypisem 10 ("[w]yłącznie w odniesieniu do przesyłek świeżego mięsa pochodzącego z Nowej Zelandii, przeznaczonych do Unii i rozładowywanych, z przechowywaniem lub bez, w Singapurze oraz przeładowywanych w zatwierdzonym zakładzie podczas tranzytu przez Singapur"). Nowa Zelandia nie przedłożyła planu kontroli i w związku z tym zostanie usunięta z wykazu w odniesieniu do kategorii "koniowate", dlatego w załączniku -I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/405 w pozycji dotyczącej Singapuru należy skreślić oznaczenie "X10" dla kategorii "koniowate".
(16) Singapur jest obecnie wymieniony w wykazie w załączniku -I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/405 z oznaczeniem "X" oraz przypisem 14 "[w]yłącznie ryby [...]" dla kategorii "akwakultura". Singapur przedłożył również plan kontroli dotyczący skorupiaków. Plan ten zawiera wymagane gwarancje i w związku z tym należy go zatwierdzić, a przypis 14 obok oznaczenia "X", ograniczający ten wpis wyłącznie do ryb, należy skreślić w załączniku -I.
(17) Tajlandia jest obecnie wymieniona w wykazie w załączniku -I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/405 z oznaczeniem "A" dla kategorii "jaja", co wskazuje na zamiar wykorzystania do wytwarzania produktów przeznaczonych na wywóz do Unii wyłącznie jaj z państw członkowskich albo z innych państw trzecich zatwierdzonych do przywozu jaj do Unii. Tajlandia przedstawiła plan kontroli dotyczący jaj. Plan ten zawiera wymagane gwarancje i w związku z tym należy go zatwierdzić. W związku z powyższym należy umieścić Tajlandię w wykazie w załączniku -I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/405 z oznaczeniem "X" [zamiast "A"] dla kategorii "jaja".
(18) Zjednoczone Emiraty Arabskie oraz Wyspy Pitcairn są obecnie wymienione w wykazie w załączniku -I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/405 z oznaczeniem "X" dla kategorii "miód". Zjednoczone Emiraty Arabskie i Wyspy Pitcairn poinformowały jednak Komisję, że nie są zainteresowane dalszym wywozem miodu do Unii. W związku z tym w załączniku -I należy skreślić oznaczenie "X" dla kategorii "miód" w pozycjach dotyczących Zjednoczonych Emiratów Arabskich i Wysp Pitcairn.
(19) Armenia jest wymieniona w wykazie w załączniku IX do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/405 z uwagą "[t]ylko żywe, poddane obróbce termicznej lub mrożone raki pozyskiwane w warunkach naturalnych". Armenia poinformowała Komisję, że oprócz dalszego wywozu pozyskiwanych w warunkach naturalnych raków jest również zainteresowana rozpoczęciem wywozu ryb i produktów rybnych do Unii. Plan kontroli Armenii w odniesieniu do substancji farmakologicznie czynnych, pestycydów oraz substancji zanieczyszczających obejmuje ryby i produkty rybne (kawior oraz ikrę i mlecz). Armenia przedstawiła dowody i gwarancje na to, że ryby i produkty rybne spełniają odpowiednie wymogi unijne lub równoważne wymogi, w szczególności w odniesieniu do higieny. W załączniku IX do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/405 w pozycji dotyczącej Armenii uwagę "[t]ylko żywe, poddane obróbce termicznej lub mrożone raki pozyskiwane w warunkach naturalnych" należy zatem zmienić na "tylko żywe, poddane obróbce termicznej oraz mrożone raki pozyskiwane w warunkach naturalnych. Akwakultura: ryby i produkty rybne (kawior oraz ikra i mlecz)".
(20) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2021/405.
(21) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 21 lutego 2025 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2025.354 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2025/354 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2021/405 w odniesieniu do wykazów państw trzecich z zatwierdzonymi planami kontroli oraz wykazów państw trzecich, z których dozwolone jest wprowadzanie do Unii niektórych produktów rybołówstwa |
| Data aktu: | 21/02/2025 |
| Data ogłoszenia: | 24/02/2025 |
| Data wejścia w życie: | 16/03/2025 |